Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: kos på mandag 26. oktober 2015, klokken 00:08
Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 21:16
Sitat fra: kos på søndag 25. oktober 2015, klokken 20:36
Men - tesla er verdens første bil som er elektrisk drevet og kan sammenlignes i prestasjoner med en fossil. - Men for at en slik skal fungere så må den lades og da er SC til tesla det eneste ladesystemet som kan sørve en bil som fungerer som en Fossil - og når det kommer til pris så er målet for tesla å lage en bil som fungerer som model s men som koster det sammen som en Kia eller Golf eller Nissan. - det er det jeg mener er flott med tesla.  - og når det skjer så er ladesystemet bygger tut over hele Europa med et nett som verden ikke har sett makan til og som er gratis for bileierne når de har kjøpt bilen.

Så håper jeg at prisen blir som planlagt og at dollaren holder seg på et fornuftig nivå.


Men strømmen man får i Teslas ladenettverk er ikke så forskjellig fra annen strøm. Det er mer effekt, men det er irrelevant for andre biler.

Derimot så må Tesla nå enten levere biler med like lang rekkevidde, for ellers når ikke bilene mellom ladestasjonene, eller så må de bygge ut ladenettverket dramatisk. Og det blir dyrt.

Uansett hvordan man snur og vender på det er det langt bedre for alle dersom man kan ha en ladestandard, slik at man ikke trenger sine egne "bensinstasjoner".

Du det er bygget ut  - kjører lett forbi en ladestasjon og til neste så det holder for de bilene tesla planlegger - tror ikke helt at du har oppfattet hvordan SC nettet virker i praksis med en bil som kjører lett over 30 mil.

Dette begynner å bli som å diskutere med religiøse.

Joda, og som jeg skrev så kan da ikke Tesla ha biler med mindre rekkevidde enn osv osv.

Og skulle de selge flere biler, må de bygges ut tilsvarende.

Dette er kostnader som de store selgere av elbiler slipper. Eller kan dele seg i mellom.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

#421
Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 22:19
Og dersom de har biler med mindre rekkevidde må de bygge ut veldig mange flere av sine hurtigladere.
Tesla kommer nesten garantert aldri til å lage kortrekkevidde-elbil med tilgang til Supercharger-nettverket.

Kortrekkevidde-elbiler er en utopi på langtur da deres ladebehov er så absurd høyt at de aldri vil kunne bli et brukbart alternativ for den typen reiser.
Tipper det minste batteriet man får i Teslas mindre modeller blir rundt 50-60kWh om ca 3 år.

Bilen må kunne fungere fint i +20, -20, 110-120km/t, bra føre, dårlig føre og når batteriet er 5-10 år gammelt.
Da har man for lengst utelukket biler med 20-30kWh batteri.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Religion eller ikke - man holder på en standard som ikke er levedyktig og når en genial plugg som tesla sin så er man i mot og ønsker at standarden skal være noe som ingen ønsker eller i lengden er fullstendig tullete. Type 2 pluggen til tesla er suveren måte å standardisere en plugg som allerede er standard.

Den brukes til AC lading og DC lading av biler enten den er det ene eller begge deler. Trenger ingen annen plugg - de andre har enten to uttak en for AC og en For DC og om bilen bare støtter det ene så er resten av pluggen boss. tesla sin løsning bruker du til alt enten det er AC lading hjemme eller DC lading ute. Den som er religiøs her er neppe de som ønsker seg en enkel plugg som kan brukes av alle  - men han som skal ha combo, en klumpete dings som er bevist ikke er optimal. 

Amoss

Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 23:53
Det blir effektivt å gjøre det når man har biler med en stor rekkevidde. Dvs. dyre biler. ...

Folk flest har ikke råd til så dyre biler, så man må ha tettere hurtigladere. ...

... dersom man tillate seg å bare løse problemet for bler som koster rundt 700 000 kr. .... men veldig få har råd.

Skal man utkonkurrere eksosbilismen kan ikke bilene koste 700 000 kr eller deromkring. ...

Ser ikke ut til at du klarer å ta inn over deg hverken det som sto i innlegget over dette du skrev her, eller hva som blir sagt andre steder:
JA, i dag er de eneste bilene som kan utnytte dette ladenettverket, og med lang rekkevidde, biler som i dag er i prisklassen 600k og oppover.
NEI, det kommer ikke til å fortsette slik. Nettverket bygges ikke bare for "dyre biler", men også for de kommende rimeligere modellene til Tesla, og om de andre fabrikantene vil - også langtrekkende elbiler fra de andre, enten de er dyre eller billigere. Dette er altså en  del av disse 80% i innlegget over ditt: "Deretter bruker du de resterende 80% på å lage den fremtiden her og nå."

Ja, du har helt rett i "Skal man utkonkurrere eksosbilismen kan ikke bilene koste 700 000 kr eller deromkring.", men det har da heller aldri vært meningen. Det er ikke dagens biler fra Tesla som skal utkonkurrere eksosbilismen. Men morgendagens mindre og billigere biler med den samme rekkevidden. Det Tesla har gjort så langt er å vise at det er mulig å lage gode praktiske elbiler med lang rekkevidde og ett godt ladenettverk. Det som har vært planen fra dag en er å vise at det er mulig å lage gode praktiske elbiler med lang rekkevidde til en "normal" pris. Og det kommer.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kos

Og om det skal skje så må man ha et SC nettverk tilgjengelig for at bilene skal konkurrere med en fossil. Oslo - Bergen kjørt i helgen - som en fossil og det var ikke tesla som stod i grøftekanten på Hardangervidda i snøstorm. Har alle lade muligheter som tesla har, men uten SC hadde turen ikke blitt som med en fossil. Ubegripelig at det faktumet ikke går inn.

sturle

Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 23:53
Det er da ingen som helst grunn til at ikke andre skal kunne sette opp 8-10 ladere samme sted. Det blir effektivt å gjøre det når man har biler med en stor rekkevidde. Dvs. dyre biler.
Nah, eg trur årsaka er at dei vil spare på dimensjonane på strauminntaket, og fordi ladestasjonane er utforma slik at to ladepunkt kostar nesten det dobbelte av eitt.  Med modellen til Tesla kostar to ladepunkt det same som eitt, og fire kostar mykje mindre enn det dobbelte.  Tesla har satsa på eit meir skalerbart system.

Dersom det hadde vore like enkelt for andre, kvifor er det då ikkje to eller fire hurtigladarar på ferjekaia i Oppedal, til dømes?  Der er det anten ingen som ladar eller kø.  Eg har aldri sett berre ein elbil der.  Alle må lade fullt opp for å komme seg til neste ladar i Knarvik, dersom dei skal sørover, eller Førde dersom dei skal nordover.  Heldigvis er det to Type2-kontaktar i tillegg, men for mange av småbilane går det ikkje spesielt fort å lade frå desse.

Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 23:53
Folk flest har ikke råd til så dyre biler, så man må ha tettere hurtigladere. Det er selvsagt dyrere i starten, men allerede nå ser man at man får en ganske god utbygging særlig på østlandet.
Tesla er ikkje spesielt dyr når du reknar inn det du sparer på drivstoff.  Minst halvparten av bilane eg ser når eg leverer/hentar i barnehagen kvar dag er dyrare enn min, og dei betaler for bensin/diesel og haugevis av avgifter, ferje osv i tillegg.  Somme har elbil som bil nummer 2, og den er vanlegvis ikkje like dyr som bil nummer 1.  Vi har berre ein bil.

Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 23:53
Det du fremmes som "Tesla-fordeler", har egentlig lite med Tesla som sådan å gjøre, men handler om at ladestrukturen blir forskjellig dersom man tillate seg å bare løse problemet for bler som koster rundt 700 000 kr. Da kan man ha lang distanse mellom ladere og kraftige ladere (for batteriene tåler det), men veldig få har råd.
Dei byggjer for Model 3 òg, som skal koste halvparten.

Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 23:53
Skal man utkonkurrere eksosbilismen kan ikke bilene koste 700 000 kr eller deromkring. Nissan selger nå biler med opp mot 200 km effektiv rekkevidde til litt over 200 000 kr. Den neste generasjonen vil ha lengre rekkevidde. e-GOLF kommer nok til å gjøre det samme.

De kan bruke samme ladenettverk og trenger ikke ta kostnaden på å bygge ut sitt eget.
Nei.  Som andre her har vore inne på, må dei skifte ut og byggje nytt.  Med større batteri kjem ikkje folk til å vere nøgde med 50 kW lading.  Då tek det for lang tid å lade eit mykje større batteri når ein er på tur.  Kostnadane må brukarane ta.  Det er ikkje billig å bruke desse hurtigladarane.

sturle

Sitat fra: Rio på mandag 26. oktober 2015, klokken 00:11
Dette begynner å bli som å diskutere med religiøse.
Joda, og som jeg skrev så kan da ikke Tesla ha biler med mindre rekkevidde enn osv osv.
Tesla vil konkurrere med tradisjonelle bilar, og då nyttar det ikkje med kortare rekkjevidde.  Det har ingenting med religion å gjere, det er heile forretningsmodellen til Tesla.

Sitat fra: Rio på mandag 26. oktober 2015, klokken 00:11
Og skulle de selge flere biler, må de bygges ut tilsvarende.
Dette er kostnader som de store selgere av elbiler slipper. Eller kan dele seg i mellom.
Her har du misforstått noko vesentleg.

Kjøparane tek kostnadane uansett.  For Tesla er kostnadane for utbygging og bruk av superladarane innbakt i prisen på bilen.  Drivstoff for langturar er inkludert, og du treng ikkje betale noko meir for det etter å ha kjøpt bilen.  (Med mindre du ynskjer å bruke andre ladarar.)  Opplegget til Tesla er straumlinjeforma, fungerer nesten alltid og har store stordriftsfordelar.  Du treng ikkje ta med deg ein kortstokk med ladekort frå ulike leverandørar eller uroe deg over at ladekartet ikkje er 100% oppdatert når du skal på Europa-tur.

For alle andre er det kjøparane som tek utgiftene med bygging og drift av ladestasjonar.  Desse er rettnok subsidiert opp og ned og i mente, som ladestasjonane til Tesla ikkje er, men du kjem ikkje vekk frå at hurtiglading for andre bilmerke på ein tur til t.d. Austerike eller Milano, både er ei stor utgift og mykje bry med å skaffe tilgong til lading og alternative planar langs heile ruta.  Dette er kostnadar og bry som Tesla-eigarar slepp.  Vi har betalt for bilen og får fri bruk av ein solid ladeinfrastruktur med på kjøpet.

kos

Og med Sturle sitt bakteppe er det ubegripelig at ikke flere ser at de andre produsentene er inne i et blindspor for deres KUNDER - Leaf eiere kan bekrefte det med kø og atter kø og atter nedetid på stasjonene.

Og så ser tesla dagens lys, og innser at det de andre driver med er ikke fremtidsrettet og viser at det går an å gjøre det skikkelig. Og det fra verdens yngste bilprodusent.

Og så kommer en bil som skal klare samme distanse som dagens tesla og koste det samme som en Leaf - da snakker vi 60 - 70 kwh batteri og ikke Leaf sin storsatsning med et på 30 som vil gå under 20 mil en vanlig dag på Vestlandet. Og klarer ikke noe mer enn dagens Zoe - snakk om satsning - og medet lade struktur som sier at du ikke kan bruke klokken om du skal frem.  Det er høyst usannsynlig vil stemme.




hgs

#428
Sitat fra: Amoss på mandag 26. oktober 2015, klokken 09:31

NEI, det kommer ikke til å fortsette slik. Nettverket bygges ikke bare for "dyre biler", men også for de kommende rimeligere modellene til Tesla, og om de andre fabrikantene vil - også langtrekkende elbiler fra de andre, enten de er dyre eller billigere. Dette er altså en  del av disse 80% i innlegget over ditt: "Deretter bruker du de resterende 80% på å lage den fremtiden her og nå."

Ja, du har helt rett i "Skal man utkonkurrere eksosbilismen kan ikke bilene koste 700 000 kr eller deromkring.", men det har da heller aldri vært meningen. Det er ikke dagens biler fra Tesla som skal utkonkurrere eksosbilismen. Men morgendagens mindre og billigere biler med den samme rekkevidden. Det Tesla har gjort så langt er å vise at det er mulig å lage gode praktiske elbiler med lang rekkevidde og ett godt ladenettverk. Det som har vært planen fra dag en er å vise at det er mulig å lage gode praktiske elbiler med lang rekkevidde til en "normal" pris. Og det kommer.

Spot on! Som JB Straubel selv nettopp sa:

http://elbil.no/nyheter/elbiler/3650-tesla-skifter-fokus-til-model-3

EDIT: Og så er vi OT så det holder. Hva med http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6739.0.html :-)
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA