Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Tuxedo, mandag 04. august 2014, klokken 17:33

« forrige - neste »

Tuxedo

Kom akkurat tilbake fra en times kjøretur der det var umulig å få ned temperaturen i bilen (28 grader ute, 30,5 grader i bilen).  AC stod på auto, og viften gikk på full guffe (trinn 11, yes "it goes to eleven"). Så jeg tok frem et laboratorietermometer og målte utblåsingsluften fra dysene.  Den var 25,5 grader.

Så slo jeg viftehastighet manuelt ned på trinn 5.  Temperaturen sank til 20,2 grader.  Videre ned på trinn 2.  Temperaturen sank ned på 15-tallet, da gadd jeg ikke måle mer.  Nå ble det raskt behagelig temperatur i bilen.

Så på auto og full guffe går luften så raskt forbi kjøleelementet at den ikke rekker å bli avkjølt.  Det er altså mer effektiv å manuelt sette ned hastigheten for å få behagelig temperatur i bilen.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Torpedo Ted

Det er neppe spesielt effektivt med 15C på trinn to når det er 30C i bilen...

Tror nok jeg holder en knapp på logikken til Tesla her - kjør full guff først som fort reduserer temperaturen mange grader, og reduser deretter hastigheten gradvis nedover for å få den enda lavere.

Cirion

Hjelper mye å sette på resirk når man skal kjøle ned. Da slipper AC'en og kjøle all luft som kommer inn.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Tuxedo

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 16. juli 2014, klokken 17:39
Det er neppe spesielt effektivt med 15C på trinn to når det er 30C i bilen...

Tror nok jeg holder en knapp på logikken til Tesla her - kjør full guff først som fort reduserer temperaturen mange grader, og reduser deretter hastigheten gradvis nedover for å få den enda lavere.
Den gikk altså på full guffe en time, uten at det hjalp noe synderlig.  Selv trinn to med 15C gir tilstrekkelig lufutskifting til at det er mye mer effektivt enn trinn 11 med 25,5C.  I tillegg til at støynivået blir et helt annet.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Tuxedo

Sitat fra: Cirion på onsdag 16. juli 2014, klokken 17:52
Hjelper mye å sette på resirk når man skal kjøle ned. Da slipper AC'en og kjøle all luft som kommer inn.
Utvilsomt. Mulig at automatikken bruker den muligheten for lite.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

D.O

Hørtes rart ut, har hatt over en uke med temp på 30-34'C her i innlandet på Helgeland og det har fungere bra med auto på min bil. Derimot registrerte jeg at med takluken på "vent" så tok det lengre tid. Logisk nok. Kaldluft slipper ut/varm inn. Den går på 11 inntil den nærmer seg settpunkt og regulerer seg gradvis ned. Maks noen km før dette skjer. Men har opplevd å måtte stille den lavere enn normalt på temp, for å få behagelig temp, enn det jeg har gjort når været har vært kaldere. Trolig pga i irstråling gjennom vindu.
AC er mye kraftigere på Model S enn det jeg har hatt på andre biler. Kanskje du har lite gass eller tett radiator, evt spjelda ikke åpner fremme i frontspoileren?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

HenningH

Høres ikke ut som AC'en hos deg fungerer som den skal. Jeg har helt andre erfaringer i varmen som er nå - tar vel sjelden mer enn 15 min før temperaturen er ok nå bilen har stått i solen. Luften som kommer ut er kald fra start. Du har ikke på ECO/range mode?

P85 Doplhin grey

Tuxedo

#7
Sitat fra: HenningH på onsdag 16. juli 2014, klokken 19:03
Høres ikke ut som AC'en hos deg fungerer som den skal. Jeg har helt andre erfaringer i varmen som er nå - tar vel sjelden mer enn 15 min før temperaturen er ok nå bilen har stått i solen. Luften som kommer ut er kald fra start. Du har ikke på ECO/range mode?
Nei, har ikke på range mode.  AC har fungert fint inntil temperaturene vi har opplevd den siste tiden, oppmot 30C.  Da har det bare vært høye viftehastigheter som automatikken ikke tar ned etter en stund.  Har target på 18,5C.  Ikke umulig at noe er galt med AC'en, naturligvis.

Edit:  Kanskje noen med et brukbart elektronisk steketermometer kan kjøre de samme temperaturmålingene som jeg gjorde?  Viftehastigheten kan stilles inn manuelt.  Stikk føleren såvidt inn i dysen. Vil ta litt lenger tid før steketermometeret konvergerer til en stabil avlesing, men slike termometre er stor sett nøyaktig på +/- én grad.  Utetemperaturer rundt 30C er meldt de nærmeste dagene  ;D
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Thor2014

Min virker veldig bra, selv om det er varmt ute :)

cairnz

Har ikke hatt noen problemer med AC for hverken nedkjøling eller oppvarming. Selv i de dagene med 30+ i skyggen har det ikke vært noe problem. Forkjøling fra appen har vært helt kurant, setter på ca 5 min før jeg går i bilen, og da er det komfortabelt.

Sikker på at du ikke har fjernet noen andre "auto"-opsjoner når du har justert?

Hvis du fortsetter å oppleve dårlig kjøling, så tar du den med til Tesla så får de sjekket opp, det skal jo ikke være slik.
Elbilist

Anew

Jeg har opplevd noe tilsvarende som Tuxedo én gang. Det var riktignok bare på en kort tur til butikken. På tur til blåste AC frenetisk luft, som ikke var spesielt kald. På veien tilbake fungerte alt som det skulle. Det har ikke skjedd igjen.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

MyTess

ACen min fungerer bra, men den bråker som et uvær hvis den settes på i varmen. Altså ikke bråket fra luften inne i bilen, men fra kompressor(riktig?) på framsiden under panser? Skal det bråke så mye?

Også sliter jeg med å få luft fra dysene i baksetet? Uansett om jeg setter den på 11? Noen med lignende erfaringer?

RaBalder

Sitat fra: MyTess på torsdag 17. juli 2014, klokken 23:25
ACen min fungerer bra, men den bråker som et uvær hvis den settes på i varmen. Altså ikke bråket fra luften inne i bilen, men fra kompressor(riktig?) på framsiden under panser? Skal det bråke så mye?

Også sliter jeg med å få luft fra dysene i baksetet? Uansett om jeg setter den på 11? Noen med lignende erfaringer?

Baksetet: Vri spjeldene der bak slik at luft strømmer rett bakover. Sett så luft til å komme ut i midten (ikke på bena eller ruta). Da skal det komme ut luft bak.

Tuxedo

Sitat fra: MyTess på torsdag 17. juli 2014, klokken 23:25
ACen min fungerer bra, men den bråker som et uvær hvis den settes på i varmen. Altså ikke bråket fra luften inne i bilen, men fra kompressor(riktig?) på framsiden under panser? Skal det bråke så mye?
Det er vel denne durelyden som noen har lagt opp på Youtube:



Det er visst normalt at kompressoren går på fullt av og til.  Jeg har denne lyden hele tiden, og vet ikke om det er like normalt.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

D.O

Sitat fra: RaBalder på torsdag 17. juli 2014, klokken 23:43
Sitat fra: MyTess på torsdag 17. juli 2014, klokken 23:25
ACen min fungerer bra, men den bråker som et uvær hvis den settes på i varmen. Altså ikke bråket fra luften inne i bilen, men fra kompressor(riktig?) på framsiden under panser? Skal det bråke så mye?

Også sliter jeg med å få luft fra dysene i baksetet? Uansett om jeg setter den på 11? Noen med lignende erfaringer?

Baksetet: Vri spjeldene der bak slik at luft strømmer rett bakover. Sett så luft til å komme ut i midten (ikke på bena eller ruta). Da skal det komme ut luft bak.
alle spjeldene har stengefunksjon slik at vris luftstrålen helt mot vinduet er de stengt. For å få mest futt bak, så åpne begge bak og stenge de 2 i midten fremme  :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA