Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ta ut laderen til ladbar hybrid

Startet av Ferry, tirsdag 05. august 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

Osnes

#120
Har akkurat fått min splitter nye e-tron på plass.  ;D

Jeg har 80 km til jobb, og jeg lader alltid natten før og på jobb. Kjører vanligvis bilen på Hybrid Auto. Er det slik at hvis jeg setter opp navigasjonen så beregner bilen avstanden og maksimerer strømforbruket på den gitte avstanden, så lenge stoppestedet er lagt inn? Skulle gjerne sjekket nøyaktig forbruk på avstanden.

Gi meg også gjerne tips til hvordan jeg skal få ned forbruket til det minimale.


Erlingni

Sitat fra: Osnes på tirsdag 07. juli 2015, klokken 14:20
Har akkurat fått min splitter nye e-tron på plass.  ;D

Jeg har 80 km til jobb, og jeg lader alltid natten før og på jobb. Kjører vanligvis bilen på Hybrid Auto. Er det slik at hvis jeg setter opp navigasjonen så beregner bilen avstanden og maksimerer strømforbruket på den gitte avstanden, så lenge stoppestedet er lagt inn? Skulle gjerne sjekket nøyaktig forbruk på avstanden.

Gi meg også gjerne tips til hvordan jeg skal få ned forbruket til det minimale.

Gratulerer så mye med flott bil :D 8) Du vil ikke angre på kjøpet!

Dette med at driftsmodus beregnes ut i fra navigasjonen, er det veldig mange "rykter" om. Jeg har imidlertid til gode å se det dokumentert noe sted. Min erfaring er også at det er helt likegyldig om man bruker navigasjonen, eller ikke. Men idéen er jo veldig god!
Umiddelbart høres det for meg ut som om "hybrid auto" er et bra valg for deg. Da sørger bilen også for å alltid beholde 3-5 km på batteriet til kø, røde lys etc.
Med mindre du f.eks. har motorvei utenfor døra på jobb, og kjerrevei utenfor døra hjemme. Da kan du veksle mellom "hybrid hold" og "ev" manuelt, siden du vet hva som venter deg.

For å få ned forbruket, gjelder det klassiske;
-Ved "ekstreme" temperaturer, bruk alltid forvarming / kjøling når bilen står i laderen før du skal kjøre, så slipper du å bruke batteriet til dette.
-Slå av a/c når du ikke trenger det.
-Kjør økonomisk, følg med på visningen, og ligg mest mulig på "efficient"
-Lær deg å bremse i god tid, slik at du får maksimalt utbytte av regenereringen isteden for å bruke bremsene (dette krever litt tilvenning)
-Velg 16" isteden for 18" hjul. Men det får da tross alt være grenser for effektivitet!! ;)
-Optimal hastighet tror jeg er ca. 70-80 km/h

Osnes

Tusen takk for svar. Så langt veldig fornøyd, men blir ikke helt klok på forbruket.

Motorveien til jobb måler 70 km. I dag testet jeg ut navigasjonen, men den hadde fortsatt 30 km i ren el å gå på i det jeg var under 10 km fra målet. I tillegg hadde bilen regnet ut at jeg hadde brukt 0,6l/mil på vei til jobb i dag. Synes det var voldsomt mye. Kjørte med cruise control i 110/115 km og hybrid auto hele veien. Lå vel også på "efficient" nesten hele veien.

Erlingni

#123
Sitat fra: Osnes på onsdag 08. juli 2015, klokken 11:25
Tusen takk for svar. Så langt veldig fornøyd, men blir ikke helt klok på forbruket.

Motorveien til jobb måler 70 km. I dag testet jeg ut navigasjonen, men den hadde fortsatt 30 km i ren el å gå på i det jeg var under 10 km fra målet. I tillegg hadde bilen regnet ut at jeg hadde brukt 0,6l/mil på vei til jobb i dag. Synes det var voldsomt mye. Kjørte med cruise control i 110/115 km og hybrid auto hele veien. Lå vel også på "efficient" nesten hele veien.

Det var veldig mye motorvei. Da bør du nok enten redusere hastigheten litt, og/eller låse bilen på el i "ev" mode for å være sikker på å bruke opp batteriet før neste ladning. På de 10km(?) uten motorvei, bør du i alle fall sette bilen i "ev" mode. Personlig ville jeg valgt "ev" og (maks) 100km/t på cruise så lenge du har batteri.

Sånn som du kjører nå, kjører du jo nesten bare på bensin. Da høres 0.6l/mil i 115km/h relativt normalt ut. Jeg var på feire i Danmark for to uker siden og lå i 130-140km/h med full bil. Lå da på ca. 0.68l/mil, og i de hastighetene funker jo ikke el i det hele tatt. Uten el-drift mister vi fordelene, og har i realiteten bare en ekstra tung bensinbil, uten COD (cylinder on demand) eller noe annet besparende på bensinsiden.

På ferie en gang i året gir jeg blaffen, men daglig kjøring er noe helt annet. Da vil du over tid merke stor forskjell på forbruket (og lommeboken).

Osnes

Takk for tips Erlingni.

Ja, stort sett bare motorvei til jobb. De 10 km som ikke er motorvei, er fra huset mitt og til motorveien, så er det straka vegen på motorveien til jobb. Jeg får teste å ligge i 110km/t på cruise på "ev", da det er fartgrensen stort sett hele veien.  :)

Osnes

Nå satt jeg kursen fra Nordstrand til Fredrikstad med full tank og full ladet. 86 km er avstanden. Lå i fartsgrensene hele veien. Vekslet aktivt mellom "el" og "hybrid auto". Over til hybrid auto når jeg hadde mindre enn 3 km å igjen på i "el". 19kr fylte jeg for 1 km fra hjemmet. Selvfølgelig ikke det som er fasiten, da computeren viser 3.7l/100 km, men allikevel mer enn godkjent.  :)

tobbeluj

Fikk min e-tron i juni, knallfornøyd hittil :)

Ser noen nevner "menneske 12 A mode 2"-kabel som de har kjøpt for 4000 kr, hva er dette slags kabal og hva brukes den til? Selv har jeg bare de to som fulgte med (vanlig huskontakt og en slags industrikontakt som jeg trodde ble kalt for "mode 2"?).

Har 18" S-Line-felger som jeg tenker å bruke som vinterhjul, og skal kjøpe meg noen 19" når våren kommer igjen. Antageligvis ingen her som har senket sin e-tron enda? Her er et sett fjører en ung selger på Møller foreslo til meg: http://www.partsandretards.no/understell/senkefjaerer/audi/a3-8v/eibach-pro-kit_2. Senker 4 cm fremme og 3.5 bak, tror det blir perfekt. Eneste jeg er usikker på er hvor hardt det blir. Noen som vet om folk i Norge/utlandet som har senket sin e-tron? :)

Elmo

#127
Sitat fra: tobbeluj på fredag 31. juli 2015, klokken 18:43
Ser noen nevner "menneske 12 A mode 2"-kabel som de har kjøpt for 4000 kr, hva er dette slags kabal og hva brukes den til? Selv har jeg bare de to som fulgte med (vanlig huskontakt og en slags industrikontakt som jeg trodde ble kalt for "mode 2"?).
Jeg antok i utgangspunktet at de to kablene som du har fått med er de samme som følger med på VW eUp og eGolf (som er de som er merket 5 og 6 på bildet). 6 er en type2-mode2 kabel, og 5 er en type2-mode3 kabel.
Men for å være helt sikker på at Audi har type2 ladeport i bilen så googlet jeg.
Da kom jeg over en e-tron brosjyre med bla vedlagte bilde, og da ble jeg forvirret. 
Jeg forstår faktisk ikke hva 1, 2, 3 og 4 på bildet er for slags spesielle lade-"greier"  :-[
Hvilke av kablene på bildet var det du fikk med ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Erlingni

#128
På min e-tron fulgte følgende med:
Kabel 1 - hjemmelader "hjerne" / "ladekladd", alt for stor å drasse med ut og dessuten veldig lett å stjele (koster alene 10k hos Møller),
Kabel 2 - utskiftbar kabel fra hjemmelader til bilen (type 2),
Kabel 3 - utskiftbar kabel fra hjemmelader til veggkontakt - Schuko (10A),
Kabel 4 - utskiftbar kabel fra hjemmelader til industrikontakt (16A) og
Kabel 5 - ladekabel for ny type offentlig hurtigladning ala Oslo kommunes nye ladepunkt - type 2 til type 2. På e-tron lader denne dessverre "kun" med 16A, men ellers veldig kjekk. Denne kabelen er vel strengt tatt definert som "ekstrautstyr", men vanlig å forhandle seg frem til.

Det tobbeluj spør etter er kabel 6, - altså Schuko mennekes - type 2 (reiselader). Denne fulgte ikke med.
Jeg kjøpte en Siemens CC100A til dette (som nå dessverre er litt dyrere enn da jeg kjøpte):
http://www.torshovbil.no/ladekabel-el-bil
http://www.m123.no/shop/product/siemens-ladekabel-cc100a-1x13a-230v-for-el-bi
Tobbeluj: Denne er finfin å ha i bilen for å kunne lade på alle vanlige stikkontakter (Schuko) som f.eks. utekontakter og motorvarmeruttak, men også el-bil sakteladere. Strengt tatt samme som følger med bilen, men myyyye mindre og lettere, vanskeligere å stjele (fordi kablene ikke kan tas av) samt kjekt å slippe å pakke ned (Audi)laderen hver gang man skal på tur dersom man har garasje etc. :)

Elmo

Jeg forstår ikke hvorfor de har "funnet opp" alle de greiene når de kunne gitt med 5 og 6 ???
Så lenge du bruker 3 eller 4 hjemme sammen med 1 så blir det jo ikke som fastmontert "hjemmelader". Men jeg "ser" at du får ladet på 16A med 1+4).

Selv har jeg kjøpt 31323 fra Elbilhjelpen som er justerbare 6-10-16 (se midt på siden her), for å kunne lade eUp'n på 16A hjemme.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Erlingni

Sitat fra: Elmo på mandag 03. august 2015, klokken 13:26
Jeg forstår ikke hvorfor de har "funnet opp" alle de greiene når de kunne gitt med 5 og 6 ???
Så lenge du bruker 3 eller 4 hjemme sammen med 1 så blir det jo ikke som fastmontert "hjemmelader". Men jeg "ser" at du får ladet på 16A med 1+4).

Selv har jeg kjøpt 31323 fra Elbilhjelpen som er justerbare 6-10-16 (se midt på siden her), for å kunne lade eUp'n på 16A hjemme.

Hehe.... Ser den! ;)
Tanken er vel å kunne bytte evt. skadede kabler, samt forskjellige lengder og type støpsel - uten å måtte bytte selve "laderen" eller "kladden".
Men helt enig, 5 og 6 dekker alle behov i Norge per i dag :)

tobbeluj

#131
Tusen takk for hjelpen begge to! :)

Da er det nok kabel 3 (vanlig husstøpsel) og kabel 4 (industrikontakt, se bilde) som jeg har fått med. Legger også ved et bilde av ladestasjonen som er montert i borettslaget vårt og som jeg har lyst å benytte. Da er det vel kabel 5 jeg trenger? Kabel 6 skjønner jeg ikke helt hvordan skal passe inn i bilen, da den har industrikontakt i ene enden og husstøpsel i andre?

tobbeluj

#132
Siden det er en ladestasjon montert i garasjen (se bilde), holder det bare med en enkel kabel (uten den store Audi-omformeren)? F.eks. kabelen på det andre vedlagte bildet (koster bare 1800 kr)? Med venstre kabelen rett i E-tron-en og høgre kabel rett i garasjeladeren?

Link til ladestasjonen: https://shop.mobilityhouse.com/de_en/catalog/product/view/id/328/category/154/

E_S

Sitat fra: tobbeluj på tirsdag 04. august 2015, klokken 22:22
Siden det er en ladestasjon montert i garasjen (se bilde), holder det bare med en enkel kabel (uten den store Audi-omformeren)? F.eks. kabelen på det andre vedlagte bildet (koster bare 1800 kr)? Med venstre kabelen rett i E-tron-en og høgre kabel rett i garasjeladeren?

Ja, for å bruke den der trenger du bare en sånn kabel som på bildet. :)

Skjønner ikke hva Audi tenkte/tenker når de leverer med den kjempekladden. E-Golf har jo en vesentlig "nettere" sak som vil gjøre samme jobben, og det er jo samme familien..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

tobbeluj

Ok kjempeflott :) Da blir det mye billigere pluss at jeg slipper å være redd for at omformeren til 10k+ blir stjelt :)

Tips til hvor man finner en slik kabel så billig som mulig?

Har til nå bare funnet en side som heter www.elbilhjelpen.no, de har kabelen jeg la ved over, men i to typer: 32A 1 fase og 32A 3 fase, hva er forskjellen mellom disse (og hvilken må jeg ha)? :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA