Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ta ut laderen til ladbar hybrid

Startet av Ferry, tirsdag 05. august 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

E_S

Sitat fra: tobbeluj på tirsdag 04. august 2015, klokken 22:57
Ok kjempeflott :) Da blir det mye billigere pluss at jeg slipper å være redd for at omformeren til 10k+ blir stjelt :)

Tips til hvor man finner en slik kabel så billig som mulig?

Har til nå bare funnet en side som heter www.elbilhjelpen.no, de har kabelen jeg la ved over, men i to typer: 32A 1 fase og 32A 3 fase, hva er forskjellen mellom disse (og hvilken må jeg ha)? :)

Med dagens svake kroneverdi er det lite å spare på å kjøpe kabelen fra utlandet. De norske nettsidene ligger stort sett i omtrent samme prisområde seg mellom. Har ikke handlet fra noen av dem, så vet ikke hvem som er mest å anbefale. :)

Såvidt jeg vet kan e-tron bare bruke 1-fas uansett, så det kommer litt an på om du kjøper kabelen til *den* bilen, da klarer du deg med 1-fas. Har du tenkt å beholde kabelen til en evt. neste bil  kan det være mer "framsynt" å kjøpe 3-fas siden det nok blir vanligere etter hvert, men til bilen du har i dag vil 3-fas bare bety at kabelen blir dyrere, tykkere og mer uhåndterlig. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

tobbeluj

Okei skjønner :) Er vel kanskje ikke så mange plasser de selger slike kabler i Norge heller.

elbilhjelpen.no koster 1-fase og 3-fase-kabelen det samme (1790 kr, eneste er at 1-fase-kabelen er 1 m lenger, 5 m vs. 4 m). Så om 3-fase er mer fremtidsrettet kjøper jeg nok den! :)

E_S

For å utdype litt mer: 3-fase gjør enkelt forklart at du teoretisk kan lade på 1/3 av tiden - men det forutsetter at både ladestasjon og bil støtter 3-fase. Siden en sånn kabel er noe man kan ta med og bruke både her og der og ikke nødvendigvis må selge med bilen, men kan beholde kan det jo være greit å kjøpe noe som ikke kan bli en begrensning. Per i dag er det bare enkelte rene el-biler som kan dra nytte av 3-fas, men på sikt vil det nok bli mer og mer vanlig uansett biltype. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

tobbeluj

#138
Supert! Om 3-4 år har jeg muligens gått over til helelektrisk bil, så da kan 3-fasen komme godt med :) Evt. vil den vel ha høyere salgsverdi om 3-4 år enn 1-fasen uansett :)

tobbeluj

Noen som vet hva innpresset på E-tronen er? Har den samme innpress med alle felgalternativene? Hvis ikke så tenker jeg på 18"-felgene (15 eiker, 18x7.5j, 225/40). :)

tobbeluj

Det er ET51, om noen skulle lure :)

ørna

Hei.

Akkurat fått en e-tron i hus!

Bare stusser på en ting. Når bilen er fulladet viser den bare 39 km kjørelengde på EL?

Har ladet den flere ganger nå og den går ikke opp til 50 km som den skal.

Er dette vanlig?

E_S

50 km er vel under optimale forhold. Kjenner ikke bilen spesifikt, men det er normalt at sånne angivelser er basert på forbruket man har hatt i det siste. Å oppnå den oppgitte rekkevidden er som oftest særdeles vanskelig, nesten umulig. Klarer man 80% av den skal man være godt fornøyd.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

ørna

Sitat fra: E_S på lørdag 15. august 2015, klokken 12:29
50 km er vel under optimale forhold. Kjenner ikke bilen spesifikt, men det er normalt at sånne angivelser er basert på forbruket man har hatt i det siste. Å oppnå den oppgitte rekkevidden er som oftest særdeles vanskelig, nesten umulig. Klarer man 80% av den skal man være godt fornøyd.

joda.. den er jeg med på. Er klar over at bilen aldri vil kunne klare 50km i praksis, men jeg synes bare det er skuffende hvis den bare lader til 39km. Det er allerede 11km mindre enn den "skal" ha. pluss at den i tillegg ikke klarer 39km heller, og derfor til og men enda mindre..

Hva får dere andre her på lading?

Når vi prøvde GTE``n så stod det 47 km på displayet når den var fulladet. fortsatt ikke 50 km, men ganske mye bedre enn 39 km.. hmm




E_S

Er det noen innstilling for om batteriet skal lades for eksempel 80% eller 100%? Det er ganske vanlig, da det er bedre for batteriet å ikke lades til 100% til vanlig med mindre man har behov for det..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Cydonia

Såfremt øvre ladegrense ikke er satt lavere enn 100% så blir batteriet fulladet. Min erfaring med GTE er at estimert rekkevidde avhenger mest av instillingene i klimaanlegget. Hvis jeg skrur helt av AC og resten av klimaanlegget, får jeg ofte opp mot 50km estimert etter fullading.
Hyundai KONA electric 2018

olekvi

For meg virker det som antall kilometer som vises etter (full)lading er avhengige av kjøremønster / forbruk de siste N kilometerene før man lader.

Med andre ord er det slik at om jeg har kjørt veldig forsiktig på el de siste milene før jeg lader, ja så viser bilen at den skal kunne gå 50km (det meste jeg har sett er 54km)
'19 TM3P

ørna

#147
Sitat fra: E_S på lørdag 15. august 2015, klokken 14:59
Er det noen innstilling for om batteriet skal lades for eksempel 80% eller 100%? Det er ganske vanlig, da det er bedre for batteriet å ikke lades til 100% til vanlig med mindre man har behov for det..


Jeg vet faktisk ikke hvordan det fungerer med e-tron. Hvis det er en instilling som man kan stille på så må gjerne noen si hvordan dette funker.

Laderen har en setting som man kan velge 50 % eller 100 % POWER. men tror det er mer med strømstyrken ellerno? stod hvertfall på 100.

Sitat fra: olekvi på lørdag 15. august 2015, klokken 20:55
For meg virker det som antall kilometer som vises etter (full)lading er avhengige av kjøremønster / forbruk de siste N kilometerene før man lader.

Med andre ord er det slik at om jeg har kjørt veldig forsiktig på el de siste milene før jeg lader, ja så viser bilen at den skal kunne gå 50km (det meste jeg har sett er 54km)

hmm sier du det. Idag så ladet faktisk bilen til 40 km. 1 km mer en før, så det er fremgang  :)

Men så rart at det skal variere sånn. Uansett, har bare hatt bilen i 2 dager så blir spennende å se fremover hvordan det fungerer. Er veldig fornøyd med bilen hittils da. Herlig bil  8)


tobbeluj

#148
Å se på km-indikatoren virker ganske dødfødt da den baserer seg på kjøringen du har hatt de siste kilometrene, som nevnt over. Se på batteri-indikatoren ("tankmåleren") istedenfor. Kjør f.eks. til 4 av prikkene er borte (altså halvfullt batteri), og sjekk antall km du har kjørt på kjørecomputeren for å finne ut hvor langt du hadde klart med det kjøremøsnteret :) Selv har jeg klart rett i overkant av 40 km med rolig kjøring i 50-60 km/t på relativt flate veier.

En Audi-forhandler jeg snakket med her om dagen (som selv har e-tron) kunne skilte med følgende forbruk:
Enkel tur: 300 km, 0.21 L/mil (batt fullt ved start)
Totalt: 4500 km, 0.30 L/mil

Selv har jeg over 3000 km et snittforbruk på 0.45, men har nok vært litt hard på pedalen + fikk ikke ladeplass før nylig :)

olekvi

Sitat fra: tobbeluj på torsdag 27. august 2015, klokken 20:26

En Audi-forhandler jeg snakket med her om dagen (som selv har e-tron) kunne skilte med følgende forbruk:
Enkel tur: 300 km, 0.21 L/mil (batt fullt ved start)
Totalt: 4500 km, 0.30 L/mil

Selv har jeg over 3000 km et snittforbruk på 0.45, men har nok vært litt hard på pedalen + fikk ikke ladeplass før nylig :)

Snakker vi da målt forbruk eller det kjørecomputeren sier?

Målt over mine første 3000+ km så ser jeg at kjørecomputeren sier ca 0.05 l / mil lavere enn hva som er reelt.
'19 TM3P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA