Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladestolpe og rett kort?

Startet av Hansi, onsdag 06. august 2014, klokken 18:51

« forrige - neste »

Hansi

Håper e-Golf kommer med kraftigere lader ala Brusa NLG6 (fortrinnsvis med 32A 1-fase mulighet) når den tid kommer. 22kw på Type2 hadde vært fint
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Rio

Med tanke på nettet, håper jeg at det blir 3 x 16 A, og at den aksepterer både IT- og TN-nett.

Énfas 32 A skjevbelaster, og flere nettleverandører vil ikke levere det til bolighus. Så store laster bør bruke trefas, som har jevn energioverføring.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på lørdag 19. juli 2014, klokken 20:16
Med tanke på nettet, håper jeg at det blir 3 x 16 A, og at den aksepterer både IT- og TN-nett.

Énfas 32 A skjevbelaster, og flere nettleverandører vil ikke levere det til bolighus. Så store laster bør bruke trefas, som har jevn energioverføring.

Det kan jo hende Zaptec ser et marked her og lanserer en ZapCharger som kan levere 1x32A ut fra 3x20A 230V inn, alternativt fra 3x13A 400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

Har en kollega som vurderer Golf, er det noen som vet om evt sterkere ladere vil komme og i såfall hvor mye sterkerer, 6,6? 11 kw?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Tekberg

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. juli 2014, klokken 22:36
Sitat fra: Rio på lørdag 19. juli 2014, klokken 20:16
Med tanke på nettet, håper jeg at det blir 3 x 16 A, og at den aksepterer både IT- og TN-nett.

Énfas 32 A skjevbelaster, og flere nettleverandører vil ikke levere det til bolighus. Så store laster bør bruke trefas, som har jevn energioverføring.

Det kan jo hende Zaptec ser et marked her og lanserer en ZapCharger som kan levere 1x32A ut fra 3x20A 230V inn, alternativt fra 3x13A 400V.
Zaptec er vel ikke en lader, men en snedig omformer. (AC til AC)

Dette vil uansett ikke hjelpe til på en e-golf så lenge denne ikke leveres med større innebygget lader en det man får ut av en standard 16A kurs på 230V. (Men krever da en annen ladekabel en den som leveres med bilen som standard)

Men det ville være til stor hjelp for Leaf, Soul, Zoe og Tesla som har innebygget større ladere i bilene.

Hva som VW hoster opp på sikt kan man jo bare håpe på. Hvis en installerer en annen lader i selve e-golfen på egenhånd tror jeg 5-års garantien på bilen ryker rimelig kjapt...
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

poskare

"Mekke DC lader hjemme på kveldstid" :P

sap_2000

Har en følelse av at hvertfall tre ting på eGolf vil skje før eller senere som jeg skulle ønske var mulig nå.

1: Varmepumpe blir standard i Norge (grunnprisen blir økt tilsvarende).
2: Større AC lader som standard eller opsjon.
3: Større batteripakke og rekkevidde som opsjon etterhvert som panasonic cellene kommer i 28, 34 og 36 Ah versjoner (25 Ah i dag).
4: Type2 kontakt i front bak VW emblemet for AC lading slik som Golf GTE og eTron har. Kort vei inn til AC laderen i motorrommet, så  kanskje mulighet for ettermontering?

Mer info om batteriene litt ned på siden her: http://www.greencarcongress.com/2014/07/20140721-egolf.html
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

Audigaudi

Jeg skjønner at andre her inne har andre behov enn meg selv. Før vi fikk bilen monterte vi 16A kurs i garasjen da vi var sikre på at dette var nødvendig. Dog viser det seg nå med vårt forbruk at vi ikke har behov for 16A i hverdagen. Har i løpet av de to første månedene med bilen ikke hatt behov for hurtigere lading, en eneste gang. Vi har snart kjørt 3.000km.

Til dere som ønsker dere kraftigere ladere. Hva bruker dere bilen til ettersom dere ønsker 32A?

sap_2000

For egen del på det lille jeg har lånt svogers eGolf, så går det bort endel rekkevidde på vanlig småkjøring rundt i byen og nærmiljøet.
Så, senere på dagen når man gjerne skulle tatt seg en tur på 8-12 mil (handletur, besøke venner, dra til opplagsplassen for båten etc) så har man ikke rekkevidde nok med komfortable marginer og uten hurtiglademulighet.

Jeg hadde hvertfall hatt en mye bedre følelse på eGolfkjøpet om den hadde 5-10 mil ekstra rekkevidde og/ eller raskere AC lademulighet.

Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

K S

Sitat fra: Audigaudi på mandag 06. oktober 2014, klokken 17:42
Jeg skjønner at andre her inne har andre behov enn meg selv. Før vi fikk bilen monterte vi 16A kurs i garasjen da vi var sikre på at dette var nødvendig. Dog viser det seg nå med vårt forbruk at vi ikke har behov for 16A i hverdagen. Har i løpet av de to første månedene med bilen ikke hatt behov for hurtigere lading, en eneste gang. Vi har snart kjørt 3.000km.

Til dere som ønsker dere kraftigere ladere. Hva bruker dere bilen til ettersom dere ønsker 32A?

Nå har jeg Soul, og det følger med 10 A ladekabel. Jeg legger opp 32 A for å kunne fylle på minimum 4 mil i timen, feks etter jobb. Det gjør bilen enda mer anvendelig. Jeg kjører to ganger i uken ca 90-95 km og nær 1200 høydemetre totalt på denne turen, dette er etter jobb, og da vil jag ha nok strøm til både å kjøre normalt og kjøre klimaanlegg på auto...

Om jeg absolutt MÅ ha 32 A er jeg usikker på, men ladestasjonen koster det samme, legge opp kabel til garasje koster ikke skjorta, så da er valget lett.

Men elbil er topp!

Råde

Hører mange sier det samme, Audigaudi. Jeg har også tenkt at 10a er nok, men jeg gidder ikke ta ut og inn kabel og ha løse ting slengende, så jeg legger opp til ladestasjon. Kommer sikkert til å kjøre den på 10a og kun sjeldent 13a. Dyr fornøyelse for ryddig gårdsplass kan man si, men nå ser det bra ut, er sikkert og fint, og så har jeg god dimensjon på opplegget frem til bilen.
e-Golf | X75D

Hansi

Sitat fra: sap_2000 på mandag 06. oktober 2014, klokken 17:27
Har en følelse av at hvertfall tre ting på eGolf vil skje før eller senere som jeg skulle ønske var mulig nå.

1: Varmepumpe blir standard i Norge (grunnprisen blir økt tilsvarende).
2: Større AC lader som standard eller opsjon.
3: Større batteripakke og rekkevidde som opsjon etterhvert som panasonic cellene kommer i 28, 34 og 36 Ah versjoner (25 Ah i dag).
4: Type2 kontakt i front bak VW emblemet for AC lading slik som Golf GTE og eTron har. Kort vei inn til AC laderen i motorrommet, så  kanskje mulighet for ettermontering?

Mer info om batteriene litt ned på siden her: http://www.greencarcongress.com/2014/07/20140721-egolf.html

Helt enig med 1-3, 4 skal jeg ikke uttale meg om.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

jensjacob

#12
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. juli 2014, klokken 22:36
Sitat fra: Rio på lørdag 19. juli 2014, klokken 20:16
Med tanke på nettet, håper jeg at det blir 3 x 16 A, og at den aksepterer både IT- og TN-nett.

Énfas 32 A skjevbelaster, og flere nettleverandører vil ikke levere det til bolighus. Så store laster bør bruke trefas, som har jevn energioverføring.

Det kan jo hende Zaptec ser et marked her og lanserer en ZapCharger som kan levere 1x32A ut fra 3x20A 230V inn, alternativt fra 3x13A 400V.

Er der nogen forskel på en installation der kan levere 230 V /20 A og en installation der kan levere 400 V / 13A bortset fra en lille forskel i samlet effekt ?

Om man bruger 230 V eller 400 V er vel bare et spørgsmål om hvordan man kobler faserne - eller har i flere spændinger til rådighed i Norge ??

Hvis i har 230 V mellem en fase og nul, så har i vel underforstået 400 V mellem to faser. Så hvis ZapCharger er lavet så den kan tilkobles alle 3 faser og nul, så er det jo bare op til ZapChargeren og de ingeniører der har designet den at anvende faserne (og nul) som det passer dem bedst.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

spaceman

Sitat fra: jensjacob på søndag 23. august 2015, klokken 20:34
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. juli 2014, klokken 22:36
Sitat fra: Rio på lørdag 19. juli 2014, klokken 20:16
Med tanke på nettet, håper jeg at det blir 3 x 16 A, og at den aksepterer både IT- og TN-nett.

Énfas 32 A skjevbelaster, og flere nettleverandører vil ikke levere det til bolighus. Så store laster bør bruke trefas, som har jevn energioverføring.

Det kan jo hende Zaptec ser et marked her og lanserer en ZapCharger som kan levere 1x32A ut fra 3x20A 230V inn, alternativt fra 3x13A 400V.

Er der nogen forskel på en installation der kan levere 230 V /20 A og en installation der kan levere 400 V / 13A bortset fra en lille forskel i samlet effekt ?

Om man bruger 230 V eller 400 V er vel bare et spørgsmål om hvordan man kobler faserne - eller har i flere spændinger til rådighed i Norge ??

Hvis i har 230 V mellem en fase og nul, så har i vel underforstået 400 V mellem to faser. Så hvis ZapCharger er lavet så den kan tilkobles alle 3 faser og nul, så er det jo bare op til ZapChargeren og de ingeniører der har designet den at anvende faserne (og nul) som det passer dem bedst.

I Norge er størsteparten av strømnettet IT-nett. Dvs 3x230 Volt inn istedet for 3x400 pluss null-leder slik det er i TN-nett. Derfor er det ikke bare et spm hvordan man kobler fasene. Uansett hvordan du kobler fasene i et TN-nett vil du ikke kunne få 3fas 230 Volt. Så det er der man bare har IT-nett at man kun har 32a 230v som raskeste lademulighet. Ingen elbiler som støtter lading fra 230 volt 3 fas desverre.

hottentott33

Sitat fra: Audigaudi på mandag 06. oktober 2014, klokken 17:42
Jeg skjønner at andre her inne har andre behov enn meg selv. Før vi fikk bilen monterte vi 16A kurs i garasjen da vi var sikre på at dette var nødvendig. Dog viser det seg nå med vårt forbruk at vi ikke har behov for 16A i hverdagen. Har i løpet av de to første månedene med bilen ikke hatt behov for hurtigere lading, en eneste gang. Vi har snart kjørt 3.000km.

Til dere som ønsker dere kraftigere ladere. Hva bruker dere bilen til ettersom dere ønsker 32A?

For vår del var det faktisk omvendt. Jeg tenkte da vi fikk bilen at 10A lading fikk holde i massevis. Men jeg følte at jeg alltid lå bittegrann på etterskudd, så siden vi ikke hadde permanent strøm i garasjen, så la jeg inn trefase på 32A inn i garasjen for å ha litt ekstra til ymse verktøy etc mens man lader. Folkevognen ble jo umiddelbart mye mer anvendelig for vår del, vi bruker stort sett bare 3 til 5 timer på å lade bilen til 100% i motsetning til 6 til 9 timer før. Vi kjører stort sett til 40-50% SOC. Før dette var det viktig at bilen ble satt på lading senest kl 18 for at den skulle være oppladet til neste morgen, og det blir jo litt irriterende i lengden. Så den 16A kabelen til 3300,- jeg kjøpte fra EVinstute (eller noe i den duren) var så absolutt verdt pengene, etter dette kan vi bruke bilen frem til kl 21 :-)
Nå har vi en dieselpurke i tillegg, så det var egentlig ikke noe stort problem som jeg ville installert en ladestasjon til 10K kr for å bli kvitt, men til drøye 3K kr var det absolutt verdt pengene.
Jeg fikk forøvrig bilen i begynnelsen av mai og har passert 9300 km :-)
Jeg kunne gjerne hatt 32A, men det er ikke noe stort savn for min del da 16A gjør jobben bra nok.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA