Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avslutte lading

Startet av petersv, lørdag 02. august 2014, klokken 23:27

« forrige - neste »

alf_skaar

Alt som er rødt  er utenfor

Camber
Left Front -0.39* ok, Right Front -0.57* MAX: -0.53* not ok
Left Rear -2.02* Max: -1.54* Right Rear -1.54* shod be ok if you can fix Left Rear the diff is to big I think.

Alf

alf_skaar

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 15. juli 2014, klokken 11:16
Nå drar vi på tur i motsatt retning av Trondheim i morgen, så det blir nok vanskelig å få gjort dette i tide. Cash & Drive i Drammen hadde ikke tid - jeg skulle nok klart å skvist inn dette på mandag. Så da blir det å kjøre noen hundre mil til slik bilen er nå. Da skulle ihvertfall skjevslitasjen manifestere seg ganske så tydelig om det virkelig er en issue med hjulstillingen. Leser jo om at folk får bilene sjekket og justert hos Tesla, men at man fremdeles ikke ender opp med et resultat som er å forvente. Kanskje denne bilen rett og slett ikke lar seg justere tilstrekkelig optimalt slik at 21" fungerer slik som det er meningen?


De funger som tenkt.
Skal prøve og forklare litt.

Problemet er oss. ikke alle er like gode til og kjøre bil hvis noe som er trent til og kjøre raskt på vei eller bane vil nok ikke ofte komme i den situasjon at de kjøre bak hjulet på ytterkant. Altså må de være nok camber for og håndter slike sitasjoner, når noe tar en ekstrem unna manøver hvis de ikke er nok camber bak så er de en mulighet for at de slipper bak eller at man får en vanskelig sitasjon i og håndter bilen
hvis du ser på andre biler med lav profil og brede dekk så vil du finne at de har samme problem.
man kan unngå noe av problemet med og minske camber til min innen for spec og min spissing bak.

sorry må over på eng.
To in in the rear do normally tree things the more to in you have you will have more grip doing corner
entry and les doing corner exit. and the more you have the more strait the car will go but the tiers will wear more.

Hm jeg vet gått hvordan dette funger men er nok ikke så flink til og forklar dette.

Alf

petersv

Ser flere har fått utskrift, Muffin, OddB, jkirkebo osv. Kan ikke dere post de i denne tråden så vi kan ha det litt samlet?

Underer også over at Odd har fått rett camber på tre av fire hjul, det er den eneste jeg har sett, og er ifølge det jeg har blitt fortalt av Tesla "umulig".

Muffinman

#18
Her er mine etter - verdier etter innstilling hos Autozentrum (MB) i Kristiansund. De brukte over 5 timer og slet noe forferdelig, og bar seg over at det ikke var justeringsmonn nok for camber. De klarte å IKKE registere før - verdier, og dermed blir det vanskelig å dokumentere eventuelle feil. Jeg hadde stor slitasje på indre kant på spesielt venstre forhjul (tydelig ulovlig etter ca 8000km, tipper at corden ville blitt synlig ved ca. 10-11), og det tok også borti innerskjermen ved rattutslag. Etter justering kom hjulet ca. 12mm bakover, sporing ble redusert og bilen oppleves som mer rolig og retningsstabil på veien etter justering. Skal måle slitasje på dekkene til helgen, da er det et par hundre mil siden justering og det skal være mulig å se om skjevslitasjen som holdt på å utvikle seg også på de nye dekkene har stabilisert seg. Bilder av hjul som berørte innerskjermen før og etter justering bør være en god dokumentasjon på at noe var feil i det minste.

Tullete at man skal være nødt til å holde på slik på egen hånd for å unngå at dekksett nummer to på kort tid går til de evige jaktmarker etter at slitasjen på det første settet ble normalforklart.

EDIT: Lagt til et bilde som viser slitasjen på venstre foran etter 8600km. Da var det ca 0,5mm igjen på indre kant mens det var noen mm igjen på resten av dekket. Det passerte vel lovlig grense mellom 6-7000km. Det er vel ingen som kan mene at det er normalt på framdekk, selv om jeg ble presentert for det motsatte.

petersv

Takk for svar. Ser ut som du har riktigere camberverdier enn meg.


petersv

Tror jeg skal la Tesla fikse det i første omgang, og kanskje vurdere det når garantien har gått ut.  8)

OddB

Sitat fra: petersv på tirsdag 12. august 2014, klokken 21:56
Ser flere har fått utskrift, Muffin, OddB, jkirkebo osv. Kan ikke dere post de i denne tråden så vi kan ha det litt samlet?

Underer også over at Odd har fått rett camber på tre av fire hjul, det er den eneste jeg har sett, og er ifølge det jeg har blitt fortalt av Tesla "umulig".
Jeg har ikke fått tatt noen test enda... Mulig du har sett et bilde fra Kristian Skogstrøm hadde lagt ut ?
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154482986765013&set=p.10154482986765013&type=1&theater

Har bedt om å få ordnet opp i utgifter etter punkteringen og få justert bilen, men det virker som hele Tesla Skøyen er på fellesferie.... :(

Ser med det blotte øye at bakhjulene spriker utover i ren "Bokløvstil"
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

petersv

Såpass ja, mintes at du hadde lagt ut et bilde av kontroll på FB, men det var kanskje hans :) Sjekk med Drammen, de har bedre tid, ev. Oslo øst.

OddB

Mener det er kommet en ny bolt som gir +- 0,5 grader justeringsmonn for Camber bak. Så å si at det ikke er mulig å justere Camber stemmer ikke...
Det som er litt pussig er at normalverdiene på Kristians utskrift på spissingen bak er MYE lavere enn de verdiene som står i manualen og jeg har sett på andre målinger..
Omregnet til desimal har han grenseverdier på 0,033 og 0,133 grader, mot 0,15 og 0,25 grader

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Ny bolt, vet du mer om det? Eksentrisk type kanskje?

OddB

Dine målinger petersv viser 0,17 til 0,22 grader på spissingen , det er jo et stykke fra 0,15 til 0,25...
Virker som det er litt vilkårlig hvilke toleranseverdier de setter inn i skjema ..??!
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

ElViz55

Slik ser det ut på min, no problem....


Dette er etter justering hos Tesla Skøyen. Jeg hadde et lite uhell, og kjørte på en fortauskant... hardt... :'(


Morsomme x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2

OddB

Her er grenseverdiene på  spissingen tilnærmet etter boka, 0,14-0,24 kontra 0,15-0,25, men her er plutselig CAMBER langt unna det de -1,4 gr  til  -2,1 gr som både manualen og de andre målingene har. Her er det plutselig -0,9 og -1,6 som gjelder ?!?!
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

petersv

Det er forskjellige verdier for luft og stål.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA