Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ikke regn med å få ladet din Renault Zoe!

Startet av Marius84, onsdag 06. august 2014, klokken 11:10

« forrige - neste »

Marius84

Jeg skal på tur med tesla men har glemt å handlet type 2 kabel.
Naboen hadde en kabel som vi tror er type 2 som fulgte med e-up'en hans.
Noen som vet om denne kan brukes på å lade Teslaen på typiske 22kw ladepunkter?
Jeg har enkelt lader og får kun utnytter 11kw.

Noen som vet? :)

Mvh Marius

emil

Siden e-Up kun lader 16A enfase via Type2 er nok den medfølgende kabelen ikke mer enn det heller. Så da får du maks 3.6kW uansett om stolpen er 11 eller 22kW

Elmo

#2
Sitat fra: emil på fredag 18. juli 2014, klokken 19:58
Siden e-Up kun lader 16A enfase via Type2 er nok den medfølgende kabelen ikke mer enn det heller. Så da får du maks 3.6kW uansett om stolpen er 11 eller 22kW

Eller enda verre - du får INGENTING.
eUp leveres med 16A kabel. Den er "kodet" til å fortelle stolpen at den skal ha max 16A. Mange stolper som kan høyere en 16A har (med mindre det er fikset i senere tid) en bug som gjøre at stolpen gir null strøm og ingen feilmedlig, istedenfor å regulere ned stømmen til 16A >:(   :o

EDIT: Det jeg skrev gjelder 16A (3,6kW) vs 32A (7,2kW) AC.
         11 og 22kW stasjoner må da være DC vel (?), og da har stolpen/stasjonen kabelen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Caspar

Det er vel aldri stolpen som "regulerer" ned strømmen? Informasjon fra stolpen og kabelen går vel til bilen, så er det den som regulerer strømtrekket til max av det stolpen kan tilby (eller bilen kan nyttiggjøre seg) eller max av det kabelen er kodet for.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

emil

Sitat fra: Elmo på lørdag 19. juli 2014, klokken 19:50
EDIT: Det jeg skrev gjelder 16A (3,6kW) vs 32A (7,2kW) AC.
         11 og 22kW stasjoner må da være DC vel (?), og da har stolpen/stasjonen kabelen.

400V 3fas 16A (11kW) eller 32A (22kW) AC

Zoe og Tesla lader veldig fint på de alternativene med riktig kabel.

Men ja, det finnes også DC løsninger på de effektene, men er vel kun to 22kW DC ladere i landet i dag (Skien + Majorstua) mens det begynner å bli en del 22kW AC Type2 lademuligheter. 43kW AC har derimot alltid egen kabel på ladestasjonen.

jkirkebo

Sitat fra: Caspar på søndag 20. juli 2014, klokken 10:50
Det er vel aldri stolpen som "regulerer" ned strømmen? Informasjon fra stolpen og kabelen går vel til bilen, så er det den som regulerer strømtrekket til max av det stolpen kan tilby (eller bilen kan nyttiggjøre seg) eller max av det kabelen er kodet for.

Så vidt jeg skjønner skal også stolpen lese av kodingen på kabelen og justere pilotsignalet tilsvarende. Så om en 32A stolpe ser en 16A kabel koblet til (leses via motstand mellom PP og PE) skal den justere ned pilotsignalet til 16A. Dessverre har da noen stolper en bug som gjør at de ikke slår på strømmen overhodet om de ikke ser en 32A kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eddiex

Hvor lengre levetid kan man forvente om man lader "snillere"?

Batteriene har jo 8 års garanti med 80% (mener jeg det var)

Og.... Vil batteriene holde lenger om man lader på mindre aller større ladestrøm???? (Jeg kan feks lade på 6, 8, 10 og 13 amp)

Edward

Hyperstress

Sitat fra: eddiex på tirsdag 22. juli 2014, klokken 00:06
Hvor lengre levetid kan man forvente om man lader "snillere"?

Batteriene har jo 8 års garanti med 80% (mener jeg det var)

Og.... Vil batteriene holde lenger om man lader på mindre aller større ladestrøm???? (Jeg kan feks lade på 6, 8, 10 og 13 amp)

Edward

1. Ingen som kan svare på dette spørsmålet med sikkerhet, men mange mener at en kan ha brukbar restkapasitet i batteriet gjennom hele bilens levetid dersom man er "snill" med batteriet. Nissan har vel også uttalt at batteriet i Leaf er laget for å holde hele bilens levetid (hvor lenge de mener vet jeg ikke), men de garanterer bare for 8år pga forskjellig bruksmønster etc.

2. Om du lader på 6A eller 13A spiller ingen praktisk rolle, men "hjemmelading" vs hurtiglading spiller en rolle. Hyppig hurtiglading sliter mer på batteriene.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA