Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ta ut laderen til ladbar hybrid

Startet av Ferry, tirsdag 05. august 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

Puffen

Da har den kommet og testingen er i full gang  ;D  Det meste svarer til forventningene.  Litt overrasket over oppførselen i kjapp akselrasjon.  Ingen tvil om at det går fort, men det merkes liksom ikke.  Den drar så jevnt, at en merker aldri noe "trykk" slik som på dieselbilen jeg har.  Selv om den bruker lengre tid på 0 - 100.

Eller så stusset jeg litt på at den viser bare 45 km. kapasitet i displayet når den er fulladet. Noen som har samme erfaring ?

Puffen

Noen som vet om laderen "stjeler" strøm når den er plugget i veggen og ikke i bilen ?

geldevik

Har lest i et annet forum, http://www.myaudia3etron.com/ at beregnet kjørelengde baseres på forbruk de siste 20km.
Det vil jo nødvendigvis være avhengig av kjørestil, topografi, temperatur, bruk av klimaanlegg osv. 45km er antagelig et bra resultat og tyder på at du kjører ganske effektivt allerede.


olekvi

#108
Sitat fra: geldevik på tirsdag 09. juni 2015, klokken 22:32
Har lest i et annet forum, http://www.myaudia3etron.com/ at beregnet kjørelengde baseres på forbruk de siste 20km.
Det vil jo nødvendigvis være avhengig av kjørestil, topografi, temperatur, bruk av klimaanlegg osv. 45km er antagelig et bra resultat og tyder på at du kjører ganske effektivt allerede.

Det virker til å stemme, jeg ser litt forskjellige verdier etter fullading.  52km er det høyeste tallet jeg har sett foreløbig.

Forøvrig er jeg forundret over hvor fort man får ladet opp et par mil om man kjører i 'charge'-modus.  Har ikke testet dette nok enda i forhold til forbruk, men for meg ser det ut som det kan være noe hente på å lade litt om man alilkevel ligger og kjører i 90+ km/t og vet at man skal kjøre vesentlig saktere (som vil passe fint på kun el) før man får ladet fra strømnettet.
'19 TM3P

Erlingni

Sitat fra: Puffen på mandag 08. juni 2015, klokken 20:12
Noen som vet om laderen "stjeler" strøm når den er plugget i veggen og ikke i bilen ?
Originalladeren min bruker 7-8w i "standby" uavhengig om den er plugget i bilen eller ikke.

Puffen

Sitat fra: Erlingni på torsdag 11. juni 2015, klokken 09:42
Sitat fra: Puffen på mandag 08. juni 2015, klokken 20:12
Noen som vet om laderen "stjeler" strøm når den er plugget i veggen og ikke i bilen ?
Originalladeren min bruker 7-8w i "standby" uavhengig om den er plugget i bilen eller ikke.

Da er det vel lurt å trekke den ut på dagtid ?

Erlingni

#111
Sitat fra: Puffen på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:19
Sitat fra: Erlingni på torsdag 11. juni 2015, klokken 09:42
Sitat fra: Puffen på mandag 08. juni 2015, klokken 20:12
Noen som vet om laderen "stjeler" strøm når den er plugget i veggen og ikke i bilen ?
Originalladeren min bruker 7-8w i "standby" uavhengig om den er plugget i bilen eller ikke.

Da er det vel lurt å trekke den ut på dagtid ?

Tja, hos meg er det litt styr siden selve kontakten sitter et stykke unna. Trekker den derfor bare ut når jeg skal på ferie etc. ikke ellers. Da er det vel uansett lurt, med tanke på lyn og torden.
Med en strømpris på 1kr pr. kwh, utgjør dette kun ca. 65,- kr ekstra pr. år dersom laderen alltid er plugget i kontakten 24/7/365.

Erlingni

Er det noen som vet hvor lang garantitid det er på selve batteripakken i A3 e-tron? Er det 5 år som på bilen, eller 8 år som på f.eks. e-golf/e-up?
Finner ikke noe om dette i garantivilkårene.

Disse batteriene vil jo typisk utsettes for flere fulle ladesykluser enn i en ren elbil, da kapasiteten er lavere. Ergo vil vel levetiden også bli tilsvarende redusert.

olekvi

Det er vel 8 år på batteripakken om jeg ikke tar helt feil.
'19 TM3P

Puffen

Sitat fra: Erlingni på fredag 12. juni 2015, klokken 10:55
Sitat fra: Puffen på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:19
Sitat fra: Erlingni på torsdag 11. juni 2015, klokken 09:42
Sitat fra: Puffen på mandag 08. juni 2015, klokken 20:12
Noen som vet om laderen "stjeler" strøm når den er plugget i veggen og ikke i bilen ?
Originalladeren min bruker 7-8w i "standby" uavhengig om den er plugget i bilen eller ikke.




Da er det vel lurt å trekke den ut på dagtid ?

Tja, hos meg er det litt styr siden selve kontakten sitter et stykke unna. Trekker den derfor bare ut når jeg skal på ferie etc. ikke ellers. Da er det vel uansett lurt, med tanke på lyn og torden.
Med en strømpris på 1kr pr. kwh, utgjør dette kun ca. 65,- kr ekstra pr. år dersom laderen alltid er plugget i kontakten 24/7/365.

Er ikke noen miljøfundamentalist, men med tanke på at vi etter hvert er noen ladesjåfører i dette landet, så blir det noen kW timer av det totalt.  Og det er vel bedre å ha disse kW fra ren vannkraft frigjort til mer nyttige formål  :)

olepj

#115
Hei

Da har jeg bestilt meg e-tron  :)

Bilen ble ganske fylt opp med utstyr så håper dette blir bra

spec:

- Audi A3 E-tron Ambition
- isbredhvit 2y2y
- s line sportspakke
- parkeringssystem forran/bak
- ryggekamera
- 18" 5-parallell-eiks s line felg
- lang ladekabel
- ekstra mørke ruter
- navi plus e-tron
- DAB-radio
- Nappaskinn
- s sportsseter s line
- panoramasoltak
- el innklappbare speil
- mlf-sportsratt med flat bunn
- led-pakke
- lyspakke
- blank takreling
- s line takspoiler
- 16 " vinter hjul
: ) min forhandler hadde bilen i bestilling fra før, og har bygd den om til å møte min bestilling, de snakker om levering alt fra slutten av september til november.

Håper på og få en konkret build week sneak :)

Noen som har erfaring med adaptive cruse controll? fungerer denne så bra som audi sier?

--
olepj

Erlingni

Noen flere enn meg som plutselig ikke får brukt appen for tiden?

Jeg har iPhone og får bare "Login:an error has occurred" etter å ha tastet PIN-koden. Slik har det vært hele uka.
Nettsiden a3etron.audi.com fungerer fint, med samme bruker/PIN ???
Har prøvd både iPad, iPhone, reinstallere appen etc.

Jeg jobber med IT til daglig og er ikke videre imponert over appen og connect tjenestene til Audi/VAG. Konseptet er kjempebra, men det virker dessverre uferdig og fullt av bugs. Har vel f.eks. nesten aldri opplevd å få riktig ladestatus i appen enda, får alltid en eller annen vilkårlig feilmelding på lading (har sett ALLE), selv om laderen i praksis virker akkurat som den skal. Appen kom november i fjor, og har fortsatt versjon 1.0.1, der eneste oppdatering siden lansering har vært å legge til noen språk. Skjerpings Audi >:(

geldevik

Enig!

Appen er ustabil, både mhp pålogging og kvaliteten på data.

En annen ting er er ladekabelen (EVSE). Den fungerer rimelig greit for lading med 10A hjemme, men på jobb fikke jeg kun feilmeldin E480, som antyder problem med jording. Har investert i alternativ EVSE, "Mennekes 13A Mode2". Den funker helt utmerket. Antagelig er EVSE levert av Audi for følsom for norske forhold når det gjelder støy/dårlig jording.
Det har blitt meg fortalt at Tesla-utstyret hadde tilsvarende problemer og at de måtte foreta justeringer.

Erlingni

#118
Sitat fra: geldevik på mandag 06. juli 2015, klokken 08:17
Enig!

Appen er ustabil, både mhp pålogging og kvaliteten på data.

En annen ting er er ladekabelen (EVSE). Den fungerer rimelig greit for lading med 10A hjemme, men på jobb fikke jeg kun feilmeldin E480, som antyder problem med jording. Har investert i alternativ EVSE, "Mennekes 13A Mode2". Den funker helt utmerket. Antagelig er EVSE levert av Audi for følsom for norske forhold når det gjelder støy/dårlig jording.
Det har blitt meg fortalt at Tesla-utstyret hadde tilsvarende problemer og at de måtte foreta justeringer.

Problemet med innloggingen til appen denne gangen viste seg ifølge Møller å være en server i Tyskland som hadde tatt kvelden, det er nå rettet.

Når det gjelder originalladeren og ladeproblemer i Norge, har Møller sagt at dette er et kjent problem og at det nå jobbes med en firmware oppdatering på fabrikken i Tyskland som skal rette dette (dette var i slutten av mai).
Jeg lader også kun hjemme med originalladeren, rett og slett fordi jeg synes den er alt for stor (les gigantisk) å drasse med ut. Pluss at pga. løsningen med utskiftbare kabler gjør at den er helt umulig å sikre skikkelig mot tyveri, og ny komplett lader med kabler koster ca. 14000,-(!) hos Møller. Hjemme på 10A har jeg heller aldri hatt noen ladeproblemer med den.
Jeg har også kjøpt en mennekes 13A (justerbar) mode2 (fra Siemens) som alltid ligger i bilen. Denne fungerer glimrende, og kostet 4000,-


geldevik

Sitat fra: Erlingni på mandag 06. juli 2015, klokken 09:31
Problemet med innloggingen til appen denne gangen viste seg ifølge Møller å være en server i Tyskland som hadde tatt kvelden, det er nå rettet.

Når det gjelder originalladeren og ladeproblemer i Norge, har Møller sagt at dette er et kjent problem og at det nå jobbes med en firmware oppdatering på fabrikken i Tyskland som skal rette dette (dette var i slutten av mai).
Jeg lader også kun hjemme med originalladeren, rett og slett fordi jeg synes den er alt for stor (les gigantisk) å drasse med ut. Pluss at pga. løsningen med utskiftbare kabler gjør at den er helt umulig å sikre skikkelig mot tyveri, og ny komplett lader med kabler koster ca. 14000,-(!) hos Møller. Hjemme på 10A har jeg heller aldri hatt noen ladeproblemer med den.
Jeg har også kjøpt en mennekes 13A (justerbar) mode2 (fra Siemens) som alltid ligger i bilen. Denne fungerer glimrende, og kostet 4000,-

Takk for oppdatering!
Greit å vite at Audi jobber med saken. Er også enig i at løsningen fra Audi er i overkant klumpete.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA