Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny bil

Startet av Louise, fredag 01. august 2014, klokken 16:54

« forrige - neste »

emil

GrønnKontakt bygger ut ladestolper med Type2 kontakt i tillegg til hurtigladere, så kjøper du en europeisk elbil (eGolf/eUp/i3/Zoe) får du den nødvendige kabelen med på kjøpet. Leaf/Trilling eiere må selv kjøpe seg en Type2-Type1 kabel.

Elmo

Sitat fra: JTB på søndag 13. juli 2014, klokken 19:01
Det var ikke på Storosenteret, men i Nycoveien 2 rett nedenfor. Var jo nøkkelhull der, men min passet iallefall ikke...
Sjekket også ladestasjoner, og der står det ladenøkkel, og standard key på ladestasjoner appen...

Ladestolpene i Nycoveien er såvidt jeg kan se på ladestasjoner.no "moderne" kombinerte type2/schuko. Der skal du ikke bruke ladenøkkelen men RFID kort/brikke (de fleste RFID kort funker, bla Ruters reisekort).

PS: nøkkelhullet på type-stolpene er kun for å åpne stolpen for vedlikehold/feilretting.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

erikf

Sitat fra: Louise på søndag 13. juli 2014, klokken 12:16Hei

Den ladenøkkelen som medfølger bilen, hvor kan jeg bruke den ? Bor i Bergen, og ser at bl a de fylkeskommunale videregående skolene har elbilladere som er til bruk med ladenøkkel. Er dette den nøkkelen som medfølger elbilen som ny ? Tenker at jeg kanskje kunne bruke disse i helger/ettermiddager etter at skolene er stengt. Noen som har erfaring med dette ? Har ikke lademulighet i felles garasjeanlegg, og er på leting etter flest mulig alternativer. Mener de driftes av BKK. Ifølge appen lade.no , så er ladestolpene ment for besøkende. Vil det si at de kobles ut etter skolens åpningstid ?[...]
Jeg vet at noen av skolene slår av strømmen etter arbeidstid pga "misbruk" av laderne (ikke-besøkende som benytter dem). Jeg vet også at skolene kan være hyggelige og samarbeidsvillige dersom du tar kontakt om situasjonen.

Sitat fra: Louise på søndag 13. juli 2014, klokken 15:55
Sitat fra: sjokomelk på søndag 13. juli 2014, klokken 12:25
[...]Kommer du der etter at skolen har stengt kun for å lade, vil jeg rett ut kalle deg for en tyv, da du stjeler strøm.

Med fare for å være moraliserende her, så vil jeg si at du ikke burde skaffet deg elbil uten at du har muligheten for å lade denne ved hjemmet ditt eller evt. arbeidsplassen din.[...]

Oi ! Det var voldsomt !! Tyv og med dårlig moral...

På Hordaland Fylkeskommune sine sider står det "Fylkeskommunen har som mål at det skal vere mogleg å lade på 20 prosent av dei fylkeskommunale parkeringsplassane og ein start er at det no er installert ladepunkt ved dei vidaregåande skulane og på fylkeshuset. " Jeg forstår dette som at dette er ment som offentlig tilgjengelige ladeplasser. Når det står "besøkende" i ladeappen, samtidig som de er angitt til åpen 24 timer/døgnet, tenker jeg at moralen ligger mer i at jeg ikke benytter meg av laderne når skole er åpen, og dermed er til hinder for besøkende. Er dette en del av fylkeskommunens strategi for å øke lademulighetene, må jeg anta at dette inkluderer alle elbileier, og ikke bare de med direkte tilknytning til den aktuelle skolen. Jeg ser det slik at jeg betaler skatt og avgift til stat, fylket og kommune, og antar at jeg dermed gjennom budsjett for skole og samferdsel er med på å betale for disse ladestolpene. Så "tyv" vil jeg nok ikke kalle meg [...]
Hvis vi spiser av en skoles trange budsjett lager vi i alle fall trøbbel for dem. Dette er en intern sak i skoledriften som er vanskelig for oss å uttale oss om tror jeg. Det er garantert småpenger i forhold til strømbudsjettet totalt men jeg føler det i det minste uhøflig å ta strøm på slike steder uten å spørre først.

Har du fått noen uttalelser fra fylket om saken?

Sitat fra: cra på søndag 13. juli 2014, klokken 12:55
Det enkleste er jo å spørre de som har slike plasser (f.eks. skoler e.l.) om du kan få lov til å benytte dem på vekldstid/i helger, og evt. betale en liten slant for muligheten?

Stort kudos til deg for å tørre å ta steget over til elbil uten å ha mulighet for lading hjemme eller på jobb!  :D
Helt enig, bra gøtset å skaffe elbil uten å ha lademulighet hjemme!! (jeg gjorde det samme :) )
Og enig, det er bare å spørre dem. Høflig. Jeg vet om skole som har stengt strømmen etter arbeidstid pga forespørsel der elbileier nektet (på en uhøflig måte tror jeg) å betale for forbruket.
Dette kan tas videre og lages en større sak og konflikt ut av men det er viktig å gjøre det på en fruktbar måte i så fall.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Louise

Til orientering :

Mottatt svar fra Hordaland Fylkeskommune:

Fylkeskommunen støtter utbygginga av ladeinfrastruktur for elbiler på mange måter (bl a etablering av ladepunkt ved videregående skoler).Ladestasjonene ved videregående skoler befinner seg på privat grunn og er i prinsippet rettet mot ansatte og besøkende på skolen. Den enkelte videregående skole kan selv bestemme hvordan den eventuelt regulerer tilgangen til både parkeringsplassen og ladetilbudet for ansatte, elever og besøkende.

Med andre ord : fylkeskommunen støtter utbyggingen av ladeinfrastrukturen ved å bevilge penger til ladestasjoner som kun er tilgjengelig for et begrenset antall elbil-brukere.....  :-\

Har da også vært i kontakt med en av de lokale videregående skolene her jeg bor, og fått til svar at ladestasjonen kun er til bruk for ansatte (der er altså elever og besøkende ikke inkludert...)

Elmo

Sitat fra: Louise på tirsdag 05. august 2014, klokken 22:15
Med andre ord : fylkeskommunen støtter utbyggingen av ladeinfrastrukturen ved å bevilge penger til ladestasjoner som kun er tilgjengelig for et begrenset antall elbil-brukere.....  :-\

Skriv et leserbrev i lokalavisa   - eller "mobb" dem på FB :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

torgrand

Mener dere med alvor at en skole skal bruke av sitt meget beskjedne budsjett for å lade private EL-biler uten tilknytning til skolen?
De har jo ikke råd til vikarer engang!

Hvis det er denne linjen el-bil eiere legger seg på er det jo ikke rart man blir sett på som snyltere.

mvh Torgrim

Louise

Sitat fra: torgrand på onsdag 06. august 2014, klokken 20:11
Mener dere med alvor at en skole skal bruke av sitt meget beskjedne budsjett for å lade private EL-biler uten tilknytning til skolen?
De har jo ikke råd til vikarer engang!

Hvis det er denne linjen el-bil eiere legger seg på er det jo ikke rart man blir sett på som snyltere.

mvh Torgrim

Ifølge miljøplanen til Hordaland 2014 - 2030 utgjør disse ladestasjonene en del av fylkets satsing på å få flere til å velge elbil fremfor fossil bil for å redusere klimagassutslipp. Videre står det at fylket har som mål at det skal være mulig å lade på minst 20% av fylkets parkeringsplasser.

Da blir det både samfunnsøkonomisk og miljømessig lite hensiktsmessig å etablere ladestasjoner på plasser som kun er tilgjengelig for et mindretall av fylkets elbilister. At fylket overlater kostnadene til lading til skolene, og dermed påfører skolene enda trangere rammer, er selvsagt ikke greit, men endrer ikke på utgangspunktet : at fylket har etablert disse ladeplassene som en del av sin miljøstrategi og ønske om reduksjon i utslipp fra biler.

I samme klimaplan står det at fylket har som mål å etablere betalingsløsninger på de offentlig tilgjengelige ladestasjonene. Håpet mitt er derfor at dette kommer på plass snarest,og at også ladestasjonene på de videregående skolene da gjøres tilgjengelig for alle. Jeg betalte for "drivstoff" på fossilbil, og har absolutt ingen problemer med å skulle betale for å komme frem med elbil.

jkirkebo

Sitat fra: Louise på onsdag 06. august 2014, klokken 21:10
Ifølge miljøplanen til Hordaland 2014 - 2030 utgjør disse ladestasjonene en del av fylkets satsing på å få flere til å velge elbil fremfor fossil bil for å redusere klimagassutslipp. Videre står det at fylket har som mål at det skal være mulig å lade på minst 20% av fylkets parkeringsplasser.

Da blir det både samfunnsøkonomisk og miljømessig lite hensiktsmessig å etablere ladestasjoner på plasser som kun er tilgjengelig for et mindretall av fylkets elbilister. At fylket overlater kostnadene til lading til skolene, og dermed påfører skolene enda trangere rammer, er selvsagt ikke greit, men endrer ikke på utgangspunktet : at fylket har etablert disse ladeplassene som en del av sin miljøstrategi og ønske om reduksjon i utslipp fra biler.

I samme klimaplan står det at fylket har som mål å etablere betalingsløsninger på de offentlig tilgjengelige ladestasjonene. Håpet mitt er derfor at dette kommer på plass snarest,og at også ladestasjonene på de videregående skolene da gjøres tilgjengelig for alle. Jeg betalte for "drivstoff" på fossilbil, og har absolutt ingen problemer med å skulle betale for å komme frem med elbil.

Jeg skjønner ikke at slike ladestasjoner skal være noe brudd på miljøplanen. Selvsagt må man også få etablere ladestasjoner på p-plasser som er forbeholdt visse brukere. Skulle elever og lærere ved skolen være utestengt fra å kunne lade på skolen fordi alle ladere skal være offentlige? P-plassene slike steder er normalt forbeholdt de som har noe på stedet å gjøre uansett, å gjøre plassene offentlige for å etablere ladestasjoner er neppe aktuell politikk.

Så lenge en del av plassene er offentlig tilgjengelig mener jeg altså at det er helt greit at en del også ikke er det. De bidrar uansett like mye mhp. å få folk til å bruke elbil.

Et annet eksempel, borettslag kan søke støtte til å etablere ladestasjoner på p-plassene sine. Mener du da disse plassene automatisk bør bli offentlig tilgjengelige fordi de er bygget med (delvis) offentlige midler? I så fall er det bare å kassere hele ordningen. Slike plasser er forbeholdt beboerne, og evt. besøkende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Louise

Så lenge ladestasjoner er fullfinansiert med offentlige penger, mener jeg de bør være tilgjengelig for alle. Om de er forbeholdt skolens ansatte og besøkende i skolens åpningstid , er greit. Men utover dette , syns jeg
"offentlige" ladere bør være nettopp det.

Sammenligningen med borettslag blir ikke riktig, da lagene bærer deler av kostnadene til etablering selv, samt alle utgifter til drift og vedlikehold. Dette taes av husleie betalt av beboerne, og laderen må derfor forbeholdes de.

jkirkebo

Sitat fra: Louise på onsdag 06. august 2014, klokken 23:14
Så lenge ladestasjoner er fullfinansiert med offentlige penger, mener jeg de bør være tilgjengelig for alle. Om de er forbeholdt skolens ansatte og besøkende i skolens åpningstid , er greit. Men utover dette , syns jeg

Alle ladere utenfor offentlige bygninger må nødvendigvis være fullfinansiert med offentlige midler. Hva med f.eks Stortingsgarasjen, skal den åpnes for offentligheten fordi det installeres ladere der? Hva mer ansatte-parkeringen på Ahus?

Sitat
Sammenligningen med borettslag blir ikke riktig, da lagene bærer deler av kostnadene til etablering selv, samt alle utgifter til drift og vedlikehold. Dette taes av husleie betalt av
beboerne, og laderen må derfor forbeholdes de.

Det samme gjelder jo skolen, er de koblet på skolens strømabonnement er det de som evt. må betale for at du lader bilen din der på kveldstid. Det kan godt hende de står ansvarlige for vedlikehold også, og at kun etablering dekkes av sentrale ordninger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Louise

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. august 2014, klokken 00:35

Alle ladere utenfor offentlige bygninger må nødvendigvis være fullfinansiert med offentlige midler. Hva med f.eks Stortingsgarasjen, skal den åpnes for offentligheten fordi det installeres ladere der? Hva mer ansatte-parkeringen på Ahus?

Sitat
Sammenligningen med borettslag blir ikke riktig, da lagene bærer deler av kostnadene til etablering selv, samt alle utgifter til drift og vedlikehold. Dette taes av husleie betalt av

Det samme gjelder jo skolen, er de koblet på skolens strømabonnement er det de som evt. må betale for at du lader bilen din der på kveldstid. Det kan godt hende de står ansvarlige for vedlikehold også, og at kun etablering dekkes av sentrale ordninger.

Ok, vi blir aldri enige, og det er meningen med en diskusjon.

Utgangspunktet mitt da jeg tok opp temaet ladestolper på skolen sammenholdt med lade nøkkelen som medfølger medlemskapet hos elbilforeningen, var at jeg etterhvert oppdaget at der nøkkelen passet , var jeg avsperret fra å bruke den. Ettersom tre av disse skolene er i min nærhet, kunne jeg også se at ladestolpene var lite i bruk. Og ettersom de ikke står i noen parkeringsgarasje, hvilket innebærer begrensninger uavhengig av ladeplasser eller ikke,tenkte jeg det burde være mulig å lade der utenom skoletiden.
Mitt fokus er hvordan det offentlige tilrettelegger for allmenn lading,ditt synes å være kostnadene ved bruk. Som nevnt flere ganger, å betale er helt greit. Stolpene kunne f eks monteres en rfid leser som ga adgang kun i bestemte tidsrom for slike som meg, og jeg betalte for bruken.
Når det gjelder de parkeringsanleggene du nevner, så har alle slike anlegg begrensninger i adgangen. Men her er det i stor grad snakk om ladere som står på åpne plasser, der en ofte kan parkere utenom åpningstider, men altså ikke lade. Fordi om en har en nøkkel som passer til.... Og er villig til å betale.

Terjer

Sitat fra: Louise på torsdag 07. august 2014, klokken 08:24
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. august 2014, klokken 00:35

Sitat

Ok, vi blir aldri enige, og det er meningen med en diskusjon.

Utgangspunktet mitt da jeg tok opp temaet ladestolper på skolen sammenholdt med lade nøkkelen som medfølger medlemskapet hos elbilforeningen, var at jeg etterhvert oppdaget at der nøkkelen passet , var jeg avsperret fra å bruke den. Ettersom tre av disse skolene er i min nærhet, kunne jeg også se at ladestolpene var lite i bruk. Og ettersom de ikke står i noen parkeringsgarasje, hvilket innebærer begrensninger uavhengig av ladeplasser eller ikke,tenkte jeg det burde være mulig å lade der utenom skoletiden.
Mitt fokus er hvordan det offentlige tilrettelegger for allmenn lading,ditt synes å være kostnadene ved bruk. Som nevnt flere ganger, å betale er helt greit. Stolpene kunne f eks monteres en rfid leser som ga adgang kun i bestemte tidsrom for slike som meg, og jeg betalte for bruken.
Når det gjelder de parkeringsanleggene du nevner, så har alle slike anlegg begrensninger i adgangen. Men her er det i stor grad snakk om ladere som står på åpne plasser, der en ofte kan parkere utenom åpningstider, men altså ikke lade. Fordi om en har en nøkkel som passer til.... Og er villig til å betale.

Jeg jobber ved Universitetet i Oslo. Her får vi ansatte og studenter, samt gjester med parkeringstillatelse, lov til å lade elbilene våre. UiO er offentlig i den forstand at det er staten som finansierer og driver UiO, alle ansatte er "statsansatte". Flere av disse ladstedene er innenfor avlåste områder der adgangskort eller nøkkel må benyttes, mens noen er tilgjengelig uten adgangskort og der passer "ladenøkkelen" som følger med elbilforeningens velkomstpakke. Har man ikke parkeringsoblat eller parkeringskort for besøkende eller entreprenører risikerer man parkeringsgebyr.

Dette er en fin ordning fordi UiO har mange ansatte og studenter, flere av oss er nødt til å bruke bil til og fra jobb/studier. Etter at jeg kjøpte elbil den 13. mai 2014 har jeg latt være å brenne opp noe over 600 liter diesel (jeg har kjørt 11.000km). Mye av dette hadde jeg kommet til å brenne opp innenfor Oslos bygrense. Det er klart at UiOs miljøsatsing når det gjelder elbil, virker.

Som du ser er det ikke så veldig mange plasser UiO har og det er allerede fullt på samtlige plasser på dagtid.
http://www.uio.no/om/finn-fram/parkering/elbil-lading.html
VW e-up! - Aurskog-Høland

Louise

Jeg kjøpte min i juli 2014, og har ikke lade muligheter hverken hjemme eller på jobb. Lader "der jeg er" , f eks kjøpesentre, familie, venner. Har også noen hurtigladestasjoner i nærheten som kan brukes med rfid kort. Jeg orienterer meg derfor om hvor jeg kan lade, og er som sagt innstilt på å betale for meg. Jeg har også full forståelse for at ladeplasser tilknyttet f eks skoler/universitet kun er til bruk for ansatte/besøkende i bestemte tidsrom, men ser ikke at dette skulle stå i motsetning til at andre kunne lade i tidsrommet 18-24 på hverdager f eks, og 15-24 i helger (antar mange i skoleverket også jobber i helger). Og da mot betaling.

Terjer

Sitat fra: Louise på torsdag 07. august 2014, klokken 09:07
Jeg kjøpte min i juli 2014, og har ikke lade muligheter hverken hjemme eller på jobb. Lader "der jeg er" , f eks kjøpesentre, familie, venner. Har også noen hurtigladestasjoner i nærheten som kan brukes med rfid kort. Jeg orienterer meg derfor om hvor jeg kan lade, og er som sagt innstilt på å betale for meg. Jeg har også full forståelse for at ladeplasser tilknyttet f eks skoler/universitet kun er til bruk for ansatte/besøkende i bestemte tidsrom, men ser ikke at dette skulle stå i motsetning til at andre kunne lade i tidsrommet 18-24 på hverdager f eks, og 15-24 i helger (antar mange i skoleverket også jobber i helger). Og da mot betaling.

Problemet er at du på ansatteparkering må ha parkeringsoblat eller annen parkeringstillatelse, dette gjelder uansett hvilket drivstoff bilen går på. Årsaken til at det er begrenset adgang på parkeringer kan være mange, alt fra liten kapasitet på parkeringen til sikkerhet eller alt mulig annet. Et tips er at mange kommuner har gratis lading tilknyttet rådhusene, disse er tilgjengelig for alle.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Louise

Sitat fra: Terjer på torsdag 07. august 2014, klokken 09:16
Sitat fra: Louise på torsdag 07. august 2014, klokken 09:07

Problemet er at du på ansatteparkering må ha parkeringsoblat eller annen parkeringstillatelse, dette gjelder uansett hvilket drivstoff bilen går på. Årsaken til at det er begrenset adgang på parkeringer kan være mange, alt fra liten kapasitet på parkeringen til sikkerhet eller alt mulig annet. Et tips er at mange kommuner har gratis lading tilknyttet rådhusene, disse er tilgjengelig for alle.

Takk for tipset. Har etterhvert funnet løsninger som gjør det fullt mulig for meg å ha elbil uten lading hjemme, noe jeg mener er et viktig mål fremover, da mange bor i borettslag uten lademuligheter, men med ønske om elbil.

Har for øvrig vært i kontakt med to av de videregående skolene. Den ene stenger parkeringsplassen med bom utenom skolens åpningstider, og laderne er dermed kun tilgjengelig for de med direkte tilknytning til skolen i åpningstiden. Den andre tillater bruk utenom skolens åpningtid, f eks i helger.

Så bunnlinjen blir dermed : spør først, forhold deg (meg) lojalt til det svaret en svar.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA