Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Supercharger plasser ikke bare for Tesla...

Startet av S-max, lørdag 02. august 2014, klokken 22:56

« forrige - neste »

S-max

Er det nokon som har meiningar om kor raskt fritaket for moms kan bli fjerna?
Ventar  >:( på e-Golf med varmepumpe og fryktar at momsen vert lagt til før blilen blir levert.
e-Golf m/varmepumpe bestilt 31/3-14 Leveres veke 6?

e-Golfer

Artig tanke.

Dersom/når momsfritaket forsvinner, vil det da være kontraktsdato eller leveringsdato som vil være tellende?
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

S-max

Eg vil tru at det er registreringsdato som teller?
e-Golf m/varmepumpe bestilt 31/3-14 Leveres veke 6?

Råde

Enig. Reg dato.
Vet ikke hvor lenge det er til 50.000 elbiler, men det er jo en stund til 2017. Det er jo vilje til å beholde dette løftet på Stortinget.

Men, artig tanke. Møller vil nok ikke ta på seg noe av regningen i et slikt tilfelle, selv om ventepumpa er bra forsinket.
e-Golf | X75D

S-max

Det er visst EU regler om konkurranse som gjer at momsfritaket må fjernast. Dette er er visst overordna 2017 vedtaket.
e-Golf m/varmepumpe bestilt 31/3-14 Leveres veke 6?

emil

Sitat fra: S-max på mandag 14. juli 2014, klokken 19:20
Det er visst EU regler om konkurranse som gjer at momsfritaket må fjernast. Dette er er visst overordna 2017 vedtaket.

Uansett skal et eventuellt vedtak om fjerning gjennom så mange instanser i EU/EØS/EFTA osv at det kommer til å ta et år eller to før regjeringen får en tidsfrist på et år eller to for å fjerne momsfritaket.

Innen momsfritaket er fjernet har alle som har bestillit produksjonsbiler i dag forlengst fått sine biler, selv Tesla X er nok godt inn i leveringsstadiet. Er vel heller ingenting som hindrer regjeringen i å bytte ut momsfritak med prisreduksjon/penger tilbake som flere EU land gjør i dag.

Griffel

Sitat fra: Griffel på onsdag 18. juni 2014, klokken 14:26
Dette kan en ta helt med ro. 0% Moms på elbiler er en rarietet som forsvinner om noe år uansett hva EU sier og hvilken regjering vi har.

Spørsmålet er heller om og hva slags overgangsordning det blir.
Gradvis opptrapping,  full MVA og et fast beløp som tilskudd i en periode, eller full MVA over natten.
Jeg gjetter på tilskudd som overgangsordning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

torlie

Blir nok en overgangsordning av noe slag ja, dersom det blir full moms vil nok forbruker få noe av dette tilbake på et eller annet vis. F.eks full moms, mens man får 12% tilbake siden det er en miljøbil.

Alle andre bilavgifter har blitt endret gradvis, så at det plutselig blir en stor omlegging på en gang skjer ikke.
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

Griffel

Sitat fra: torlie på mandag 14. juli 2014, klokken 20:36
Blir nok en overgangsordning av noe slag ja, dersom det blir full moms vil nok forbruker få noe av dette tilbake på et eller annet vis. F.eks full moms, mens man får 12% tilbake siden det er en miljøbil.

Alle andre bilavgifter har blitt endret gradvis, så at det plutselig blir en stor omlegging på en gang skjer ikke.
Jeg gjetter på en fast sum, lik for alle elbiler. Det vil av svert mange oppfattes som mer retferdig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

EV - Driver

Moms vil uansett ikke komme på som et bombenedslag over natta. Man vil nok få et rimelig varsel før det blir innført.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

sigurdi

Dette er diskutert i denne tråden tidligere:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14896.0.html

Her er kopi av min egen post:
Sitat fra: sigurdiAlt tar tid og spesielt i EU og deres organ.
Har linket til saksbehandlingen i ESA i andre poster men her er den.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kmd/dok/nouer/2004/nou-2004-15/4/3.html?id=386435

Se punkt 2.3.2
1. Først må regjeringen sende en Notifikasjon - det er vist ikke gjort ennå, men de skal gjøre det snart. Går fort litt tid.
2. ESA skal vurdere om det er OK, ønsker mer dokumentasjon eller videre granskning - dette skal gå Max 2 måneder fra de får Notifikasjon.
3. Går saken videre er det 18 måneders saksbehandling med hørings runde av ulike parter osv osv.
4. ESA gir så et vedtak, om at det ikke er statstøtte, at det er unntak, eller at den er ulovlig og kan kreves tilbakebetalt ink rente. (Dersom ikke om men osv - her er det vel heller lite sansynlig at det skulle skje siden det går mot bedrifter og ikke privatpersoner.
5. Er det ulovelig kan saken ankes til EFTA domstolen - dette tar også noe tid.

Sum summarum, regjeringa ønsker en avgjørelse fra ESA før elbil/klimaforliket revurderes. (2017/50000)

Dersom ikke det blir lobby virksomhet fra bilindustrien, kan vi som har reservert en eller annen elbil slappe av i godstolen eller nyte sommerværet ute og være glad for vårt byrokratiske system er noe tungrodd og TTT.

PS et av kriteriene for å gå under untak er miljøhensyn

Som et bevis på at TTT er vel denne artikkelen fra 2011 på sin plass:
http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/Ventet-atte-ar-pa-svar-fra-Brussel-5322481.html#.U8RF2m2wIZw
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA