Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lang ladetid på Buddy

Startet av froland, søndag 11. januar 2009, klokken 11:29

« forrige - neste »

froland

Hei på dere elbilvenner. Jeg lurer på om dette med den økonomiske krisen for Think kan være overdrevet. Med 171 personer på lønnsbudsjettet  er det kanskje noen som vil fjerne noen? Altså permitere alle sammen og ta inn de som de trenger etterpå. Vel det var min lille konspirasjonsteori. Ellers så får dere ha et fantastisk godt nyttår alle sammen. Måtte det flyte strøm gjennom dere alle ;D Hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

HHF

Nå har jeg ikke satt meg inn i Thinks finansielle situasjon på noen måte, men skjønner jo at de nok er litt "uttørket" på likviditet og det er jo ikke så vanskelig å forestille seg. Det har jo tatt mye lengre tid enn de regnet med å få bilen ut på markedet og da har jo ikke pengene kommet så tidlig som beregnet. Det betyr at arbeidskapitalen de har hatt antakelig er borte for lang tid siden og at de lever på mer og mer lånte penger, primært fra banker og kreditorer antakelig. Det er ikke noen løsning som passer godt i disse ragnaroktider og jeg vil derfor tro at situasjonen er alvorlig nok dessverre.

Det er på den annen side nok også noen "smarte hoder" som kalkulerer med at myndighetene sikkert heller vil gripe inn og støtte virksomheten enn å la den gå til grunne igjen. Derfor kan det godt sees på som et spill i den forstand at de ønsker å gå så langt som overhodet mulig i å få en økonomisk hjelp "gratis" derfra før man fra eiernes side eventuelt går inn med ytterligere midler. Stordalen, Hagen & Co er jo ikke noen smågutter i det politiske spillet heller ...

Antallet personer på lønnsbudsjettet er vel ikke flere enn de bør være om en virksomhet som Think skal "ta av" slik de håper. Det er jo mulig de er litt skjevt fordelt i forhold til en rasjonell drift, men om det er folk i funksjoner de ikke har bruk for, er det jo lov å si opp folk.

Jeg synes noe av det dummeste med et slikt eventuelt spill må være signaleffekten det gir til potensielle kunder. Det er ikke noe godt tegn om folk i forveien er litt skeptiske til både bilen og virksomheten når det blir stor usikkerhet rundt både det ene og det andre. Jeg kan godt forestille meg at folk som var litt på nippet til å kjøpe nå kan tenke seg om både en og to ganger til før de eventuelt beslutter seg til å gjøre det selvom Think skulle komme igang igjen.

Håper fremdeles virkelig de får styr på dette asap for jeg vil jo veldig gjerne ha bilen. Nå ser det jo litt skummelt ut for oss som venter på bestilt bil også selvom jeg har forstått det slik at de har til hensikt å produsere det som er kjøpt.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Rav4_EV

Litt personalreduksjon hos Think hadde ikke dumt.
Virksomheten er litt tung i toppen.
De skulle starte å levere biler for ett og et halvt år siden, og stadige produksjonutsettelser har "ristet av seg" mange kunder. Isteden for å konsentrere seg om å få bilene ut av samlebåndet har de stadig satt inn nye folk som fantaserer om nye modeller og teknologi. Å ta seg tid til å lage en prototype av en 5 seter uten at selskapet har en eneste krone i inntekter forteller at det er liten økonomisk styring. Kanskje aksjonærene også har litt av skylden. Flere har uttrykt at deres investering i Think  er preget av miljøalibi. Kanskje litt mer interesse for inntekter både hos aksjonærer og styreleder på et tidligere tidspunkt hadde vært på plass?

Jeg er sikker på at 500 biler produsert i 2007 og 1000 i 2008 som varslet hadde gjort Think til et annet selskap enn det det er i dag.



AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

El rayo

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 30. desember 2008, klokken 23:31
De skulle starte å levere biler for ett og et halvt år siden, og stadige produksjonutsettelser har "ristet av seg" mange kunder. Isteden for å konsentrere seg om å få bilene ut av samlebåndet har de stadig satt inn nye folk som fantaserer om nye modeller og teknologi. Å ta seg tid til å lage en prototype av en 5 seter uten at selskapet har en eneste krone i inntekter forteller at det er liten økonomisk styring. Kanskje aksjonærene også har litt av skylden. Flere har uttrykt at deres investering i Think  er preget av miljøalibi. Kanskje litt mer interesse for inntekter både hos aksjonærer og styreleder på et tidligere tidspunkt hadde vært på plass?

Jeg er sikker på at 500 biler produsert i 2007 og 1000 i 2008 som varslet hadde gjort Think til et annet selskap enn det det er i dag.

AM
Er så enig, så enig. Dog må jeg si at min tro på Th!nk øket kraftig da de lanserte 5-seteren Ox (uttales "o eks" - ikke null. x står for crossover, en mellomting mellom SUV og personbil, O står for oksygen), som "alle" ønsket seg. Det virket som en god idé da jeg nettop hadde hørt at finansieringen var i boks og stadig flere store, seriøse investorer som General Electric meldte seg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Mulig jeg tar feil, men har ikke endel av forsinkelsen sammenheng med at de hadde satset på en batterileverandør som ikke innfridde? Klart at denne forsinkelsen har kostet, men hvis en ser for seg en lang produksjonsperiode i årevis framover kan da ikke dette være mye? Her det snakk om et helt nytt produkt, for meg ser det ut til at Think har fått til veldig mye for lite.
Godt nytt år til alle elbilvenner og Think ansatte spesielt :D

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

EL-Piano

Viktige signaler fra samferdselsministeren på tampen av året!
Les innlegget i Nordlys, spesielt siste setning:

http://www.nordlys.no/debatt/kronikk/article4018754.ece

Myndighetene gir her skriftlig uttrykk for at de ønsker å stimulere til bruk av EL biler.
Sett med Think øyne: Samferdselsministeren kan vel neppe gå nærmere i å love og forplikte seg i å sørge for at Think for leve videre, etter min tolkning.

Jeg har også lagt til dette under "VIKTIG"
Nissan Leaf kjøpt juli-12. 8300 km pr 1/1-13
Tidligere: Renault Kangoo - 2004 m/Range Extender kjøpt 2009 brant opp på E18 april-12, 32000 km
Renault Kangoo - 2001 kjøpt nov 2003, 35000 km

El rayo

Sitat fra: Baltor på onsdag 31. desember 2008, klokken 14:17
men har ikke endel av forsinkelsen sammenheng med at de hadde satset på en batterileverandør som ikke innfridde? 
Joda, det var mange ting som forårsaket forsinkelser. Det er utrolig mange deler fra forskjellige kanter av kloden som må være på plass i Aurskog samtidig - ikke en uke for tidlig, ikke en uke for sent. De har jo enda ikke fått servo-tannstang og monterer derfor de første bilene uten servostyring. Spør du meg så er servostyring unødvendig på en så liten og lett bil, men når mange vil ha det, så måtte de få det.

Så var det bestilt deler (karosserifarge, radiotype, frontruter med varmetråder og annet ekstrautstyr) i samme rekkefølge som kontraktene var skrevet. Men mange ville vente på servostyring eller 2+2 og så måtte man omfordele etter beste evne. Man satt plutselig med kombinasjoner av farger og utstyr som ingen ville ha. Noen har vi lest har fått feil radio, men det ble raskt rettet hos forhandleren. Her ligger nok også forklaringen på at de har 500 bestillinger og i tillegg kan levere biler på dagen.

Synes de har vært flinke til å improvisere på fabrikken og hos forhandlerne, jeg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Dessverre er det ikke et spill, men et utslag av den samme stormannsgalskapen.
Å slite med unødvendige detaljer når folk står og venter på en basic  modell, -?
Kanskje trenger Think en konkurs, for å kvitte seg med den topptunge administrasjonen som driver med alt tullet, og sitter med grove sugerør i pengebingen.

Først da har det noen hensikt for det offentlge  å bidra med litt midler.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

BRS

Problemet med en konkurs er at det store muligheter for at produksjonen
forsvinner ut av Norge. Det ville være synd.
Pluss at enda en konkurs skader omdømmet kraftig.
Mitt inntrykk er at det har blitt et mye mer fornuftig pengeforburk nå enn før. Det var ikke spesielt smart å bruke masse penger og arbeidskraft på messer og annet dill når bilen er et år forsinket.


espen

Det er så sin sak at medie-synsere ikke forstår verdien av det som er skapt i Think. Men det betyr ikke at verdiene ikke er der. Dette innlegget i Dagbladet dekker mye av det som kritikerne overser:

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/12/30/560078.html

Men for detalj-interesserte kan det jo i tillegg nevnes at det kostet mer å utvikle f.eks. Toyota Aygo, en enkel videreutvikling av eksisterende teknologi, enn det har kostet å utvikle Think, alt inkludert. Bilenes størrelse og komfort er nogenlunde sammenlignbar.

Griffel

Sitat fra: espen på torsdag 01. januar 2009, klokken 21:39
Det er så sin sak at medie-synsere ikke forstår verdien av det som er skapt i Think. Men det betyr ikke at verdiene ikke er der. Dette innlegget i Dagbladet dekker mye av det som kritikerne overser:

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/12/30/560078.html


Når regjeringen sier at de ikke kan støtte enkeltprosjekter direkte, henviser Think til å søke hos innovasjon Norge og samtidig sier at de overfører noen milliarder til innovasjon Norge, er vel det så langt som de kan gå offentlig med støtte. Det er da opp Think å bevise at dette er et bra og levedyktig prosjekt som trenger litt hjelp i en vanskelig periode.

Innovasjon N. kan ikke begrunne et avslag med at kassa er tom, så et avslag må følge av en analyse som viser at Think ikke er levedyktig, og det vil nok sitte langt inne rent politisk siden de i praksis er uten konkurranse for tiden.

Sitat fra: espen på torsdag 01. januar 2009, klokken 21:39

Men for detalj-interesserte kan det jo i tillegg nevnes at det kostet mer å utvikle f.eks. Toyota Aygo, en enkel videreutvikling av eksisterende teknologi, enn det har kostet å utvikle Think, alt inkludert. Bilenes størrelse og komfort er nogenlunde sammenlignbar.

Utviklings kostnader varierer nok en del, jeg tror det koster adskillig mindre å utvikle en Aston Martin eller en Ferrari enn en Toyota Aygo, så dette har nok lite med størrelse og komfort å gjøre, men heller med de stykktall som de planlegger for modellen.

Med store stykktall er det om å gjøre at bilen er feilfri slik at de slipper tilbakekalling av 1 million biler, og det legges mange utviklings yen i at bilen skal kunne produseres så rimelig som mulig. (1000 kr spart er en milliard tjent).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA