Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladestolpe og rett kort?

Startet av Hansi, onsdag 06. august 2014, klokken 18:51

« forrige - neste »

thomanie

Jeg kontaktet Kreisel Electic, du vet de som bygger om bl.a Skoda Yeti 4x4 og VW Caddy til el-bil.

Ut fra bildene av Kreisel Electrics prosjekter ser det ut til at de bruker Brusa NLG6 i iallefall Yeti'en og Caddy'en, men trolig også de andre prosjektene sine. Forhørte meg derfor om muligheten for utskifting til 22kW lader i en eGolf, og de sier de "kjenner til mulighetene, og trolig kan dedikere seg  til slike ting om få mnd."

Satte meg på (den allerede eksisterende) lista over prospektive kunder, så får vi se hva som skjer...

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

gamer73

Jeg er også fornøyd med 10A lading og det har aldri vært behov for mer, men på sikt vil jeg nok ha 16A ja....det gjør meg ihvertfall litt mindre nevrotisk:)

jkirkebo

Sitat fra: thomanie på fredag 23. oktober 2015, klokken 12:08
Jeg kontaktet Kreisel Electic, du vet de som bygger om bl.a Skoda Yeti 4x4 og VW Caddy til el-bil.

Ut fra bildene av Kreisel Electrics prosjekter ser det ut til at de bruker Brusa NLG6 i iallefall Yeti'en og Caddy'en, men trolig også de andre prosjektene sine. Forhørte meg derfor om muligheten for utskifting til 22kW lader i en eGolf, og de sier de "kjenner til mulighetene, og trolig kan dedikere seg  til slike ting om få mnd."

Er det ikke denne laderen som krever TN-nett da? Mener jeg leste noe om det et sted. I så fall må man vel budsjettere med en Zaptec-kabel til 20k i tillegg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

als77

I følge bruksanvisninga til e-Golfen så kan man lade 400V AC raskere enn med 230V AC. Hjelper kanskje litt det?

Rio

Sitat fra: als77 på fredag 23. oktober 2015, klokken 17:47
I følge bruksanvisninga til e-Golfen så kan man lade 400V AC raskere enn med 230V AC. Hjelper kanskje litt det?

Da har du nok misforstått noe (eller bruksanvisningen er feil).

Man lader med 230V 16A, og det gir 3,7 kW / 3,3 kW.

e-GOLF har ikke trefase-lader, så hvis du kobler mellom to faser på TN (altså, 400 V) så smeller det! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

thomanie

Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. oktober 2015, klokken 15:19
Sitat fra: thomanie på fredag 23. oktober 2015, klokken 12:08
Jeg kontaktet Kreisel Electic, du vet de som bygger om bl.a Skoda Yeti 4x4 og VW Caddy til el-bil.

Ut fra bildene av Kreisel Electrics prosjekter ser det ut til at de bruker Brusa NLG6 i iallefall Yeti'en og Caddy'en, men trolig også de andre prosjektene sine. Forhørte meg derfor om muligheten for utskifting til 22kW lader i en eGolf, og de sier de "kjenner til mulighetene, og trolig kan dedikere seg  til slike ting om få mnd."

Er det ikke denne laderen som krever TN-nett da? Mener jeg leste noe om det et sted. I så fall må man vel budsjettere med en Zaptec-kabel til 20k i tillegg...
Ikke er jeg elektriker, og jeg har langt(!) igjen til din elbil-karma jkirkebo ...
Spec-sheet'et til NLG6 sier at den lader med opptil 22kW, 32A på 400V 3-phase med 400V mellom fasene, hvilket er 400V TN om jeg har fortsått det riktig. Så, ja, du har rett.  Alternativt lader NLG6 på 16A på 230V "1-fase" som eGolfen allerede kan med original lader. Så gevinsten er der dersom man har 400 TN hjemme, samt på offentlig tilgjengelige type2-stolper der man i dag er begrenset til 3.6kW. Helt på jordet, eller...?

Uansett - blir spennende å se hva Kreisel finner ut/opp, og evt velger å tilby...

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

jkirkebo

Sitat fra: thomanie på fredag 23. oktober 2015, klokken 18:36
Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. oktober 2015, klokken 15:19
Sitat fra: thomanie på fredag 23. oktober 2015, klokken 12:08
Jeg kontaktet Kreisel Electic, du vet de som bygger om bl.a Skoda Yeti 4x4 og VW Caddy til el-bil.

Ut fra bildene av Kreisel Electrics prosjekter ser det ut til at de bruker Brusa NLG6 i iallefall Yeti'en og Caddy'en, men trolig også de andre prosjektene sine. Forhørte meg derfor om muligheten for utskifting til 22kW lader i en eGolf, og de sier de "kjenner til mulighetene, og trolig kan dedikere seg  til slike ting om få mnd."

Er det ikke denne laderen som krever TN-nett da? Mener jeg leste noe om det et sted. I så fall må man vel budsjettere med en Zaptec-kabel til 20k i tillegg...
Ikke er jeg elektriker, og jeg har langt(!) igjen til din elbil-karma jkirkebo ...
Spec-sheet'et til NLG6 sier at den lader med opptil 22kW, 32A på 400V 3-phase med 400V mellom fasene, hvilket er 400V TN om jeg har fortsått det riktig. Så, ja, du har rett.  Alternativt lader NLG6 på 16A på 230V "1-fase" som eGolfen allerede kan med original lader. Så gevinsten er der dersom man har 400 TN hjemme, samt på offentlig tilgjengelige type2-stolper der man i dag er begrenset til 3.6kW. Helt på jordet, eller...?

Problemet er at jeg tror den Brusa-laderen krever TN-nett selv når du lader på 230V 1-fase, akkurat slik som Renault Zoe. Altså at den laderen ikke kan brukes i 75-85% av stikkontaktene i Norge, som har IT-nett, uten å bruke en skilletransformator eller Zaptec-ladekabel til 20 lapper. Det kan fort bli litt upraktisk.
Golfens orignallader har ikke noe problemer med IT-nett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Brusas ladere går fint på IT nett.
Zoe kan ikke lades på IT nett fordi franske ingeniører har lagt inn en sikkerhetsmekanisme som som stopper det. Grunnen er at det er vanskelig/umulig å definere om jordforbindelsen er god nok i et IT nett. En normal jordsjekk går ut på å legge små laster mellom fase og jordleder (20mA) for å vurdere om jord i IT er tilgjengelig. Dette forteller bare om eksistensen og ikke kvaliteten (overgangsmotstanden). Når man benytter motorstyringen som likeretter/lader vil du ikke ha et galvanisk skille mellom bilens batteri og strømnettet.

Brusas ladere benytter seg av høyfrekvens trafo og har dermed et galvanisk skille.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 25. oktober 2015, klokken 13:03
Brusas ladere går fint på IT nett.
Zoe kan ikke lades på IT nett fordi franske ingeniører har lagt inn en sikkerhetsmekanisme som som stopper det. Grunnen er at det er vanskelig/umulig å definere om jordforbindelsen er god nok i et IT nett. En normal jordsjekk går ut på å legge små laster mellom fase og jordleder (20mA) for å vurdere om jord i IT er tilgjengelig. Dette forteller bare om eksistensen og ikke kvaliteten (overgangsmotstanden). Når man benytter motorstyringen som likeretter/lader vil du ikke ha et galvanisk skille mellom bilens batteri og strømnettet.

Brusas ladere benytter seg av høyfrekvens trafo og har dermed et galvanisk skille.

Ok, det var bra. Jeg mente å ha sett noe om Brusa og IT tidligere mhp. problemer men klarer ikke å finne tilbake til infoen. Virker det så er jo det topp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA