Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think gjør batterileieavtale valgfritt

Startet av Lynet, søndag 11. januar 2009, klokken 11:02

« forrige - neste »

Lynet

Legger inn noen tips om støy i signalene her:
Man kan ta en metallring som brukes ofte inne signalkabler og legge signalkabelen til diplayet gjennom, gjerne med en sløyfe.

Sjekk også denne: http://914ev.blogspot.com/2008/03/well-i-played-around-tonight-and-looked.html
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Elmo

Takker for godt tips.
Jeg har noen sånne ringer liggende så det skal jeg prøve. Kanskje en på ledningen fra strømsensoren er tingen også.

Forslaget i linken om 100ohms motstand er også verd å prøve - etterpå.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Tvinnete kabler blir også brukt i enkelte sammenhenger. Enkelt å gjøre, og kan ikke skade å forsøke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#18
Sitat fra: Elmo på torsdag 04. mars 2010, klokken 22:17
Takker for gode forslag til årsaken til "rubbish". Jeg har vært inne på de fleste allerede, og tror nesten det må være en kombinasjon av alle >:(
Du har jo 'skop, Elmo! Koble til det mens du overfører data så kan du se hva slags støy det er snakk om.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#19
Sitat fra: elektrolux på fredag 05. mars 2010, klokken 10:13
Tvinnete kabler blir også brukt i enkelte sammenhenger. Enkelt å gjøre, og kan ikke skade å forsøke.
Ja, fant et par tvinnede kabler i Th!nk ledningsnettet som jeg splittet. De tre ledningene fra strømsensoren (+12V, jord og signal) er tvinnet hele veien. Signal-ledninger til kommunikasjon mellom BMS og lader er også tvunnet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Rart at de har ikke brukt coax på de remote ledninger når det kjent at støy kan forstyrre PakTrakr.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Jeg har fjernet strømmåleren (bruker Nikometer) og brukt sytråd rundt remoten for å sikre at kontakten ikke glir ut. Etter disse tiltakene har jeg ikke hatt støy på mine data.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PLUTO

fortsettelse fra http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2258.15
som egentlig handler om noe annet , men endte opp med et sidesprang inn på dette med Rubbish data på Think.

Jeg har ikke opplevd slik Rubbish data på noen av de i hvert fall fem PakTrakr systemene jeg har hatt tilgang til. Slik dt er i ditt tilfelle er det joe nesten på hver eneste linje og å la PC'en automatisk fjerne rader med feil ville jo føre til at du nesten ikke fikk noen data. Jeg kan desverre ikke nok om Access programmering selv, men så at han som var hos meg la inn programbiter som fjernet uinteressant data. Vi fjernet også automatisk all data på bil som står stille. Dette ved å sammenligne om det var like tall minimum fire ganger etter hverandre. Vi vil jo ikke fjerne det ved røtt lys og slikt. En annen fordel med Access er at du kan lagre alle data fra bilen og/eller for andre biler og lagre det i databasen. Ut fra denne database kan du lage en spørring som gjør at du kan få frem data fra en bil og sammenligne med en annen, eller du kan sammenligne data fra i fjor sommer med data fra nå i mars. Det er spennende for da kan du følge utviklingen på en pakke eller en blokk. Man kan enkelt sammenligne sommer og vinter lading og kjøring.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

#23
Sitat fra: PLUTO på søndag 07. mars 2010, klokken 13:27
... endte opp med et sidesprang inn på dette med Rubbish data på Think.
Mine 2 biler som har rubbishproblemer med PakTrakr er PSA - ikke Think

Sitat fra: PLUTO på søndag 07. mars 2010, klokken 13:27
En annen fordel med Access er at du kan lagre alle data fra bilen og/eller for andre biler og lagre det i databasen.
Helt enig. Jeg begynte som sagt med excel, men klarte altså ikke å automatisere.
Access og tiltak for å fjerne støy er helt klart fremtiden.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

RoadRunner

RoadRunneren har nå fått PakTrakr installert. Display med en Remote, og strøm-måler(som enda ikke er montert) levert direkte fra usa. Ingen problemer med data-overføring til min 3 år gamle laptop m/serieport og HyperTerminal.

Problemet er at PakTrakr rapporterer helt andre spenninger enn Carcomputer og det jeg måler med mitt (billige) voltmeter.

Dette er spesielt synlig under lading, og jeg har målt rundt 2v lavere på hele batteriet kontra det som rapporeres i mitt display i buddyen eller på voltmetret.

Den siste blokka i serien (2*12V montert bakerst i front) rapporteres (typisk?) 0.6V lavere enn det jeg finner med de andre instrumentene. Det ser mer normalt ut når spenningen faller ned under 74-75V.

Jeg har tatt av display, koblet av svart ledning, satt den på igjen og koblet til display (og ikke strømmåling) slik jeg forstår man skal resette. Måling av spenningen mellom de to ledningenen rett før Remote viser helt annen spenning enn det PakTrakr viser. Se vedlagte bilde.

Noen med tilsvarende erfaringer ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

bosonic

Husk å bruke 20 V området når du sammenligner RoadRunner, og få 2 decimaler.
Jeg anbefaler at du kontrollerer Mulimeteret ditt opp mot et eller flere instrumenter som har en høyere nøyaktighet enn ditt eget.

Jeg har sett litt på siden til  PakTrakr, men kan ikke finne data på hvor nøyaktig den leser av spenningen. Har du fått med deg hva spekken egentlig er?

Ser at spenningen vises med kun en decimal. Dette er ikke godt nok for sammenligning.
2 desimaler er minimum.
Regner med som en selvfølge at PakTrakr'en bruker høyere oppløsning når den sammenligner batteriene enn hva som blir presentert i displayet.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

svein

#26
Sitat fra: Lynet på torsdag 22. januar 2009, klokken 21:52
En liten bekymring ang. PakTrakr:

Thinken sto på verksted i 14 dager i påvente av skifting av defekt bakaksel. Det jeg observerte ved første lading etterpå bekymrer meg. De to første blokkene på alle tre rekkene komme betydelig senere opp i spenning enn de andre. De to på C-rekka brukte 2,5 time av etterladingen for å komme over 8V! Og det er jo de to selve displayet er koplet til.

Min konklusjon blir at man må lage seg en mulighet for å kople den fra når bilen skal stå parkert noen dager/uker.

Jeg har nettopp montert en paktrakr i min pegout 106. Jeg kjøpte en brukt pak trakr og den hadde opplegg med bryter på sort ledning fra alle batterienhetene. Dermed kan man slå av paktrakr når man ikke har behov for å bruke den.
Peugot 106 EL 1997 mod

Elmo

#27
Sitat fra: svein på onsdag 06. oktober 2010, klokken 16:31
Jeg har nettopp montert en paktrakr i min pegout 106. Jeg kjøpte en brukt paktrakr og den hadde opplegg med bryter på sort ledning fra alle batterienhetene. Dermed kan man slå av paktrakr når man ikke har behov for å bruke den.
ja, dette med at de trekker "mye" strøm av noen blokker har vært advart mot flere ganger.

Jeg har montert PakTrakr i to biler (før Robometer fantes), og har beskrevet litt om det tidligere i denne tråden og i en annen tråd (montering av Pak Trakr i PSA).
Jeg har forlenget de sorte ledingene og delvis noen av de andre og, så jeg får remote'ene og av/på bryter helt ut av kassene (kan sees til venstre på bildet av 6'er og 11'er kassen i dette tidligere innlegget.
Remotene og bryterne mine ligger i to bokser i hhv motorrommet og bagagerommet (se bilder her).


Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

RoadRunner

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 23. september 2010, klokken 22:47
Problemet er at PakTrakr rapporterer helt andre spenninger enn Carcomputer og det jeg måler med mitt (billige) voltmeter.

Har kontakt med leverandør, her er svar jeg har fått så langt:

After looking at this a little more, I understand the voltage "drop" on A6 during charging.  The total voltage on the Remote is exceeding its maximum measurable voltage.  In effect, the voltage is "peaking", which makes A6 smaller and smaller as the total voltage rises further above the maximum.  The normal maximum measurable is 87V (14.5V per cell) but it looks like yours is peaking at 86V, due to some component variation.

The Remotes report anything over 14.5V as an overcharge condition, which of course is damaging for AGM cells in particular.    The "63" alert for overcharge is saying all but A1 are overcharging, which corresponds with the data below, where A1 only reaches 13.7V.  When was the last time you manually balanced the pack?

In any case, I still don't have an answer for the inaccuracy you're seeing.
(Her refereres det til ca. 0.2 til 0.3V differanse i forhold til mitt multimeter når totalspenning er innenfor måleområdet til PakTrakr-instrumentet)


Oppsummering: For Buddy med blybatteri og riktig lading ifølge Chairman manualen, kan man ikke bare bruke bare en Remote - instrumentet opererer da ikke innenfor måleområdet.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Yeyeye

På min brukte Paktrakr sliter jeg med at displayet blir veldig svagt under høyt strømtrekk, dette eskalerer spesielt fra 60% og nedover av batterikapasiteten på Thinken. Er speielt irriterende, da displayet blir uleselig når en trenger å se det som mest, feks rundt 25% og nedover til meg, da batteri A2 har en tendens til å begynne å gi seg. Er dette vanlig på NiCd eller er det barre noe jeg opplever?

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA