Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tips om kjøring (rekuperasjon) og lading

Startet av vonar, mandag 04. august 2014, klokken 17:33

« forrige - neste »

no_way

Sitat fra: sondell på søndag 20. juli 2014, klokken 22:42
Nei, sikringen bör jo ikke gå om en kun lader på merket ampere. Men for meg er det ikke det som er problemet. Hvis jeg lader 25A på min 25A sikring i 10 timer så kan jeg ikke ta på sikringen uten å brenne meg. Det er ganske varmt da i hele sikringsskapet. Det er trangt i sikringsskapet og det finnes ikke luft på sidene til sikringen som går til bilen.
Merkelig at den skal bli så varm, for det er jo heilt vanleg at automatsikringar står tett i tett utan luft mellom. Rektignok kan ein tungt belasta kurs kan medføre at nabosikringar blir påverka av varmen og slår ut på mindre last enn vanleg, men farleg varm burde den ikkje bli.

Sitat
Automaten er en Schneider med jordfelsbryter. Kontakter og ledninger er det ikke noe problem med, kun sikringen. Siden jeg ikke liker å ligge i senga om kvelden å tenke på om det muligens er for varmt i sikringsskapet så langtidslader jeg kun på 20A.
Sjølve sikringen som går varm, er nok det minste problemet sidan høg temperatur i utgangspunktet berre vil få den til å slå ut litt tidlegare enn vanleg :)  Derimot gir auka omgivelsestemperatur redusert straumføringsevne for alle kablane som elles ligg i skapet. Dette er noko elektrikaren din bør ha vurdert og tatt omsyn til.

Sitat
Men har som sagt 24-25 A på kortere lading og også over 25A for under en time lading/HVAC. Hade egentlig en 20A sikring fra starten, men siden det ble så varmt så mente både elektrikern och Schneider at det var bedre med en 25A sikring for landtidslading på 20A.
Sjølv om eg ikkje meiner det burde vera nødvendig, er det heilt klart ei grei løysning å ha ein kurs du ikkje belastar fullt ut!

Sitat
For övrig så målte elektrikern till 20.4A ved sikringen når jeg hadde innstillt på 20A bilen. Og 20.4A er jo da 0.4A over max på en 20A sikring, så det er jo ikke helt sikkert at det ska gå bra.
Overbelastningsvernet i vanlege automatsikringar er basert på varmgang (termisk vern), så både omgivelsestemperatur og montasje vil påverke kor mykje som skal til før dei slår ut. Det er vel dels derfor dei "gode gamle" B/C-karakteristikkane er spesifisert med mykje "slingringsmonn":
In = 20A (merkestraum)
I1 = 1,15 * In = 1,15 * 16 = 23A (skal garantert ikkje slå ut vernet iløpet av 1 time)
I2 = 1,45 * In = 1,45 * 16 = 29A (skal garantert slå ut vernet iløpet av 1 time)

Med andre ord skal du nok ein del over 20,4A for å slå ut ein 20A sikring.

PS: Når elektrikaren no har skifta til 25A sikring tek eg det for gitt at også kablinga er dimensjonert kraftig nok til dette, så kvifor vart det montert 20A sikring i utgangspunktet?
S85 med blå metallic lakk, dobbeltladar og stereoanlegg - utlevert sommaren 2014
VIN 396xx

sondell

Sitat fra: no_way på mandag 21. juli 2014, klokken 13:34
PS: Når elektrikaren no har skifta til 25A sikring tek eg det for gitt at også kablinga er dimensjonert kraftig nok til dette, så kvifor vart det montert 20A sikring i utgangspunktet?
Takk for kommentarer :) . Det ble i första omgang satt begrensning til 20A sikring fordi elektrikern mente at mitt anlegg med 3x40A IT nett ville få dårlig fordeling mellom fasene med mer enn 20A. Så det er egentlig tenkt at jeg kun skal lade med 20A nå også, men med 25A sikring. Men ved kort ladetid og når jeg er hjemme og våken så kjörer jeg den litt höyere likevel. Vet jo selv hva andre forbrukere jeg har på i huset også, så ser ikke noe problem med det.

mecanica vergara

Jeg har en egen kurs for bilen 32A 230v som jeg hele tiden har ladet fra kl. 00.00 på natten og satt til 32A. Når jeg kjenner på sikringen er den varm, men jeg ikke veldig varm.

Etter å ha sett denne tråden har jeg prøvd å stille ned til 16A, da dette stort sett holder selv om jeg starter ladingen fra kl. 00.00 og avslutter kl. 05.30. På 16A ligger spenningen på 228V, men på 32A faller spenningen til 219V. Er dette et stort spenningsfall eller helt ok? Bør jeg justere ned litt i forhold til 32A eller er det like greit å slippe på det jeg har?
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

no_way

Sitat fra: mecanica vergara på onsdag 23. juli 2014, klokken 06:44
Jeg har en egen kurs for bilen 32A 230v som jeg hele tiden har ladet fra kl. 00.00 på natten og satt til 32A. Når jeg kjenner på sikringen er den varm, men jeg ikke veldig varm.

Etter å ha sett denne tråden har jeg prøvd å stille ned til 16A, da dette stort sett holder selv om jeg starter ladingen fra kl. 00.00 og avslutter kl. 05.30. På 16A ligger spenningen på 228V, men på 32A faller spenningen til 219V. Er dette et stort spenningsfall eller helt ok? Bør jeg justere ned litt i forhold til 32A eller er det like greit å slippe på det jeg har?
Utan at eg har observert funksjonen sjølv, forstår eg at bilen har si eiga meining om kva som er for stort spenningsfall og den vil i så fall automatisk redusere ladestraumen. Dermed skal i grunnen ikkje det vera noko problem.

På ei annan side vil eg seie at spenningsfall ute på ein stikkontakt eigentleg er lite samanliknbart. Ein bør eigentleg samstundes måle spenningsfallet i sikringsskapet (eventuelt på ein ubelasta kurs) for å sjå kor mykje av spenningsfallet som ligg på eiga kabling. Her var vel tidlegare krav om maksimalt 4% spenningsfall, medan det no skal vurderast i det enkelte tilfelle.

To personar som begge opplever 10V spenningsfall. Han eine har E-verket sin trafo meir eller mindre i husveggen og opplever eit "stivt nett". Den andre bur langt uti skogen og er forsynt av ein trafo langt unna, som igjen er forsynt av ei lang, dårleg dimensjonert høgspentlinje.

For fyrstnemnde kan 10V spenningsfall tyde på dårleg kontakt / feildimensjonert ledning som fører til varmgang i installasjonen, medan sistnemnde uti skogen gjerne har berre 2V spenningsfall frå sikringsskap til stikkontakt. Resten fordeler seg over kilometervis med E-verkskabling utan at det er noko problem (og i så fall E-verket sitt problem!)

Reduser gjerne straumen om du ikkje må lade på 32A. Då får du gode marginar på alt, plagar E-verket mindre med skeivlast, mindre tap i ledningsnettet ditt osv.  Du treng jo ikkje redusere heilt ned til 16A heller.
S85 med blå metallic lakk, dobbeltladar og stereoanlegg - utlevert sommaren 2014
VIN 396xx

crystallcola

Hei.

Jeg har fått montert blå stikkontakt til felles garasjen fra min sikring boks med en sikring på 16A, bilen drar 26A(har dobbel lader men ikke nye ledningsnett), sikringen går. Så jeg må stille bilen til maks 16A for å holde det riktig? Jeg har gjort det og sikringen går ikke lenger.

jkirkebo

Sitat fra: crystallcola på onsdag 23. juli 2014, klokken 22:28
Hei.

Jeg har fått montert blå stikkontakt til felles garasjen fra min sikring boks med en sikring på 16A, bilen drar 26A(har dobbel lader men ikke nye ledningsnett), sikringen går. Så jeg må stille bilen til maks 16A for å holde det riktig? Jeg har gjort det og sikringen går ikke lenger.

Det stemmer. Og det holder å gjøre det én gang, deretter vil bilen huske innstillingen på den lokasjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Som jkirkebo sier, bilen husker innstillingen.
Det blå adapteret er laget slik at bilen/UMC går ut fra at det er 32A tilgjengelig, siden det er en 32A kontakt.
Så derfor prøver den med 26/32A, avhengig av om man har oppgradert ledningsnett eller ikke.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

crystallcola

Takker for svar. Jeg er grådig og satt den opp på 20A, går bra enda, men kanskje ikke så smart?

jkirkebo

Sitat fra: crystallcola på torsdag 24. juli 2014, klokken 00:35
Takker for svar. Jeg er grådig og satt den opp på 20A, går bra enda, men kanskje ikke så smart?

Sikringen går nok etterhvert. 18A er vel det meste noen har klart over tid, men jeg vil ikke anbefale det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

crystallcola

Nå kom jeg på hvorfor jeg er grådig. Har kun brukt hurtiglader på vulkanen i Oslo siden juni, og siste 10dager kun SC og hurtiglader på Europa tur. Kommer hjem og ser 13-17km/t var veldig treg. Men nå husker jeg at det er egentlig bare 13km/t jeg hadde før ;)

sn0le

Hvis det er en 16A kurs så er det mest trolig brukt 2,5mm2 kabel.
Å dra 20A på det kan gi mye varmgang.
Ville vært litt skeptisk til å gjøre det uten å ha et øye med bil og utstyr, samt sjekke kabel, evt koblingsboks, sikring etc for varmgang.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

crystallcola

vi har brukt sånn grå veldig tykk kabel. sånn industri kabel eller hva man kaller det for  :o

sn0le

Det som er avgjørende er tversnittet på kobberlederne inni kabelen.
Hvis det er 2,5mm2 så vil jeg absolutt ikke anbefale å overstige 16A.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

crystallcola

Sitat fra: sn0le på torsdag 24. juli 2014, klokken 17:26
Det som er avgjørende er tversnittet på kobberlederne inni kabelen.
Hvis det er 2,5mm2 så vil jeg absolutt ikke anbefale å overstige 16A.

jeg tror det skal være 10mm2...

sn0le

Hvis det er det, så er det i alle fall overkill.
6mm2 er nok til 25A.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA