Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: DinSide med test av e-golf

Startet av carello4, fredag 01. august 2014, klokken 15:02

« forrige - neste »

carello4

Hei, lurer på et par ting her  :)
Begynte å tenke litt her om dagen om jeg lader "feil, altså skal jeg først dra laderen ut av stikkkontakten, eller bilen? har det noe å si?

Trodde også at hurtigladere faktisk bare lader til 80% uansett, men min ble lada til 96% da jeg hurtiglada i flekkefjord for noen dager siden.. skal det egentlig gå an?  :o

Idag når jeg starta bilen hørtes den ut som en hårføner, den er jo ellers helt lydløs. SÅ lurer på hvorfor den plutselig skal dure sånn her nå? er det pga varmen? (høres jo lite logiskt ut men)

har også en knapp som skal stoppe ladingen når den er på 80%, denne får jeg ikke til å gå på (har prøvd når bilen er på og av) noen som vet hvordan den kan slås på?

bilen er en nissan leaf 2014.

emil

Sitat fra: carello4 på søndag 13. juli 2014, klokken 10:43
Hei, lurer på et par ting her  :)
Begynte å tenke litt her om dagen om jeg lader "feil, altså skal jeg først dra laderen ut av stikkkontakten, eller bilen? har det noe å si?

Hvis bilen er fulladet har det ikke mye å si, men det er like greit å venne seg til å koble ut kontakten i bilen før veggen. Når du trykker på knappen på ladehåndtaket stopper bilen å lade så det går ingen (i praksis) strøm gjennom kabelen. Trekker du derimot ut kontakten i veggen/stolpen først mens bilen lader blir det en lysbue som skaper unødvendig slitasje på kontaktene.

Sitat
Trodde også at hurtigladere faktisk bare lader til 80% uansett, men min ble lada til 96% da jeg hurtiglada i flekkefjord for noen dager siden.. skal det egentlig gå an?  :o

Er vel litt forskjell mellom laderne, men noen lader "fullt" hvis du starter hurtigladingen når batteriet er over f.eks 50%

Sitat
Idag når jeg starta bilen hørtes den ut som en hårføner, den er jo ellers helt lydløs. SÅ lurer på hvorfor den plutselig skal dure sånn her nå? er det pga varmen? (høres jo lite logiskt ut men)

Er det varmt i været eller bilens elektronikk er varm fordi den akkurat har ladet må den også få lov til å kjøle seg ned. Kjølesystemet er nok ikke veldig ulikt en bensinbil med vannsløyfe og radiator med vifte.

Sitat
har også en knapp som skal stoppe ladingen når den er på 80%, denne får jeg ikke til å gå på (har prøvd når bilen er på og av) noen som vet hvordan den kan slås på?

Litt usikker på 2014-leaf og om de har endret noe fra forrige modell på det, men det vanlige var å sette timerstyrt lading (uten start/stopp tid så den ladet med en gang den ble tilkoblet) satt til 80% og så overstyre med knapp de gangene man skulle ha 100%

Elmo

#2
Sitat fra: carello4 på søndag 13. juli 2014, klokken 10:43
Trodde også at hurtigladere faktisk bare lader til 80% uansett, men min ble lada til 96% da jeg hurtiglada i flekkefjord for noen dager siden.. skal det egentlig gå an?  :o
Sitat fra: emil på søndag 13. juli 2014, klokken 11:30
Er vel litt forskjell mellom laderne, men noen lader "fullt" hvis du starter hurtigladingen når batteriet er over f.eks 50%

Hurtigladerene lader ikke hurtig til mere enn ca 80% uansett. Deretter lader den mindre hurtig videre helt til 100% om du venter lenge nok.
Men rent bortsett fra det så tar vel de fleste hurtigladerne betalt pr tid (15min osv) så det stopper vel før 100% uansett.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

E_S

På min 2013-modell kan jeg stille inn i menyen på skjermen at den skal lade bare til 80%. Mener det het noe med "long life" eller lignende, men var veldig selvforklarende både å finne frem til og skru denne på. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

eHaakon

På min 2014 er det det samme.  Du kan slå på navi skjermen uten å "starte" bilen ved å trykke start knappen to ganger uten å røre bremsepedalen. Trykk på den blå e-en, velg Innstillinger og der heter det forunderlig nok "Langdistanse modus (80% lading). Når denne er på stopper ladingen på 80%. Har begynt med det for å forlenge batteri levetiden når jeg ikke trenger full rekkevidde (sjeldent).
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA