Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Buddy og levetid på blybatteriene.

Startet av Elmo, fredag 09. januar 2009, klokken 20:47

« forrige - neste »

JCBX

det er helt tydeligt dårlig forbindelse i et af de vitale stik

de skal rense , og gennemses at de reelt er rene , derefter skal de have en speciel vaseline feds som opretholder forbindelser men samtidigt udelukker luft og ikke mindst fugt

jeg har ikke set det på EV.a (Saxo) men kender det fra mange andre franske biler ......

ærgeligt nok man ikke bor i Oslo , vil tro 2 timers arbejde ville fjerne problemt i din bil !

Elmo

Takk for innspill JCBX.
Skulle gjerne visst for jeg skal starte å lete etter den dårlige forbindelsen. Det er vel (bla.) bevegelse som få den grønne lampa til å slukke.

Som du kan lese tidligere i denne tråden brukte Enviro ganske mye tid på å (ikke?) finne feilen sist. Inkl at de hevdet flere ganger at det var fikset.

Jeg vil tro at kontaktene på pluggen inn i computeren er at sansynlig sted for årsak, men jeg sjekket den før jeg satte den inn til Enviro sist. Den så helt fin ut, men jeg pusset allkevel med q-tips. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JCBX

hvis du skille et nyt stik af idag , på en ny bil

så vil man se at der en en hvid vaseline lignende fedt i stikket


Biltema har 3 forskellige sprays som kan anvendes i reækkefølge til at rense smøre osv

måske det kunne være løsningen


El rayo

Når man ser på historien til feilen er det mest sannsynlig at den ligger i en av forbindelsene til elektronikkboksen. Det behøver ikke være i kontaktflatene  der hun- og han-kontakter forbindes, men mellom ledningen og kontakten.

Har sett tilfelle der kontakten har blitt klemt fast i isolasjonen på ledningen ved montering. Trådene i ledningen ligger bare inntil metallet i kontakten og det kan gå mange år før forbindelsen blir brutt pga oksydering av metallet.

I andre tilfelle har ikke pinnen gått i lås i kontakten slik at bare halve metallflaten har kontakt.

Jeg ville tatt av huset på kontakten til komputeren og inspisert hver ledning nøye. Trekk ut én og én pinne med spesialverktøy. Brukt godt lys og lupe.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Det skal jeg gjøre El Rayo.

Elektrolux antydet det samme da han var innom her idag på veg til Oslo for å hente den feilparkerte Thinken han kjøpte.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#20
Et symptom til som jeg tilfeldigvis oppdaget. 
Funksjonen at den grønne (forover) lampa slukker når man åpner førerdøra er også borte.

Men, jeg tok computeren (ikke hele elektronikkboksen) fra en annen bil og da forsvant problemet.  :o
Årsaken kan jo ha ligget i tilkoblingen men jeg får vel følelsen at noe har skjedd med programmet eller dataene i computeren ???

Får forske mere på dette når det blir litt varmere i været.

PS: En liten utfordring nå at bilen var nesten utladet, mens byttecomputeren tror den er på 90%. Har bare hatt motsatt problem tidligere, og det ordner seg jo av seg selv eller litt. Regner med, og håper på at ladingen ikke på noen måte påvirkes av computerens SOC verdi.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Sitat fra: Elmo på søndag 23. januar 2011, klokken 17:59
Regner med, og håper på at ladingen ikke på noen måte påvirkes av computerens SOC verdi.

Ladingen bryr seg ikke om kapasiteten på meteret. Den går etter spenningen på batteriet. No problem.

Angående problemet ditt: Har du sjekket fartssensoren (som sitter på høyre side av motoren, i bakkant.
Selve sensoren blir sjelden dårlig/ødelagt, men kontakten kan være dårlig.
Ta av kontakten, og rens den. Sett den inn med vaselin.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

JCBX

er der forskel på computerne ?

kan man se inden man sætter den i om det er til den ene eller den anden model ?

tex: kan man se forskel på en Saxo og en Berlingo computer ?

er skal der en udlæsning med Lexia til før man kan fastslå modellen ?

Rav4_EV

Computerene er like. Parameterene er forskjellige.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Der er et versjonsnr. på computeren, og seneste versjon skal kunne omprogrameres mellom Saxo og Berlingo, mens tidligere modeller var spesifikke for den ene eller andre typen bil.

@Elmo

Siden du nå passer på ELIT'en min i tilleg til Saxo'en, kan du jo forsøke å omprogramere den dårlige computoren.

Ring meg, så snakker jeg deg gjennom prosedyren.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Jeg har opplysninger som tyder på at computeren fra 4000 serien Sagem bokser lar seg omprogramere mellom 20 og 27 Blokkers biler.

Er hardwaren lik skal dette enten kunne gjøres på alle eller ingen?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#27
Jeg lånte computeren fra en identisk bil (P106). Mulig årsmodellen skiller ett år. Men jeg vet jo ikke alder på den computeren Enviro satte inn sist.

Sitat fra: elektrolux på mandag 24. januar 2011, klokken 06:08
Siden du nå passer på ELIT'en min i tilleg til Saxo'en, kan du jo forsøke å omprogramere den dårlige computoren. Ring meg, så snakker jeg deg gjennom prosedyren.
Fint. Jeg forsøkte å plugge inn ELITen, men kom ikke lenger enn til Saxo, så stoppet det :-[

Sitat fra: Boogie på søndag 23. januar 2011, klokken 18:53
Ladingen bryr seg ikke om kapasiteten på meteret. Den går etter spenningen på batteriet. No problem.
Det trodde vel egentlig jeg og. Leste av SOC på Paktrakr i morges og den har ikke fått mere enn ca 10% før ladingen stoppet. Jeg startet opp igjen ladingen i morges. Alt OK så lenge jeg hadde tid til å stå der og se. Så får vi se i ettermiddag.

Sitat fra: Boogie på søndag 23. januar 2011, klokken 18:53
Har du sjekket fartssensoren (som sitter på høyre side av motoren, i bakkant. Selve sensoren blir sjelden dårlig/ødelagt, men kontakten kan være dårlig.
Det skal jeg gjøre.  Så du kommentaren min om at førerdør-motorstopperen heller ikke virker?  men den er vel og avhengig av fartssensoren, siden man jo skal kunne åpne døra i fart uten at den slår inn.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Boogie på søndag 23. januar 2011, klokken 18:53
Ladingen bryr seg ikke om kapasiteten på meteret. Den går etter spenningen på batteriet. No problem.
Det trodde vel egentlig jeg og. Leste av SOC på Paktrakr i morges og den har ikke fått mere enn ca 10% før ladingen stoppet. [/quote]

Jeg mener computeren vil avslutte ladingen om den mener batteriet er fullt. Den vil lade, men kun 1/2 time. Sett på Initiallading, og følg manuelt med på spenningen. Når den når 160V er batteriet fullt.

Stemmer at døren kan åpnes i fart, uten at bilen stopper. Gjorde det i morges uten problem. Dermed kan det være en sammenheng der ja.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på mandag 24. januar 2011, klokken 12:18
Jeg mener computeren vil avslutte ladingen om den mener batteriet er fullt. Den vil lade, men kun 1/2 time. Sett på Initiallading, og følg manuelt med på spenningen. Når den når 160V er batteriet fullt.
Tror 1/2 til stemmer bra med det jeg observerte. Tenker jeg tar med noen turer i nærmiljøet og tømmer den i ettermiddag. Har jo ganske god kontroll med Paktrakr's totalspenning+SOC.
Balanseringslading er vel bedre enn initiallading (?)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA