Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skryt når det er fortjent

Startet av timingbeltkiller, tirsdag 05. august 2014, klokken 14:14

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

Og her er servicebehovet kort forklart:

And because electric cars don't have exhaust systems and don't need oil changes, maintenance costs are reduced. To maintain an electric car, just rotate your tires and keep them properly inflated.

Stort sett rett. resten er reparasjoner, og et og annet filterbytte for kupeluftfilteret.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

timingbeltkiller

Med andre ord gi blaffen i elbilfabrikantenes servicer.
Bare synd da ryker som hovedregel garantien.
Og den synes det stikk i strid med teorien å være et relativt stort og hyppig behov for.

For det blir antakelig lenge til du ser en  elbil matche denne:
http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/

Med andre ord til det teknisk enkleste i praksis blir like driftsikkert som det teknisk mest kompliserte.
Det burde jo ikke være vanskelig, men en ren selvfølge.
Forklaringen er sannsynligvis en fabrikants evne og vilje til å produsere holdbare
og driftsikre produkter uten innebygget planlagt forældelse teller mer enn teorien.

Eller at finansavdelingen overstyrer teknisk avdeling.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

emil

#3
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 17. juli 2014, klokken 20:14
Med andre ord gi blaffen i elbilfabrikantenes servicer.
Bare synd da ryker som hovedregel garantien.
Og den synes det stikk i strid med teorien å være et relativt stort og hyppig behov for.

USA-import, ingen garanti å snakke om = billig service.

Det jeg (og mitt lokale uavhengige verksted) føler har vært nødvendig av service har kostet meg under 600kr tilsammen for 1. + 2. års service.

Sitat
For det blir antakelig lenge til du ser en  elbil matche denne:
http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/

Med andre ord til det teknisk enkleste i praksis blir like driftsikkert som det teknisk mest kompliserte.
Det burde jo ikke være vanskelig, men en ren selvfølge.
Forklaringen er sannsynligvis en fabrikants evne og vilje til å produsere holdbare
og driftsikre produkter uten innebygget planlagt forældelse teller mer enn teorien.

Eller at finansavdelingen overstyrer teknisk avdeling.

Usikker på hva de mener er feil og hva de mener er normal slitasje. Kjørte min Honda CR-V fra 145.000km til 330.000km uten det jeg kaller feil. Ja jeg har byttet bremseklosser, bremseskiver, registerreim (+vannpumpe) og diverse stag+foringer. Men det kaller jeg normale service punkter. Det eneste jeg vet har vært feil er ABS sensorene bak som ble byttet rett før jeg overtok bilen.

timingbeltkiller

Sitat fra: emil på torsdag 17. juli 2014, klokken 20:36

Usikker på hva de mener er feil og hva de mener er normal slitasje. Kjørte min Honda CR-V fra 145.000km til 330.000km uten det jeg kaller feil. Ja jeg har byttet bremseklosser, bremseskiver, registerreim (+vannpumpe) og diverse stag+foringer. Men det kaller jeg normale service punkter. Det eneste jeg vet har vært feil er ABS sensorene bak som ble byttet rett før jeg overtok bilen.
I og med AutoMotorSport oppgir skifte av en nærlyspære etter 98K km som eneste feil,
må vi gi ut fra slitedeler inklusive de du nevner, regnes som feil dersom de må skiftes før 100K km.

JA, også jeg har hatt samme 100-150K km opplevelse som AMS med flere biler.
Er vel ikke sjeldent blant forsiktige eiere til biler med kun en sjåfør.
Men den behandlingen bilene får av AMS teamet, er noe helt annet.

Men jeg har også hatt motsatt opplevelse med andre biler:
Noe å reklamere på titt og ofte helt fra km 0.
Den aller verste bilen var en Volvo 245.
Også reklamasjonene i seg selv var verre enn verst.
Verkstedet var direkte vrangvillig og mente øyensynlig de som
finner feil på bilvidunderet Volvo, måtte ha en skrue løs.

Det er umulig å vite hvor representativt utvalget som skriver på trådene her, er.
Men er det det, er det ingen god PR for elbilens driftsikkerhet og feilfrihet.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

E_S

Jeg har en 16 år gammel Mercedes som i mange år gjorde jobben som bil nr. 1 helt til jeg kjøpte el-bil nå nylig. Den har rullet 513000 km "as we speak", mange av de milene på kryss og tvers i Europa og mange mil med bilhenger eller båthenger bak. Kjenner forrige eier som kjøpte den 2 år gammel, og det har vært eksepsjonelt lite problemer - jeg tror nødvendige reparasjoner har vært kun slitedeler så lenge jeg har hatt den, et par stag og et par foringer. Siste var en brakett under bilen som hadde rustet opp, den kostet 70 kroner. Ellers er jeg petimeter når det gjelder oljer, filtre og væsker, så grunnlaget er nok lagt for at den skal gå minst 513000 km til. Det gjelder bare å holde rusten på avstand..

Ellers er jo vedlikeholdsbehovet drastisk redusert med el-bil, men ser jo at det allikevel er normale serviceting som bremsevæske etc. som må tas med jevne mellomrom for å holde ting 100%.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA