Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bugs på leaf?

Startet av smaug01, tirsdag 05. august 2014, klokken 09:19

« forrige - neste »

smaug01

Er det noe poeng å bruke ECO sammen med cruise control? Uten cruise control blir jo bilen helt dau i ECO modus og man kan jo skjønne at mesteparten av sparingen går ut på at gasspedalen er veldig lite responsiv for å forhindre bråe akselerasjoner men med cruise control påslått oppfører bilen seg ikke noe forskjellig som jeg legger merke til.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

kakraemer

Ikke hvis det er flatt og sommer. Men i kupert terreng vil bilen bremse (og regenerere) mer nedover med cruise + ECO. Det gjør også at bilen holder farten mer nøyaktig i nedoverbakker i ECO modus.
ECO kutter også effekt til varmeanlegget, i allefall på Japan Leaf'ene, så det bidrar også litt i kaldt vær.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

smaug01

Merker ikke til mer regenerering, ikke slik B modus gjør. Kanskje det er en mellomting uten at jeg har tenkt over det? Mindre effekt i varmeapperatet, hva med AC? Merker ikke noe forskjell der men kanskje det ikke er noe man legger merke til ved normal sommertemperaturer i Norge?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Kjører veldig sjelden med ECO (japanleaf uten B-modus), og bruker det egentlig kun som motorbrems i nedoverbakker. Ellers justerer jeg varmeapparatet til ønsket temperatur og redusert effekt dit gjør bare at oppvarming tar lengre tid. Har gjort diverse tester på motorvei og merket ingen forskjell på forburket med/uten ECO. Været hadde mye mer å si for forbruket.

Så lenge man ikke snakker hastigheter på 70-80+ der luftmotstanden virkelig begynner å sette inn vil det ofte være bedre å trille enn å regenerere.

Tomma

Sitat fra: emil på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:49
Så lenge man ikke snakker hastigheter på 70-80+ der luftmotstanden virkelig begynner å sette inn vil det ofte være bedre å trille enn å regenerere.

Viste jeg ikke. Har kjørt konstant med B-modus og ECO siden jeg fikk bilen. Det som er litt morro er at når jeg faktisk skrur av ECO blir det som en "boost-knapp" da jeg er så vant til å kjøre med ECO. Men skal prøve å kjøre litt uten B-modus for å se om jeg merker forskjell
Nissan Leaf 2014 Tekna

smaug01

I starten kjørte jeg mye med B modus aktivert men har sluttet mer og mer med det. Er mer avslappende å kjøre i D. Eco brukes svært sjelden siden jeg ofte bruker CC og min teori er at CC og Eco utgjør lite. Bilen føles helt jævlig å kjøre til vanlig i Eco modus. Blir så treig og tung, føles rett og slett sånn man så for seg at elbil var før man testet selv :-P
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Tomma

Begynt å kjøre i D uten ECO på vei til jobb hvor jeg lader :P Kjører som en gammel kjerring på dagtid, men når jeg er på vet til laderen kan jeg like gjerne "tømme" batteriet hehe
Nissan Leaf 2014 Tekna

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA