Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: strøm fra trafikk

Startet av Rav4_EV, fredag 09. januar 2009, klokken 23:59

« forrige - neste »

Rav4_EV

Jeg har nå brukt julen til å gjøre "reverse engineering" på diagnose apparatet til Think.

Kommer snart med et lite apparat som kan monteres på dashbordet. LCD display som gir spenning, strøm etc.
Lysdioder som gir oversikt over forbruk som på Buddy, og mulighet for batteriservice.

Er det flere ønsker?


Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

HHF

Fantastisk! Flere ønsker?

- Utlesning av feilkoder ville vært fint
- Dersom du med forbruk mener aktuelt strømforbruk, er det fint. Om det ikke er det du mener, så kunne jeg ønsket meg det, slik at man kunne sett belastningen når man f.eks kjører oppoverbakker (vet ikke om det er mulig for deg å lage, men noe a-la PSA-bilenes lysdiodesystem med rød, grønn og gul, men gjerne heller i tall).

Siste ønske må jo være at det kan monteres enkelt i egen bil og ikke koste noe særlig   ;D   ;)   Så snakker vi jo virkelig om den reneste juleånd 

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Rav4_EV

Mellom 2 og tre tusen dersom det blir litt volum.

Lysdioder som viser aktuelt forbruk er allerede på plass, men ikke verdier.

Forslag?
0-100 A grønt
101-170 orange
171 + rødt

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

HHF

Er ikke så dum pris om den kan  bli nærmere de 2 antakelig.

Et ønske jeg kom på når jeg nå var ute og hørte på min Think som står og "summer" - en indikasjon på spenning og tilstand på 12V batteriet ville også være fint å ha ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

#5
Sitat fra: HHF på tirsdag 30. desember 2008, klokken 14:16
en indikasjon på spenning og tilstand på 12V batteriet ville også være fint å ha ...
Helt enig. Men hvis det skal fungere som indikasjon på batteritilstand må det fungere med tenninga av. Det er kanskje vanskeligere å få til uten at strømforbruket blir for høyt?
Alternativt kunne det vært en timeteller for hvor lenge det tok før DC/DC og vannpumpe startet for å lade servicebatteriet etter at tenninga var skrudd av.
(Jeg har montert et kombi ute/inne termometer/voltmeter, men de er ikke å få kjøpt lenger. Utetempføleren er festet på vannslangen som kommer ut fra batterikassa.)

Rav4EV skrev:
"Lysdioder som viser aktuelt forbruk er allerede på plass, men ikke verdier.

Forslag?
0-100 A grønt
101-170 orange
171 + rødt"


Høres bra ut, tror det er samme grenser som PSA bruker og de har jo samme batteritype.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Dette høres fristende ut, ja. :D

Et forslag fra min side er en inngang for overvåking av vannpumpa. Jeg har kjøpt en strømningsmåler som jeg håper å få montert på vannslangen fra pumpa. Den virker slik at den har to kretser; en åpen og en lukket, og begge "reverseres" når det strømmer vann gjennom ventilen. Mulighet for en inngang (åpen eller lukket - det er bare å velge) som sammenlignet dette opp mot parametere fra thinken eom hvorvidt pumpa er i gang eller ikke, og så en alarm dersom thinken sier at "pumpa er startet" men indikatoren ikke viser at det går noe vann gjennom systemet".

Da kan man "kjøre pumpa til den ryker" i stedet for å skifte den annenhvert år just in case. Bra for både lommeboka og miljøet. :)

Kan jeg spørre hva slags hardware du benytter? Arduino eller noe i den dur, eller lager du kretser mm selv?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på tirsdag 30. desember 2008, klokken 20:04
Et forslag fra min side er en inngang for overvåking av vannpumpa.

Da kan man "kjøre pumpa til den ryker" i stedet for å skifte den annenhvert år just in case. Bra for både lommeboka og miljøet. :)
Er så enig med Christian, det er litt tungvindt å åpne lokket på ekspansjonstanken hver uke for å se om vannet sirkulerer.

Når pumpa er utslitt er det som regel utslitte børster og da slutter den å trekke strøm. Men jeg har også sett tilfeller der motoren gikk, men impelleren satt fast. Det er magnetisk kobling mellom motor og impeller.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rav4_EV

Blir nok en atmega, eget utlegg. Prøver ut forskjellige LCD display. Blå/Hvit er ganske kult, og lesbart.

Kommer med en børsteløs vannpumpe, så noe overvåking blir ikke nødvendig.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Ken

Det er for meg viktig å ha et stort display. Man er nød til å kikke litt på displayet mens man kjøre og Paktrakr har alt for små skjermer. ¨
Er det mulig å framvise Paktrakr info på et større skjerm?

Ellers synes jeg at tre lamper er for lite og jeg ville helst ha presis tall på skjermen i tillegg.

Etter å fullført en vannservice på en Think hvor sikringer til vannpumpå og kjøleviftere hadde vært fjernet og brukt til noe annet må jeg registrerer min behov for vannpumpe OK lampe!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

ravn

Som display kan jeg anbefale display fra ACS.

Finnes med forskjellig bakgrunnsbelysning samt som touch og/eller fysiske knapper.




Har brukt selv til Reva (og andre prosjekter) veldig enkle å programere mot og god kvalitet.
http://acscontrol.com/

Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

hens

Kunne kanskje være en ide med batteritemperatur også?

En begrensende faktor på et slikt display er at det bør være mulig å avlese mens øynene er opptatt med det som skjer på veien, det er gjerne der en skal ha oppmerksomheten under kjøring.

De små typene og mange funksjoner egner seg best når bilen står stille.
Er det mulig å skifte mellom "kjør" og "service" modus på displayet, eventuelt forstørre de mest nyttige opplysningene i hver modus?

Børsteløs vannpumpe:  Denne ble brukt på tidlige prototyper av nythinken, og kan enkelt erstatte originalpumpen:

http://donau.kicms.de/cebi/easyCMS/FileManager/Files/MES-DEA/components/Circulation_pumps.pdf 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

ravn

I revaen hadde jeg to moduser på displayet.
I det jeg tok på tenninga gikk den over til å vise Ampere med veldig stor font (3 tegn fyllte hele skjermen).
Kunne bytte til å vise State of charge ved å trykke på en knapp, men like stor font.
Dersom det oppstod en feil poppet dette opp istedenfor.

I parkert modus var det mye info med liten font (typisk individuelle batterispenninger osv).
Kunne selvfølgelig nå denne modusen med tenninga på også, men det har ikke så mye for seg. Da er det bedre å lagre info mens man kjører og se på den etterpå.

Det er essensielt for at et display skal funke under kjøring.

Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Elmo

Sitat fra: Ken på torsdag 01. januar 2009, klokken 15:51
Er det mulig å framvise Paktrakr info på et større skjerm?
Ja, det finnes alternative display til PakTrakr. Her for eksempel:
http://www.wacparts.com/index.php?main_page=product_info&cPath=7&products_id=41
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Takk Elmo. Jeg har sendt en E-post og spurte de om skjermen takler 6volt Nicad blokker.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA