Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tips om kjøring (rekuperasjon) og lading

Startet av vonar, mandag 04. august 2014, klokken 17:33

« forrige - neste »

vonar

Anta at bilen er det eneste som er koblet til kursen, er det egentlig noe i veien å lade med 16A på en 16A-kurs? Har man f.eks. en 400V 3-fas tilkobling gir jo det ganske mye ekstra juice mot å lade på 13A.

Jeg lader alltid på ca. 80% av kursstørrelse, dvs. 13A på 16A-kurser, 8A på 10A-kurser osv. (mener jeg har hørt en gang at det er en tommelfingerregel, har egentlig ingen bedre forklaring på hvorfor), men har sett på diverse videoer og diskusjonsforumer at det ser ut til at folk ofte lader på "maks". Noen tester også når sikringen ryker og lar strømtrekket være noe over kursstørrelsen.

Er det forskjell på 230V 16A enfas med schuko og 400V 16A med rød kontakt, kanskje? Er sistnevnte "mer egnet" til å trekke fullt (16A) over tid enn det enfas-schuko uttaket er?

Kjør debatt.
Oslo

sn0le

Jeg har montert blått 32A industristikk på 16A-kursen i garasjen.
Lader med opptil 16A, aldri over.
Til daglig holder jeg meg på 13A, siden garasjene på hver side av vår garasje deler på denne strømkurser.

Å lade i f.eks 30 timer på Schuko med maks effekt er noe jeg ikke kunne tenke meg å gjøre.

Industrikontakter er mye bedre egnet for slike type strømtrekk.

Har ingen betenkeligheter med å dra 16A på 16A kurs siden kabling og sikring skal være dimensjonert for å tåle det.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sturle

Sitat fra: vonar på onsdag 16. juli 2014, klokken 17:08
Anta at bilen er det eneste som er koblet til kursen, er det egentlig noe i veien å lade med 16A på en 16A-kurs? Har man f.eks. en 400V 3-fas tilkobling gir jo det ganske mye ekstra juice mot å lade på 13A.
Eg pleier å fylgje med på spenningsfallet, og set grensa lågare enn sikringa dersom fallet er høgt.  Spesielt om bilen skal stå lenge.  Om det høver kjenner eg gjerne etter om leidningar og boksar er varme etter ei stund.

I gamle anlegg er det ikkje alltid alle leidningar og koplingar er som dei ein gong var, og eg er skeptisk til leidningar som går varme i tronge røyr eller langs tørre treveggar om natta.  Dersom spenninga er 235V ved 0A og 220V ved 10A, veit eg at 150W vert vekke på vegen, men eg veit ikkje om dei fordeler seg likt langs heile strekket.  Sannsynlegvis  ikkje.

NilsG

Jeg fikk beskjed om at det ikke var, og ikke ville bli, mulig å trekke mer en 13a på chuko. Bilen tillater ikke mere, så da lader jeg på 13a i garasjen.....
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

sn0le

@NilsG:
Derfor fikk jeg installert en blå industrikontakt i garasjen min.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15179.0.html
Tryggere enn Schuko, og lar deg lade på 16A,som er ca 23% kjappere enn 13A.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

afitch80

Fikk installert saltoboks på 400V 16A i garasjen. Elektrikeren sa at jeg burde sette lading på 15A. Da kom sikringen aldri ti å gå. Satte jeg den på 16A, så kunne den gå en sjelden gang. Men 1A ned så var jeg helt sikker.
Før amerikansk, nå tysk.

sn0le

Kommer an på type sikring.
Noen sikringen tåler ganske mye over merkestrøm i 1 time.
Men jeg anbefaler ikke å overstige merkestrømmen, det er risky.
Har også kjent på kabler, koblingsboks og kontakt om det har blitt mye varme ved lading på 16A.
Heldigvis bare litt lunk.
Spenningstap på ca 8-10V ved 16A strømtrekk.
Uten lading måler jeg 238-239V. Ved 16A ca 228V.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sondell

Har 25A sikring. Den blir for varm ved 25 A. Har instilinger slik:
Kun HVAC 28 A
lading 3-4 timer 24 A
langtidslading 10++ timer 20A

uten å si noe om parameteren tid så er det vanskelig å si hva man  skal bruke.

Øyvind.h

Har 32a sikring på ene parkeringsplassen min. Bruker stort sett alltid 32a. Ny sikring, nye kabler og nytt skikkelig industristikk. Null problem. Spenningstapet fra null belastning til full belastning er noen få volt.

Schuko derimot er helt OK at er begrenset til 13A. Trenger du mer på 16A kurs, sett opp 232-6 industristikk og juster bilen ned til 16a. Men da bør kursen også være av skikkelig kvalitet, og sjekk spenningstap.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. juli 2014, klokken 08:09
Schuko derimot er helt OK at er begrenset til 13A. Trenger du mer på 16A kurs, sett opp 232-6 industristikk og juster bilen ned til 16a.

Det fungerer bra hjemme. På langturen vår har jeg dog vært helt avhengig av å kunne lade med 16A fra schuko. Uten den muligheten hadde flere av etappene blitt ganske amputert. Forskjellen er over 50km rekkevidde i løpet av 16 timer, ganske mye altså. Spenningstapet har jeg selvfølgelig sjekket når den rampet opp ladestrømmen, og jeg har alltid sjekket kontakten for varmgang etter et par timer. Hittil har det vært helt uproblematisk, knapt nok lunk i kontaktene.

Fint på tur, men ikke noe jeg vil anbefale til permanent bruk hjemme. Da er det bedre å montere blått industristikk som du skriver.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:40
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. juli 2014, klokken 08:09
Schuko derimot er helt OK at er begrenset til 13A. Trenger du mer på 16A kurs, sett opp 232-6 industristikk og juster bilen ned til 16a.

Det fungerer bra hjemme. På langturen vår har jeg dog vært helt avhengig av å kunne lade med 16A fra schuko. Uten den muligheten hadde flere av etappene blitt ganske amputert. Forskjellen er over 50km rekkevidde i løpet av 16 timer, ganske mye altså. Spenningstapet har jeg selvfølgelig sjekket når den rampet opp ladestrømmen, og jeg har alltid sjekket kontakten for varmgang etter et par timer. Hittil har det vært helt uproblematisk, knapt nok lunk i kontaktene.

Fint på tur, men ikke noe jeg vil anbefale til permanent bruk hjemme. Da er det bedre å montere blått industristikk som du skriver.
Er ikke så bekymret for at du omgår begrensningen. Du har kontroll på hva du gjør, i motsetning til nordmenn flest :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NilsG

@sn0le, jeg skal og installere blå kontakt, men elektrikkeren min har mye å gjøre, så det blir ikke før til høsten. På hytta planlegges det og ny kontakt, Sverige, så der blir det mere fart...  ;)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

ew

Jeg har 400V 16A med egen sikring, der bilen er alene på den. Lader alltid på 16A uten at sikringen har gått en eneste gang. Slik må det nesten være, synes jeg.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

sn0le

@ew:
Og det ser jeg ikke noe problem med så lenge det er en industrikontakt, som de røde 3-fas kontaktene er.
Schuko derimot er ikke like godt egnet mtp varmgang.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sondell

Sitat fra: ew på søndag 20. juli 2014, klokken 12:59
Jeg har 400V 16A med egen sikring, der bilen er alene på den. Lader alltid på 16A uten at sikringen har gått en eneste gang. Slik må det nesten være, synes jeg.
Nei, sikringen bör jo ikke gå om en kun lader på merket ampere. Men for meg er det ikke det som er problemet. Hvis jeg lader 25A på min 25A sikring i 10 timer så kan jeg ikke ta på sikringen uten å brenne meg. Det er ganske varmt da i hele sikringsskapet. Det er trangt i sikringsskapet og det finnes ikke luft på sidene til sikringen som går til bilen. Automaten er en Schneider med jordfelsbryter. Kontakter og ledninger er det ikke noe problem med, kun sikringen. Siden jeg ikke liker å ligge i senga om kvelden å tenke på om det muligens er for varmt i sikringsskapet så langtidslader jeg kun på 20A. Men har som sagt 24-25 A på kortere lading og også over 25A for under en time lading/HVAC. Hade egentlig en 20A sikring fra starten, men siden det ble så varmt så mente både elektrikern och Schneider at det var bedre med en 25A sikring for landtidslading på 20A. For övrig så målte elektrikern till 20.4A ved sikringen når jeg hadde innstillt på 20A bilen. Og 20.4A er jo da 0.4A over max på en 20A sikring, så det er jo ikke helt sikkert at det ska gå bra. 


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA