Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tips om kjøring (rekuperasjon) og lading

Startet av vonar, mandag 04. august 2014, klokken 17:33

« forrige - neste »

petersv


sn0le

Selvfølgelig.
Man øker tverrsnittet for å redusere spenningstap.
Men man skal ha enormt langt strekk hvis man må opp på 10mm2 for en 16A kurs. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

petersv

Jojo, men er den ikke 20/25A denne da? Trodde det, med 16A er jeg enig, litt overkill, men veldig fremtidsrettet da! :D Det liker jeg.

sn0le

Sitat fra: crystallcola på onsdag 23. juli 2014, klokken 22:28
Jeg har fått montert blå stikkontakt til felles garasjen fra min sikring boks med en sikring på 16A, bilen drar 26A(har dobbel lader men ikke nye ledningsnett), sikringen går. Så jeg må stille bilen til maks 16A for å holde det riktig? Jeg har gjort det og sikringen går ikke lenger.
Han skriver at sikringen er 16A. :)

At det er fremtidsrettet er i alle fall helt sikkert. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Bjørn

hvis du har 10mm2 kabel og 32A kontakt så kan du uten problemer dra 18a fra den 16a sikringen din..! kanskje også 19a.. bare å prøve deg fram å se når den popper.. Min erfaring er at noen tåler 19a, men ikke alle.
kjenn på den kabelen din etter en time for å være sikker..

petersv

Før du gjør det, ring elektrikeren og forhør deg om hvillen dim kabel har, er den 10mm^2 så ber du om å bytte sikring til det elektrikeren mener er innafor.

sigurdi

Husk også at om du måler kabelen utvendig så er det tre kabler i den, 3x10mm er en veldig tjukk og dyr kabel (fort godt over 100-150kr meteren) om den er trekt som åpent anlegg.
Trekkerøret så må det minst være 25mm trekkerøret for å plass, og da må kablene trekkes før trekkerøret legges på plass.
(Elektrikker gjorde det hos meg, sto på gårdsplassen og trekte kablene først.
30 eller 40mm trekkerør er mer normalt om det er på kabel.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på lørdag 26. juli 2014, klokken 11:12
Husk også at om du måler kabelen utvendig så er det tre kabler i den, 3x10mm er en veldig tjukk og dyr kabel (fort godt over 100-150kr meteren) om den er trekt som åpent anlegg.

Ja, den er vel omkring 20mm i diameter. Den går dog å få tak i til rundt 90,- pr. meter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. juli 2014, klokken 18:12
Sitat fra: sigurdi på lørdag 26. juli 2014, klokken 11:12
Husk også at om du måler kabelen utvendig så er det tre kabler i den, 3x10mm er en veldig tjukk og dyr kabel (fort godt over 100-150kr meteren) om den er trekt som åpent anlegg.

Ja, den er vel omkring 20mm i diameter. Den går dog å få tak i til rundt 90,- pr. meter.

Når du kjøper selv, men elektrikker tar nok noe i fortjeneste også.
Her var det vel levert av elektrikker, ellers hadde han hatt dimensjon fra kvitering på kjøpet. :-)
(Men jeg glemte å skrive det)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

finn_roen

Jeg benytter salto boks 400v 16a,med type 2 ladekabel,  har stilt min boks inn på 13a da jeg har en kabel på Ca 25m 2,5mm2, bilen blir da ladet med 9kw som gir 4mil pr time
Har ikke kontrollert om kabelen blir varm, men har ikke hatt problemer sålangt..

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på lørdag 26. juli 2014, klokken 22:42
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. juli 2014, klokken 18:12
Ja, den er vel omkring 20mm i diameter. Den går dog å få tak i til rundt 90,- pr. meter.

Når du kjøper selv, men elektrikker tar nok noe i fortjeneste også.

Jepp, de legger gjerne på ganske mye. Derfor er det ofte lønnsomt å anskaffe og legge selve kabelen selv, om elektriker godtar det. Så kan han koble i begge ender. Selve leggejobben er også ofte den største jobben.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#42
Sitat fra: sn0le på lørdag 26. juli 2014, klokken 22:46
http://www.elektroimportoren.no/pfsp-3x10-10-1kv-tr/1067038/Product.html

Jepp, PFSP er ofte litt billigere enn PFXP (og mer knotete å koble men bedre om den skal graves ned). Jeg ser de ikke har PFXP i 3G10, kun 4G10 og den koster 104,- (mot 81,- for PFSPen).

Jeg kan ihvertfall skaffe PFXP 3G10 til hyggelig pris om noen trenger. Greit å ikke holde på med tykkere og stivere kabel enn det som trengs...

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA