Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avslutte lading

Startet av petersv, lørdag 02. august 2014, klokken 23:27

« forrige - neste »

OddB

Stålfærer skal ha -1,2 til -1,9 Camber bak og spissing mellom  0,18 til 0,19 (inn)
Så det stemmer ikke likevel.....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

petersv

#31
Rart dette her.

Jeg har sendt min utskrift til Jerome for kommentar, men ser ut til at jeg ikke får noe snarlig svar der, endel uker siden nå.

Gressvikingen

Det ser ut som om grenseverdiene endrer seg med vindretningen ???
P85D"+"

OddB

Fikk justert hjulstillingen i dag.
Bakhjul Luftfjæring

              Camber                        Spissing
Før  :  -1,81V   -1,74H           -0,68V        -0,42H
Etter: -1,78V    -1,72H          +0,25V       +0,24H

Hadde bedt om å få justert spissingen til lavest gyldig verdi.
I manualen angis det til å være +0,15. Men iflg mekanikeren hadde de fått nye justeringsverdier. Hva de var fikk jeg ikke klarhet i.
Uansett er spissingen på bakhjulene endret med hele 1,6 grader og det merker jeg tydelig på bilen. Den har mistet "gele-følelsen" ved pådrag sammen med sving.
Fikk nye standarddekk og får refundert de dekkene jeg måtte nødkjøpe for å komme meg hjem fra ferie.
De erstattet til og med en av felgene som var blitt litt skjev, samt en bremseslange som hadde litt overflateslitasje etter gnissing.
Fornøyd med løsningen på hjulproblemet, men etterlyser samtidig at Tesla tar dette problemet mer på alvor. Dette gjelder veldig mange og har vært et kjent problem i over ett år. Siden dekk er en slitedel vil ofte eieren ta kostnadene med skjevslitasjen uten å "plage" Tesla med det.
En obligatorisk firehjulskontroll på alle biler etter ankomst til Norge tror jeg ville løse dette problemet. Da ville også Tesla ha dokumentasjon på hjulstillingen på bilene ved levering. 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Ebbe

Jeg har måttet ta 4-hjulskontroll 3 ganger. Rattet var ikke rett når jeg fikk bilen, fikk gjort 4- hjulskontoll hos Tesla Drammen. (meget god service) Når jeg fikk bilen tilbake var den ok første to ukene så begynte den og svinge til venstre av seg selv. 2 gangs kontroll, når jeg da fikk bilen tilbake var rattet langt fra rett, stod mot kl. 14, bilen skiftet fil av seg selv, tilbake til Tesla Drammen etter 600 meter kjøring. 3 gang ble alt riktig håper jeg. Rattet er nesten 100% rett når jeg kjører rett fram. Spurte hvorfor de kunne få en slik feilkorrigering. Fikk til svar at de hadde to kontrollenheter for dette og at den ene tydeligvis måtte ha service. Håper den andre var riktig da!
P39240

Muffinman

Sitat fra: OddB på torsdag 04. september 2014, klokken 19:51
En obligatorisk firehjulskontroll på alle biler etter ankomst til Norge tror jeg ville løse dette problemet.
Nå er det vel slik at de har praktisert dette. Men man har vel hatt problemer med å tolke amerikanske enheter og oversette disse riktig til  metriske enheter. I tillegg er vel + blitt til - i en del tilfeller.

Omfanget kan man bare spekulere i, men det er vel hevdet at dette har foregått fram til juli i år. Om det gjelder alle avdelingene vites ikke. I aller verste tilfelle er jo alle biler levert i en periode rett og slett blitt stilt vekk. Håper dog at det ikke er tilfelle.

Continental-dekkene i 21" er en egen sak som "står på egne" ben uavhengig av hjulstillingsproblemene. Kanskje var mange av dem feilvare, kanskje er det rett og slett elendige dekk og kanskje er begge deler tilfelle. Uansett ikke noe man bør være bekjent av å levere når kunden har betalt en betydelig sum i tillegg for å få disse hjulene.

OddB

Jeg tviler på at alle bilene som kom til landet i mars ble sjekket. Jeg ser ikke bort fra at endel av feilene kan ha oppstått under transport. 6 uker i container, der bilen nødvendigvis må være festet via hjulene kan vel være problematisk.
En annen ting er selvsagt at det kreves kompetanse og godt kalibrert utstyr for å få fornuftige tall.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

pberg

Sitat

   Camber                        Spissing
Før  :  -1,81V   -1,74H           -0,68V        -0,42H
Etter: -1,78V    -1,72H          +0,25V       +0,24H

Er positivt spissing toe-in?  I så fall kan jeg forstå at bilen føltes noe rar å kjøre.  Toe-out bak pleier ikke akkurat å gjøre bilen spesielt stabil....
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

OddB

Sitat fra: pberg på torsdag 04. september 2014, klokken 21:53
Sitat

   Camber                        Spissing
Før  :  -1,81V   -1,74H           -0,68V        -0,42H
Etter: -1,78V    -1,72H          +0,25V       +0,24H

Er positivt spissing toe-in?  I så fall kan jeg forstå at bilen føltes noe rar å kjøre.  Toe-out bak pleier ikke akkurat å gjøre bilen spesielt stabil....
Ja positiv spissing er "ploging", negativ er "Bokløvstil" . Ja følte at bilen logret mye, men hadde ikke noen referanse. (Har aldri kjørt andre Teslaer enn min egen, ikke prøvekjørt en gang :D )
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

#39
Da har bilen vært inne til diverse fiksing (to dagers jobb!). Krevde ikke at de gjorde hjulstillingskontroll hvis de ikke fant det nødvendig da sporing og dekkslitasje hadde normalisert seg etter at jeg hadde fått justert bilen for egen regning i sommer, men de valgte å gjøre det. Kanskje måtte de uansett justere på noe siden de byttet ei bærebro framme. Har ikke kjørt bilen enda da samboeren min er på vei hjem med den, men det ser da vitterlig ut som et godt resultat (se vedlegg)?

Ba dem om å prioritere lav dekkslitasje foran egenskaper ved sportslig kjøring OM de skulle finne på å justere. Vet ikke om de tok det til følge.

EDIT: Bilen føles definitivt tightere og mer presis på styringen, etter å ha kjørt en kjent strekning. Mulig det skyldes at den har fått ny bærearm. Hjulstillingene er vel endret slik at de har tatt av noe spissing og camber foran, og det samme bak. Caster foran er også redusert litt.

Rattet var ørlite til venstre etter innstillingen jeg fikk gjort i Kristiansund i sommer, og nå er det kommet tilsvarende til høyre. Det er imidlertid så lite at det framstår som OK.

EDIT 2: Ser ut som de har justert spissingen forholdsvis konservativt, ihvertfall i forhold til resultatene fra justeringen hos MB i sommer?

petersv

Føles bilen mer, lik, eller mindre retningsstabil Muffin?

Muffinman

Mekanikeren skrev at bilen føles lik ut før/etter. Han har nok bare tatt en kjapp runde i byen, for etterhvert som jeg kjører kjente strekninger slår det meg at ting er endret til det bedre. Smoothere og mer presis styrefølelse, kanskje et snev mer lettsvingt. Synes også at sporingen er redusert ytterligere, selv med framdekk som er blitt litt runde på innerkanten etter skjevslitasje. Usikker på retningsstabiliteten, det er ihvertfall mindre behov for korrigeringer nå. Opplever at bilen endelig ble slik den skal være. Det trenger dog ikke skyldes kun hjulinnstillingen, man byttet også en bærebro på samme hjul som tok borti innerskjermen og hvor dekket ble mest ødelagt. På grunn av knirk, men kanskje var det slakk i den også. Får vel aldri svar på det.

Følelsen av å dra rattet over en treghet til tider har jeg ikke merket noe av enda, men den har vært fraværende i dagesvis tidligere også. Skal kjøre 60 mil onsdag og torsdag på strekninger jeg pleier å merke det, da får jeg vel fasiten på om dette også er fikset.

petersv

Bra det endret seg.

Fikk vite at de hadde gjort en ny kontroll på min sist de hadde den i Drammen, men at de ikke kunne hente ut verdiene. Så nå vet jeg ikke hvordan det står til hos meg, men jeg føler den sporer mer enn når bilen var ny.

Muffinman

Etter noen dager med bilen har jeg nå oppdaget at hjulet tar i innerskjermen ved rygging igjen. Dessuten fikk jeg i dag to kommentarer om at bilen ser høyere ut enn før, noe jeg faktisk har stusset litt på. Og sannelig ser det slik ut når den står parkert, uten at jeg har målinger som bekrefter det. De justerer vel ikke camber ved å justere høyden på bilen?

I tillegg står rattet svakt mot høyre, men ikke mer enn at jeg skal klare å venne meg til det.

AndreS

#44
Hei

Jeg skal til å bestille en Model S, så har lest endel her på forumet for å lære litt. Driver også med bygging av løpsbiler som hobby, så har endel erfaring med dette med hjulvinkler osv.

Jeg legger merke til endel ulike cambervinkler og at dette ikke er justerbart. Det har ingen stor betydning, men bør jo helst være innenfor spec i det minste.

til mercedes finnes disse: http://www.autoanything.com/suspension-systems/61A6694A0A0.aspx?kc=AFFCJ&mr:trackingCode=D7C121CD-F8D7-E111-9D2A-001517B188A2&mr:referralID=NA&PID=6149207&AID=10375065

evnt dette:

http://www.k-mac.com.au/pages/newprods/mercedes/mercedes_05.htm

Siden Tesla har brukt mye mercedes deler i hjulopphenget (og ting som f.eks senkelinks passer på rett fra benz) ville disse også fungere muligens? Noen med erfaring eller tanker her?
I3 i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA