Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

satheesh.net

Til dere som lader på disse plassene: TA BILDER.

Det er uhyre viktig at vi får dokumentert dette til Tesla. De har selv bedt om tilbakemelding på denne typen "oppførsel" og ønsker så mye informasjon rundt ladestasjonene deres som mulig.

Selv om kanskje ikke du har anledning til å skrive til Tesla, kan andre gjøre det på vegne av deg. (Slik som @bb f.eks nevner over.) ;)

Bottom line: Pic or it didn't happen ... ::)

bb

Sitat fra: satheesh.net på søndag 03. august 2014, klokken 23:18
Til dere som lader på disse plassene: TA BILDER.

Det er uhyre viktig at vi får dokumentert dette til Tesla. De har selv bedt om tilbakemelding på denne typen "oppførsel" og ønsker så mye informasjon rundt ladestasjonene deres som mulig.

Selv om kanskje ikke du har anledning til å skrive til Tesla, kan andre gjøre det på vegne av deg. (Slik som @bb f.eks nevner over.) ;)

Bottom line: Pic or it didn't happen ... ::)
Ja, ta bilder og legg dem ut her. Så kan jeg eller noen andre samle dem og sende dem inn til Tesla.


Sitat fra: RaBalder på søndag 03. august 2014, klokken 23:00
Tror ikke vi skal ta det for gitt at alle vet hva de rare hvite stolpene er for noe. Dvs. dem som det står Tesla på, står helt inntil parkeringsplassene og har noe tykke ledningsgreier hengende.
Jeg har fortsatt ikke skjønt hvorfor folk ser rart på meg når jeg parkerer foran disse pumpene der det står 95 blyfri og diesel på. Jeg skal jo bare på do, ha meg en pølse og vaske frontruta mi. Og de plassene er under tak og nær inngangen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Teslaeier

Må si meg litt enig med Car-El og andre i at dette fremstår som en utrolig sutrete tråd.
Her skal vi ripe opp lakken på ICE som har parkert lovlig på ladeplassene "våre", mens Tesla'n som tar 2 av ladeplassene på bildet i starten av tråden er liksom helt greit? Fordi han kanskje vil minimerie den teoretiske muligheten til å få en ripe i lakken fra bilen som er parkert ved siden av? Hvorfor er dette greit?
Er dette også innbakt i kjøpesummen på bilen? Et beløp som Tesla skal bruke til å utvide alle parkeringsplasser så enhver Tesla skal kunne parkere med ledige plasser på hvor side så ikke vi får riper i lakken?
Synes personlig det er mye mer usmakelig at en som åpenbart er klar over problemstillingen med begrensede ladeplasser velger å oppta to av disse.

Og at folk her river seg i håret over hvor håpløst dårlig det er av Tesla at de ikke har plassert ladeplassene mer sånn som oss allvitende Teslaeiere synes det burde vært løst. Personlig så er jeg heller utrolig imponert over hvor fort disse laderene bygges ut i hele Europa.
Når jeg først leste om at Tesla skulle bygge ut et nettverk av superladere så hadde jeg aldri drømt om at det skulle gå så fort. De har levert biler i Europa i ca. 1 år. Nå kan vi vel snart kjøre gjennom hele Europa på "gratis" strøm med en ladehastighet som er uten sidestykke.
Dette er et selskap som har laget biler i 10 år og har 1 volummodell som er produsert i ca 2 år. Allerede er de tilsynelatende på god vei til å revolusjonere en 100 år gammel bransje. Uten hjelp fra oljeselskapene som heller synes å motarbeide dem. Ikke får de støtte av strømselskapene heller. Selv om disse i fremtiden sannsynlig vil tjene fett på elektrifisering av bilparken.

Jeg har enda ikke hørt om eiere av andre elbiler som syter over at ikke bilfabrikatene bygger ut deres lademuligheter på en bedre måte.
Selv ikke BMW- og Audieiere (som angivelig skal være blandt de mest arrogante bileiere i landet) fremstår så arrogante som enkelte i denne tråden.

Hvis denne tråden er representativ for hvordan Teslaeiere fremstår i det offentlige så er jeg ikke lenger så overrasket over at vi møter så mye motstand i media.

Beklager hvis jeg har tråkket på noen tær, men ble utrolig provosert av denne tråden.

jakoys

#258
Sitat fra: Teslaeier på mandag 04. august 2014, klokken 11:33
Her skal vi ripe opp lakken på ICE som har parkert lovlig på ladeplassene "våre", mens Tesla'n som tar 2 av ladeplassene på bildet i starten av tråden er liksom helt greit? Fordi han kanskje vil minimerie den teoretiske muligheten til å få en ripe i lakken fra bilen som er parkert ved siden av? Hvorfor er dette greit?
Synes også at 'forslaget' om å ripe opp i lakken var upassende selv om jeg oppfattet det som humoristisk ment. Men om du om Tesla-dobbelt-parkeringen refererer til bildet av den på Uddevalla, så må den stå slik for at kabelen skal rekke frem. Om du ser nøye på bildet så ser du at plassmerkingen ikke er oppdatert/tilpasset plassering av ladestolpene og at vedkommende derfor ikke har noe annet valg enn å dobbeltparkere om han skal få ladet. For øvrig er jeg enig i at Tesla har skjemt oss bort med ladeinfrastruktur. Men sånn er det bare, vi har betalt for det, og når ladestasjonene først er bygget så planlegges kjøringen deretter. Vi har ikke privilegiet å bare kjøre til en annen ladestasjon i kvartalet bortenfor (med unntak av Lier) slik som man kan med en bensinbil. Selv om vi er bortskjemt i forhold til andre elbiler så er ladestasjoner likevel en meget begrenset ressurs. Jeg hadde heller ikke kjøpt bilen uten forventning om utbygging av superladernettverket.

fredag

Superladerne har ingen verdi hvis de ikke er tilgjengelig når vi har bruk for de. For mange av oss mister bilen mye av sin verdi dersom superladerne ikke er tilgjengelig når vi har bruk for de. Verdens mest fancy ladeteknologi er fullstendig forgjeves hvis ladestasjonene er feil skiltet. Vi har allerede forhåndsbetalt for tilgang til superladenettet, som en pakkeløsning sammen med bilen. Derfor blir vi litt grinete og sutrete når superladerne blir satt opp på en sånn måte at vi brukerne må håndtere konflikter med folk som parkerer, fordi skiltingen er mangelfull eller fordi Tesla ikke har sikret seg ladeplasser som er reservert for lading.

På samme måten som rykter om mangel på bensin på bensinstasjonene skal frykt og usikkerhet og hamstring hos bilister, så fører historier om problemer med superlading til reaksjoner hos oss brukerne av superladestasjonene.

Vi brukerne må kunne stole på at superladesjonene er operativt og fungerer for oss.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

hgs

Sitat fra: fredag på mandag 04. august 2014, klokken 14:01
Superladerne har ingen verdi hvis de ikke er tilgjengelig når vi har bruk for de. For mange av oss mister bilen mye av sin verdi dersom superladerne ikke er tilgjengelig når vi har bruk for de. Verdens mest fancy ladeteknologi er fullstendig forgjeves hvis ladestasjonene er feil skiltet. Vi har allerede forhåndsbetalt for tilgang til superladenettet, som en pakkeløsning sammen med bilen. Derfor blir vi litt grinete og sutrete når superladerne blir satt opp på en sånn måte at vi brukerne må håndtere konflikter med folk som parkerer, fordi skiltingen er mangelfull eller fordi Tesla ikke har sikret seg ladeplasser som er reservert for lading.

På samme måten som rykter om mangel på bensin på bensinstasjonene skal frykt og usikkerhet og hamstring hos bilister, så fører historier om problemer med superlading til reaksjoner hos oss brukerne av superladestasjonene.

Vi brukerne må kunne stole på at superladesjonene er operativt og fungerer for oss.

+1

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Teslaeier


[/quote]
Synes også at 'forslaget' om å ripe opp i lakken var upassende selv om jeg oppfattet det som humoristisk ment. Men om du om Tesla-dobbelt-parkeringen refererer til bildet av den på Uddevalla, så må den stå slik for at kabelen skal rekke frem. Om du ser nøye på bildet så ser du at plassmerkingen ikke er oppdatert/tilpasset plassering av ladestolpene og at vedkommende derfor ikke har noe annet valg enn å dobbeltparkere om han skal få ladet. For øvrig er jeg enig i at Tesla har skjemt oss bort med ladeinfrastruktur. Men sånn er det bare, vi har betalt for det, og når ladestasjonene først er bygget så planlegges kjøringen deretter. Vi har ikke privilegiet å bare kjøre til en annen ladestasjon i kvartalet bortenfor (med unntak av Lier) slik som man kan med en bensinbil. Selv om vi er bortskjemt i forhold til andre elbiler så er ladestasjoner likevel en meget begrenset ressurs. Jeg hadde heller ikke kjøpt bilen uten forventning om utbygging av superladernettverket.
[/quote]

Har ikke vært der selv, men utifra innlegget til GOS side 5 i denne tråden er det du sier feil:
"Når vi kom til Uddevalla SC i dag klokken 17:00 så var det kun en Tesla som sto og ladet, og kun en fossilbil som hadde parkert "feil". Ved å "stå ved siden av" båsen så er det helt kurant å lade, og jeg tror ikke jeg da sto på noen kvite striper."
Hvorfor finner man på alle mulige unnskyldninger for en Tesla eier mens alle andre skal lynsjes?

Hva mener du når du sier vi har betalt for det?
Mener du de 10-15.000 kr som er til å dekke bruk og utbygging av ladenettverk?
Tror du dette er i nærheten av å dekke utgiftene? Se regnestykker tidligere i tråden.
Du sier du ikke hadde kjøpt bilen uten forventninger om utbygging av superladenettverk.
Mener du at dette ikke har skjedd?
Hvis noen har hatt forventninger om at et nytt selskap med en volummodell skulle kunne klare å finansiere noe form for bedre utbygging av superladenettverk vil jeg nesten si vedkommende er ganske naiv. Hva ventet folk seg egentlig?
At Tesla skulle kjøpe opp grunnen i nærheten av attraktive stoppesteder med matservering rundtomkring i hele verden slik at vi ikke skulle risikere å måtte vente 10-30 min før vi kunne tanke? Alt dette innen 1 år?
Er det realistisk at grunneier i Sverige med et titalls solgte tesla skal reservere parkeringsplasser så de kan stå tomme mens andre kunder pent må kjøre videre til konkurrenten?
Helt enig i at sc er verdiløse dersom de ikke er tilgjengelige, men
har det vært noen som har måttet vente for å lade på noen av disse omtalte sc'ene i Sverige pga ICE blokkering?
Jeg er enig i at det kan bli et problem. Men per i dag kan jeg ikke se at det er det. Tesla har vel også svart bb at de er klar over situasjonen og følger det opp. Kan vi ikke vente med slaktingen av tesla for idiotisk plassering og merking av sc'er, og alle som kjører ICE for grov feilparkering til det faktisk blir et problem? Jeg har full forståelse for at en ICE parkerer på plassene "våre" så lenge det står 8 tomme tesla plasser og ingen annen ledig parkering. Jeg vil også tro at de fleste vil gladelig flytte bilen sin dersom du forklarer at du trenger å fylle tanken. Selvfølgelig ikke alle. Det fins drittsekker overalt i verden. Helt sikker på at enkelte av dem også kjører elbil. Vil også tro at når det er flere som kjører elbil vil folk flest være mer oppmerksomme på våre behov. På kjøpesenteret i nærheten er det et antall elbil parkeringen rett ved inngangen. Har nesten aldri sett en elbil på noen av disse plassene før siste året. Jeg har immidlertid ofte sett ICE biler parkert der. Noe jeg irriterte meg over lenge før jeg selv var elbilist. I løpet av det siste året er plassene stadig oftere fylt opp av elbiler som lader. Dette har faktisk medført at folk nesten aldri parkerer ICE biler der lenger. Når ladeplassene brukes til det de er tiltenkt blir de gjerne mindre misbrukt. Ser ingen grunn til at dette ikke skulle være tilfelle også ved sc i Sverige.
Synes kanskje folk overdramatiserer litt her.

jakoys

Jeg kan bare prate for meg selv, men hadde jeg ikke visst om Tesla sine planer for å bygge ut superladernettverket sitt i Norge og Europa så hadde jeg ikke kjøpt bilen. Kall det naivt, men sånn er det bare. Jeg er også avhengig av superladeren i Lier dersom jeg ønsker å komme meg tur/retur jobb uten å måtte topplade hver morgen (Sandefjord-Gardermoen). Til vinteren må jeg lade på veien enten jeg vil eller ikke. Da er det ganske ugreit å oppleve at bensinbiler blokkerer laderne slik at jeg kommer for sent til henting i barnehagen. Men heldigvis er det 'backup' på andre siden av veien akkurat i Lier i tilfelle ICE-blokkering eller Tesla-kø, så sjansen for at det skal skje er liten.

Håper forøvrig at vi kan senke temperaturen litt i denne tråden. Det er ingen som ønsker å slakte eller lynsje noen slik jeg oppfatter det.

Rio

Ingen som skal slaktes eller lynsjes? Hva slags Tesla-tråd blir det da?

:D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jakoys

Sitat fra: Rio på tirsdag 05. august 2014, klokken 09:48
Ingen som skal slaktes eller lynsjes? Hva slags Tesla-tråd blir det da?

:D

Hoho! Ja, kjedelige greier ;) Jeg skal forøvrig inn til Lier i morgen, både morgen og ettermiddag. Skal bli spennende å se hvordan og om det går seg til.

jakoys

Ned-iceing av Tesla ladeplasser er visst et problem flere steder naturlig nok. Men fant en ganske innovativ løsning i en annen tråd hvor man beskrev et sted hvor man hadde satt ut orange kjegler på ladeplassene.

http://www.teslamotors.com/forum/forums/some-good-news-and-some-bad-news-about-supercharger-iceing

cra

Det kan jo tenkes at Tesla Motors går "all in" om det blir et økende problem, og går til anskaffelse av en slik:



Som plaster på såret får vedkommende kanskje en liten rabatt ved bestilling av en Tesla?  ;D

Det kunne i alle fall vært artig å gjøre noe lignende som et PR-stunt for å få noe oppmerksomhet rundt at man ikke skal parkere på SC (eler ladeplasser generelt) om man ikke lader, og i alle fall ikke om man har ICE. Tenk deg fjeset på noen som kommer og parkerer en ICE ved siden av en annen, og så kommer det beistet der og plukker opp bilen ved siden av. Operatøren forklarer selvsagt at det er fordi den blokkerer for lading. Tipper andre blir flyttet i en fart da!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Car-El

@Rio

Legg hodet ditt på blokken, æ kan svinge øksa.

:o
::)
:P
;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Teslaeier

Sitat fra: jakoys på tirsdag 05. august 2014, klokken 09:41
Jeg kan bare prate for meg selv, men hadde jeg ikke visst om Tesla sine planer for å bygge ut superladernettverket sitt i Norge og Europa så hadde jeg ikke kjøpt bilen. Kall det naivt, men sånn er det bare. Jeg er også avhengig av superladeren i Lier dersom jeg ønsker å komme meg tur/retur jobb uten å måtte topplade hver morgen (Sandefjord-Gardermoen). Til vinteren må jeg lade på veien enten jeg vil eller ikke. Da er det ganske ugreit å oppleve at bensinbiler blokkerer laderne slik at jeg kommer for sent til henting i barnehagen. Men heldigvis er det 'backup' på andre siden av veien akkurat i Lier i tilfelle ICE-blokkering eller Tesla-kø, så sjansen for at det skal skje er liten.

Håper forøvrig at vi kan senke temperaturen litt i denne tråden. Det er ingen som ønsker å slakte eller lynsje noen slik jeg oppfatter det.

Jeg har nok ikke klart å uttrykke meg riktig. Det er ikke meningen å være kranglete. Det jeg reagerer på er tonen i tråden som for meg fremstår som særdeles sutrete (ikke du, men tråden generelt). Jeg svarer på dine svar på mitt første innlegg, men argumentene mine er ikke nødvendigvis rettet mot deg som person siden mitt innlegg var rettet mot tråden i helhet. Jeg er også ganske avslappet her jeg sitter og skriver, men det er ikke så lett å få frem sinnsstemninger i skriftlig medium.

Naiv var kanskje ikke riktig ord. Du sa at du kjøpte bilen delvis fordi tesla skulle bygge ut superladenettverk. Mener du at de ikke gjør dette? Jeg synes de gjør det i et imponerende tempo. Hvis noen hadde sett for seg at det skulle være noe særlig bedre utbygd allerede 1 år etter den første bilen kom til Europa tenker jeg at vedkommende (ikke nødvendigvis du) kanskje hadde vel store forventninger.

Er også helt enig i at ICE biler godt kan holde seg unna ladeplasser for elbil. Dette er noe jeg har irritert meg over i mange år før jeg kjøpte elbil selv. Men nå er jeg av typen som også irriterer meg over folk som urettmessig benytter handikap parkering (selv om det ikke rammer meg som ikke kan bruke eller har bruk for hc parkering) og folk som ikke gidder å bruke blinklys osv.
Jeg har vel ikke sagt at vi ikke skal reagere på feilparkering.
Det jeg reagerer på er tonen i tråden som fremstår som særdeles sytete (igjen ikke du, men tråden generelt).

Tesla fikk gjennomgå for "å skulle spare noen kroner" på billig plassering av superladere ("vi har tross alt betalt for det..."). Hvis det er billigere for Tesla å dele noen av plassene med ICE biler på sc plassene i Sverige hvor det foreløpig er solgt et titalls tesla så synes jeg det er helt greit. Heller spare noen kroner her og der og få bygget flere sc enn at alle skal få hver sin superlader plassert perfekt for sitt behov og garanti om at plassen er ledig hver gang akkurat du trenger lading. Regner med folk skjønner at jeg her bruker overdrivelse som et språklig virkemiddel for å få frem et poeng. Jeg tror heller ikke at noen faktisk skulle slaktes.
ICE bilister som står parkert på "våre" plasser er selvfølgelig drittsekker mens Tesla'n som har dobbeltparkert er liksom helt greit. Her finner man på forklaringer og presenterer det som sannhet for å rettferdiggjøre at Tesla'n selvfølgelig måtte stå slik, mens folk som ikke er "en av oss" må regnes som idioter.
Rydde opp i egne rekker først kanskje?

Jeg synes at man skal fortsette jobben med å informere våre medtrafikanter om våre spesielle behov siden vi foreløpig har dårlig infrastruktur når det kommer til våre alternativ til bensinpumper.
Men det kan vel gjøres uten å lage en oss vs dem generalisering og sutring.
Tror de som bevist velger å blokkere våre ladeplasser er av typen som også ville parkert ved bensinpumpa når han skal inn å spise eller ta et toalettbesøk fordi det er nærmere inngangen enn parkeringsplassene på en bensinstasjon. Tror ikke det er fordi han kjører bensinbil. Noen er bare mer egoistiske enn andre.


jakoys

I Lier Nord (sørgående) har Max nå satt ut skilt for å avhjelpe situasjonen med ned-iceing av ladeplassene. Det har sett bra ut de siste gangene jeg har vært innom. Men en og annen ice-slenger er det jo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA