Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avslutte lading

Startet av petersv, lørdag 02. august 2014, klokken 23:27

« forrige - neste »

Muffinman

#45
Første langturen etter siste hjulinnstilling, og da merkes det virkelig at bilen er blitt bedre. Styrefølelsen later nå til å være helt ok, og bilen er nesten ikke til å kjenne igjen. Da kan jeg leve med at rattet bare er 99% midtstilt og at det subber litt ved rygging.

Bilen ser for øvrig ut til å ha samme høyde ved kjøring, men jeg har ikke merket at den har korrigert bakkeklaringen etter at folk har gått ut slik den gjorde før. Mulig det forklarer at den ser litt høyere ut når den er parkert.

rsomby

Bilen var inne på service sist uke. Er nå på mitt andre sett med utslitte bakdekk. kjørt 6500 på første sett, ca 7000 på andre (med et mye lavere forbuk + lettere regen). Kjører på 21" med PS2 dekk. S85.


CFM

 8) Fikk nye bakdekk av Tesla i Juli etter kanskje 5000 km. Etter det ble den veldig sporete, mer enn før. Var ikke noen spesiell tendens til sidde eller annerledes ved gass/regen. Bare konsekvent klatret opp og ut av fila. Måtte bruke begge hender på rattet hele tiden og ble faktisk sliten etter en times kjøring. Krevde å få ny justering og etter det ble den vel .. normalt sporete.

::) Her er mine verdier.. Jeg vet ikke hvordan jeg skal lese det men det ser jo ganske normalisert ut, gjør det ikke?
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

RaBalder

Sitat fra: CFM på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 21:02
::) Her er mine verdier.. Jeg vet ikke hvordan jeg skal lese det men det ser jo ganske normalisert ut, gjør det ikke?

Jeg synes man skal stille følgende spørsmål når dem anser seg ferdig med en hjul-stillings-justering:

Er hjulstillingen nå i henhold til det som er spesifisert i brukerhåndboka?

Så lang jeg kan skjønne er hjulstillingen bedre, men fremdeles utenfor spek på bakhjula (røde).
Dem har for stor negative chamber-verdier. Dvs. bakhjula heller for mye innover oppe.
Det tror jeg ikke er til hjelp hvis man har for stor slitasje på innsiden av bakhjula.

Tro hva dem egentlig bruker dokumentasjon for hjulstilling til. Hvis dem trille biler ut etter hjulstillingsjustering som er utenfor spekk  :o  :(

rsomby

Det har blitt nevnt at det skal ha kommet nye "normalverdier", uten at det er blitt fortalt hva de nye verdiene er, så det er mulig at dette er innenfor. Husk også at det er forskjellige verdier for med/uten luftfjæring og performance.

Men ja, det ser da ut som de ikke har justert nok mtp røde tall

rsomby

Jeg kan forøvrig merke at bilen min er mer stabil, spesielt på hekken hvor den har vært litt urolig spesielt på enkelte underlag, og veldig merkbart på et strekke med høvlet gammel asfalt hvor jeg kjører ofte. Håper de nye instillingene gjør noe med dekkslitasjen min.

Muffinman

#51
Da har jeg fått sjekket hjulvinklene på nytt etter at jeg fikk gnag på indre kant bak etter justering tidlig i april. Det viste seg at spissingen var hadde samme verdi på begge sider, men den var positiv på ene siden og negativ på den andre siden (som slet mest). Det ble justert kun spissing på det hjulet. På hjemtur slo det meg ved en forbikjøring av bilen var et hakk mer retningsstabil under pådrag etter denne justeringen.

Interessant nok har de valgt å justere ut fra specs til stålfjæringer selv om min bil har luft. Det medførte at camber bak ble indikert som på grensa av spec``en og er rød i utskriften mens den i virkeligheten er spot-on etter specs for luft. Bra at de ikke justerte flere vinkler...Har sammenlignet spesifikasjonene og mener at dette havnet "innafor" spec``en for luft også. Utskrifter fra april og i dag i vedlegg, ser det greit ut?

EDIT: "April" er i PDF og forhåndsvises derfor ikke, men ligger i den lille linken over bildet.  Begge utskriftene er altså som vedlegg selv omdet ikke er så lett å få øye på  :)
Bilder av skjev slitasje her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12415.900.html
og her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12415.945.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA