Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Service verksted i Groruddalen

Startet av Småfly, søndag 03. august 2014, klokken 18:33

« forrige - neste »

Småfly

Som sagt, er på utkikk etter Charge-Amps ladekabel og kan også være interesert i en type2 til type1-kabel.
Kan treffes på vadefugler@gmail.com eller tlf fire-0-8-2-seks-null-4-null.

Mvh Gert A

klawrenc

Er i ferd med å kjøpe ny Leaf (Acenta). Er helt fersk til ebiler. Kan noen forklare til meg når/hvorfor man trenger en type 2 til type 1 kabel? Finnes det ladepunkter som er bare Type 2, eller tilfeller hvor Chademo er ut av drift men andre er ikke det, eller? 
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

nofuelno

Sitat fra: klawrenc på onsdag 06. august 2014, klokken 23:14
Er i ferd med å kjøpe ny Leaf (Acenta). Er helt fersk til ebiler. Kan noen forklare til meg når/hvorfor man trenger en type 2 til type 1 kabel? Finnes det ladepunkter som er bare Type 2, eller tilfeller hvor Chademo er ut av drift men andre er ikke det, eller?
Ja, det finnes og vil fortsette å dukke opp stadig flere rene Type2 ladeuttak siden dette er langt gunstigere
å anskaffe ( og drifte ) enn hurtigladestasjoner samtidig som det er den nye standard uttak for normallading.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

emil

Sitat fra: klawrenc på onsdag 06. august 2014, klokken 23:14
Er i ferd med å kjøpe ny Leaf (Acenta). Er helt fersk til ebiler. Kan noen forklare til meg når/hvorfor man trenger en type 2 til type 1 kabel? Finnes det ladepunkter som er bare Type 2, eller tilfeller hvor Chademo er ut av drift men andre er ikke det, eller?

Men husk at du ikke vil få noen raskere lading med Type2 kabel på Leaf enn en 16A ladekabel (f.eks Charge-Amps) med schuko kontakt hvis du ikke har vært blant de som har kranglet med Nissan-pusheren om å få en bil med 6.6kW lader.

muggost

Har akkurat skaffet meg en sånn type2 til type1 kabel selv. Jeg regner med at 16A schuko stikk etter hvert vil forsvinne, eller bli nedsikret til 10A, så nå er jeg helgardert.

Men det er litt frustrerende med denne kabeljungelen. For 2000 kr (som kabelen kostet) kan jeg lade ganske mange km, så det at det er forvirring om hvilke kabler man skal og bør ha anser jeg som en stor ulempe for elbil-konseptet. Det hadde vært kjekt om det var samme standard over alt. Som på bensin/diesel biler :-)

emil

Med 16A på Charge-Amps og 50% raskere lading enn 10A kabelen kunne jeg ta Leafen på flere turer enn jeg ville kunnet uten. Alternativet da hadde vært å ta fossilbilen. På den måten har kosnaden for Charge-Amps kabelen betalt seg inn for lengst. Det samme gjelder ikke Type2 kabel for min del. Vet kun om et stedt i fylket med Type2 kontakt (VW/BMW forhandlere ikke inkludert) og der er det like mange 16A schuko som Type2.

Men den dagen jeg ikke lengre kan lade det jeg trenger med schuko blir Type2 kabel kjøpt inn.

Electrix

Sitat fra: muggost på torsdag 07. august 2014, klokken 09:31
Det hadde vært kjekt om det var samme standard over alt. Som på bensin/diesel biler :-)
Som at det ikke spiller noen rolle om du fyller bensin eller diesel på bilen  8)
I tillegg er diesel delt opp I sommerdiesel og vinterdiesel og begge finnes I utgave med og uten avgift. Bensin derimot finnes bare med avgift, men er delt opp I 92 blyfri, 95 blyfri, 98 blyfri og 98 super, ikke alt er tilgjengelig her I norge, så man må vel kanskje bruke tilsetningsstoffer for enkelte motorer?

Men uansett utrolig dumt at man skal krangle om mange forskjellige varianter av "påfyllingsslanger" når strømmen er den samme.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

emil

Sitat fra: Electrix på torsdag 07. august 2014, klokken 14:42
Men uansett utrolig dumt at man skal krangle om mange forskjellige varianter av "påfyllingsslanger" når strømmen er den samme.

Så kan man ta BMW i3 som eksempel siden jeg synes BMW folket er de som maser mest om CCS og Type2 lading (kan ha noe med at de har vært lengst i markedet med den kombinasjonen og er litt mer bilinteresserte enn eUp eiere).

I USA leveres i3 med en Type1 for AC lading og Type1Combo for DC hurtiglading (Type1 kontakt som på Leaf og ekstra DC kontakter som her i landet). I Japan er det derimot Type1 + CHAdeMO som gjelder. Da er CHAdeMO ladekontakten i det vanlige tanklokket mens Type1 kontakten er i "frunken".

At Type2 er en bedre løsing på stolpene enn Schuko er det liten tvil om. Type1 kontakten støtter ikke 3fas, men man kan ikke ignorere over 100.000 solge biler med Type1+CHAdeMO. Så vi må nok leve med tre standarder (+Tesla) på ladestasjonene i mange år fremover.

pottle

#8
I USA samt i mange andre land så er det ikke normalt å ha en 3-fase 400V. Bilen og brukeren vil aldri komme i kontakt med 3-fase 400V og en trenger derfor bare J1772-støpselet som har en litt enklere utforming og passer bare til 1-fase. J1772 har bare 5 poler og mye billigere å produsere. Det er helt unødvendig å bruke en TYPE 2 "mennekes"-støpsel som er dyrere.

http://www.mennekes.de/index.php?id=latest0&L=2&tx_ttnews%5Btt_news%5D=929&cHash=46a00bad7f0d569c00bea9537556bbeb (

I Europa er det mer vanlig med 3-fase og derfor er det viktig å kunne benytte seg av dette. Dette gjøres ved hjelp av Mennekes-støpselet som kan i teorien benytte 7-poler samtidig.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

elektrolux

Sitat fra: klawrenc på onsdag 06. august 2014, klokken 23:14
Kan noen forklare til meg når/hvorfor man trenger en type 2 til type 1 kabel?

Kabelen kalles for type 2 til type 1, og er ingen overgang i vanlig forstand.

Den brukes på mode 3 ladepunkter som alltid har type 2 stikk, og siden bilen din har type 1 stikk blir det altså type 2 til type 1 kabel.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 07. august 2014, klokken 21:47
Sitat fra: klawrenc på onsdag 06. august 2014, klokken 23:14
Kan noen forklare til meg når/hvorfor man trenger en type 2 til type 1 kabel?
Kabelen kalles for type 2 til type 1, og er ingen overgang i vanlig forstand.
Den brukes på mode 3 ladepunkter som alltid har type 2 stikk, og siden bilen din har type 1 stikk blir det altså type 2 til type 1 kabel.
Type1 = J1772-støpselet
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

klawrenc

"Men husk at du ikke vil få noen raskere lading med Type2 kabel på Leaf enn en 16A ladekabel (f.eks Charge-Amps) med schuko kontakt hvis du ikke har vært blant de som har kranglet med Nissan-pusheren om å få en bil med 6.6kW lader"
Acenta er bestilt men ikke hentet. Kan sannsynligvis fortsatt bestille 6.6kW, men dette er ganske dyrt (kr 7.500!). Er min primær bil men regner med å kjøre under 5.000 km/år. Hva er hoved fordelene (i det lengre løpet) av å ha en 6.6kW lader?
Også, det med Type 2 til Type 1: med reising i norge nå og i de neste få år, mener noen at man risikere å komme til ladestasjoner hvor man ikke kan lade en Leaf uten denne dyre kabelen?
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

elektrolux

Fordelen med 32A lader i bilen i det lange løp er at du under hele eiertiden har hatt mulighet for å lade raskere en 16A/30 km/t, og sannsynligvis har en mer lettsolgt bil.

Planen er nok å gå helt vekk fra vanlige stikk på offentlig lading, men samtidig vil du alltid kunne finne et Schuko stikk langs din vei.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: klawrenc på mandag 11. august 2014, klokken 13:25
Også, det med Type 2 til Type 1: med reising i norge nå og i de neste få år, mener noen at man risikere å komme til ladestasjoner hvor man ikke kan lade en Leaf uten denne dyre kabelen?

Hvis du tilfeldigvis skulle kjøre rundt i Aust-Agder er det vel kun et eller to steder du da kunne få brukt den kabelen i dag mot ca 50 plasser som tar schuko... Det kommer flere etterhvert, men jeg har ennå tilgode å komme til et sted hvor jeg ikke har kunnet lade med schuko så jeg ser ingen vits i å kjøpe en Type2-Type1 kabel nå.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på mandag 11. august 2014, klokken 13:50
Planen er nok å gå helt vekk fra vanlige stikk på offentlig lading, men samtidig vil du alltid kunne finne et Schuko stikk langs din vei.

Men da finnes jo denne type2-til-schuko overgangen mye billigere (1500,-)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA