Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

kristiansand-stavanger(prekestolen. kr.sand-OSlo

Startet av Louise, søndag 03. august 2014, klokken 17:29

« forrige - neste »

E_S

Ja, absolutt! De antydet ca. 12000,- for 16A og "litt mer" for 32A. Nå bor jeg i et nytt bygg (ferdig 2012), så å trekke kabel her er trolig så enkelt det kan få blitt, da det er forberedt for det.. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Louise

Sitat fra: E_S på lørdag 19. juli 2014, klokken 20:28
Ja, absolutt! De antydet ca. 12000,- for 16A og "litt mer" for 32A. Nå bor jeg i et nytt bygg (ferdig 2012), så å trekke kabel her er trolig så enkelt det kan få blitt, da det er forberedt for det.. :)

Så ettersom mitt pristilbud på kr 17 500 er for to jordfeilautomater og to CEE stikk, og derfor skal fordeles på to (naboen og jeg), så er det kanskje ikke så ille ?

Bor du i borettslag slik at du må søke om godkjenning til dette ?

E_S

Hvilken strømmåler skal det belastes da? To separate eller den samme?

Dette er et sameie, så jeg har i utgangspunktet mulighet til å gjøre litt mer som jeg vil enn i et borettslag, men det er snakk om på fellesarealene, så styret må godkjenne det, men det har de allerede gjort, da det eneste kravet de stilte var at det ble gjort av et installasjonsfirma og ikke en "hobbyelektriker".. Hvor stort uttak etc. var noe de overlot til installasjonsfirmaet og seksjonseier å avgjøre. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Louise

Sitat fra: E_S på lørdag 19. juli 2014, klokken 21:00
Hvilken strømmåler skal det belastes da? To separate eller den samme?

Dette er et sameie, så jeg har i utgangspunktet mulighet til å gjøre litt mer som jeg vil enn i et borettslag, men det er snakk om på fellesarealene, så styret må godkjenne det, men det har de allerede gjort, da det eneste kravet de stilte var at det ble gjort av et installasjonsfirma og ikke en "hobbyelektriker".. Hvor stort uttak etc. var noe de overlot til installasjonsfirmaet og seksjonseier å avgjøre. :)

Det kan monteres på minusmålere, de koster kr 2500,-. Jeg trodde at det med to automatsikringer var mulig å lese av forbruket til de sikringene, men der tar jeg altså feil ? Da blir alternativet å ha en avtale med borettslaget om en mnd betaling, f eks kr 100 - 200 / mnd. Alternativt må det gå på tillit : notere ned de timene jeg lader, gange med kw prisen, og betale utifra det. Tror det er lett for at styret krever inn mer per mnd enn det som er reellt for å "safe" seg....

E_S

Aha, da skjønner jeg! Her hos meg blir det trukket kabel fra mitt sikringsskap i leiligheten ned til rommet i kjelleren hvor hovedinntaket ligger (fordi kanalen ligger dit), og så har jeg parkeringsplass vegg-i-vegg, så da vil bruken belastes min strømregning direkte. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

JanBrede

I vårt borettslag, hvor det foreløpig er bare 3 elbiler av 100+ plasser, men av og til besøkende og andre beboere som har tenkt på å skaffe seg elbil var det en forholdsvis kort diskusjon i styret og planen er å bygge ut 6 plasser. 
I borettslag har man liten rett til å gjøre som man vil, derfor viktig å få med seg styret på det som skjer.  På det positive har man et stort selskap i ryggen for å forhandle frem priser og fordele kostnader.  I vårt tilfelle ser man bare på dette som investering for fremtiden, og kostnaden for utbygging tar borettslaget, mens det blir en fast månedlig kost for å benytte ladeplassene (noe som også er enklere å forvalte i borettslaget)

Dersom du bor i Oslo kan det også være relevant å søke om støtte fra kommunen, men da kan dere ikke påbegynne arbeidet før søknaden er godkjent.
http://www.elbil.no/elbilforeningen/prosjekter/borettslag
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA