Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forbruk juli.

Startet av havardr, mandag 04. august 2014, klokken 09:58

« forrige - neste »

havardr

Hei.

Har prøvd å gjøre et søk, men ble desverre ikke stort klokere.

Bestilte meg i dage en Nissan Leaf Tekna  ;D med levering om en uke eller to, men i ladeverden er det lett å gå seg vill.
Hvilke kabler/overganger er fornuftig for meg å ha? Jeg vil primært sett oppholde meg på strekningen Sandefjord-Holmestrand, kanskje en og annen tur til oslo, og muligens en svensketur i ny og ne for litt bacon.
Normalt sett sier nettsidene at Leaf bruker Type 1, men fant en som påstod at type 1 var tilogmed 2012, og at fra 2013 var det type 2.

Mippen

#1
Du klarer deg stort sett med den kabelen du har. De fleste steder kan du lade på schuko (vanlig stikkontakt). På min leaf som er den nye typen er det type 1 kontakt.

På nyere ladestolper er det kommet type 2 kontakter. Da må man ha en ladekabel som går fra type 1 som er vanlig på leaf til type 2 støpsel. Det får man kjøpt for et par tusen kr.

Ellers er det noen som sverger til adapter med overgang fra industrikontakter til husholdningskontakt slik at man kan lade på bensinstasjoner og camping. Erfaringsmessig har jeg selv aldri fått bruk for det da de fleste har husholdningskontakt. Med skjøteledning 2,5mm og vanlig ladekabel kommer du langt. Ville også vurdert en type 1 til type 2 kabel dersom du lader mye på offentlige ladeplasser.

Ellers trenger du ikke du kontakt hvis du skal hurtiglade. Der er kontakten innebygget i laderen. Den heter ChaDemo til leaf. På ladestasjoner.no er det kart og info om de ulike ladestasjonene rundt om. Hvilken type lader de støtter. Der står det også om du må ha abonnement, sms eller app, eller om de er åpen og gratis. Anbefales alltid å sjekke kartet før tur slik at du er sikker på å få lade.

Lykke til :)
Fremtiden er elektrisk.

emil

Leaf kjører med Type1 kontakt på alle årsmodeller i alle markeder.

Min bil inneholder følegende for lading:

- Charge-Amps 6/10/16A justerbar ladekabel uten "kladd"
- 20M 2.5mm2 skjøteledning (Biltema: 46-188)

Når/hvis Type2 kontaktene overtar for Schuko på stolpene der jeg ferdes vil en Type2-Type1 kabel kjøpes inn. I tillegg har jeg med en ekstra Schuko-kontakt til Charge-Amps kabelen i tilfelle den skulle smelte grunnet dårlig kontakt med stolpe og varmgang (har skjedd et par ganger).

Nå har jeg ingen muligheter til å lade hjemme og har kjørt over 20.000km på under 11 måneder, så for meg er 16A lademulighet viktig (og 6A hvis jeg må kriselade hos en nabo).

Mippen

#3
Vil bare skyte inn for å gjøre det litt mer forvirrende. Leaf har som sagt type 1 ladekabel. Men den kalles også mode 2. Type 2 kalles for mode 3 og hurtiglading kalles mode 4.

Bilde under illustrer mode 1-3 og det andre bilde er forskjell chademo hurtiglading til japanske elbiler bla leaf og den andre (combo) er til golf, bmw, tesla mm.

;)
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på onsdag 16. juli 2014, klokken 11:14
Vil bare skyte inn for å gjøre det litt mer forvirrende. Leaf har som sagt type 1 ladekabel. Men den kalles også mode 2. Type 2 kalles for mode 3 og hurtiglading kalles mode 4.

Bilde under illustrer mode 1-3 og siste bilde er forskjell chademo hurtiglading til japanske elbiler bla leaf og den andre (combo) er til golf, bmw, tesla mm.

;)

Liten presisering til:

En ladekabel med schuko (eller cee) i en ende, kladd og Type2 kontakt vil gå under "Mode2".

En enkel oversikt over "Mode" typene som forklaring til bildet:

Mode1 : bare vanlig kabel (som motorvarmer), uten noe styringselektronikk.
Mode2 : Vanlig kontakt i en ende, bilspesifik ladekontakt i andre, styringselektronikk i kladd eller håndtak
Mode3 : Ladekabel med spesielle kontaker (type1, type2) uten noe elektronikk fordi elektronikken sitter i ladestolpen
Mode4 : DC lading som går utenom bilens lader der ekstern lader kobler seg "rett" på batteriet.

pottle

#5
"Type" beskriver kun hvilken type plugg som brukes:
Type 1 = SAE J1772-plugg    (Nissan, i-Miev, KIA, Ford, osv.)
Type 2 = Mennekes-plugg     (Tesla (ikke Roadster), Renault, VW, BMW)
Type 3 = EV-Alliance-plugg   (Ikke spesielt kjent i Norge. Pdd. proprietær løsning for Frankrike)

"Mode" beskriver kun hvilken måte bilen blir ladet på:
Mode 1 = Bare vanlig strømkabel (som motorvarmer), uten noe styringselektronikk.
Mode 2 = "Vanlig" støpsel (Schuko eller CEE) i en ende, bilspesifikk ladekontakt (Type 1 eller Type 2) i andre, styringselektronikk i kladd eller håndtak
Mode 3 = Ladekabel med Type 1 eller Type 2 i bilen og Type 2 i ladestolpen. Uten noe elektronikk fordi elektronikken sitter i ladestolpen
Mode 4 = DC lading (CCS, CHADEMO) som går utenom bilens lader der ekstern lader kobler seg "rett" på batteriet.

Takk til Emil for all skrivejobben.
Sjekk http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196 for mer info.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

havardr

Takk for alle svar, ble en del klokere nå :)

Hadde bare slik informasjon vært noe mer tilgjengelig..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA