Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny bil

Startet av Louise, fredag 01. august 2014, klokken 16:54

« forrige - neste »

Louise

Hei

Den ladenøkkelen som medfølger bilen, hvor kan jeg bruke den ? Bor i Bergen, og ser at bl a de fylkeskommunale videregående skolene har elbilladere som er til bruk med ladenøkkel. Er dette den nøkkelen som medfølger elbilen som ny ? Tenker at jeg kanskje kunne bruke disse i helger/ettermiddager etter at skolene er stengt. Noen som har erfaring med dette ? Har ikke lademulighet i felles garasjeanlegg, og er på leting etter flest mulig alternativer. Mener de driftes av BKK. Ifølge appen lade.no , så er ladestolpene ment for besøkende. Vil det si at de kobles ut etter skolens åpningstid ?

Og litt utenom : noen som vet noe mer om Kiwi sine ladere for kunder ? Har tre større i mitt nærområdet, og hadde håpet på muligheten der også....

sjokomelk

Hei!
Det er nok standardnøkkelen fra Elbilforeningen du har fått med bilen din. Den virker på de aller fleste offentlige ladestasjonene rundt omkring.

Hvis du ser at det står "For besøkende" på ladestasjoner.no på en ladeplass, så betyr dette at du kan bruke ladeplassen hvis du har noe der å gjøre. Så hvis du ikke jobber på en av skolene, eller er der i et møte eller lignende, så kan du ikke bruke ladeplassen. Kommer du der etter at skolen har stengt kun for å lade, vil jeg rett ut kalle deg for en tyv, da du stjeler strøm.

Med fare for å være moraliserende her, så vil jeg si at du ikke burde skaffet deg elbil uten at du har muligheten for å lade denne ved hjemmet ditt eller evt. arbeidsplassen din.

Når det gjelder Kiwi sine ladeplasser så tror jeg det har blitt nevnt i andre tråder her at det skulle komme noe informasjon i løpet av juli. Vi er flere som venter i spenning der.  :)

--
Yngve
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

cra

Det enkleste er jo å spørre de som har slike plasser (f.eks. skoler e.l.) om du kan få lov til å benytte dem på vekldstid/i helger, og evt. betale en liten slant for muligheten?

Stort kudos til deg for å tørre å ta steget over til elbil uten å ha mulighet for lading hjemme eller på jobb!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Louise

Sitat fra: sjokomelk på søndag 13. juli 2014, klokken 12:25
Hei!
Det er nok standardnøkkelen fra Elbilforeningen du har fått med bilen din. Den virker på de aller fleste offentlige ladestasjonene rundt omkring.

Hvis du ser at det står "For besøkende" på ladestasjoner.no på en ladeplass, så betyr dette at du kan bruke ladeplassen hvis du har noe der å gjøre. Så hvis du ikke jobber på en av skolene, eller er der i et møte eller lignende, så kan du ikke bruke ladeplassen. Kommer du der etter at skolen har stengt kun for å lade, vil jeg rett ut kalle deg for en tyv, da du stjeler strøm.

Med fare for å være moraliserende her, så vil jeg si at du ikke burde skaffet deg elbil uten at du har muligheten for å lade denne ved hjemmet ditt eller evt. arbeidsplassen din.

Når det gjelder Kiwi sine ladeplasser så tror jeg det har blitt nevnt i andre tråder her at det skulle komme noe informasjon i løpet av juli. Vi er flere som venter i spenning der.  :)

--
Yngve

Oi ! Det var voldsomt !! Tyv og med dårlig moral...

På Hordaland Fylkeskommune sine sider står det "Fylkeskommunen har som mål at det skal vere mogleg å lade på 20 prosent av dei fylkeskommunale parkeringsplassane og ein start er at det no er installert ladepunkt ved dei vidaregåande skulane og på fylkeshuset. " Jeg forstår dette som at dette er ment som offentlig tilgjengelige ladeplasser. Når det står "besøkende" i ladeappen, samtidig som de er angitt til åpen 24 timer/døgnet, tenker jeg at moralen ligger mer i at jeg ikke benytter meg av laderne når skole er åpen, og dermed er til hinder for besøkende. Er dette en del av fylkeskommunens strategi for å øke lademulighetene, må jeg anta at dette inkluderer alle elbileier, og ikke bare de med direkte tilknytning til den aktuelle skolen. Jeg ser det slik at jeg betaler skatt og avgift til stat, fylket og kommune, og antar at jeg dermed gjennom budsjett for skole og samferdsel er med på å betale for disse ladestolpene. Så "tyv" vil jeg nok ikke kalle meg .... Hadde det vært en privat skole, hadde situasjonen vært en helt annen. Betaler du forresten for lading hos arbeidsgiveren din ? Hvem er det da som dekker dine ladeutgifter når du står der ? Det går av budsjettet, og kommer istedenfor noe annet som kunne ha kommet alle til gode....

For øvrig har jeg sendt mail til fylkeskmmunen og spurt hva reglene er, så får jeg ta det derfra.

Hvor moralen er i at personer uten mulighet for lading hjemme ikke bør kjøpe elbil, er heller ikke forståelig for meg. Da lurer jeg på hvorfor du har valgt elbil : på grunn av de økonomiske godene, eller på grunn av miljøet ? Hvis det er på grunn av de økonomiske godene, vil jeg si at du tar for deg av fellesskapets goder i langt større grad enn det jeg gjør om jeg står og lader noen timer ved en fylkeskommunal ladestolpe (bompenger, ferge, gratis parkering osv). Mange vil nok si at det er ganske "tyvete", da din bil tar like mye plass på fergen eller i et parkeringsanlegg som en bensin/diesel bil. Kanskje du er redd for at disse gratis godene skal forsvinne hvis flere som meg finner ut at det er ok med elbil, fordi om det krever litt mer planlegging ?

Hvis ditt valg er utifra hensynet til miljøet, burde du rope hurra for at personer som meg velger elbil, fordi om det betyr at jeg må finne andre lademuligheter enn støpselet hjemme. Jeg vil heller komme med motsatt påstand : det burde være langt flere offentlige ladeplasser, slik at nettopp de mange som bor i blokkleilighet kunne ta miljørettete valg ved bilkjøp.

Jeg føler meg hverken som en tyv eller et menneske med manglende moral: Jeg prøver bare å finne en løsning på et miljøvalg jeg har tatt som er gjennomførbart for meg, uten at jeg kommer i veien for andre elbileiere.

Louise

Sitat fra: cra på søndag 13. juli 2014, klokken 12:55
Det enkleste er jo å spørre de som har slike plasser (f.eks. skoler e.l.) om du kan få lov til å benytte dem på vekldstid/i helger, og evt. betale en liten slant for muligheten?

Stort kudos til deg for å tørre å ta steget over til elbil uten å ha mulighet for lading hjemme eller på jobb!  :D

Takk for det !! Tror det kommer til å gå veldig bra. Kjører så lite, at jeg kommer nok til å måtte legge vilje i det for å lade ut batteriet, mer enn å finne lademuligheter. Det er også derfor jeg prøver å finne steder i nærheten hvor jeg kan stå en time eller to mens jeg går en tur, trener eller handler.

JTB

Jeg har fått ladenøkkelen fra Elbil.no, men skulle akkurat lade på en stolpe ved Storo i Oslo. Der funket den jo ikke? Har Oslo en egen nøkkel?
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

svingen

Sitat fra: JTB på søndag 13. juli 2014, klokken 18:34
Jeg har fått ladenøkkelen fra Elbil.no, men skulle akkurat lade på en stolpe ved Storo i Oslo. Der funket den jo ikke? Har Oslo en egen nøkkel?

Kjeķt å bruke www.ladestajoner.no eller lade nå app da ser man hva det er, er det Storo kjøpesenter så er det rfid fra fortum eller sms som gjelder :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

JTB

Sitat fra: svingen på søndag 13. juli 2014, klokken 18:55

Kjeķt å bruke www.ladestajoner.no eller lade nå app da ser man hva det er, er det Storo kjøpesenter så er det rfid fra fortum eller sms som gjelder :-)

Det var ikke på Storosenteret, men i Nycoveien 2 rett nedenfor. Var jo nøkkelhull der, men min passet iallefall ikke...
Sjekket også ladestasjoner, og der står det ladenøkkel, og standard key på ladestasjoner appen...
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

Louise

Hva er forskjellen på rfid og SMS ? Ser på fortum sine nettsider at stolpene har hurtiglading og mode 2. Er det ulik pris på ?

svingen

Sitat fra: Kjersti D på mandag 14. juli 2014, klokken 08:08

Hva er forskjellen på rfid og SMS ? Ser på fortum sine nettsider at stolpene har hurtiglading og mode 2. Er det ulik pris på ?
samme pris men
sms= man får det på mobil regningen ikke så kjekt hvis man har dekt tlf av jobb osv,videre er sms løsningen ikke så stabil den er avhenig av att laderen har kontakt med "sentralen" så enda mulig feil.
rfid=få faktura og enklere og bruke spør du meg bare og ta den inntil så får du ladet,ikke avhenig av att mobil nettverket virker osv.

så kjekt og få en rfid fra fortum (er gratis) og en fra grønn kontakt som koster 50 kr,så er det så stabilt som mulig :)
Bor i Nittedal (oslo)

Louise

Så det blir som et medlemskort, men man betaler etter bruk ?

svingen

Sitat fra: Kjersti D på mandag 14. juli 2014, klokken 09:25
Så det blir som et medlemskort, men man betaler etter bruk ?
Det stemmer grønn kontakt har noe abb løsninger og eller klippe kort osv hvis du leser på hjemmesiden http://gronnkontakt.no/
Bor i Nittedal (oslo)

Philip Marlowe

På de offentlige ladeplassene i Oslo kan du bruke alle typer rfid-kort og brikker. Ladingen er gratis.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Louise

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 14. juli 2014, klokken 14:19
På de offentlige ladeplassene i Oslo kan du bruke alle typer rfid-kort og brikker. Ladingen er gratis.

Hva er dette rfid kortet? Leter og leter, men finner egentlig ingen god forklaring. Er det noe som kun brukes i Oslo ( bor i Bergen). Så litt på Grønn kontakt sin side, men der må jeg kjøpe egen ladekabel ?! Kan noen av dere erfarne elbilere gi meg et økonomisk nybileier tips ? Har ikke lading hjemme, så inntil det evnt er på plass, må jeg ha noen alternativer til kjøpesentre.

Leon

Info om Fortums rfid finner du her: http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/fortum-og-miljo/charge--drive1/Bestill-Charge--Drive-ladekort-RFID/

Grønn Kontakt kaller rfid-brikken sin for "ladekortet":
Kunder som bestiller abonnementene ``normal´ og ``ofte´ vil få et ladekort tilsendt gratis. For kunder som velger betalingsmetodene ``sjelden´ eller ``klippekort´ vil det komme et ekstra tillegg på kr 50,- for ladekortet. Er du ikke kunde hos oss kan du likevel benytte deg av app eller SMS-betaling på utvalgte ladere. Dette vil koste deg kr 100,- per lading.

Ladekabelen de selger er for type2-lading. Denne trenger du hvis du skal lade fra en type2-stolpe. Det er på denne, og på hurtigladere, du trenger rfid-brikke (eller du kan bruke sms).

En vanlig stikkontakt (også kalt Schuko), som fremdeles står for de aller fleste ladepunktene, trenger ikke noen rfid-brikke, men noen av dem er låst med standard ladenøkkelen du har fått. Her bruker du ladekabelen du fikk med bilen. Den er høyst sannsynlig 10A, og lader ca 10% av total batterikapasitet per time.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA