Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En nær døden opplevelse!

Startet av Mippen, tirsdag 05. august 2014, klokken 06:04

« forrige - neste »

Mippen

SitatUten fritak for moms og engangsavgift ville mange elbilister valgt bensin- eller dieselbil, viser en ny undersøkelse. Tilgang til kollektivfelt og gratis parkering er ikke like viktig som de store økonomiske kuttene.

I lys av denne undersøkelsen blir det spennende å se hva som vil skje ved en eventuell avgiftsendring. Er det noen som har sett denne underøkelsen? Det står midt i teksten ca
Sitat22 prosent av elbileierne oppgir at uten de økonomiske virkemidlene ville de heller kjøpt en bensin- eller dieseldrevet bil, mens 28 prosent svarer at de ville kjøpt tilsvarende biler brukt.
Mener de brukt tilsvarende bensin/diesel eller elbil? Hvis ikke er det bare 22prosent som ville kjøpt en annen bil.

Uansett i følge undersøkelsen ville 74% aldri kjøpt elbil hvis det ikke var for avgiftsfritaket skal vi tro bt.no.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Jeg trengte en pendlebil som fort kunne dra på seg 30.000km/år eller mer og da sto valget mellom 1. år gammel Leaf til ca 200.000kr eller en tilfeldig bensin/dieselbil til ca 15.000kr. Lave drivstoffkostnader og fritak for bompenger var det som gjorde at Leafen kom veldig positivt ut økonomisk. Ingen relevante kollektivfelt og betalte faktisk mer for parkering til Leaf enn fossilbil grunnet tilgang på strøm/lading.

Men uten avgiftsfritaket på kjøp av ny elbil hadde brukt elbil kostet mer og hadde da neppe blit like aktuellt.

Asarin

Jeg kunne ikke valgt en annen elbil enn Tesla, siden jeg trenger plassen. Rekkevidden er en stor bonus, men tror jeg kunne klart meg med rekkevidden til en Leaf i 90% av kjøringen min.

Uten avgiftsfritak hadde jeg ikke hatt råd til Tesla, så da hadde det blitt en vanlig ICE.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

torlie

Vurderer kjøp av E-UP vs E-Golf i skrivende stund og klarer ikke helt bestemme meg. Dersom disse hadde kostet 25% mer + evt noe engangsavgift på toppen hadde jeg nok ikke vurdert elbil, og heller kjørt fossil.

Her i Grenland (Skien/Porsgrunn) har vi ikke bompenger, men det vil komme i 2015, og koste meg ca kr 1000,- i mnd. I tillegg kjører jeg i dag 7 mil daglig tur/retur jobb og trening. Bruker i snitt ca kr 1800-2000,- i bensin per måned.

Når bompengene kommer vil jeg årlig spare nærmere kr 40000,- ved å kjøre elbil.

Dette utgjør kr 3300,- i mnd som kan betjene et lån på kr 650.000,- ved dagens rentenivå, uten å ta høyde for rentefradrag. Klart det er god butikk med elbil i Norge.

Har dog ikke tatt høyde for evt verditap på elbil vs fossil.



2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

Mippen

Sitat fra: torlie på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:20
Vurderer kjøp av E-UP vs E-Golf i skrivende stund og klarer ikke helt bestemme meg. Dersom disse hadde kostet 25% mer + evt noe engangsavgift på toppen hadde jeg nok ikke vurdert elbil, og heller kjørt fossil.

Her i Grenland (Skien/Porsgrunn) har vi ikke bompenger, men det vil komme i 2015, og koste meg ca kr 1000,- i mnd. I tillegg kjører jeg i dag 7 mil daglig tur/retur jobb og trening. Bruker i snitt ca kr 1800-2000,- i bensin per måned.

Når bompengene kommer vil jeg årlig spare nærmere kr 40000,- ved å kjøre elbil.

Dette utgjør kr 3300,- i mnd som kan betjene et lån på kr 650.000,- ved dagens rentenivå, uten å ta høyde for rentefradrag. Klart det er god butikk med elbil i Norge.

Har dog ikke tatt høyde for evt verditap på elbil vs fossil.

Hvis vi skal tror denne artikkelen lønner det seg bare så vidt. Jeg mener imidlertid at den er noe pessimistisk i forhold til verdien på elbiler. Hvis man bor et sted med høye bompenger og ferge slår uansett elbilen knockout på fossil.
http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0CCwQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.vg.no%2Fforbruker%2Fbil-baat-og-motor%2Felbil%2Felbil-loenner-seg-men-bare-saavidt%2Fa%2F10134263%2F&ei=bX3HU9P2HKS7ygOLloLYBA&usg=AFQjCNF3-c0MXJUqe8jTCdsFpoloRlc8uQ&sig2=VFcnrjGiXu0lT7578VDBkQ&bvm=bv.71198958,d.bGQ
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA