Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

pej

Hva mener vi om dette? I Uddevalla er plassene ikke reservert for oss. Alle kan stå der i 45min. Kun en plass er for Tesla only. Dette er jo en stor vits? Dette er i følge flere slik det vil bli fremover. Man kan altså risikere at plassen er fylt opp med fossilbiler som står helt lovlig. Har vi ikke betalt en god del for disse ladeplassene indirekte da vi kjøpte bilen?  :-\
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Thor2014

Det der er helt fjernt.

Hvis jeg kommer til en SC stasjon og det står en vanlig bil der og blokkerer plassen slik at jeg ikke får ladet hadde jeg gått av nett.

At det er fullt med ladende biler er ok, men blokkering av infrastrukturen er uakseptabelt.

Bowers

Uavhengig av om supercharger'ene er betalt for ved kjøp av bilen så virker det lite gjennomtenkt å åpne plassene for biler som ikke har behov for lading. Det blir jo isåfall ekstremt dyre parkeringsplasser dersom de brukes av vanlige biler ;)


hoffa

Er det mulig :o...blir jo litt som om det var tillatt å parkere foran en bensin/dieselpumpe.
Jeg kjenner ikke til hvilke avtaler som blir gjort sammen med gjeldende kommune eller privat eier, men dette er for dårlig.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

orjan

Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Brede

På Aspøya blir det fire plasser reservert for Tesla og fire åpne for fri parkering i 30/45 minutter.

Dette er etter avtale med grunneier. Både her og andre steder er nok etablerte grunneiere redde for å miste parkeringsareale til tomme Tesla-plasser.
Forståelig på steder med begrenset parkering.
Kjedelig for oss om dette fører til blokkering, likevel skjønner jeg at etablerte bedrifter nødig vil avvise kunder i fossilbiler på grunn av manglende parkering dersom det ikke står en eneste Tesla utenfor..

Jeg lurer på om Tesla har prioritert sentral beliggenhet og tilgang til fasiliteter og mat litt for høyt..

jkirkebo

Sitat fra: Brede på lørdag 12. juli 2014, klokken 21:32
På Aspøya blir det fire plasser reservert for Tesla og fire åpne for fri parkering i 30/45 minutter.

Dette er etter avtale med grunneier. Både her og andre steder er nok etablerte grunneiere redde for å miste parkeringsareale til tomme Tesla-plasser.
Forståelig på steder med begrenset parkering.

Kjedelig for oss om dette fører til blokkering, likevel skjønner jeg at etablerte bedrifter nødig vil avvise kunder i fossilbiler på grunn av manglende parkering dersom det ikke står en eneste Tesla utenfor..

Derfor er det viktig at vi fyller opp de ikke-reserverte plassene først, slik at de som er igjen er reservert til de som evt. kommer senere.

Sitat
Jeg lurer på om Tesla har prioritert sentral beliggenhet og tilgang til fasiliteter og mat litt for høyt..

Det synes jeg ikke, har liten lyst til å sitte i bilen og vente under SC. Da tar jeg evt. heller en 22kW ved et kjøpesenter eller lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

Klippet fra hurtigladekartet:

Aspøya SC
,
4 ladepunkt / Tesla SC
Eier: Tesla
Utbygger:
Antatt klar: Ukjent
Ny Tesla SC-lokasjon. Foreløpig ikke bekreftet av Tesla.


Så hvis det er reservert 4 plasser så er da det fint da det blir 4 ladepunkt.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sigurdi

Dette kan leses i mange av søknadene til Tesla også i Norge.
Av de søknadene jeg har lest er ofte 4 av 8 plasser reservert Tesla, men dersom mye trafikk kan antall reserverte plasser økes.

Ved liten trafikk er dette helt forståelig, faktisk kan dette være noe av grunnen til at Aksdal (like utenfor Haugesund), er utsatt av kommunestyret til etter ferien. De var usikre på reservering av plasser til "store" Tesla biler blant annet.
Var mye annet merkelig bemerkninger også.

Så er plassene merket, parker først på de som ikke er reservert til Tesla.
Håper det blir merket slik at de 4 Tesla plassene får hver sin SC.
(Eks bare A plasser er merket Tesla only)

Skulle hatt elektriske skilt som endret tekst, etter pågang av lading.

Men største problemet med delt parkering er at ICE bilene ikke forstår hva plassene er, og en kan risikere at ladeplasser blir blokkert først, pga god parkeringsplass lokasjon.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Brede

Sitat fra: Car-El på lørdag 12. juli 2014, klokken 22:37
Klippet fra hurtigladekartet:

Aspøya SC
,
4 ladepunkt / Tesla SC
Eier: Tesla
Utbygger:
Antatt klar: Ukjent
Ny Tesla SC-lokasjon. Foreløpig ikke bekreftet av Tesla.


Så hvis det er reservert 4 plasser så er da det fint da det blir 4 ladepunkt.

Dette stemmer ikke.

http://innsyn.tingvoll.kommune.no/RegistryEntry/ShowDocument?registryEntryId=65073&documentId=97291

sigurdi

@Car-El
Her er link til plansje av byggesønkand fra Tesla på Aspøya.
Som en ser er det tegnet inn 8 ladestolper for Tesla.
4 plasser er reservert Tesla, 4 plasser forberedt for Tesla, fri parkering max 30/45min.

http://innsyn.tingvoll.kommune.no/RegistryEntry/ShowDocument?registryEntryId=65073&documentId=97286

Som en ser av situasjonsplan oversikt Aspøya så er det mer en de 8 plassene som forsvinner, ca 3 plasser går bort til selve Superladerene også, så på mange måter forstår jeg eierene er skeptiske og dette med 4+4 er en god start.
http://innsyn.tingvoll.kommune.no/RegistryEntry/ShowDocument?registryEntryId=65073&documentId=97287

Her er link til beskrivelse til byggesøknad Aspøya som gjengir det meste. :-)
http://innsyn.tingvoll.kommune.no/RegistryEntry/ShowDocument?registryEntryId=65073&documentId=97291

@Brede - skrev på likt vi to. :-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jazzwheel

På samme måte som det er fjernt når det står Tesla'er parkert uten å lade på offentlige ladeplasser når det likevel er ledig gateparkering noen meter unna.

Jeg bruker i hvert fall offentlig lading vesentlig oftere enn SC, men jeg er fullstendig hjelpesløs når det kommer til dette problemet.

På bildet over er det fortsatt ledige plasser.

pej

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 12. juli 2014, klokken 23:26

På bildet over er det fortsatt ledige plasser.

Joda, men denne er ikke engang offisielt åpnet. På Solli opplever vi ladekø neste hver dag. Da er det IKKE kult at det står fossiler og blokkerer laderne. Marked for en lang SC skjøtekabel så vi kan parkere bak fossilene og lade.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Car-El

Dere som opplever at ICE-biler blokkerer SC får ta dere en prat med førerene når dem kommer til bilene sine. Prøve å forklare, på en hyggelig måte, at dette er "bensinpumpene" våre og vi trenger dem.

P.S. Nevnte jeg at vi bør være hyggelige når vi prater med disse fossilene? OBS! Jeg mente fossildrivstoff-brukerene.  ;)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sn0le

Det er nok ekstremt viktig å være hyggelig.
Hvis man er breial og nedlatende, eller sågar forbanna på de så skaper man bare mere Anti-Tesla-holdninger i disse bilistene.
Mange av de er nok ikke klar over hva disse boksene er til, og hvis det i tillegg
er lov til å stå der så gjør de ikke noe galt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA