Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Bortsett fra at bensinklippere både forurenser og bråker?
Ingen!


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Leif1

Du har ikke prøvd Honda skjønner jeg...
(Jada den forurenser sikkert den og, men stille er de, og vis meg noe
elektrisk som klipper blautgress som en Honda.)
Nå er det forresten bare å glede seg til snøfresen skal frem igjen.
Naboen blir bare så glad når jeg legger snøen på hans side av veien. ;)

Nok avsporing for i dag. Dette handlet vel om parkeringsplasser eller ladeplasser eller noe sånt...
Konvertitt fra S til X

Havebigfun

Jeg har fyllt bensin på min TMS 2 ggr denne sommeren (til båten), begge gangene snakket jeg med hyggelige og interesserte folk- kanskje vi burde oftere innom bensinstasjoner for å spre budskapet vårt. Vi får nok konvertert flere bensinhuer om vi legger ned litt "arbeid" der 8)
Det er viktigere å konvertere en fossilbilist med lang kjørelengde enn å spare de siste dråpene selv.

Rio

Mine VW Golf CityStromers kom jo med Eberspächere, så de fyller jeg diesel på. :)

De ser jo ut som en helt vanlig Golf 3, så folk forstår ikke helt hvorfor man bare fyller 4 liter diesel!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sn0le

Var på Ullared i helga.
Ladet i Udevalla ca klokken 4 på natten, og da var alle 8 plassene ledige.
På returen på Søndag, ca kl 16-17 så stod det fossilbiler på alle 45 minutters plassene, men de 4 reserverte plassene var ledig.
Ingen andre Teslaer i sikte, så det gikk helt greit.
Ladet der kun 10-15 minutter, nok til å fylle på 50km, og innen da var det kun en fossilbil igjen av de 4 som stod der når vi kom.

Verre var det på Solli på returen. Vi fikk plass med en gang, men mens vi ladet der i 30 minutter så kom det andre biler,
og på et tidspunkt var det 3 Teslaer som stod og ventet på lading.
Håper de bygger ut denne lokasjonen til 8 ladestolper etterhvert.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cairnz

Sitat fra: sn0le på mandag 18. august 2014, klokken 21:28
Var på Ullared i helga.
Ladet i Udevalla ca klokken 4 på natten, og da var alle 8 plassene ledige.
På returen på Søndag, ca kl 16-17 så stod det fossilbiler på alle 45 minutters plassene, men de 4 reserverte plassene var ledig.
Ingen andre Teslaer i sikte, så det gikk helt greit.
Ladet der kun 10-15 minutter, nok til å fylle på 50km, og innen da var det kun en fossilbil igjen av de 4 som stod der når vi kom.

Verre var det på Solli på returen. Vi fikk plass med en gang, men mens vi ladet der i 30 minutter så kom det andre biler,
og på et tidspunkt var det 3 Teslaer som stod og ventet på lading.
Håper de bygger ut denne lokasjonen til 8 ladestolper etterhvert.

Når det gjelder Solli, så har de mulighet i skapet til å koble til 12 ladestolper hvis behovet skulle melde seg. De må da støpe plass for 3 til laderacks + stolper for parkering. Jeg tror det største problemet ved Solli er å få tilført nok strøm.

<edit: Picture, ROTATE!>
Elbilist

hgs

Karlstad i dag. Reservert Teslaplass fossilblokkert uten at plassen er i bruk  :o
Svensker.......
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Arntiv

#292
Gjelder 45 min parkeringstid også for ladende Tesla? Står det spesifikt at Tesla er unntatt, eller er det bare underforstått?
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

Hyperstress

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 21. desember 2014, klokken 19:32
Sitat fra: Arntiv på søndag 21. desember 2014, klokken 09:51
Gjelder 45 min parkeringstid også for ladende Tesla? Står det spesifikt at Tesla er unntatt, eller er det bare underforstått?
45 min. gjelder også for Tesla.
Ingen unntak ble det sagt, første gang jeg spurte.
Men i praksis er det ingen som har sagt noe til meg, selv om jeg har stått helt opp mot 1t 20 min.

Det er for øvrig god mat der, og forholdsvis kjapp gratis internett-tilgang der også.
Man ser også fint bilen inne fra "vindusrekka" om man ønsker å sitte inne på Max fremfor i bilen.
(WiFi fra Max når ikke ut til bilene, men jeg har med meg pad, og ser en serie-episode eller to inne.)

Om jeg ikke husker feil (?) så var det vel noen som postet en mail fra en sentralt plassert Teslarep som forklarte at tidsbegrensningen ikke gjaldt ladende Teslaer.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

bb

Her er svaret jeg fikk fra Tesla (Facebook) 15.07.2014:
SitatHi Bjørn,

Heard back from the Supercharger team.
Essentially, there are two types of stalls, "dedicated"  and "enabled". Dedicated stalls are for Teslas only,  while enabled stalls allow ICE cars to park for a limited amount of time (30 or 45 mins as you pointed out).  Of course, Tesla vehicles are welcome to park in any stalls, dedicated or enabled, for as long as they're actively charging.

Using Lutterberg as an example, 2 stalls have 30 min parking tolerance for ICE cars and the other 4 are for Tesla 24/7.

If customers notice cars ICE wrongly parked, they can call 24 hour TechSupport and the Supercharger team tracks ICEing patterns to upgrade signs and stalls accordingly.

Hope this helps!

Thanks,
The Tesla Team
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Amoss

Sitat fra: Sven-Erik på mandag 22. desember 2014, klokken 09:46
Det er ikke Teslarep som styrer disse plassene.

I dette tilfellet, (de på bildet,) er det Max Hamburgerrestauranger AB som eier plassen.
Det er de som har satt tidsbegrensningen.

Trodde Tesla generelt hadde leieavtale for disse parkeringsplassene? I så fall er det jo de reglene de har blitt enig med utleier om som gjelder. At det nok er utleier som har det daglige oppsynet med plassene og derfor antagelig størst anledning til å sørge for at parkeringsreglene håndheves er en annen sak.

Ettersom det fremkommer av mailen til Bjørn så har vist Teslas team anledning til å oppdatere skiltingen.  Noen burde kanskje informere dem om at skiltingen kan missforståes, og bør gjøres klarere.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

hgs

@Sven-Erik:
Bildet lyver på den måten at bilen med henger faktisk blokker de to eneste plassene som er reservert Tesla.

Den hvite er ikke vår bil - vi står to plasser bortenfor. Med 6 ladepunkter blokkerer fossiler altså halve ladestasjonen, og det er kun plass til en
Tesla til.
Uansett er det like håpløst å stille en fossil på ladeplass som en elbil på ladeplass uten å lade. Eller å stille en elbil foran en bensinpumpe.
Begge deler er lovlig - like fullt forkastelig.

Det er aldri problematisk å finne andre parkeringsplasser på Max i Karlstad - til og med denne utfartsdagen var det flere ledige plasser.
(Køene inn for å spise junk var derimot lange, men man har jo ikke så mye valg...) 

Når man kjører rundt med henger kan man forøvrig ikke regne med å parkere hvor det måtte passe en, og det er plenty med muligheter for junkfood i nærheten(Bergsvik)
der man kan pakere hengeren slik at man tar opp to vanlige parkeringsplasser i stedet for 4. Forøvrig står han vel ikke lovlig heller?
Man skal vel ha bilen i en rute og hengeren i en såvidt jeg kjenner til.

Alle fire gangene vi har ladet i Karlstad har en eller flere plasser vært fossilblokkert.
Når laderen i Indre Østfold kommer opp kommer vi nok til å hoppe over denne og kjøre rett til Arboga. Der har de plasserte laderene mye smartere, og det er 8 punkter.
Mulig det er strømforsyningen som er årsaken i Karlstad, men da burde det iallfall gå an å reservere flere plasser. Parkeringen her er ikke begrensende for antall kunder
- kapasiteten inne går i taket lenge før parkeringen er full.

At plassene må være fulle hele tiden for at de skal kunne reserveres Tesla er jo en umulighet.
Poenget er at man må kunne stole på at laderene er ledig når man kommer dit - også i peak hours.
Da kan ikke fossibler som har ledige plasser 20 meter bort blokkere ladeplassene. Enkelte steder er det jo ventetid på lading allerede -
og det med bare Teslaer på plassene.
Om dette skal være greit er det den sikreste måte å få folk til å slutte å kjøre elbil på iallfall.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

bb

Tesla setter pris på at brukerne rapporterer fossilblokkering, feil og annet til dem. Send en mail til supercharger-EU@teslamotors.com med vedlegg. Tesla kan kun overvåke bruk av SC, men har ingen kontroll på hva som skjer rundt siden de ikke har kameraovervåkning. Et av tiltakene de gjør er å sette opp skilt som er med på å hindre fossiler i å feilparkere.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Arntiv

Sitat fra: Amoss på mandag 22. desember 2014, klokken 10:01
Noen burde kanskje informere dem om at skiltingen kan missforståes, og bør gjøres klarere.

På de plassene med 30/45 min begrensning burde det være et skilt som sier "gjelder ikke ladende elbil"
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

Amoss

Sitat fra: Arntiv på mandag 22. desember 2014, klokken 17:41
Sitat fra: Amoss på mandag 22. desember 2014, klokken 10:01
Noen burde kanskje informere dem om at skiltingen kan missforståes, og bør gjøres klarere.

På de plassene med 30/45 min begrensning burde det være et skilt som sier "gjelder ikke ladende elbil"

Problemet da er vel at "gjelder ikke ..." blir visende tilbake på "P" skiltet, ikke underskiltet med tidsbegrensing ;)  Men underskilt "45 minutter unntatt ladende elbil" burde fungere?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA