Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think har økonomiske problemer (igjen)

Startet av El rayo, fredag 09. januar 2009, klokken 16:53

« forrige - neste »

bosonic

Noen sjanser må man ta her i livet...

Fører du en konstruktiv og ikke minst tålmodig dialog med Vegvesenet så tror jeg du også vil lykkes.

Når du har fått donor bilen i garasjen så er du gang...... 8)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Sitat fra: bosonic på torsdag 12. februar 2009, klokken 23:05
Når du har fått donor bilen i garasjen så er du gang...... 8)
Tanken min bak å kontakte Statens Vegvesen først var jo å ikke begynne på en donor bil som ikke vil bli godkjent.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Jeg skjønner det El rayo, det var det jeg mente med å ta sjanser da...
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Sitat fra: El rayo på torsdag 12. februar 2009, klokken 18:34
Sitat fra: El rayo på mandag 29. desember 2008, klokken 12:33
Søknad er sendt Vegvesenet ved Risløkka kontrollstasjon, avdeling for om- og opp-bygging.
Fikk svar på søknaden i dag, men er like klok på om dette i det hele tatt kan bli godkjent. Ingen svar på mine spesifikke spørsmål.

"Hei

Din henvendelse

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7.

Kjøretøyet skal tilfredsstille de samme krav etter ombyggingen som ved førstegang registrering.
For å kunne gi detaljert svar og et tilsagn om godkjenning må det sendes en detaljert søknad gjerne vedlagt
bilder/tegninger av ombyggingen når du har gått til anskaffelse av et spesifikt kjøretøy.

Dersom du har behov for å komme i kontakt med oss, vedrørende denne henvendelsen, trykk "svar" på denne
mailen,
eller ring oss på tlf 22074404


Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll"


En i 2CV klubben har fått svar om konvertering: http://2cv.middledot.net/index.php?topic=947.msg6287#msg6287

"Nå har jeg fått svar fra biltilsynet, ser ikke lyst ut men jeg skal sende inn en søknad til ombyggingskomiten. Kan ikke gi opp så lett.

Her er svaret fra dem.


Vi har vel stort sett forsøkt å fortelle de som kontakter oss at dette blir det vanskelig å få godkjent.

Vi har blant annet sagt at den originale bilprodusenten bør uttale seg om stabiliteten til karosseriet etter ombygningen da det blir en helt annen vektfordeling, og helt andre kollisjonsegenskaper etter ombygning (forsterkninger for batteripakke, endret stivhet, endret utforming i motorrommet). Dette går på kjørestabilitet men også risikoen for feil eller mangelfull avfyring av airbager som følge av at krasjpulsen endres.

Når det gjelder høyspentdelen er forholdet til sikkerheten komplisert. Kjøretøydirektivene dekker ikke krav til disse installasjonene. Allt utstyr med driftsspenning over 50V AC og 75V DC skal være CE-merket (det innebærer at produsenten har erklært at utstyret klarer normale sikkerhetskrav til el.utstyr som kobles til nettet). Det holder ikke nødvendigvis å CE-merke laderen, da det kan være krav til batterier, drivssystem osv. avhengig av den konstruktive utformingen og sammenkoblingen av de ulike komponentene. Det er egne EMC krav for elektronikk som kobles til kraftnettet.Det går på støy som genereres inn i kraftnettet under lading. Regelverket håndteres av DSB.

Vi mener kort sagt at dette er en så omfattende ombygning at vi ikke finner å kunne etablere generelle retningslinjer for dette. Kravene til ombygningen vil variere sterkt avhengig av den konstruktive utformingen til kjøretøyet som ombygges, for eksempel om det er selvbærende karosseri eller rammekonstruksjon, biler med og uten airbager osv.

I prosjekter der den originale bilprodusenten har godkjent ombygningen vil det enklere kunne forsvares å godkjenne ombygningen enn i de sakene der dette ikke er tilfelle, da mange av problemstillingene knyttet til bilens originale sikkerhetsutrustning og stabilitet da vil være avklart.


Med hilsen

Erik Figenbaum"
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ladefabrikken

Hvordan går det med ditt prosjekt?
Har du fått noe mer svar fra biltilsynet? Det er jeg som holder på med 2CV prosjektet, jeg tenker å bare sette igang. Holde meg under 75V.
Vet du om det er noe her på forumet som har erfaring i registrere en ombygd fosilbil?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

El rayo

#50
Nei, jeg er fremdeles på planleggingsstadiet. Har ikke kjøpt donor-bil enda. Har funnet en mulig lettvekts-kandidat (530 kg) med galvanisert ramme og glassfiberkarosseri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#51
Donorbil Ginetta G15 er innkjøpt og prosjektet endrer navn til GinELla. Blogger videre på Electric A!d http://electricaid.ning.com/profiles/blogs/converting-a-fossil-burner
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#52
Sitat fra: El rayo på mandag 18. mai 2009, klokken 00:57
..... endrer navn til GinELla.
Hvorfor ikke heller GinettELa ?

Vedlegger et bilde jeg tok da vi så på den
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Ginella'en ser lekker ut.

Gleder oss til å følge dette prosjektet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Når kjønner jeg hvorfor det var snakk om Ginella biler i Stavanger. Den er i allefall engelsk og forhåpentligvis lett.
Lykke til videre.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#55
Sitat fra: Elmo på mandag 18. mai 2009, klokken 09:07
Vedlegger et bilde jeg tok da vi så på den
Send meg gjerne alle bildene på e-post, Elmo.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på tirsdag 19. mai 2009, klokken 00:08
Send meg gjerne alle bildene på e-post, Elmo.
Jeg har forsøkt, men fikk autoreply om at du enten hadde full mailbox eller begrensning på hvor store vedlegg du kunne motta  ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

#57
Sitat fra: Elmo på tirsdag 19. mai 2009, klokken 10:19
men fikk autoreply om at du enten hadde full mailbox eller begrensning på hvor store vedlegg du kunne motta  ???
Det er ikke lenge siden jeg ryddet og hadde 20 MB ledig, men skal rydde igjen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#58
Sitat fra: Elmo på mandag 18. mai 2009, klokken 09:07
Hvorfor ikke heller GinettELa ?
Synes ikke det ruller like bra fra tungen. Dessuten er Ginella et jentenavn som går bra sammen men min Camilla (1956 Corvette).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Sitat fra: Elmo på tirsdag 19. mai 2009, klokken 10:19
Sitat fra: El rayo på tirsdag 19. mai 2009, klokken 00:08
Send meg gjerne alle bildene på e-post, Elmo.
Jeg har forsøkt, men fikk autoreply om at du enten hadde full mailbox eller begrensning på hvor store vedlegg du kunne motta  ???

Prøv å send bildene som en zip pakke med www.yousendit.com
Bildene blir da lastet opp til en server, og mottakeren får en mail med link til bildene for nedlasting.
Fyller ikke mailboksen, og er gratis opp til 100 mb filer.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA