Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avslutte lading

Startet av petersv, lørdag 02. august 2014, klokken 23:27

« forrige - neste »

petersv

Jeg fikk tatt en (til) 4-hjulskontroll i dag på SC Skøyen, og fikk tom. en utskrift av resultatet.

Tenkte vi kunne poste her for å sammenligne resultater og opplevelser.

HJUL: 19" Goodyear standard på Polar Izar
FØR: Var retningsustabil og sporet mye
ETTER: Mer retningsstabil og sporer mindre.
SLITASJE: Usikkert, kjører ikke så mye (15k i året)

jazzwheel

De har bare endret venstre foran hos deg ser jeg. Jeg kjører med omtrent identiske verdier nå og er veldig fornøyd.

Hvordan ordnet du timen og kostet det noe? Som i at kan hvem som helst bestille gratis 4hjulskontroll fordi de har lyst og hva er ventetiden?


petersv

Jeg hadde time for å fikse speil og noen annet småsnacks, nevnte at det fortsatt ikke var helt bra med hjulstillingen og spurte om de kunne se på det og i tillegg ta en utskrift av det endelige resultatet. Det gjorde de helt uten problem. Veldig bra fulgt opp av Tesla, topp service som vanlig!

Det er vel et litt ventetid på service i Oslo, men det blir nok mye bedre når de åpner det nye senteret på østkanten. S¨ut som om det var litt ferieavvikling der også, ikke like fult kjør som ellers, så det kan nok ha ført til lange køer i sommer (spekulasjon fra min side, ikke noe håndfast.)

Jeg er fornøyd med sånn det er nå, men skulle vel helst hatt litt mindre ekstreme camber-verdier. De er visst ikke justerbare, så det er ikke noe å gjøre med tror jeg?

Endelig kan jeg kjøre på normal-styrerespons, selv om jeg må si at det virker litt vinglete etter å ha kjørt med sport i noen måneder.

Fikk forresten også siste FW. 5.12, eneste nytt som jeg så var airbag-varselet som er endret (gikk rett fra 5.9) men er vist noe annet smågreier i tillegg.

jazzwheel

Jeg hadde bilen på Skøyen i uka som gikk selv, men betalte 2000kr for å gjøre det et uavhengig sted en annen dag samme uka...

Camber bak er ikke justerbart nei. Er mye variasjon ute å går. Jeg har ( i minutter) L-30 og R-70. Du har L-122 og R-114. Erot hadde L-75 og R-80.

Normalt skal vel camber-verdiene være forskjellig på L og R fordi veien ofte buler opp på midten for å drenere vann så biler med høyrekjøring ligger litt over mot høyre. Er det noen som kan dette bedre enn meg og kan forklare?

RaBalder

#4
Sitat fra: petersv på mandag 14. juli 2014, klokken 19:14
Jeg fikk tatt en (til) 4-hjulskontroll i dag på SC Skøyen, og fikk tom. en utskrift av resultatet.

Tenkte vi kunne poste her for å sammenligne resultater og opplevelser.

HJUL: 19" Goodyear standard på Polar Izar
FØR: Var retningsustabil og sporet mye
ETTER: Mer retningsstabil og sporer mindre.
SLITASJE: Usikkert, kjører ikke så mye (15k i året)

Forstår jeg den utskriften rett ?

  • før kontrollen hadde du 4 hjul som var utenfor definerte toleranser.
  • etterpå har du bare 3 hjul som er utenfor definerte toleranser. Dvs 3 hjul med feil innstilling.

Tolker rødfarven dit at det er parametre det må gjøres noe med.


EDIT: Ser ut som rødfarven er på bærtur.

Men etter justering så er ting helt i ytterkant av det som er defintert som spesifikasjoner.
Eksempel:
Camber foran kan være -0.75 +- 0.35, forskjell mellom venstre og høyre hjul bør ideelt være 0.00 men opp til 0.20 i differanse er ok.

Nå har dem vel ikke justert Camber i det hele tatt så langt jeg kan se. Men det burde dem.

Venstre forhjul måles til -0.39 (dette er faktisk utenfor spek. slik jeg kan skjønne). Og svært langt unna -0.75.

Høyre forhjul måles til -0.57 (som er ok iflg. spek.). Noe borte fra idealet på -0.75 dog.

Differansen mellom disse to er 0.18. Det er helt i ytterkant av hva spek. definerer som ok.

Jeg har kun sett på Camber-verdier på forhjulene fra den målingen som var gjort.

Ref: Wheel alignment values fra Europeisk manual 5.8.2.



petersv

Joda, men det er vist ikke noe å gjøre med camber, sier de... Men,kan jo be om en uttallelse igjen for sikkerhets skyld. Spissingen er innafor på alle fire nå, var utafor på et av fire hjul før.

jazzwheel

@RaBalder: Du har vel helt rett, men nå er det vel spissing som egentlig har noe særlig å si av disse verdiene så jeg hadde ikke hengt meg veldig opp i det - og det Tesla tydeligvis ikke heller..

RaBalder

#7
Jeg gravde meg enda mer ned i tallene i min første post.

Så langt jeg kan skjønne er Camber verdien på venstre foran utenfor spek. Både før og etter.

Hvordan kan dem slippe bilen ut igjen når dem har målt verdier som er utenfor definerte toleranser?



Var dog konge å få noen diagrammer og måletall å irritere seg over  ;D  ;D

E_S

Ut fra det skjemaet der har bilen noe mer negativ camber enn spesifikasjonen tilsier. Rart de ikke har fått det innenfor, men det har ingen praktisk betydning for dekkslitasje når det ikke er verre. Negativ camber er det som får hjulene til å stå på skrå "innover" på toppen. Alle normale biler har litt negativ camber, men når man kommer opp mot 2 grader blir det godt synlig.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

alf_skaar

Problemet er jo at disse stagen ikke er justerbare men de går og ta litt på mellom foringen og bolten men problemeter er at med disse kreften som er her er de stor mulighet for at dette vil presses tilbake på plass. eneste mulighet jeg ser at Tesla har her er og bruke camber stag av forskjellig lengde og bytte disse for og komme nærmer spec men disse kunne jo med fordel vært justerbare.

Jeg har egen camber/caster måler men har ikke fått testet den ut. den kan dog ikke måle spissingen.

Alf

Batteritralla

Husk at vi "Host".... Snakker om en Amerikansk bil her....  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

RaBalder

Noen som skjønner beskrivelsen av spissing i spek.? Den synes jeg var verre å forstå.

Og kan si om måleutskriften er ok.

  • Innen for spek?
  • Perfekt?
  • Eller helt i grenseland?

Muffinman

petersv: Du hentet vel tilbud hos Cash and Drive i Drammen - regner med at du ikke benyttet deg av dette men fikk det gjort hos Tesla istedet?

petersv

Stemmer, det passet aldri å dra dir, og når Tesla selv ga meg ok verdier pg utskrift er det jo ok. De to foregående gangene har jeg ikke fått ok justering, eller utskrift, sikkert av en og samme grunn ;)

Men de skal ha honør for topp service og at de når gjør dette uten noe om og men.

Jeg hadde jo ikke noe (skev)slitasje, bare at den ble retningsustabil etter vinteren, så er ikke sikker på hva praksis er i slike tilfeller med slitte dekk. Du kan jo høre med de i Tr.heim om de ka, ta en titt innimellom de andre bilene. Selve kontrollen tar nok ikke så mye tid.

Muffinman

Nå drar vi på tur i motsatt retning av Trondheim i morgen, så det blir nok vanskelig å få gjort dette i tide. Cash & Drive i Drammen hadde ikke tid - jeg skulle nok klart å skvist inn dette på mandag. Så da blir det å kjøre noen hundre mil til slik bilen er nå. Da skulle ihvertfall skjevslitasjen manifestere seg ganske så tydelig om det virkelig er en issue med hjulstillingen. Leser jo om at folk får bilene sjekket og justert hos Tesla, men at man fremdeles ikke ender opp med et resultat som er å forvente. Kanskje denne bilen rett og slett ikke lar seg justere tilstrekkelig optimalt slik at 21" fungerer slik som det er meningen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA