Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: sturle på torsdag 20. august 2015, klokken 10:57
Eg ser bil med campingvogn og høgnar med denne:

Den litauiske sjøføren vart sint då eg tok bilete av den åndssvake parkeringa, so eg stakk inn på Marche.  Då eg kom ut att hadde han forsvunne, og det var fullt av ladande bilar.  Han tok vel hintet.
Hehe tror jeg så han der når jeg kjørte forbi, det så værre ut på avstand :)
Elbilist

sturle

Sitat fra: cairnz på tirsdag 25. august 2015, klokken 08:55
Hehe tror jeg så han der når jeg kjørte forbi, det så værre ut på avstand :)
Det er heller biletet mitt som ikkje syner kor gale det eigentleg var..  Han blokkerte i alle fall fem plassar, kanskje fleire.

Amoss

Elon har nå flere ganger de siste dagene fremholdt at de er i samtaler med "noen" (europeisk(e) - ikke tysk(e)?) bilprodusent(er) angående å åpne tilgang for dem på superladernettverket.



https://www.youtube.com/watch?v=C6B6AP86Zt8&t=48m
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Bushy

Hmm... For å si det som en hedmarking... Je ær skæptisk... Redd for kø. Mister litt verdien vis man skal stå i kø en halv time for så å lade en halvtime også. Je vil frem
S75D sept. 17

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på fredag 25. september 2015, klokken 15:16
Elon har nå flere ganger de siste dagene fremholdt at de er i samtaler med "noen" (europeisk(e) - ikke tysk(e)?) bilprodusent(er) angående å åpne tilgang for dem...

Dette er garantert Aston Martin, Rimac, Koenigsegg eller en annen High end produsent. For dem er SC-nettverket en no-brainer. Marginal ekstra kost, full nettverksdekning, overlegen ladehastighet og strømlinjeformet produkt til kunder.

I motsatt ende er det i utgangspunktet uaktuelt for low end biler foreløpig. Eks eGolf, Leaf m.fl. ettersom de ikke er i nærheten av å kunne utnytte nettverket iht intensjon.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Olatho

Som Tesla-eier må jeg si jeg er stor tilhenger av dette.
Ja, det vil kanskje bli noe mere kø en periode, men til gjengjeld er vi ett skritt nærmere at Teslas løsning for både AC- (Type 2) og DC-lading (superlading) gjennom samme type plugg blir en de facto standard. 
Det vil kunne gi flere aktører initiativ til å tilby lignende ladestasjoner - kanskje ikke med samme effekt som Tesla sine, men om vi får 50 kW DC uten å måtte bruke adapter, så skal ikke jeg klage.

lunitiks

Sitat fra: Olatho på lørdag 26. september 2015, klokken 10:00
Som Tesla-eier må jeg si jeg er stor tilhenger av dette.
Ja, det vil kanskje bli noe mere kø en periode, men til gjengjeld er vi ett skritt nærmere at Teslas løsning for både AC- (Type 2) og DC-lading (superlading) gjennom samme type plugg blir en de facto standard. 
Det vil kunne gi flere aktører initiativ til å tilby lignende ladestasjoner - kanskje ikke med samme effekt som Tesla sine, men om vi får 50 kW DC uten å måtte bruke adapter, så skal ikke jeg klage.

^ +1
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

goggo

Sitat fra: Olatho på lørdag 26. september 2015, klokken 10:00
Som Tesla-eier må jeg si jeg er stor tilhenger av dette.
Ja, det vil kanskje bli noe mere kø en periode, men til gjengjeld er vi ett skritt nærmere at Teslas løsning for både AC- (Type 2) og DC-lading (superlading) gjennom samme type plugg blir en de facto standard. 
Det vil kunne gi flere aktører initiativ til å tilby lignende ladestasjoner - kanskje ikke med samme effekt som Tesla sine, men om vi får 50 kW DC uten å måtte bruke adapter, så skal ikke jeg klage.

Kunne ikke sagt det bedre selv :)   Bortsett fra at jeg ikke er Tesla-eier da :(

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Amoss

Sitat fra: Olatho på lørdag 26. september 2015, klokken 10:00
Det vil kunne gi flere aktører initiativ til å tilby lignende ladestasjoner - kanskje ikke med samme effekt som Tesla sine, men om vi får 50 kW DC uten å måtte bruke adapter, så skal ikke jeg klage.

Nå tilbyr jo visstnok Tesla noen 60 kW DC "fastchargers" som aktører kan sette opp: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=21692.0
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Olatho på lørdag 26. september 2015, klokken 10:00
Som Tesla-eier må jeg si jeg er stor tilhenger av dette.
Ja, det vil kanskje bli noe mere kø en periode, men til gjengjeld er vi ett skritt nærmere at Teslas løsning for både AC- (Type 2) og DC-lading (superlading) gjennom samme type plugg blir en de facto standard. 
Det vil kunne gi flere aktører initiativ til å tilby lignende ladestasjoner - kanskje ikke med samme effekt som Tesla sine, men om vi får 50 kW DC uten å måtte bruke adapter, så skal ikke jeg klage.


Type 2 standarden åpner allerede for DC-lading - opptil 140 A.
Teslas "Type 2"-variant er ikke standard - pinnene er forskjellige fra standarden.

CCS/Combo kan ta opptil 170 kW.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Baldrian

Når det går an å lade en Tesla fra en standard Type 2 ladestasjon med fast ladekabel, så må vel det være fordi det er en standard ladeplugg i bilen som passer med en standard ladepistol, eller er det noe jeg ikke skjønner....

Rio

Sitat fra: Baldrian på mandag 19. oktober 2015, klokken 23:42
Når det går an å lade en Tesla fra en standard Type 2 ladestasjon med fast ladekabel, så må vel det være fordi det er en standard ladeplugg i bilen som passer med en standard ladepistol, eller er det noe jeg ikke skjønner....

Tesla bruker en modifisert Type 2 (altså, ikke den godkjente), med lengre kontaktpinner, for å ta mer strøm.

De har heller ikke standard signalering.

Teslas egen proprietære standard er egentlig fin, men det er fremdeles deres egen, ettersom de ikke har overgitt den til IEC eller lignende.

Det var det Mennekes gjorde med Type 2 - de overga den til IEC, og nå er det IEC som styrer. Mennekes kan ikke endre på Type 2.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Sitat fra: lunitiks på lørdag 26. september 2015, klokken 10:13
Sitat fra: Olatho på lørdag 26. september 2015, klokken 10:00
Som Tesla-eier må jeg si jeg er stor tilhenger av dette.
Ja, det vil kanskje bli noe mere kø en periode, men til gjengjeld er vi ett skritt nærmere at Teslas løsning for både AC- (Type 2) og DC-lading (superlading) gjennom samme type plugg blir en de facto standard. 
Det vil kunne gi flere aktører initiativ til å tilby lignende ladestasjoner - kanskje ikke med samme effekt som Tesla sine, men om vi får 50 kW DC uten å måtte bruke adapter, så skal ikke jeg klage.

^ +1

Egentlig spiller det ingen rolle om SC løsningen er en ratifisert standard eller ikke. De aktørene som vil inn på SC nettverket inngår en avtale med Tesla som sikrer de kompabilitet. Tesla kan heller ikke endre SCene på en ikke bakoverkompatibel måte, da det vil ekskludere alle solgte Model S frem til nå. Det vil frata Tesla all troverdighet, og sannsynligvis være økonomisk selvmord. SC nettverket er vel for mange grunn nr 1 til å velge Tesla?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 06:57

Egentlig spiller det ingen rolle om SC løsningen er en ratifisert standard eller ikke. De aktørene som vil inn på SC nettverket inngår en avtale med Tesla som sikrer de kompabilitet. Tesla kan heller ikke endre SCene på en ikke bakoverkompatibel måte, da det vil ekskludere alle solgte Model S frem til nå. Det vil frata Tesla all troverdighet, og sannsynligvis være økonomisk selvmord. SC nettverket er vel for mange grunn nr 1 til å velge Tesla?

Det er usannsynlig at en større bilfabrikant vil inngå en slik kontrakt, hvor de blir avhengig av en liten produsent for at bilene deres skal lades.

Uansett, hvorfor overgir ikke Tesla deres "standard" til IEC, dersom de ikke har til hensikt å endre den?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 10:15
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 06:57

Egentlig spiller det ingen rolle om SC løsningen er en ratifisert standard eller ikke. De aktørene som vil inn på SC nettverket inngår en avtale med Tesla som sikrer de kompabilitet. Tesla kan heller ikke endre SCene på en ikke bakoverkompatibel måte, da det vil ekskludere alle solgte Model S frem til nå. Det vil frata Tesla all troverdighet, og sannsynligvis være økonomisk selvmord. SC nettverket er vel for mange grunn nr 1 til å velge Tesla?

Det er usannsynlig at en større bilfabrikant vil inngå en slik kontrakt, hvor de blir avhengig av en liten produsent for at bilene deres skal lades.

Uansett, hvorfor overgir ikke Tesla deres "standard" til IEC, dersom de ikke har til hensikt å endre den?

tesla har frigitt sine patenter for lading - og IEC har allerede standarden for type 2, og ingen begriper egentlig hva det er du mener - tesla har ikke enerett på tesla sin plugg - det er en type 2 med litt lengre hylser.

Og de har frigitt sine patenter - hvor mye mer skal de frigi - utenom at de er en liten produsent med verdens største SC nettverk som uansett kommer til å fortsette å levere strøm til bilene de produserer - men resten av markedet står på stedet hvil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA