Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)

Startet av lundn, søndag 03. august 2014, klokken 11:51

« forrige - neste »

lundn

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en Nissan Leaf 2011 modell, som ikke har vinterpakken. Jeg har lest litt rundt og det jeg har funnet ut att vinterpakken inneholder varme i ratt, seter, vindusspylere?, speil ?og varmesløyfe rundt batteriet (som aktiveres ved -20 grader celsius).

Og jeg lurte på om dette er riktigt, og om det er dumt å ikke ha vinterpakken. Jeg kjører ca 2,5 mil hver dag til sammen fra og til jobb i Stavanger. Har fremdeles ikke opplevd at temperaturen blir så lav som -20 her på vestlandet. Blir står også i carport om natten med tilgang til lading.

Jeg lurer også på hvor mye vinterpakken koster som jeg evt kan bruke som pruting hos selgeren.

Er det også ett ca gjennomsnitt "redusert" rekkevidde på vinteren? Det hender en sjelden gang att jeg kjører opp mot Stord pga familie, der jeg planlegger å lade i Aksdal (85 km fra Stvg).

Bilen er importert fra USA, er det noe fix for å få europeiske kart på den og bruk av carwings/leaf app?

Mvh,
André

emil

Sitat fra: lundn på mandag 14. juli 2014, klokken 23:52
Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en Nissan Leaf 2011 modell, som ikke har vinterpakken. Jeg har lest litt rundt og det jeg har funnet ut att vinterpakken inneholder varme i ratt, seter, vindusspylere?, speil ?og varmesløyfe rundt batteriet (som aktiveres ved -20 grader celsius).

Og jeg lurte på om dette er riktigt, og om det er dumt å ikke ha vinterpakken. Jeg kjører ca 2,5 mil hver dag til sammen fra og til jobb i Stavanger. Har fremdeles ikke opplevd at temperaturen blir så lav som -20 her på vestlandet. Blir står også i carport om natten med tilgang til lading.

Jeg lurer også på hvor mye vinterpakken koster som jeg evt kan bruke som pruting hos selgeren.

Er det også ett ca gjennomsnitt "redusert" rekkevidde på vinteren? Det hender en sjelden gang att jeg kjører opp mot Stord pga familie, der jeg planlegger å lade i Aksdal (85 km fra Stvg).

Bilen er importert fra USA, er det noe fix for å få europeiske kart på den og bruk av carwings/leaf app?

Kart+carwings kan du nok bare glemme med en gang.

Hvis du bruker/lader bilen daglig i Stavangerområdet vil ikke batterivarmer gjøre noe fra eller til for deg hvis vinterværet forholder seg normalt. Ratt/sete varme er derimot veldig kjekt for å redusere forbruket vinterstid da man kan ha en mye lavere temperatur i kupeen enn uten. Vinterstid kan rekkevidden fort være det halve hvis du kjører i et strekk, enda mindre hvis bilen kjøler seg ned og du må bruke mye energi på å varme opp igjen.

Finn ut hvor i USA bilen har blitt kjørt før den kom til Norge og prøv å få tak i en OBDII-blåtann adapter så du kan sjekke batteristatus med en Android telefon og LeafSpy

Hva er KM-stand på bilen nå?

Ellers bør en 2011 USA import ligge lavest i pris av alle Leafene man kan få tak i nå.

lundn

Takk for svaret, den har gått 7700 km og ligger på 170k som er i det noe høyeste laget.

bestorp

Sitat fra: lundn på tirsdag 15. juli 2014, klokken 09:16
Takk for svaret, den har gått 7700 km og ligger på 170k som er i det noe høyeste laget.

Du får jo en 2013 Usa leaf for 180000,- med varmepakke og 100 forbedringer fra 2011 utgaven. Hadde heller gått for dette kontra en 2011 Leaf hvis prisforskjellen er 10000-20000kr.
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Jeg for min del ville aldri hatt en Leaf uten varme i sete og ratt - av samme grunn brukes varmeapparatet sjeldent. Har over 5 mil hver vei til jobb fra Finnøy til Forus og tilbake = klimaet du skal bruke den i.

Zero-talent

Sitat fra: Finnøy på torsdag 17. juli 2014, klokken 00:28
Jeg for min del ville aldri hatt en Leaf uten varme i sete og ratt - av samme grunn brukes varmeapparatet sjeldent. Har over 5 mil hver vei til jobb fra Finnøy til Forus og tilbake = klimaet du skal bruke den i.

Tiltredes! Husk at det ikke bare er kulda, men også vær og vind, som påvirker rekkevidden. En typisk høstdag med sterk vind og regn som legger seg i vegen går hardt ut over rekkevidden.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA