Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

kristiansand-stavanger(prekestolen. kr.sand-OSlo

Startet av Louise, søndag 03. august 2014, klokken 17:29

« forrige - neste »

Louise

Hei. Jeg bor i et borettslag hvor det står ca 50 biler parkert i felles garasjeanlegg. Det er tre biler i hver "bås", der eneste stikkontakt er en som er ment til kontroll av lys i båsene, og som er regulert med timer som går til maks en time. Min bil står i midten av denne båsen.

Det jeg lurer på, er mulighetene for å endre på nåværende sikringer, for å gjøre det mulig for meg å få innstallert en egen stikkontakt på min plass til lading av bilen. Det er en E-Up. Det trenger ikke gå veldig fort, har tid til at den står der i 8-10 timer.

Vedlegger bilder fra sikringsskapet som er plassert ved inngangen til garasjen der jeg har min bil.Altså ca 15 - 20 meter kabelstrekk (lengst hvis det må legges langst taket, noe jeg antar det må)

Det er også et hovedsikringsskap to etasjer over garasjeanlegget, hvor hovedsikringen til min leilighet er plassert. Den har jeg ikke nøkkel til, så jeg vet ikke hvordan det ser ut der. Men det blir jo uansett en langt stykke å trekke en kabel.

Kan uansett legge ved et bilde av sikringene i min leilighet, om det er til noen hjelp.

Det er sikkert mange med erfaringer fra dette, og helt sikkert noen elektrikere blandt elbil forumets brukere, så forslag og gode råd taes imot med takk. Skulle gjerne hatt noe konkret å ta med til styret ved oppstart i august.

På forhånd takk.

E_S

Her ser det ikke ut som det vil være noe problem i det hele tatt å legge opp en vanlig 16A-kurs ihvertfall. Sjekk bare ut hvor den må trekkes fra - trolig vil det være mest aktuelt å legge den ut fra din leilighet slik at bruken belastes din strømmåler og ikke borettslagets. :) Dette er jo et forholdsvis nytt el-anlegg ser jeg, hvis bygget også er av nyere dato er det trolig lagt opp kanaler/rør slik at kabling fra ditt sikringsskap til parkeringshuset ikke er noen kjempejobb.

Sjekk også muligheten for å få 32A med det samme - det er akkurat samme jobben og marginalt dyrere kabel og kontakter, men det er ikke alltid det er kapasitet til det.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

bruisepristine

Jeg bor i borettslag fra 2009 og har ett sikringsskap i leiligheten, og strømmåler/hovedsikring(?) i felles teknisk rom i kjelleren. Jeg betalte i overkant av 8.000,- inkl mva for å få lagt opp 16A fra min kurs i kjelleren bort til min p-plass med snaue 45-50 meter ledning og boring gjennom brannvegg med etterfølgende forskriftsmessig tetting, og CEE uttak med lås.  :)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Louise

Sitat fra: bruisepristine på tirsdag 15. juli 2014, klokken 17:41
Jeg bor i borettslag fra 2009 og har ett sikringsskap i leiligheten, og strømmåler/hovedsikring(?) i felles teknisk rom i kjelleren. Jeg betalte i overkant av 8.000,- inkl mva for å få lagt opp 16A fra min kurs i kjelleren bort til min p-plass med snaue 45-50 meter ledning og boring gjennom brannvegg med etterfølgende forskriftsmessig tetting, og CEE uttak med lås.  :)

Det høres fornuftig ut. Noen som har lignende, og gjerne priseksempler. Er det ledningstrekket som gir påplussinger i pris ?

Gordon Retriever

Sitat fra: Kjersti D på tirsdag 15. juli 2014, klokken 10:22
Vedlegger bilder fra sikringsskapet som er plassert ved inngangen til garasjen der jeg har min bil.Altså ca 15 - 20 meter kabelstrekk (lengst hvis det må legges langst taket, noe jeg antar det må)

Det er også et hovedsikringsskap to etasjer over garasjeanlegget, hvor hovedsikringen til min leilighet er plassert. Den har jeg ikke nøkkel til, så jeg vet ikke hvordan det ser ut der. Men det blir jo uansett en langt stykke å trekke en kabel.

To etasjer behøver ikke være ensbetydende med veldig langt kablestrekk. Bygget virker også såpass nytt at det kan være planlagt plass for senere utvidelser av det elektriske anlegget.  (Hvis ikke "laveste anbud vinner"-tanken har vært rådende helt fra prosjektet var på tegnebrettet.  ;D )

På meg virker det som om det kan være lurt med to tilnærminger til dette:

1: Kontakte en el-installatør for å få et konkret tilbud på hva en ladekontakt vil koste, og hvordan det tenkes utført.

2: Ta dette opp i borettslaget for å få en avklaring på lading av el-bil. Du er sikkert ikke den eneste som kommer til å anskaffe en slik, og noen kan synes det vil være en fordel å ha en planlagt utbygging av dette, slik at f.eks. parkeringsplassene med lading plasseres samlet, i stedet for å få mange enkeltopplegg spredt rundt i garasjeanlegget. :)

Louise

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 15. juli 2014, klokken 19:35
Sitat fra: Kjersti D på tirsdag 15. juli 2014, klokken 10:22
Vedlegger bilder fra sikringsskapet som er plassert ved inngangen til garasjen der jeg har min bil.Altså ca 15 - 20 meter kabelstrekk (lengst hvis det må legges langst taket, noe jeg antar det må)

Det er også et hovedsikringsskap to etasjer over garasjeanlegget, hvor hovedsikringen til min leilighet er plassert. Den har jeg ikke nøkkel til, så jeg vet ikke hvordan det ser ut der. Men det blir jo uansett en langt stykke å trekke en kabel.



To etasjer behøver ikke være ensbetydende med veldig langt kablestrekk. Bygget virker også såpass nytt at det kan være planlagt plass for senere utvidelser av det elektriske anlegget.  (Hvis ikke "laveste anbud vinner"-tanken har vært rådende helt fra prosjektet var på tegnebrettet.  ;D )

På meg virker det som om det kan være lurt med to tilnærminger til dette:

1: Kontakte en el-installatør for å få et konkret tilbud på hva en ladekontakt vil koste, og hvordan det tenkes utført.

2: Ta dette opp i borettslaget for å få en avklaring på lading av el-bil. Du er sikkert ikke den eneste som kommer til å anskaffe en slik, og noen kan synes det vil være en fordel å ha en planlagt utbygging av dette, slik at f.eks. parkeringsplassene med lading plasseres samlet, i stedet for å få mange enkeltopplegg spredt rundt i garasjeanlegget. :)

Jo, bygget er av eldre dato (ca 1975), og det samme er storparten av beboerne, så holdning til hva som skal gå av "fellesskapet" er nok mer "planter, plenklipping og snømåking".
Har sendt forespørsel til elektriker, og håper å ha noen konkrete og gjennomførbare planer å vise styret i august/september. Regner med at det mest gjennomførbare er det jeg kan påkoste selv, og helst tilknyttet min strømmåler, da enkelte har et forhold til "lade elbil" som står i forhold til "fylle et svømmebasseng med varmt vann" . Men tror absolutt du har rett i at etterhvert som beboermassen yngres , vil det bli et ønske om forhold tilpasset elbil, og at oppgradering av elanlegg i garasje er det mest fornuftige på lengre sikt.

sn0le

Stusser litt på at kurs 5 i leiligheten din er på 25A.
Vaskemaskiner og oppvaskmaskiner har vanligvis vanlig stikkontakt.
Da er det rart om de har sikret kursen med 25A.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Gordon Retriever

Sitat fra: Kjersti D på tirsdag 15. juli 2014, klokken 19:45
Jo, bygget er av eldre dato (ca 1975), og det samme er storparten av beboerne,

Aha, da må jeg ha blitt lurt av nyoppusset el-anlegg. Eller jeg kan ha hørt på for mange eiendomsmeglere som framstiller borettslag som stedet for unge og dynamiske mennesker. Vet ikke helt.
Men basert på opplysningene dine høres det ut som om det beste er å søke en individuell løsning for ditt behov, eventuelt i samarbeid med andre elbilkjøpere blant naboene - og ikke å vente på en fellesstrategi i boretslaget.

Sitat fra: sn0le på tirsdag 15. juli 2014, klokken 21:01
Stusser litt på at kurs 5 i leiligheten din er på 25A.
Vaskemaskiner og oppvaskmaskiner har vanligvis vanlig stikkontakt.
Da er det rart om de har sikret kursen med 25A.

Kan det være godkjent?

For meg var det også litt uvanlig med komfyr og varmtvannsbereder på delt 25A-kurs, men jeg antar det er kurant i forbindelse med nye krav til fast installasjon av beredere. ???

Louise

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 15. juli 2014, klokken 21:19
Sitat fra: Kjersti D på tirsdag 15. juli 2014, klokken 19:45
Jo, bygget er av eldre dato (ca 1975), og det samme er storparten av beboerne,

Aha, da må jeg ha blitt lurt av nyoppusset el-anlegg. Eller jeg kan ha hørt på for mange eiendomsmeglere som framstiller borettslag som stedet for unge og dynamiske mennesker. Vet ikke helt.
Men basert på opplysningene dine høres det ut som om det beste er å søke en individuell løsning for ditt behov, eventuelt i samarbeid med andre elbilkjøpere blant naboene - og ikke å vente på en fellesstrategi i boretslaget.

Sitat fra: sn0le på tirsdag 15. juli 2014, klokken 21:01
Stusser litt på at kurs 5 i leiligheten din er på 25A.
Vaskemaskiner og oppvaskmaskiner har vanligvis vanlig stikkontakt.
Da er det rart om de har sikret kursen med 25A.

Kan det være godkjent?

For meg var det også litt uvanlig med komfyr og varmtvannsbereder på delt 25A-kurs, men jeg antar det er kurant i forbindelse med nye krav til fast installasjon av beredere. ???

Antar at det er greit. Ble endret fra skrusikring til automat sikring av autorisert elektriker for tre måneder siden, og da spurte jeg spesifikt om det var behov for endringer, særlig iforhold til komfyr. Men nå har jeg sendt samme oversikt til samme elektrikrofirma med spørsmål angående elbilen, så hvis en saksbehandler der ser at noe er feil, bør de vel selv ta kontakt. Det er jo garantitid på arbeidet.

Louise

Jeg har fått tilsendt to forslag fra elektriker for lading i felles garasje :


Lading med vanlig stikkontakt elle CEE-rundstiftkontakt

·         Montering av to 10/16A jordfeilautomater i sikringsskap

·         Fremlegg fra sikringsskap til parkering

·         Montering av to schuko eller CEE-stikkontakter


10A sikring ved bruk av schuko-kontakt, 16A sikring ved bruk av CEE-kontakt

kr 17.500,- inkl. mva.

Lading med type2 uttak

·         Montering av en 32 jordfeilautomater i sikringsskap

·         Fremlegg fra sikringsskap til parkering

·         Montering av ladestolpe eller to hjemmeladere (selve laderen/stolpe ikke medregnet)


kr 12.750,- inkl. mva.

Prisene baserer seg på at to biler skal ha mulighet til å lade.

Noen som har erfaring som har meninger ? Hvilket alternativ er "hensiktmessig" og "tilstrekkelig" når det kjøres lite, men ønskes en stabil mulighet for lading. Hva med prisen, er den sånn noenlunde grei ??

Viktig poeng at det gjøres forskriftsmessig, så uansett, det er ikke aktuelt å velge pris utifra "kan elektro på hobbybasis".


E_S

Hva er det som gjør det 5000,- billigere med 32A enn med to 16A-kurser? Det høres merkelig ut..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Sitat fra: E_S på lørdag 19. juli 2014, klokken 16:01
Hva er det som gjør det 5000,- billigere med 32A enn med to 16A-kurser? Det høres merkelig ut..

Kun en sikring og en kabel og ingen kontakter med i prisen?

Ellers vil jeg si at hvis man kjører lite og ladebehovet ikke er stort så legger man kun en 2.5mm2 (eller kanskje 4mm2 hvis strekket er langt?) kabel med schuko sikret med 10A. Da kan den oppgraderes til 16A senere hvis 10A blir i minste laget.

E_S

Men jobben som skal gjøres er jo praktisk talt den samme, og det er ikke akkurat noen vanvittig pris på kabel og kontakter, så jeg stusset bare litt på at 5000,- i differanse hørtes mye ut.

Skal gjøre det samme her jeg bor, så skal få pris på både 16A og 32A 1-fas. Har ikke 3-fas strømmåler, så å være såpass framsynt at man går for 32A 3-fas (har TN-nett) går ikke her ihertfall. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Louise

Sitat fra: emil på lørdag 19. juli 2014, klokken 17:19
Sitat fra: E_S på lørdag 19. juli 2014, klokken 16:01
Hva er det som gjør det 5000,- billigere med 32A enn med to 16A-kurser? Det høres merkelig ut..

Kun en sikring og en kabel og ingen kontakter med i prisen?

Ellers vil jeg si at hvis man kjører lite og ladebehovet ikke er stort så legger man kun en 2.5mm2 (eller kanskje 4mm2 hvis strekket er langt?) kabel med schuko sikret med 10A. Da kan den oppgraderes til 16A senere hvis 10A blir i minste laget.

Vil det si at du mener at forslag 1 fra elektriker er godt nok for mitt behov ? Tenker og at dette skal deles på to (naboen og jeg), og da er det kanskje ikke så ille pris ?

Louise

Sitat fra: E_S på lørdag 19. juli 2014, klokken 19:11
Men jobben som skal gjøres er jo praktisk talt den samme, og det er ikke akkurat noen vanvittig pris på kabel og kontakter, så jeg stusset bare litt på at 5000,- i differanse hørtes mye ut.

Skal gjøre det samme her jeg bor, så skal få pris på både 16A og 32A 1-fas. Har ikke 3-fas strømmåler, så å være såpass framsynt at man går for 32A 3-fas (har TN-nett) går ikke her ihertfall. :)

Mulig med en tilbakemelding på hvilket pristilbud du får ?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA