Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 1136 Golf i juli

Startet av runekm, lørdag 02. august 2014, klokken 15:22

« forrige - neste »

runekm

Mon tro om dette slår an?

http://www.theguardian.com/environment/2014/jul/07/-sp-formula-e-electric-car-racing-motor-sport

Jeg håper virkelig det, da jeg tror det kan være en viktig bidragsyter til å åpne øynene for elbiler ute i verden, og det kommer sikkert også til å pushe teknologien framover.

Håper noen tar initiativ til å få Formel E til Norge.

Gnilre

"Vanlig" Formel 1 er hybridbiler. Etter hva jeg kan huske er det 150 hk elmotor som brukes 33 sekunder pr runde ladet fra bremsingen. Samt en 600 hk turboladet 1,6l. Det er det ypperste av motorsport selv om mange savner brølet fra motorene som ble brukt i 2013 og tidligere. Ecclestone har nok skjønt at elmotorer er tingen, men muligens sammen med en fossilmotor ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Ferry

Det blir spennende å følge serien. Det satses av mange store og kjente aktører. Det er flere tidlige Formel 1-førere med. To kvinnelige førere. Leonardo DiCapri er involvert.
Bilene veier 800 kg, hvorav 200 kg er batterier. De er begrenset til 133 kW, med en push-to-pass funksjon som legger til 67 kW. Totalt 200 kW maks. 0-100 km/t på 3 s. Ca 225 km/t toppfart.
Elmotor er på vei inn i racing med full fart. Grensene flyttes raskt. Det er satt imponerende rundetider på Nordschleife, Isle of Man og opp Pikes Peak. Med elmotor kan du få så høy ytelse du bare måtte ønske. Det er batteriene som setter grensa. Hvis noen plutselig kommer med en batterirevolusjon, så vil forbrenningsmotoren være avlegs over natta. Det kan nesten sammenlignes med når jetmotoren kom til jagerflyene. I løpet av kort tid var de ellers flotte Spitfire, Mustang m.m sjangseløse.

Hybridmotor brukes allerede i de to ledende racingseriene, Formel 1 og WEC. Porsche med sin 919 løpsbil, og "matchende" 918 gatebil. Det er high tech og ytelser så det kiler i magen. Formel 1 har brukt elektrisk "hjelpemotor", KERS, siden 2009. 60 kW motorytelse, begrenset til 400 kJ pr. runde.
Nytt fra i år er 1,6 l bensinturbomotorer, med motor/generator på både veivaksling og turbo. Omtrent samme ytelse som tidligere motorer, men ca. 40% mindre forbruk. Fin artikkel i TU, http://www.tu.no/industri/2013/12/14/formel-1-bilene-skal-bruke-40-prosent-mindre-bensin


Det er forøvrig en annen tråd om Formel E her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10303.0.html
Og en med "litt mer" info her: http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=13355

runekm

Takk for lenker! Hadde ikke fått med meg den tidligere tråden om emnet.

Håper og tror at utviklingen av elbilteknologi kommer til å gå veldig fort, og tror at racing kan bidra til dette.

I tillegg til bedre batterier, så har jeg tro på følgende videreutviklinger for elbilen som har potensiale til å øke effektiviteten og ytelsen ytterligere:

- Har tror på girsystemer med mer enn ett gir. Formel E-bilene skal slik jeg forstår det ha en to-trinns girkasse. Med forskjellige girutvekslinger skal man kunne heve toppfarten og senke energiforbruket, så tror det vil finne veien til vanlige elbiler etterhvert også.

- Systemer for bedre kjøling av elmotoren er kanskje viktigere i racing, enn for en vanlig bil - men muligens kan man øke effektiviteten av motoren også i vanlige biler ved å kjøle ned hele elmotoren bedre. Statoren er vel ganske bra avkjølt i f.eks. Tesla, men rotoren blir varmere enn hva som er optimalt slik jeg forstår det.

- Jeg har tro på at det kommer en rekke biler etterhvert uten differensial, men med en motor for hvert hjul, slik som Mercedes SLS AMG Electric har. Dette må være det optimale dersom man ønsker å utvikle biler med ekstreme kjøreegenskaper som ikke ville være mulig å få til i en bil med forbrenningsmotor.

Uansett blir det spennende å følge med de neste årene på hva som kommer! M.t.p. at Tesla allerede er så bra at den putter de fleste fossilbiler fullstendig til skamme, så tror jeg ikke det er lenge før absolutt alle tenker på forbrenningsmotoren som gårsdagens teknologi.


Ferry

Her er en artikkel om KERS-motoren Honda utviklet for 2009-sesongen; http://www.greencarcongress.com/2010/11/hondas-f1-kers-motor-60-kw-21000-rpm-7-kg.html
Den gir et godt innblikk hva som er mulig når masse ressurser pøses på i konkuransesammenheng. Alt blir optimalisert, jernlegering i statoren, isoleringslakk, kjølesystem osv. 60 kW fra en motor på 7 kg, på størrelse med en dassrull!

Fan-facts: Honda trakk seg fra F1 før sesongen begynte, ble kjøpt opp av Ross Brawn, og gikk hen og vant mesterskapet med Jenson Button. Og de vurderte aldri å bruke KERS.. Året etter ble de til Mercedes, og i år dominerer de totalt, mye pga sin vellykkede hybridmotor. Og der er elmotor, batterier, kraftelektronikk og energieffektivitet helt avgjørende for resultatet. Forhåpentligvis kommer det oss vanlige forbrukere tilgode i en eller annen form.

Ferry

BMW i8 blir safety car i Formula E

hansob

Det kommer en dokumentar om Formel E på National Geographic TV onsdag kl 20.00
Skulle gjerne vært en tur til Beijing i helgen ja, kanskje prøve å få med seg ett av løpene i Berlin eller London?
http://www.fiaformulae.com/en/calendar.aspx
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

TS

Det forundrer meg at ikke Tesla Motors med Elon Musk bak roret etablerer et "hobby selskap" , eventuelt sammen Formula1 Kjmeper som Daimler eller MacLaren for å satse på Formula E
Jeg tror Teslas i ingeniører hadde revolusjonert endel ting, som f.eks alt det ekstra manuelle som i dag må gjøres i bilene pga regen: se fra 3.30

Kan ikke være å vanskelig å forhåndsprogrammere det for hver bane..

Kudos til Renault for å satse, og ikke minst spanjolen bak Formula E..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

bull

Ny artikkel i dagbladet i dag:

http://www.dagbladet.no/2014/09/13/sport/formel_e/formel_1/kina/bil/35257304/

Mange som kommenterer mangelen på lyd, uten at jeg er spesielt enig i det.

Ferry

Noen her som så løpet? Det gjorde jeg ihvertfall. Da var ganske bra racing. Heidfeld lå an til å ta ledelsen inn mot siste sving, men ble påkjørt, rulla opp i autovernet og datt ned på hodet. Det kunne gått skikkelig ille, men han krabba ut tilsynelatende ok.
Jeg ble positivt overrasket over hvor bra bilene så ut på banen. TV.produksjonen var også bra. Lyden er det den er. Hvin fra girkassa, litt mixmasteraktig. Veldig langt unna F1, men det er forsåvidt F1 også blitt. Jeg har hørt både fjorårets og årets F1-motorer live, og det var en kjempeforskjell! Til det bedre etter min mening. Å være så opptatt av motorlyden er bare hakket unna Opel Ascona og drifting. Det er rånergenene som kommer til overflata, og de ønsker vi å undertrykke, gjør vi ikke?! ;)

Bmwi3

#10
Sitat fra: Ferry på lørdag 13. september 2014, klokken 14:15
Noen her som så løpet? Det gjorde jeg ihvertfall. Da var ganske bra racing. Heidfeld lå an til å ta ledelsen inn mot siste sving, men ble påkjørt, rulla opp i autovernet og datt ned på hodet. Det kunne gått skikkelig ille, men han krabba ut tilsynelatende ok.
Jeg ble positivt overrasket over hvor bra bilene så ut på banen. TV.produksjonen var også bra. Lyden er det den er. Hvin fra girkassa, litt mixmasteraktig. Veldig langt unna F1, men det er forsåvidt F1 også blitt. Jeg har hørt både fjorårets og årets F1-motorer live, og det var en kjempeforskjell! Til det bedre etter min mening. Å være så opptatt av motorlyden er bare hakket unna Opel Ascona og drifting. Det er rånergenene som kommer til overflata, og de ønsker vi å undertrykke, gjør vi ikke?! ;)

Gikk sakte og eneste lille lyden hylingen fra girkassene. Litt snodig men helt greit... helt idiotisk musikk i bakgrunnen. Og Prost beviste at juksing ligger i familien...
Og hvis du mener at årets lyd på F1 overgår lyden av V8 så tror jeg ikke noe særlig på at du har hørt det live. Jeg har hørt V10,V8 og nå V6 live, og lyden nå er latterlig. Har fulgt med på F1 siden 90-tallet og de fleste hardcore fansen jeg har møtt på de forskjellige løpene er rimelig enig. Har ikke noe med råning eller Opel Ascona og gjøre, du fremstår ikke særlig smart ved å si dette. Selv om man liker lyd så betyr det ikke at man er en " fossilbilape" som du mener. Men god racing har det hvertfall vært...
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

Ferry

Du må ha misfortstått det jeg skrev. Jeg mener det er kjempeforskjell i lydnivå på årets F1-motorer i forhold til tidligere. I år går det helt fint å være tilstede uten hørselvern. Og etter min mening er det til det bedre. Lyden kommer som et resultat av motorkonstruksjonen. Så fort en begynner å gjøre noe som helst tiltak for å endre lyden for lyden sin skyld, så er vi på gyngende grunn. Hvor skal i så fall grensa gå? Veien er ikke lang til syntetisk lyd fra lydprosessorer. Bare se på hva en gitarforsterker kan klare.

DJ på banen... herregud! Heldigvis hørte vi ikke mye til musikken. Og fanboost? Noen som la merke til når det ble brukt? Alt i alt var det en bra start. De trenger tid på å justere seg inn. Det tekniske blir mer spennende i årene framover når teamene kan utvikle mer selv. Litt ekstra morsomt med i8 som safety car og i3 som medical. Induktiv lading på begge.

Ona IX

Så opptak fra beijing nå. Utrolig spennende og gøy. Har faktisk aldri giddet å se vanlig formel 1 før.
Overrasket over at de hadde så mange gir. Trodde de bare skulle ha 1 eller 2 gir. Girskift tar vel tid og elmotorer holder jo momentet ganske godt gjennom mesteparten av registeret? Men nå har de med seg ganske mange gode ingeniører som har peiling på hva de holder på med. Tror faktisk det blir enda mer spennende mtp. teknikk i neste omgang, starter vel i 2016? Når lagene kommer med sine egne biler. Selv om jeg tror spark-renault har laget en utrolig bra bil. Kan nok audi, mahindra etc. lage en sinnsyk racer! Gleder meg til å se hva de forskjellige lagene satser på og at det blir litt satset på forskjellig, motor/batteri etc.

For de som ikke har sett hele burde ihvertfall ta en titt på denne:
Det er krasjet rett før siste svingen, utrolig at begge kom gående fra det uten en skramme!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Ferry

Ikke mye aktivitet her i denne tråden, men jeg tar den opp igjen nå som sesongen er over. Noen som så siste løpet i London? Kanskje noen som var der selv? Jeg vurderte å dra over, men det ble nedprioritert. Løpene kan sees på Youtube, det siste ligger her
Det ble både spennende og underholdende. Jeg syns Formel E må sies å være vellykket. Det er alltids rom for forbedring, men jeg mener de gjør mye riktig.

hansob

Det ser ut som om Formel E kommer på Norsk TV kommende sesong. Discovery Networks, som eier blant annet TVNorge og Eurosport, har sikret seg rettighetene.

http://presse.sbsdiscovery.no/pressemeldinger/show/350

Første løp starter i Beijing 24. oktober
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA