Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spisested med lademulighet i nord trøndelag?

Startet av Leo, tirsdag 05. august 2014, klokken 11:15

« forrige - neste »

Leo

Hei, dette er mitt første innlegg her på forumet.

Jeg lurer på å kjøpe meg elbil, og hadde til nå egentlig bestemt meg for Leaf Tekna. Etter litt lesing her om Kia Soul begynner jeg å bli litt i tvil.

Tenkte i utgangspunktet å holde meg nærmest mulig 200.000kr. Og ser du får 13' modeller Tekna Leafer ganske nært det. Men vil det være smart å gå opp i pris og gå for Soul?

Venter ei lita som kommer i slutten av august. Hvordan er Soul plassmessig til barnevogn osv? Har funnet ut at den skal passe i Leaf.

På forhånd takk for svar!

Powerflux

#1
Har en 13 Japan Leaf og når jeg leser specen til Kia tror jeg nok den ligger et stykke foran.
Mitt valg i dag hadde nok vært Kia....under litt tvil da jeg syntes serviceintervallet deres er latterlig kort for en bil med SVÆRT få servicepunkter! Dette kombinert med ikke helt gunstige service priser trekker litt ned da jeg kjøre 25-30K i året.
7 års garanti er jo et +...........

Uten å ha sett Soul fysisk vil jeg gjette på at den er litt bedre egnet for barnevogn enn Leaf er :D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Ona IX

Jeg var i samme situasjon som deg, jeg endte opp med å gå for en kia soul før de hadde kommet ut med så altfor mye informasjon, men jeg pleier alltid å skynte meg med å skaffe ny teknologi og ha den aller nyeste mobilen etc. Tror det klokeste valget akkurat nå er leaf, siden det er en utprøvd bil som har bevist seg å funke utrolig bra. Mange som har den, så den minste lille ting kan man spørre om og noen har svar. Man får også kjøpt en lite brukt bil/importbil, som er veldig økonomisk i forhold til å kjøpe nybil fra forhandler!

Garantien til Kia er på hele 7 år, men det betyr at man må ha service hvert 1år/15000km, og hvis man da kjører over 15000 året vil man jo måtte ha den på service hele tiden. Serviceprisene er litt lavere enn hos leaf, så hvis man ikke kjører altfor over vil det bli ca. lik servicepris.

Bagasjeromsplass er leafen best, her har kia prioritert baksete plass så hvis man bruker store bakovervendte barneseter vil man likevel ha god plass foran. Bagasjerommet er faktisk veldig lite, vil anbefale å stikke innom en kia forretning og se på en kia bensin. Forskjellen inni er at baksetene er høyere. Bagasjeromsplassen er så og si identisk.

Soul har større batteri og de har oppgitt et lavere forbruk enn leaf, så den kjører ganske mye lenger (forhåpentligvis). Og 32a lader er inkludert, så man kan lade kjappere om man skal trekke opp strøm til garasje.

Husk at hvis du skal kjøpe leaf brukt burde du lese litt på forumet om de forskjellige typene import etc. Mange biler er importert fra usa og kan ha dårlige batteri og ikke mulighet for carwings. I tillegg til dårligere garanti!


Tror jeg ville ha dratt og prøvekjørt en nissan leaf og en kia soul bensin, da får du en følelse av hvordan bilene er. Hvis du kan vente til september, så får du jo prøvd kiaen i elektrisk utgave også!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

elektrolux

Med serviceprisene i bakhodet, og at en er tvunget til å betale dette kontinuerlig i opptil 7 år, kan det kanskje totalt sett være gunstigere å kjøpe en Golf.  ::)

I tillegg til betydelig mer logiske og kundevennlige servicepriser, tror jeg også bruktprisene vil holde seg bedre. ( Bl.a fordi kunder vet at de ikke bere kjøper en brukt bil, men også et ekstremt dyrt serviceregime )

Og så tilbyr Gol en ekstremt attraktiv bil, både når det gjelder kjøreopplevelse, rekkevidde og utseende.

Skal du holde deg på ditt 200 000 kr budskjett er e-Up det beste alternativet, men da bør barnevogna bli hjemme. Vi har selv oppdratt 2 unger, og aldri helt skjønt dette med bil og barnevogn. Enten kjører en bil, eller så triller en tur. Har aldri opplevt at en skal gjøre begge ting på en gang :o

På handlesenter står jo trillevogner klar og venter, og så finnes paraplytraller som vi kjøpte. Når første ungen kom oppgraderte jeg forøvrig fra Porsche 944 til 911, en bil som hadde all den plassen en liten familie på 3 trengte. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Leo

Takker for gode svar.

Etter jeg skrev innlegget her var jeg innom Kia for å se på Soulen, og må si at det gjorde meg enda mer i tvil. Bilen ser veldig bra ut! Jeg tok den ikke for prøvekjøring da sjefen i hjemmet ikke var med. Så vi får ta dette på tirsdag når de har langåpent.

En Golf blir i dyreste laget og UPen blir for liten.

Jeg har regnet ut at jeg kjører ca. 13k i året i jobb, hvor mye jeg totalt sett kjører er jeg usikker på da jeg nettopp har flyttet til sør-rogaland.

Både jeg og dama ønsker en litt høyere og større bil, SUV-aktiv. Og der synes jeg Kiaen er midt i blinken. Tenker også det er fordelsmessig i forhold til salg om noen år og kunne selge med garanti på bilen. Der igjen har en utgiftene på servicene som må tas, men hvor "gale" er det i forhold til en Leaf. Og med tanke på hvor mye jeg bruker på bilen jeg har idag så....

Vi har også diskutert dette med om det er nødvendig og alltid ha med barnevogna, og har konkludert med at det ikke er det, men at vi av og til må. Vi har bæresele og bilstol, samt er det mulig å kjøpe paraplytralle eller vogn på handlesenter som du sier elektrolux.

Det er jo pluss og minuser med begge bilene sånn sett, jeg ønsker gjerne flere meninger :D

Zero-talent

Kjører Leaf selv, og er fornøyd med det, men savner litt mer plass til vogn og bagasje. Det er plass, men må nok leke litt Tetris hvis man har mye som skal med. Vi vurderte Leafen på Danmarksferie i sommer (vet mange andre har klart seg fint), men fant ut at det ble litt for usikkert med tanke på plass og rekkevidde. Nå skal det sies at vi synes vår fossile corolla Verso også er i minste laget når familien skal ut på tur. Alt i alt vil jeg si Leaf funker som familiebil, men at man må være innstilt på noen kompromisser.

Soul ser ut som en spennende bil, men det er jo synd hvis bagasjerommet er så lite som enkelte sier. Rekkevidden gjenstår det jo å se om faktisk er bedre enn Leaf. Stor forskjell på hva som loves og hva man får... (jmf. Leafs 200 km).

Jeg håper Tesla kommer med en stasjonsvognutgave av sin model 3, da kan vi endelig gå helelektrisk:)
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Leo

#6
Ja, Tesla er bilen som fikk meg på tankene med elbil, design, plass og rekkevidde - helt perfekt, men økonomisk sett er ikke den aktuell.

Vi har brukt siste uka og diskutert en del frem og tilbake angående plass vi trenger og rekkevidde. Vi har komt frem til at rekkevidde ikke er noe problem da vi hovedsaklig kjører i nær området, og at vi har hurtigladere i umiddelbar nærhet der vi ferdes.

Hadde også en Soul på prøvekjøring i går og testet med Emmaljunga citty cross baki. Det gikk ikke, men vi tenker vi kan ha baggen inni bil de turene vi trenger å ha den vogna med oss. (Det skal også sies at vi ikke prøvde vogna baki Leafen, men om plassen er større tror jeg alikevell vi ville fått problemer med den skrådde bakluka)

Det er også sjeldent vi drar på lange turer som krever mye baggasje. Vi pleier årlig å ha en Danmark/Tyskland tur, men etter litt kalkuleringer på hva vi sparer med elbil har vi funnet at vi kan leie bil den uka i året det gjelder. Det er jo også som du sier mulig å kjøre elbil til Danmark, men i forhold til tid, lading og plass er nok det enkleste for vår del å leie bil.

Jeg og dama trivdes bedre i Soulen enn Leafen. Nå har vi riktignok ikke fått prøvd den i el-utgaven. Men vi la inn reservasjon på Soul EV blå med hvitt tak alikevell :)

Model 3 virker spennende ja og lovende pris! Kanskje det kan være noe etterhvert...

Zero-talent

Gratulerer med ny bil (snart). Du får skrive en erfaringsrapport når du har fått den og lekt deg litt, ingenting er bedre enn om flere bilmerker lykkes med sine el-utgaver.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

tomrh

Et argument for å kjøpe nye elbilmerker er at de ofte overdimensjonerer konstruksjon og deler for at det skal holde, det er jo viktig at den første modellen blir en suksess. Så en videosnutt om motorblokka på Leaf her om dagen, det er laget så solid at den kan jo nærmest overleve et atomangrep hehe.  ;D Senere modeller er gjerne optimalisert for inntjening ved å bruke litt billigere deler der det ikke var nødvendig at det var så solid etc. (f.eks. har bare gammel-Leafen aluminiumsdører..). Regner derfor med at ihvertfall den elektriske drivlinjen på Soul vil være skikkelig solide greier (mens karosseri er fra fossil Soul).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Elmo

Sitat fra: tomrh på torsdag 24. juli 2014, klokken 11:24
Så en videosnutt om motorblokka på Leaf her om dagen, det er laget så solid at den kan jo nærmest overleve et atomangrep hehe. 

Det meste av det er vel for lyd-isolering. Så du slipper at den høres ut som en trikk (eller Think).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Leo

Noen som vet ca. pris for å få lagt opp kontakt på veggen ute?

Klykken

#11
Jeg betalte 3500kr. Fikk ledning som jeg strakk fra sikringsskapet og dit jeg ville ha den selv, så koblet elektriker sammen endene. Var 9m kabel, 16A kurs og vanlig stikkontakt i andre enden.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

cra

Sitat fra: Leo på mandag 11. august 2014, klokken 13:10
Noen som vet ca. pris for å få lagt opp kontakt på veggen ute?

Ingen fasit på dette; hør med lokal elektriker. For sammenligning betalte jeg vel ca 2.500 for å få montert et 32A enfas uttak. Det var inklusive kontkat, sikring/jordfeilbryter, kabel samt arbeid. Men prisen vil selvsagt variere med hvor mye kabel du trenger (avstand fra sikringskap), hvor vanskelig det er å føre den fram, etc. For min del var det snakk om ca 4 meter kabel, og alt var utenpåliggende.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leo

Ok, takk for svar. Skal høre med elektriker, men hadde ingen anelse om det var snakk om et par tusinger eller flere!  :)

Espen Hugaas Andersen

Svaret kan være alt mellom 500 kroner og 500.000 kroner. Hvis du vet du har ledig kapasitet i sikringskapet og det er ikke langt mellom sikringskapet og der ladepunktet skal være, så er nok 2.000-10.000 kroner i området riktig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA