Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hei Elbilforeningen - er dere her? Og leser trådene om hurtiglader status?

Startet av Louise, onsdag 06. august 2014, klokken 16:37

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 10:05
Det er ikke en hurtiglader på bildet der. Er det sånne ladestasjoner som skal settes opp, eller er det faktisk hurtiglading som skal tilbys?

Det er nok bare noe som ble brukt som demo i en eller annen sammenheng. De faktiske ladestasjonene skal støtte begge DC standardene + AC 22kW (noen kanskje også 46kW AC?)

Louise

Er det en type 2 kabel hun bruker ? Altså at det blir "semi-hurtig" ? Det er vel noe lignende som tilbys via Fortum på Lagunen Senter her i Bergen. Men selvsagt, det er forskjell på å lade slik i 20 minutt (handling på kiwi) kontra 2 timer (handling på kjøpesenter).

emil

Sitat fra: Louise på torsdag 07. august 2014, klokken 10:30
Er det en type 2 kabel hun bruker ? Altså at det blir "semi-hurtig" ? Det er vel noe lignende som tilbys via Fortum på Lagunen Senter her i Bergen. Men selvsagt, det er forskjell på å lade slik i 20 minutt (handling på kiwi) kontra 2 timer (handling på kjøpesenter).

Saken som vises på bildet er nok bare en med fastmontert Type1 kabel. Ikke sikkert at det er en fungerende ladestasjon engang, kun en enkel demosak man kan ta med seg rundt (men Nissan har tilsvarende ladestasjoner). Semihurtig på Type2 er det kun Tesla og Zoe som klarer å benytte seg av. De fleste BMW i3 og noen med Leaf (som har valgt oppgraderingen, samt Kia Soul EV som ikke har kommet enda) kan lade med 32A fra kompatible Type2 stolper, men det er fortsatt langt opp til det jeg vil kalle semihurtig lading.

Louise

Vi får vente og se. Syns uansett det er et flott tiltak  :)

Sirka

Kiwi Rødberg har en semihurtig type 2 32A lader - er det slike som kommer alle steder?
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

emil

Sitat fra: Sirka på fredag 08. august 2014, klokken 18:31
Kiwi Rødberg har en semihurtig type 2 32A lader - er det slike som kommer alle steder?

Nei.

Eller det kommer Type2 også, men siden det er Nissan som fronter utbyggengen sammen med Kiwi er det DC-hurtiglading som er fokuset. Men idag er det dumt å ikke bygge ut alle tre standarder når man først er i gang.

Louise

Sitat fra: nime01 på onsdag 20. august 2014, klokken 11:10
Kan man lade f.eks e-Golf og e-Up! på disse?

Forøvrig en halvveis oversikt her, som ikke er bekreftet på noen måte...
http://www.gronnbil.no/nyheter/naa-kan-du-snart-hurtiglade-paa-kiwi-article379-239.html

Går utifra det. Ifølge noen nyhetskilder er også VW med på dette prosjektet, så da burde det jo absolutt være inkludert deres biler. Syns kanskje Kiwi kunne ha vært litt mer aktiv selv med å informere om fremdriften. Blir litt VOLDSOMT og så pladask ned......

JLafton

Kan informere at det kommer lader på Kiwi Sokna.
Der kommer det Chademo, Combo og AC.
Infratek trakk kabel der i dag, så var bortom å spurte dem.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Hansi

Sitat fra: JLafton på torsdag 21. august 2014, klokken 19:27
Kan informere at det kommer lader på Kiwi Sokna.
Der kommer det Chademo, Combo og AC.
Infratek trakk kabel der i dag, så var bortom å spurte dem.

Nice.. Kommer det en hurtiglader på hver side av veien på Sokna da?

I følge hurtigladekartet:
Hallingdalsveien 25
3534, Sokna
7 ladepunkt / CHAdeMO, CCS, Type2
Eier: Ringeriks-Kraft Nærvarme AS
Utbygger: Ringeriks-Kraft Nærvarme AS
Antatt klar: blank
2 Chademo, 2 CCS, 1 AC43, 2 AC22

Det ser ut til å være bak Coop/Rustad Kafe? Eller er dette samme laderen?
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

JLafton

Hei.
Det kommer på hver side av RV7 ja.
Kommer også på vik står det i denne artikkelen
http://mobil.ringblad.no/nyheter/article7541442.ece

JLafton

Tipper at de Ringeriks-Kraft setter opp blir med RFID fra Fortum slik den på Nes i Ådal er. Men skal undersøke med dem, så kommer jeg tilbake med svar ?

Ferry

Bra at det kommer på Vik, men må vi virkelig vente helt til november, og i verste fall april? Jeg kunne ønske utbyggingen gikk fortere. Hønefoss burde jo absolutt ha hurtiglader. Og Hallingby er en kandidat.  Nes i Ådal er allerede på plass. Bagn burde ha. Kiwi Aurdal vil kanskje få? Fagernes er på trappene. De burde ligge som perler på en snor oppover langs E-16 og videre mot Bergen.

JLafton

Hei.
Da fikk jeg svar fra Ringeriks-Kraft på Facebook.
Hei Joachim. Vi fikk gledelige nyheter i dag om at Transnova støtter hurtigladestsjoner på 2 av stedene vi har søkt om. Vi har ikke rukket å bestemme oss for løsninger enda. Før vi konkluderer med bl.a. betalingsløsning vil vi evaluere hvordan det virker på Nes, og da er det viktig å høre fra dere hva deres erfaringer er. Så vi vil gjerne høre nærmere om dine erfaringer, hos oss eller på andre ladestasjoner.

Her er svaret mitt.
Hei. Min erfaring er at den løsning som er på Nes I Ådal med Fortum sin RFID brikke er den med best prisstruktur og at folk da kunn lader det de trenger.
Altså at man man betaler per minutt man står, da vil folk også okupere laderen for å lade det de trenger får å kunne kjøre videre. I motsetning til de aktørene som tar fastpris på en lading, der vil det være veldig ulønsomt vis man bare trenger litt ekstra påfyll av strøm, samt at dem som som bare trenger litt ekstra vil okupere laderen å fylle på maks hva man kan få, for å få igjen litt for den prisen man betaler.
Så av de løsningene som finnes på markedet nå er prisingen med 2,50 per.min den beste løsningen etter hva jeg leser at folk skriver på Elbilforum.no. Det har også blitt lagd en liten spørreundersøkelse angående det der.
https://docs.google.com/.../11V7J4aCnlG3rPr.../viewanalytics.

Så jeg anbefaler dere til komentere på denne tråden på Facebook siden til Ringeriks-Kraft.
Så får vi nok et fornuftig prising ala. per.min med Fortum sin RFID brikke.

goggo

Sitat fra: JLafton på fredag 22. august 2014, klokken 08:14
Så jeg anbefaler dere til komentere på denne tråden på Facebook siden til Ringeriks-Kraft.
Så får vi nok et fornuftig prising ala. per.min med Fortum sin RFID brikke.

Jeg la inn en kommentar nå, støtter deg fult ut på det du sier.
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

JLafton

Det er bra. :)
Håper flere støtter opp å komenterer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA