Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lufte batteri?

Startet av maggedotno, onsdag 06. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

maggedotno

Ser ut som jeg har klart å tulle det til igjen nå! :-\

Jeg koblet sammen bil og mobil app tidligere i dag ved å gjøre å stå i ACC og 5x lås/lås-opp klikk på nøkkelen. Fikk som forventet et pip, fant Wifi nettet på mobilen, appen fikk koblet til. Det første som møtte meg i appen  var spørsmål om oppdatering som jeg valgte ja til. Fikk opp en prosent skala som gikk meget tregt oppover. Etter en stund fikk jeg melding på appen om at Wifi ikke lenger var koblet. Det så ut som appen hadde kommet til 99% etter at jeg trykket vekk feilmeldingen.

Problemet i etterkant er at jeg ikke får i gang Wifi på bilen. Mobilen finner ikke Wifi nettet og appen kan ikke koble til bilen. Hvis jeg prøver tilkoblingsprosedyren på bilen (ACC + 5x lås/lås-opp) så skjer ingenting (ingen pip, ikke noe synlig Wifi nett). Jeg har også forsøkt reset-prosedyren (ACC + 5x lås/lås-opp + nødblink + 10x lås/lås-opp), som heller ikke gir noen respons. Jeg har forsøkt flere ganger og er sikker på at jeg var innenfor 10 sekunder ett ACC ble slått på.

I tillegg har jeg forsøkt å stille på ladetidspunktene på skjermen i bilen. Her sier den at den ikke kan lagre hvis man forandrer på noe.

Det virker for meg som jeg har klart å "bricke" wifi/remote/ladestyring delen av bilen. Jeg skal til forhandler å spørre om hjelp på mandag...

maggedotno

Etter besøk hos forhandler:

Selgeren hadde ikke vært borti dette. Verkstedet hadde ikke vært borti dette.

Jeg skal tilbake til de for å kobles til diagnoseverktøyet. De nevnte at man kanskje kan kjøre samme type nullstilling som når kunder har rotet bort lappen de får med nøkkel og dermed ikke har wifi passordet.

Dessverre er det ferieavvikling så denne historien får ingen avslutning før første uke i august.

maggedotno

...og tilbake igjen på verksted 11/9 for et nytt forsøk.

Fiffik78

Appen og hele opplegget med wifi skal de få billig av meg, makan til knot i en tidsalder med Android og Linux. Det blir definitivt obligatorisk i neste bil. Jeg slettet hele tilgangen til wifi i bilen, men lykke til med fiks og legg gjerne ut løsningen.
Outlander PHEV 2014

aaa3

#4
Er det noen der ute som har lykkes med å registrere 3 eller flere mobiltelefoner for styring av klima etc. via app'en?
I følge manualen kan man bare registrere 2 telefoner, det blir litt snaut.
Hvis det bare går med 2 - er det noen som har skjønt hvordan man avregistrerer en telefon, for å "frigjøre plass" for en ny?

Oddvar@

Jeg er veldig skuffet over den mobil appen som skulle være så bra. Den er jo ikke til å bruke slik som den er laget. Når jeg kobler opp telefonen mot bilen blir telefonen kapret av bilen hvis jeg er i nærheten av den. Telefonen blir ikke mulig å bruke mot Internett uten først å gå inn i innstillinger av trådløst nett og koble bilen av igjen. Eller så må jeg slå av WiFi på telefonen for å få tilgang til mobilt nettverk. Dette mener jeg Mitsubishi må finne en løsning på umiddelbart da det blir alt for tungvint å måtte koble bilen av og på når jeg trenger å bruke appen. :-[

bob64

Sitat fra: asbaas på mandag 15. september 2014, klokken 15:08
Er det noen der ute som har lykkes med å registrere 3 eller flere mobiltelefoner for styring av klima etc. via app'en?
I følge manualen kan man bare registrere 2 telefoner, det blir litt snaut.
Hvis det bare går med 2 - er det noen som har skjønt hvordan man avregistrerer en telefon, for å "frigjøre plass" for en ny?


Avregistrering står forklart I vedlagte manual
2014 Outlander PHEV Instyle+

ghabbe

Sitat fra: asbaas på mandag 15. september 2014, klokken 15:08
Er det noen der ute som har lykkes med å registrere 3 eller flere mobiltelefoner for styring av klima etc. via app'en?
I følge manualen kan man bare registrere 2 telefoner, det blir litt snaut.
Hvis det bare går med 2 - er det noen som har skjønt hvordan man avregistrerer en telefon, for å "frigjøre plass" for en ny?

Du kan også finne denne oppdatert på denne nettsiden http://www.mitsubishi-motors.com/en/products/outlander_phev/app/remote/

aaa3


maggedotno

Oppdatering ift det opprinnelige problemet:

Etter et besøk til på verkstedet er problemet ordnet! :)

De hadde visstnok brukt lang tid på å fikse dette så det er verdt å nevne at man kanskje bør være forsiktig når man oppdaterer firmware fra mobilen. Jeg vet ikke helt hvordan man skal være forsiktig, men pass på at telefonen din er fri for distraksjoner underveis. Et poeng kan være å skur av mobilnettet når du er koblet til bilen wifi slik at du slipper å risikere at mobilen bestemmer seg for at det er et bra tidspunkt å bytte til mobilnett når du er halvveis i overføring av firmware.

Verkstedet fortalte faktisk at de hadde tatt "delen som styrer dette" (?) fra bilen min og byttet med en annen bil. Med andre ord har de ikke løst dette software veien, men har faktisk måttet bytte en del.

Heldigvis var dette garantisak, men jeg kommer ikke til å kjøre firmware oppgradering fra samme telefon igjen. Til referanse har jeg en Nexus 4 med Android 4.4.4.

Ellers er jeg enig; det er en litt klønete løsning med et eget wifi nett for kommunikasjon med bilen, appen er ikke spesielt imponerende / lettfattelig. Men det ser nå ut til at den gjør jobben sin. Deilig å kunne ha en lunk på bilen om morgenen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA