Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: er det god Sc dekking oslo-malmø-wien ? hvor lade i Hamburg ?

Startet av sn0le, fredag 01. august 2014, klokken 20:21

« forrige - neste »

sn0le

En ting jeg kom til å tenke på da jeg leste intervjuet av Odd i Andøyposten var at han nevnte at han kan kjøre fra Andøya til Roma på Superchargers til neste år.
Dette gjelder jo selvfølgelig motsatt også.

Og det er jo en kjennsgjerning at enkelte turistgrupper legger igjen svært lite penger i Norge.
Nemlig bobilturisene, spesielt Tyskerne.
De har bobilen fylt til randen av mat, øl, dasspapir etc etc fordi det er dyrt for de å feriere i Norge.
De parkerer overalt, og betaler dermed lite for overnattinger. Det eneste mange av de betaler for er dieselen de MÅ ha for å kunne kjøre til Nordkapp.

Men hva skjer om de kommer i en Tesla istedenfor en bobil, lokket av gratis drivstoff.
Hvis en bobil bruker 1,0 liter på bila, og dieselen koster 14 kr pr liter så vil det jo koste en del i diesel.
Å kjøre fra Halden til Nordkapp er ca 220 mil, hver vei.
Det blir fort Kr 6.000,- i diesel tur/retur.

Så la oss si at de kjører en Model S istedenfor, siden de kan spare mange tusenlapper på drivstoff.
Hva skjer da?
De kan jo sove i bilen, eller i et telt, evt leie campinghytter underveis.
Det er begrenset med hvor mye mat, øl, dasspapir etc de kan få med seg sammenlignet med en bobil.

Dette kan jo rett og slett bety at disse turistene legger igjen mere penger i matbutikker, camping/overnatting enn det de gjorde før.
Eneste bakdelen er et bensinstasjonene taper litt salg av drivstoff.

Hva trur dere, kommer vi til å se bøttevis av Nederlandske, Tyske og Italienske Model S'er på sommerveiene i Norge? :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Elmo

Når er det vel ikke akkurat bøttevis med Model S'er i Nederland, Tyskland og Italia da ;)

Har vært på ferie en ukes tid på Nord-Jylland når og har sett 3 stk Model S. To Danske og en Norsk-reg.
Er absolutt ikke som på østlandet, hvor man ser dem hele tiden faktisk oftere to samtidig enn én alene. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Amoss

Sitat fra: sn0le på søndag 13. juli 2014, klokken 17:18
Hva trur dere, kommer vi til å se bøttevis av Nederlandske, Tyske og Italienske Model S'er på sommerveiene i Norge? :)

Kanskje ikke akkurat "bøttevis", men tror nok sikkert vi kommer til å se stadig flere av dem etterhvert ja. I alle fall når det synker inn at de kan kjøre opp hele vestlandet og opp til Nordkapp på superchagere... (når og om det kommer).

... og ja, er helt enig med deg i at de helt sikkert da vil legge igjen minst like mye penger, men tror egentlig de da vil sitte igjen med en bedre ferieopplevelse enn de gjør i dag med bobilen. Problemet er kanskje helst at det ikke er helt samme klientell som kjøper bobiler som Model S/X nedover i Europa?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Gordon Retriever

Italienere som kjøper bil i prissegmentet til Tesla er nok mer tilbøyelige til å parkere bilen på nærmeste flyplass, før de setter seg på flyet til Bodø. :)

sn0le

Er jo en del Teslaer i Nederland.
Og jeg får inntrykk av at Tesla "frir" veldig til Tyskerne ved å planlegge Superladere som sild i tønne i Tyskland.
Hvem vet, kanskje gratis drivstoff over store deler av Europa får Tyskerne på glid?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Råde

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 13. juli 2014, klokken 19:02
Italienere som kjøper bil i prissegmentet til Tesla er nok mer tilbøyelige til å parkere bilen på nærmeste flyplass, før de setter seg på flyet til Bodø. :)

Helt enig. Bare i Norge at Tesla S er en hvermannsen-bil. TMS eiere ellers i verden har nok et annet feriemønster.
e-Golf | X75D

sn0le

Det er nok status nå.
Men se hva de gjør for elbiler i Kina.
Det innføres incentiver der. Kanskje europeiske land også gjør det.
Nederland har jo en del incentiver f.eks.
Samt å lokke med gratis drivstoff i bilens levetid over store deler av Europa er noe som kan lokke kjøpere.
Var i Spania i juni, og dieselen var ikke veldig billig der.
Spesielt ikke når man ser hva folk tjener der nede.

Kanskje det ikke blir skikkelig fart i Teslasalget ellers i Europa før gen 3 kommer.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

VigdisA

Vet det er noen tyskere som tenker seg nordover med model-s
Så det i et annet forum.
Så også en amerikaner hadde nevnt at han hadde lyst til å komme til Norge etter å ha sett filmene til Bjørn.
Ferien har såvidt begynt for de nedover i Europa så vi får se litt utover nå tenker jeg
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

sn0le

Har sett en danske på SC Lier.
Og vet at Nederlendere har vært her.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: sn0le på torsdag 31. juli 2014, klokken 02:35
Har sett en danske på SC Lier.
Og vet at Nederlendere har vært her.

Jepp, jeg så en nederlandsk bil først på SC Lyngdal og deretter på SC Vinje samme dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arnkl

I slutten av juni var det ein dansk tesla på superchargeren i Aurland mens eg lada der.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

sn0le

Sølvgrå, eldre ektepar med bikkje baki, og fullstappa bil?
I så fall ladet de på også SC Lier mandag denna uka. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

RonnyØ

Møtte en mørk TMS på med NL-skilter i Hamar nå :)
Husqvarna Automower 320

nortrahof

Sitat fra: sn0le på søndag 13. juli 2014, klokken 17:18

Og det er jo en kjennsgjerning at enkelte turistgrupper legger igjen svært lite penger i Norge.
Nemlig bobilturisene, spesielt Tyskerne.
De har bobilen fylt til randen av mat, øl, dasspapir etc etc fordi det er dyrt for de å feriere i Norge.
De parkerer overalt, og betaler dermed lite for overnattinger. Det eneste mange av de betaler for er dieselen de MÅ ha for å kunne kjøre til Nordkapp.

Men hva skjer om de kommer i en Tesla istedenfor en bobil, lokket av gratis drivstoff.

Dette tror at dette er en myte og en udokumentert påstand?!
I flg. en statistikk jeg leste nylig i avisen og som var utarbeidet av turistnæringen er det kun en turistgruppe som legger igjen mer penger pr. hode/ døgn enn tyske bobilturister. De blir kun slått av amerikanske turister på hotellferie på Vestlandet.
Det er riktig at man tar med seg noe mat når man reiser på tur - det gjør jo også norske bobilturister i Tyskland. Se etter hvor mange tyske bobiler dere finner foran Rimi/Rema og kjøpesentre - det er ikke få!
Norge er "eksotisk" og vilt for tyskerne. Når de er her på ferie, vil de derfor ikke stå kloss i en annen bil på en campingplass men gjerne fritt i naturen. Det er derfor de kommer hit. Campingplasser har de nok av der nede men ikke storslått natur. Pengene bruker de på opplevelser og aktiviteter.
Mht. lasteevne, så får de faktisk like mye med seg i en Tesla som i en normal bobil.

Den jamne tysker er ellers ekstremt opptatt av drivstoffpriser (og priser ellers). Hvert år er det reportasjer av hva drivstoff koster i tyske bil/bobil-blader. Her ligger Norge på en fast topp på listen. Dette avskrekker dem ikke for å komme hit.
Derfor tror jeg ikke dette vil ha et nevneverdig utslag på at tyskere konverterer fra bobiler til Tesla.

Av tyske bobiler som kjører i Norge er ca. 3/4 utleiebiler i flg. en undersøkelse som sto i Bobilen - da slike biler er kostbare i Tyskland. Derfor går det ofte noe seint da det er uvante sjåfører - og de vil gjerne se noe på veien.
Tesla er også for kostbar til at den skal bli vanlig der nede.


VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Mippen

Så en grå TMS mens jeg kjørte Atlanterhavsveien. Den hadde custom skilt. Fikk ikke helt med meg i farten hva det sto men så ut som det sto Solbil eller noe lignende.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA