Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ta ut laderen til ladbar hybrid

Startet av Ferry, tirsdag 05. august 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

Erlingni

Endelig er iPhone appen ute i ny versjon. Da er det bare å krysse fingrene for at den nye er bedre :D

Eple

Dere som har e-tron.
Hvordan virker "car-net" hos dere?
På min GTE er den en vits.
Får svært ofte 0 kontakt med bilen. Selv om den bare står 5 meter unna.
Mange kjøreturer blir aldri rapportert inn så kjøredataene er helt feil og søylene som viser hvor lang turen er har helt feil høyde i forhold til kjørelengden selv om jeg har valgt km som visning.
I tillegg er det ofte tregt som "sirup".
Greit nok siden jeg har et "gratis" år men dette er virkelig ikke noe jeg ville betalt for videre om det ikke blir bedre.
Men bortsett fra dette er GTE bilen suveren på alle måter. Høy kvalitet og 0 problemer. Alt funger er som en drøm.
Venter på min 2016 GTE

ørna

Er det noen som kjører 18" sommerfelg her?

har de audi 18" sport felgene (Svarte) med continental contisport contact 5.

Synes støy i kupeen er helt drøyt med disse.. byttet til vinterdekk i dag som er 17 tommere. og forskjellen var veldig stor.

noen andre som er plaget av støy i kupeen med 18"?

e-tronforlife

Noen svar til de to siste innleggene.

Har hatt min A3 e-tron siden August, og må si at jeg de første månedene ikke var veldig fornøyd med A3 e-tron appen. Slet med å få kontakt, og når jeg fikk kontakt var det vanskelig å oppdatere til NÅ status. Og ikke minst det å styre lading/oppvarming. Men her for et par uker siden kom det en oppdatering, og etter det har den så langt fungert perfekt for min del. Så lenge både bil og app har dekning, kan jeg styre både status, lading og oppvarming ved ønske. Både sette timer og direkte start av disse.

Når det gjelder dekk og felger, kjører jeg 225-40/18" både på sommer og vinter. Jeg synest det er en "del" støy på sommer dekkene som fulgte bilen (Michelin), mens på vinterdekkene (Nokian Hakkapeliitta R2) som jeg byttet til i går, høres mye bedre ut. ;) Disse var selv valgt, og jeg var veldig bevist på støy ved kjøp av disse.

Ellers må jeg bare si at bilen nå etter 4000km, fremdeles er en drøm å kjøre. Stille og rimelig i drift ved korte turer, og full av krefter når jeg egentlig ikke trenger det. ;D Ikke minst har jeg så langt bare fyllt tanken 2 x 35 liter!!

ørna

Sitat fra: e-tronforlife på onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:05
Noen svar til de to siste innleggene.

Har hatt min A3 e-tron siden August, og må si at jeg de første månedene ikke var veldig fornøyd med A3 e-tron appen. Slet med å få kontakt, og når jeg fikk kontakt var det vanskelig å oppdatere til NÅ status. Og ikke minst det å styre lading/oppvarming. Men her for et par uker siden kom det en oppdatering, og etter det har den så langt fungert perfekt for min del. Så lenge både bil og app har dekning, kan jeg styre både status, lading og oppvarming ved ønske. Både sette timer og direkte start av disse.

Når det gjelder dekk og felger, kjører jeg 225-40/18" både på sommer og vinter. Jeg synest det er en "del" støy på sommer dekkene som fulgte bilen (Michelin), mens på vinterdekkene (Nokian Hakkapeliitta R2) som jeg byttet til i går, høres mye bedre ut. ;) Disse var selv valgt, og jeg var veldig bevist på støy ved kjøp av disse.

Ellers må jeg bare si at bilen nå etter 4000km, fremdeles er en drøm å kjøre. Stille og rimelig i drift ved korte turer, og full av krefter når jeg egentlig ikke trenger det. ;D Ikke minst har jeg så langt bare fyllt tanken 2 x 35 liter!!

takk for svar :)

Vet du eller noe andre her forresten hvordan man setter vindusviskerne i "vaske" modus?

Tenker på sånn at de stopper i opp posisjon når jeg skal vaske viskerne og bilen.

Vet ikke om det finnes noe slik funksjon på a3, var hvertfall sånn på golfen jeg hadde før. Tysken min er noe rusten så ingen vits å lese manualen  ::)

Erlingni

Sitat fra: ørna på fredag 23. oktober 2015, klokken 15:53
Vet du eller noe andre her forresten hvordan man setter vindusviskerne i "vaske" modus?

Tenker på sånn at de stopper i opp posisjon når jeg skal vaske viskerne og bilen.

Vet ikke om det finnes noe slik funksjon på a3, var hvertfall sånn på golfen jeg hadde før. Tysken min er noe rusten så ingen vits å lese manualen  ::)
Jeg har lagt til dette selv, slik at det dukker opp som et menyvalg i MMI:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22703.0.html
På min 2007 A6 var dette standard (tipper at de nå ønsker å selge enda flere vindusviskere på service ::))

Ellers har jeg hørt at det er av med tenningen og viskerhendelen en gang ned. På med tenningen og en gang til (ned) for å få de tilbake til normalen. Men har ikke testet dette selv, fordi jeg altså har det i menyen.

Erlingni

Noen andre som fikk merkelig resultat ved overgang til vintertid i helgen? Klokken i min bil stilte seg 11 timer tilbake(!) :o

tobbeluj

Skal kjøpe vinterfelger til e-tronen nå. Hvordan fungerer dekktrykkmåleren? Må man kjøpe felger med trykksensor/trykkventil? :)

Erlingni

Sitat fra: tobbeluj på mandag 26. oktober 2015, klokken 17:26
Skal kjøpe vinterfelger til e-tronen nå. Hvordan fungerer dekktrykkmåleren? Må man kjøpe felger med trykksensor/trykkventil? :)
Nei, ingen sensor. Måles kun ved hjelp av rulleomkrets, og kan enkelt kalibreres i MMI.

Erlingni

Kan noen av dere andre starte forvarming (a/c) direkte fra appen, når laderen IKKE er plugget inn?
Ifølge Møller er dette kun mulig når man benytter timer i MMI. Og ikke via appen.
Jeg får alltid feilmeldingen; "auxiliary climate control on: charging connector not plugged in" uansett om bilen har fulladet batteri og full tank med bensin. Jeg kan høre at bilen forsøker å starte noe (viftlyder).
Dette høres for meg helt ulogisk ut rent teknisk, og er dessuten meget upraktisk. Jeg har vanskelig for å tro at det er ment å være sånn.

SuperPG

Har ikke prøvd uten at jeg har plugget bilen, men nå skulle jeg sette på litt varme til etter jobb, via appen, så sier den at jeg ikke har plugget I ladekabel, men lar meg alikevel sette timer for ac. ( skal være plugget I så sant noen ikke har dratt ut ledning)

Forøvrig har jeg bare trøbbel med appen om dagen, får ikek logget inn ofte, får bare at den ikke finner internet connection.. Mye trøbbel med nettsiden også..
2015 E-tron ladehybrid
Tesla Model E (reservert 01.4.17)
Audi E-tron Concept (reservert 21.4.17)

e-tronforlife

#176
Sitat fra: Erlingni på onsdag 04. november 2015, klokken 10:23
Kan noen av dere andre starte forvarming (a/c) direkte fra appen, når laderen IKKE er plugget inn?

Jeg bruker appen av og til når jeg f.eks. er ferdig på trening for oppstart av Auxiliary heating/AC, og bilen ikke er plugget til strøm. Så lenge jeg har dekning både for bilen og telefonen starter oppvarmingen etter 10-15 sek når jeg presser "Auxiliary heating & AC on". Slet med dette tideliger, men for en del uker siden kom det en oppdatering. Etter det har den fungert fint.

Det eneste jeg har hørt, er at om man ikke har kjøpt bilen med "bensin motorvarmer", så må bilen være plugget til for å få oppvarming av kupé. Hos meg blir både motor og kupé varmet opp. Dette hjelper også godt på normalt strømforbruket i starten av turen. Altså forbruk som når motorene er blitt varme, etter en del kilometer kjøring fra kald tilstand. ;-)

Vet ikke om dette svaret hjalp så mye.

Erlingni

#177
Ok takk for tilbakemeldinger!
Jeg har ikke "Kupévarmer med fjernbetjening" (9M1) som ekstrautstyr på min bil, hvis det er den du mener. Men jeg har "Auxiliary heating" menyvalget i MMI (det er der "timeren" er).
Jeg har nyste versjon av app'en (iPhone), og har også fått oppgradert MMI til nyeste versjon hos Møller.

Jeg har testet litt. Og det som er ekstra merkelig er at hvis jeg starter a/c fra app'en som "timer" bare noen minutter frem i tid, fungerer det glimrende også UTEN at laderen er plugget i. Det er altså bare knappen "Auxiliary climate control on" som ikke virker, med mindre laderen er plugget i.
Siden det fungerer flott fra app'en som "timer", må jo dette være en bug! Dette er nøyaktig samme funksjon, bare to forskjellige måter å starte den på.

På eGolf har man visstnok et valg på om dette skal kunne startes med batteridrift eller ikke, men der kan man jo også stille gradene m.m. fra app'en også, så den er nok annerledes.

Jaja, så lenge det altså finnes en "workaraound" er jeg vel egentlig ganske fornøyd ;D

helt

#178
Jeg kjøpte meg en splitter ny e-tron for 10 dager siden med absolutt alt ekstra jeg kunne kjøpe, inkl. en type 2 kabel (han-hun).

Jeg plugger ladeboksen i den eneste 16A Schucko kontakten jeg har; kabelen går ut av vinduet, ladeboksen sitter på saltboksen utenfor kjøkkenvinduet og kabelen derifra til parkeringsplassen min. Dette 'virker' men er ikke som jeg ønsker meg å ha det. Jeg lagte et oppdrag inn på finn.no og ba om tilbud til å legge en vanlig 16A Shucko stikkontakt ute hvor jeg kunne plugge bilen til strøm uten å trenge å gå inn, åpne kjøkkenvinduet, gå ut igjen og plugge inn bilen. Et av tilbudene jeg fikk var for å sette opp et ladeboks ute, med et kommentar om at det var fare for varmegang hvis jeg hadde vanlig Shucko stikkontakt.

Hvordan har dere løst dette?

Utover dette er det et par ting jeg har ikke funnet ut av:

  • MMI connect appen sier at jeg er ikke autorisert og at jeg finner mer informasjon på my.audi.com...hvor jeg ser ingenting om dette.
  • A3 e-tron appen gir alltid en feilmelding når jeg slår på A/C...men starter A/C'en likevel

tutti

#179
Sitat fra: helt på søndag 08. november 2015, klokken 17:39
Jeg kjøpte meg en splitter ny e-tron for 10 dager siden med absolutt alt ekstra jeg kunne kjøpe, inkl. en type 2 kabel (han-hun).

Jeg plugger ladeboksen i den eneste 16A Shcucko kontakten jeg har; kabelen går ut av vinduet, ladeboksen sitter på saltboksen utenfor kjøkkenvinduet og kabelen derifra til parkeringsplassen min. Dette 'virker' men er ikke som jeg ønsker meg å ha det. Jeg lagte et oppdrag inn på finn.no og ba om tilbud til å legge en vanlig 16A Shucko stikkontakt ute hvor jeg kunne plugge bilen til strøm uten å trenge å gå inn, åpne kjøkkenvinduet, gå ut igjen og plugge inn bilen. Et av tilbudene jeg fikk var for å sette opp et ladeboks ute, med et kommentar om at det var fare for varmegang hvis jeg hadde vanlig Shucko stikkontakt.

Hva har dere løst dette?

Utover dette er det et par ting jeg har ikke funnet ut av:

  • MMI connect appen sier at jeg er ikke autorisert og at jeg finner mer informasjon på my.audi.com...hvor jeg ser ingenting om dette.
  • A3 e-tron appen gir alltid en feilmelding når jeg slår på A/C...men starter A/C'en likevel
vanlig stikkontakt på 16A funger helt greit hvis sikringen er stor nok. Første gang så kan du sjekke selv ved å ta ut støpslet og kjenne på pinnene. Er de lunkne så er det ok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA