Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De fleste her inne har en fossilbil

Startet av Cornelius70, onsdag 06. august 2014, klokken 22:39

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Cornelius70 på torsdag 31. juli 2014, klokken 10:45
Det ble og konstatert en rar lyd under testkjøring står det, men den ble ikke lokalisert. Den er der fortsatt... :D (En svak klikk-klikk lyd når man gir gass...)

Sjekk øvre oppheng for motor. Kan være løse skruer der. Har en bil der disse skruene løsner stadig vekk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#16
Sitat fra: Cornelius70 på torsdag 31. juli 2014, klokken 15:38
Nei, det er bare én 11 kasse på Saxo, men vannpåfyllinga er delt opp i hhv. 5 og 6 blokker inni 11 kassa - og jeg er ganske sikker på at det er 3 blokker i 3'er kassa  :P , siden det er totalt 20 blokker i en Saxo. ;)

Må innrømme at jeg var helt på jordet i sted  :-[ :(    Kan ikke forklare hvor jeg var hen.
Da du skrev to 11'er kasser, så tenkte jeg med en gang på Berlingo/Partnersom har to like kasser, men de har jo to 6'er kasser (ikke to 11'er kasser), og når jeg først hadde lurt meg selv ut på Partner galeien så la jeg på at kassen oppe foran (på Partner) er 4'er kasse  ???

Jeg er flau. Beklager igjen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Cornelius70 på torsdag 31. juli 2014, klokken 12:57
Fikk nå fylt greit, og det gikk med 2, 2,2, 2,1, og 1,2 liter på hhv. 11v, 11h, 6'eren og 3'eren. Ca. 3600km siden forrige vannservice. (iflg. papirer som fulgte med bilen.)
Må rette opp det tullet jeg sa litt tidligere i tråden:
11V (5 blokker) 2,0 / 5 = 0,40
11h (6 blokker) 2,2 / 6 = 0,37
  6'er               2,1 / 6 = 0,35
  3'er               1,2 / 3 = 0,40
Dette er ikke så ille, men forbruket pr. blokk bør ikke kommer over 0,4 så du bør fylle neste gang etter litt kortere kjørelengde.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cornelius70

Sitat fra: elektrolux på torsdag 31. juli 2014, klokken 17:41
Sitat fra: Cornelius70 på torsdag 31. juli 2014, klokken 10:45
Det ble og konstatert en rar lyd under testkjøring står det, men den ble ikke lokalisert. Den er der fortsatt... :D (En svak klikk-klikk lyd når man gir gass...)

Sjekk øvre oppheng for motor. Kan være løse skruer der. Har en bil der disse skruene løsner stadig vekk.

Disse skruenne er vel kanskje ikke så enkle å komme til de? - Siden en ikke engang sér motoren når man åpner panseret? :D

Sitat fra: Elmo på torsdag 31. juli 2014, klokken 23:07
Sitat fra: Cornelius70 på torsdag 31. juli 2014, klokken 12:57
Fikk nå fylt greit, og det gikk med 2, 2,2, 2,1, og 1,2 liter på hhv. 11v, 11h, 6'eren og 3'eren. Ca. 3600km siden forrige vannservice. (iflg. papirer som fulgte med bilen.)
Må rette opp det tullet jeg sa litt tidligere i tråden:
11V (5 blokker) 2,0 / 5 = 0,40
11h (6 blokker) 2,2 / 6 = 0,37
  6'er               2,1 / 6 = 0,35
  3'er               1,2 / 3 = 0,40
Dette er ikke så ille, men forbruket pr. blokk bør ikke kommer over 0,4 så du bør fylle neste gang etter litt kortere kjørelengde.


Ja det hender man tenker tullete; det gjør vi alle innimellom... ::) ;D


Nå har jeg hatt denne bilen i bare litt over én uke, så vannpåfylling har jeg ikke hatt kontroll over før nå. ;) Jeg tenker jeg legger opp til påfylling hver 2500km nå i første omgang. Det kan jo ha vært go'været med temp på nærmere 30 hver dag den siste uka, som har forårsaket høyt vannforbruk, men det vil jo tiden vise...


Nå skal det bli interessant å se om det var mangel på vann som gjorde at noen av cellene ga seg tidligere enn før... Man kan jo håpe da, men... :-\
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

#19
Sitat fra: Cornelius70 på fredag 01. august 2014, klokken 06:46
Sitat fra: elektrolux på torsdag 31. juli 2014, klokken 17:41
Sitat fra: Cornelius70 på torsdag 31. juli 2014, klokken 10:45
Det ble og konstatert en rar lyd under testkjøring står det, men den ble ikke lokalisert. Den er der fortsatt... :D (En svak klikk-klikk lyd når man gir gass...)

Sjekk øvre oppheng for motor. Kan være løse skruer der. Har en bil der disse skruene løsner stadig vekk.

Disse skruenne er vel kanskje ikke så enkle å komme til de? - Siden en ikke engang sér motoren når man åpner panseret? :D

Jeg ville sjekket nedre motorfeste først. Har opplevd at det er brukket tvers av. Du finner det under ståldekslet der ledningskanalen midt under bilen ender opp.

De to øvre motorfestene må du også unser for å se, evt. ta av forhjulene.  Drivakslingene kommer ut av motoren, og festene er i rett linje over dem. Se/tre armen opp foran drivakslingene (ganske trangt).

Jeg kan poste et bilde av en demotert (hel) motor i kveld så du ser hva du er ute etter (mon tro hvorfor jeg ikke har lagt et slikt bilde på elbilwiki for lenge siden ???)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Elmo på fredag 01. august 2014, klokken 10:44
Jeg kan poste et bilde av en demotert (hel) motor i kveld så du ser hva du er ute etter (mon tro hvorfor jeg ikke har lagt et slikt bilde på elbilwiki for lenge siden ???)

Jeg fant en tegning i den franske verkstedmanalen  :D    "9" er motorfestene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Hei

Eg fant noe interesant, et manual for NiCd Saft batterier, det kan være nyttig:
http://www.evdl.org/docs/stmuk.pdf

En ting, hvordan man kan enkelt sjekke at det er dårlige batterier hos saxo? Skal man utlade bilen til ladelampen kjem og måle spenning på hver pakke? Eller fins det bedre måte?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

#22
Sitat fra: Mateusz på fredag 01. august 2014, klokken 12:05
Eg fant noe interesant, et manual for NiCd Saft batterier, det kan være nyttig:
Ja dette og andre interessante SAFT dokumenter kan du finne via linker på Elbilforeningens www.elbilwiki.no
http://www.elbil.no/wiki/SAFT_NiCad_STM_5-100MRE ==> http://www.e-m-w.com/manuals/

Sitat fra: Mateusz på fredag 01. august 2014, klokken 12:05
hvordan man kan enkelt sjekke at det er dårlige batterier hos saxo? Skal man utlade bilen til ladelampen kjem og måle spenning på hver pakke? Eller fins det bedre måte?
Eneste fullgode måten er å montere overvåking som står på hele tiden under kjøring, og pr. idag er vel Robometer det eneste som er å få tak i.
Men i mangel av det så er det som du sier å kjøre ned batteriet og måle på batteripakkene. Når du ikke vet status på batteriene så bør du helst ikke kjøre til du får ladelys. Det holder å måle ved 30-40% SOC for det interessante er å sammenlikne dem innbyrdes ved samme SOC. Problemet med slik måling er at batteriene veldig fort stabiliserer seg på ca 6,2volt (uansett SOC) når de ikke har belastning. Men batterier med en fullstending defekt celle vil du finne på denne måten, og om du måler veldig rask etter du har kjørt kan du også finne celler som er "ute". 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cornelius70

#23
Har nå just ankommet campingvogna mi, som jeg har 41km hjemmefra, og det sér ikke bra ut for et par celler her... Etter 23km, så datt snittet på 11 banken med 0,12V, og ved 34km så datt det ytterligere 0,12V til 0,24V under 6+3 bankene. :( Iløpet av de siste 3-4km, så steg snittet til ca. 0,08V under, ved 'grønn' kjøring.
Noe så fortærende... :'(

Nå skal jeg være her noen dager, så jeg lurer på hva som lønner seg... La den stå med ca. tom tank til noen timer før jeg skal dra, eller lade litt nå, slik at de flate cellene kommer litt opp, og så vente med resten til rett før avreise?

Takk for motorfesteforklaring, Elmo! :)


Edit;
Skrudde på tenninga nå, og sér at 11 banken ligger 0,05V under 6+3 bankene... Er det 2 celler som er svake, eller har de polvendt? og er det noe å gjøre med sistnevnte?
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

#24
Sitat fra: Cornelius70 på fredag 01. august 2014, klokken 13:24
Nå skal jeg være her noen dager, så jeg lurer på hva som lønner seg... La den stå med ca. tom tank til noen timer før jeg skal dra, eller lade litt nå, slik at de flate cellene kommer litt opp, og så vente med resten til rett før avreise?

Skrudde på tenninga nå, og sér at 11 banken ligger 0,05V under 6+3 bankene... Er det 2 celler som er svake, eller har de polvendt? og er det noe å gjøre med sistnevnte?
Vent med å lade bilen til så nær som mulig avreise. Blokkene har godt av å stå med lav SOC. Men lad helt opp så du får med deg balanseringen etter 100%.

0,12v tilsier at en celle (av 5) i ett batteri er ute (0,12*11=1,32). Så er det store spørsmålet om den andre cellen du mister (0,24v) er i det samme eller et annet batteri.  Eneste å gjøre er å bytte dårlige batterier.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cornelius70

Jeg har nok enda noen km å kjøre før 11 banken når 5,00V i snitt; den lå vel på ca. 5,35V ved rundt 60-70A belastning (6+3 bankene lå da 0,24V ca over det.), når forskjellene var som verst  på slutten oppover. Burde jeg ta meg en liten tur til med forsiktig kjøring, for å få hele banken så lavt som mulig før jeg parkerer for noen dager?

Har liksom på følelsen at de fleste blokkene aldri blir ladet skikkelig ut, og da med etterfølgende dannelse av større krystaller og redusert kapasitet, når tilstanden er som den er med de 2 tullecellene... :-\
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Sjansen for å eksplodere dårlige batterier ved tomkjøring (og "ta med" OK blokker i samme vannfyllerekke - BTDT) er så stor at du bør ikke kjøre for langt ned. Så lenge du bruker SOC-range'n 100-20 og ikke "lagrer" bilen full-ladet så skal du ikke være redd for krystaller.

Batteriene kan ha godt av å lades helt ut og stå litt utladet, men da må det gjøres på maks 5A. Så lav strøm klarer du ikke ved kjøring. Kan gjøres ved å la tenning og lys stå på, eller med ekstern last rett på batteriet.
Problemet med dette kan være at hvis du kommer for langt ned så vil ikke laderen klare å sette igang igjen, eller evt ikke tåle ladestrømmen i starten.

Til info: Om du ikke vet det så kommer ladelyset ved 100V totalspenning
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cornelius70

#27
Har aldri kommet noe særlig lengre ned enn 40% SOC, iflg. 'Energie' meteret. :) Er klar over ladelys ved 100V (eller er det 95V? Ga flatt jern i ett sekund eller to når jeg kjørte oppover ista i ren frustrasjon, og da var spenningen nede på 96V et lite øyeblikk uten at ladelys kom på...(Skal aldri gjøre dét mér; lover... :D )).

Tar å slår på tenninga og lys, + evt. vifte, slik at trekk blir rundt 5A jeg... Sitter jo 3m fra bilen i forteltet her nå, så det er jo enkelt å holde øye med den, og slå av alt når det nærmer seg 5,00V på den laveste banken... (11'ern, antagelig. ;) )


Edit;
Tenning på, nærlys på (/m park), og vifte på fullt, gir 5,00A trekk, iflg Robometer. :) 6+3 ligger på 6,15V og 11'ern ligger på 6,00V etter 5min...
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Cornelius70

This might take some time... :o

6,04V og 5,91V etter 1/2 time... ::)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Matheus

#29
Er dette en måte for å redde dårlige batterier? Blir det 0% på energimålaren ved 5v?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA