Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utelukket fra forum

Startet av gloom, mandag 04. august 2014, klokken 15:30

« forrige - neste »

gloom

Heisann,

Jeg kjøpte blått adapter til Tesla-ladekabelen min og satte ut på tur fordi jeg visste det var mange blå kontakter dit jeg skulle. Men jaggu: alle uttakene hadde fire hull, og min kontakt hadde bare tre pinner. Etter dette begynte jeg å sjekke under lokket på alle de blå kontaktene jeg kom over, og javisst - samtlige hadde fire hull. De passer selvsagt ikke sammen heller.

Antar jeg ikke er den første som har kommet opp i denne problemstillingen, så hva er løsningen? Er det tre pinner som er vanlig i Norge eller hva? For uansett hvor jeg kommer er det fire hull i alle de blå 32A-kontaktene.

*confused*
Tesla Model S (85 kWh) med "alt" - levert 28. februar 2014.

sn0le

Kontaktene med 4 hull er 3-fas.
Adapteret fra Tesla er 1-fas.
Disse passer ikke om hverandre, naturligvis.

Det du trenger er en overgang fra 3-fas til 1-fas.
Dog kan dette føre til skjev belastning på kursen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Powerflux

Sitat fra: sn0le på onsdag 16. juli 2014, klokken 17:35

Det du trenger er en overgang fra 3-fas til 1-fas.
Dog kan dette føre til skjev belastning på kursen.
Her er jeg helt grønn!! Hvilken praktisk betydning har dette?
Går sikringer etc?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

sn0le

Er ikke 100% sikker på hva som kan skje.
Har hørt at sikringer kan slå ut på lavere strøm enn de er beregnet på, eller at
det kan skape problemer i strømnettet på trafoen man er tilkoblet.
Men trur det er bedre at noen som vet helt sikkert hva ulempene er får uttale seg. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

TB

#4
Sitat fra: gloom på onsdag 16. juli 2014, klokken 14:54
Jeg kjøpte blått adapter til Tesla-ladekabelen min og satte ut på tur fordi jeg visste det var mange blå kontakter dit jeg skulle. Men jaggu: alle uttakene hadde fire hull, og min kontakt hadde bare tre pinner. Etter dette begynte jeg å sjekke under lokket på alle de blå kontaktene jeg kom over, og javisst - samtlige hadde fire hull. De passer selvsagt ikke sammen heller.

Antar jeg ikke er den første som har kommet opp i denne problemstillingen, så hva er løsningen? Er det tre pinner som er vanlig i Norge eller hva? For uansett hvor jeg kommer er det fire hull i alle de blå 32A-kontaktene.
Standard stikk kontakt for hus- / kontorbruk (Schuko) har to "pinnar". Når det er jord ligg denne som ei klemme utanpå støpsel.

For industri kontaktar, som er blå er jord den kraftige pinnen, som er litt lenger. Jord (ofte merka PE) er for beskyttelse. Dei andre pinnar er for fasar. Ved distribusjon av straum blir det brukt tre fasar. Dette er ein stor fordel for blant anna elektriske motorar som går meir jamnt, og det blir større effekt på motoren. Dermed er det svært vanlig med blå kontaktar med fire pinnar, tre for fase og jord (PE) i Norge.

Tesla S sin ladekabel kan bruke trefase, men berre 400 V, som er enkelt og kjenne igjen, kontakter er alltid raud. Tesla sin blå adapter for UMC er for einfas. Den har to pinnar for fase (230V) og ein pinne for jord, totalt tre.

Du treng ein overgang frå trefas, til einfas. Dette er ein overgang der fire pinnar blir til tre. Ein av pinnane for fase blir ikkje brukt. Her er ein tråd som viser dette, med bilder av kontakter og kabler:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10689.msg146695.html#msg146695

Oversikt over pinnar i ulike typar kontaktar som finnes:
- Stikk for hus- / kontorbruk (Schuko), uten jord: 2 pinnar
- Stikk for hus- / kontorbruk (Schuko), med jord: 2 pinnar + jord utenpå kontakten.
- Blått  industri / CEE kontakt, 230 V, 1 fas: 3 pinnar (Fase 1,2, PE)
- Blått  industri / CEE kontakt, 230 V, 3 fas: 4 pinnar (Fase 1,2,3, PE)
- Raud industri / CEE kontakt, 400 V, 3 fas: 5 pinnar (Fase 1,2,3, N, PE)

Blå og raude industri stikk finnes i ulik størrelse / diamenter. Dette heng samman med maks Ampere som kontakten er jordkjent for. Dvs, 32A er større enn 16A osv.

Sitat fra: sn0le på onsdag 16. juli 2014, klokken 17:35
Det du trenger er en overgang fra 3-fas til 1-fas.
Dog kan dette føre til skjev belastning på kursen.
Sitat fra: Powerflux på torsdag 17. juli 2014, klokken 18:45
Her er jeg helt grønn!! Hvilken praktisk betydning har dette?
Går sikringer etc?
Som nevnt over, distribusjon av straum foregår via tre fasar. Om du lader på 32A, på ein fase (som er to ledere/pinnar) vil desse vere belasta med 32A. Den siste, som du ikkje brukar vil ha ingen belasting.

Dette har enkelte ulemper:
- Om andre forbrukere og er kobla til dei samme to ledere kan t.d. hovedsikring bli overbelasta, og gå. Ved og fordele lasta betre mellom fasar er det mulig og unngå dette. Dette kan (i enkelte tilfeller) løyses ved at overgang frå 3 til 1 fase blir kobla om, slik at ein annan pinne er "ledig. Om det er mykje anna kobla til samme fordeling vil ikkje ein slik omkobling hjelpe, totalt forbruk er for høgt.

- Om det totalt sett i eit område er større belasting på to av ledere kan dette lage problem for elverket som har satt opp transformator frå høgspenning til 230 V. Normalt har utstyr som treng stort forbruk vore 3 fase, slik at eit høgt forbruk på berre ein fase er litt nytt for elverket, som eg forstår er restriktive på montering av 32A der 1 fase er planlagt brukt. Men, så lenge som det ikkje er mange Tesla S som ladar samtidig i samme område, som alle brukar samme fase vil dette neppe bli eit stort problem - annan last bør jamne dette forbruket ut.

Ein måte for og unngå skeiv belasting er og montere trafo frå 230 V trefase til 400 V trefase. På denne måten blir alle tre faser likt belasta. Trafo har tradisjonelt vore store, tunge, og dyr. Mulig dette blir endra om http://www.zaptec.com/ sine nye ladere blir lansert.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

gloom

TB: takk for svar, veldig utfyllende og godt skrevet!
Tesla Model S (85 kWh) med "alt" - levert 28. februar 2014.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA