Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 15. juli 2014, klokken 11:32
@Muffinman: Tro meg, du er ikke alene om å være skuffet.

Forstår så klart at man blir skuffet. Men seriøst - kommer dette egentlig til å være ett så stort problem i praksis? Med unntak av enkelte ladestasjoner (først og fremst Lier og Solli), og enkelte spesielle utfartsdager så tviler jeg på at dette blir noe nevneverdig problem - i alle fall i den nærmeste tiden. Det blir så klart noe litt annet når Model 3 begynner å fylle veiene :p

Så lenge fossilene følger reglene, og lar de dedikerte plassene være ledige og kun bruker de åpne plassene slik de er ment - som korttidsparkeringsplasser - så får man en god sirkulering her.

Anbefaler at alle følger denne praksisen:
1. Velg en åpen ladeplass før de dedikerte om det er mulig.
2. Dersom man observerer en fossil som står lengre enn begrensingen, rapporter til både Tesla og tomteeier.  Dokumenter dette med bilder om mulig.
3. Dersom alle ladeplassene er opptatt, og noen av dem av fossiler, ta bilde! Send bildet til Tesla og post her i denne tråden, så man kan se hvor stort problemet egentlig er i praksis. Rapporter også hvor lenge du måtte vente før: a) du fikk ladet. b) den første fossilen flyttet seg (dersom det er forskjellig fra a. )

Etterhvert som det kommer flere biler (Model 3 og evnt. andre fabrikanter) på veiene som kan benytte disse ladeplassene så forutsetter jeg at avtalene blir reforhandlet så flere eller alle blir reservert. Evnt. at utbyggingen av flere stasjoner blir så tett at egentlig ikke er noe problem.

Det nevnes også dette med å parkere Tesla foran bensinpumpene. De fleste bensinstasjoner jeg har vært på har IKKE skilt som tilsier at det er forbudt (jada, noen unntak finnes) å stoppe foran dem uten å fylle, og det er ikke helt uvanlig å se folk som stopper der om de skal kjapt innom stasjonen for en pølse eller noe. At ikke flere gjør dette har mest med kutyme å gjøre, at man vet at man derved hindrer andre unødig. Etter som folk blir mer vandt med ladestasjoner, og forstår hva disse "Tesla pumpene" er så regner jeg med at det etableres en tilsvarende kutyme her også (selv om man så klart vil se de som vil propse på å bruke plassene "siden det er lov").
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Har selv stått 10min å ventet ved shell pga ingen ledige bensin pumper.
Kun 1 av 8 som fylte drivstoff, resten sto kanskje i kø for å betale og få seg noe å ete?
Fikk plassen til han som sto og tanket, fylte opp tanken og de andre 7 bilene sto fremdels når jeg kjørte og da var det 2 biler i kø.

Så dette kan nok oppleves på strekninger der det er langt mellom stasjoner og mange bruker det som matpause, fyller og bestiller burger inne, som spises osv før en går ut og kjører videre.

Men 1/8 plasser reservert er for lite så Udevalla bør en ta bilde så ofte som mulig. :-)
Men 4/8 må være en gylden middelveg.

Dette med parkerings plasser muligens står tomme, er en av grunnene til at det ikke er SC i Aksdal ennå. :-(

Komunestyret har utsatt behandlingen til høsten, synest det var for mye parkerings plasser som kunne gå bort, og mye annet svada også så hadde nok ikke hjelpt.
Her ba vel Tesla om 4/8 reservert til Tesla.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Nuvolari

Hva om vi lager en flyer med en høflig beskrivende tekst som kan legges på ice biler som parkerer foran en sc. Teksten kan forklare at en sc er elbiler sin bensinpumpen og uten tilgang kommer vi ikke videre.

Vi ha alle noen kopiere liggende i bilen som vi legger under vindusviskeren på icebilene ved behov.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

cairnz

Sitat fra: Amoss på tirsdag 15. juli 2014, klokken 12:56
Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 15. juli 2014, klokken 11:32
@Muffinman: Tro meg, du er ikke alene om å være skuffet.

Forstår så klart at man blir skuffet. Men seriøst - kommer dette egentlig til å være ett så stort problem i praksis? Med unntak av enkelte ladestasjoner (først og fremst Lier og Solli), og enkelte spesielle utfartsdager så tviler jeg på at dette blir noe nevneverdig problem

Akkurat dette er det jeg også tenker. Det vil neppe være noe krise, noen gang. Ubeleilig kanskje, men det er så utrolig mye bedre å vente 10-40 minutter, lade ferdig på 30-40 min, enn å måtte vente 2-3 timer på ett 22kW-punkt skal bli ledig, for så å lade 3-4 timer.

Vet ikke hvor travelt de fleste har det, men for meg, så godtar jeg litt ventetid. Når jeg stod på Solli var jeg på vei bort til bilene som stod og ventet på ladeplass for å høre om det var prekært, da jeg bare ladet "litt for show" - trengte det egentlig ikke.. men på de sekundene jeg begynte gå bortover ble det da to plasser ledig, og de kunne begynne lading. Ventetiden de hadde var da cirka 2-3 minutter.

Med 8 plasser og gjennomsnittlig parkeringstid kan det være alt fra 0-45 minutter å vente, men typisk ~5 minutter.
Elbilist

pwb

Synes de som kjøper Tesla kan betale 200.000,- ekstra for lading slik at Tesla kan KJØPE tomten de bygger ut på. Har lenge trodd/ment at det er Audi eiere som troner på toppen når det gjelder uakseptabel oppførsel, men når jeg har begynt å kjøre elbil selv og ser hvordan Tesla eiere parkerer og den sutringa inne her så er det nok ikke lenge før de passerer Audi. Det er jo helt klart at Tesla kunne hatt en dedikert ladeplass til hver jævla Tesla over alt, men da må de jo betale for det. Det er noe i det der at jo mer penger man bruker på en bil jo værre kan man oppføre seg, SKJERP DERE. Vil dere ikke betale for tomta så plasser laderne så langt ute i ødemarka at ingen gidder å stå der og ingen gidder å lade lenger enn høyst nødvendig.

cairnz

Sitat fra: pwb på tirsdag 15. juli 2014, klokken 13:23
Synes de som kjøper Tesla kan betale 200.000,- ekstra for lading slik at Tesla kan KJØPE tomten de bygger ut på. Har lenge trodd/ment at det er Audi eiere som troner på toppen når det gjelder uakseptabel oppførsel, men når jeg har begynt å kjøre elbil selv og ser hvordan Tesla eiere parkerer og den sutringa inne her så er det nok ikke lenge før de passerer Audi. Det er jo helt klart at Tesla kunne hatt en dedikert ladeplass til hver jævla Tesla over alt, men da må de jo betale for det. Det er noe i det der at jo mer penger man bruker på en bil jo værre kan man oppføre seg, SKJERP DERE. Vil dere ikke betale for tomta så plasser laderne så langt ute i ødemarka at ingen gidder å stå der og ingen gidder å lade lenger enn høyst nødvendig.

Det er jo allerede en innbakt kostnad på ca 10000 NOK på bilen for superladertilgangen.. heldigvis er sutrerne i kraftig mindretall :)
Elbilist

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

satheesh.net

Sitat fra: cairnz på tirsdag 15. juli 2014, klokken 13:20
Sitat fra: Amoss på tirsdag 15. juli 2014, klokken 12:56
Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 15. juli 2014, klokken 11:32
@Muffinman: Tro meg, du er ikke alene om å være skuffet.

Forstår så klart at man blir skuffet. Men seriøst - kommer dette egentlig til å være ett så stort problem i praksis? Med unntak av enkelte ladestasjoner (først og fremst Lier og Solli), og enkelte spesielle utfartsdager så tviler jeg på at dette blir noe nevneverdig problem

Akkurat dette er det jeg også tenker. Det vil neppe være noe krise, noen gang. Ubeleilig kanskje, men det er så utrolig mye bedre å vente 10-40 minutter, lade ferdig på 30-40 min, enn å måtte vente 2-3 timer på ett 22kW-punkt skal bli ledig, for så å lade 3-4 timer.

Vet ikke hvor travelt de fleste har det, men for meg, så godtar jeg litt ventetid. Når jeg stod på Solli var jeg på vei bort til bilene som stod og ventet på ladeplass for å høre om det var prekært, da jeg bare ladet "litt for show" - trengte det egentlig ikke.. men på de sekundene jeg begynte gå bortover ble det da to plasser ledig, og de kunne begynne lading. Ventetiden de hadde var da cirka 2-3 minutter.

Med 8 plasser og gjennomsnittlig parkeringstid kan det være alt fra 0-45 minutter å vente, men typisk ~5 minutter.

Altså, det er ikke det at det er totalt krise om man må vente noen minutter ekstra. Det er som du sier, ofte ubeleilig, men ingen direkte krise. Det som mange ofte ikke tenker på er at når man har ladet noen ganger på disse plassene, bruker man ofte mindre og mindre tid på rekreasjonene rundt. Man ønsker å komme seg av gårde så hurtig som mulig. For enkelte er faktisk tid penger (og noen ganger rett og slett bortkastet tid). Alle er forskjellige med ulike behov.

Det blir spennende å se hvordan det kommer til å gå når både Model X og den fremtidige Model 3 kommer på veiene. Det er allerede kø på enkelte plasser, spesielt i helger, ferier og andre store utfartsdager. Støtter forøvrig opp @Amoss sin punktliste. Bruk av sunn fornuft kommer man ofte også langt med. ;)

Btw: Å "fight fire with fire" er jeg lite tilhenger av. Altså, parkere foran bensinpumpene tror jeg ikke løser den gjeldende "konflikten". ::)

AndersinOslo

Sitat fra: pwb på tirsdag 15. juli 2014, klokken 13:23
Synes de som kjøper Tesla kan betale 200.000,- ekstra for lading slik at Tesla kan KJØPE tomten de bygger ut på. Har lenge trodd/ment at det er Audi eiere som troner på toppen når det gjelder uakseptabel oppførsel, men når jeg har begynt å kjøre elbil selv og ser hvordan Tesla eiere parkerer og den sutringa inne her så er det nok ikke lenge før de passerer Audi. Det er jo helt klart at Tesla kunne hatt en dedikert ladeplass til hver jævla Tesla over alt, men da må de jo betale for det. Det er noe i det der at jo mer penger man bruker på en bil jo værre kan man oppføre seg, SKJERP DERE. Vil dere ikke betale for tomta så plasser laderne så langt ute i ødemarka at ingen gidder å stå der og ingen gidder å lade lenger enn høyst nødvendig.

Egentlig en god idé pwb. Det er nå ca 100 ladeplasser i Norge, og vi har Tesla-eiere har betalt ca 60 mill for dem. Skal vi se, jøss vi har betalt 600.000 pr plass sånn ca. Da bør vi kanskje få ha dem i fred på beste beliggenhet da?
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Philip Marlowe

Nå har jeg også prøvd superladeren i Uddevalla. Synes det er rart at Tesla har fått noen av de plassene som er nærmest inngangen. Hvorfor det? Det er vel ikke en større andel handicappede Teslasjåfører enn hos andre sjåfører?  ???
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Øggen

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 15. juli 2014, klokken 14:26
Nå har jeg også prøvd superladeren i Uddevalla. Synes det er rart at Tesla har fått noen av de plassene som er nærmest inngangen. Hvorfor det? Det er vel ikke en større andel handicappede Teslasjåfører enn hos andre sjåfører?  ???

+1 LOL

Car-El

@pwb
Enig med du! Og bare som et apropos: Æ har ingen problemer med SC. Det er bare 1300km til nærmeste!  :D

@sigurdi
Det er for få bensinpumpene på den bensinstasjon. Akkurat som at det er forliste toaletter når man står i kø og venter. Samme med drosjene, det er alt for lite av drosjer når man står i kø for å få seg en bil. Statoil burde skamme seg, jeg måtte vente da alle tre kaffemaskinene var opptatt. BUTIKKEN! 6 kasser og så bruker dem bare to! Så må man vente på å få betalt varene. For å ikke snakke om Gardemoen!!!   Svaret er at man må bare bygge ut mere, for vi betaler jo for det!

(Æ syndens det er litt bolle-tid no.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Car-El

@sigurdi
Unnskyld! Det var ikke ment som kritikk mot deg! Mere mot allmenheten. Men når jeg leser det i ettertid så ser jeg at det jeg skrev kan sees på som en kritisk sak mot din historie om denne bensinstasjon som hadde for få bensinpumper.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

fredag

ICEing av superladerne vil være størst problem når det er mange teslaer til lading og få ledige plasser. Da er ofte noen av oss i nærheten av bilene våre som lades. Da kan vi jo snakke med fossilene når de kommer, forklare at det er en ladeplass og be dem om å parkere et annet sted fordi det kommer nye biler som trenger å lade.

Bare synd Tesla har satt i en sånn situasjon at de ikke kan skilte med reserverte plasser, og dermed spare oss for bryet.

Men Tesla kan jo male asfalten grønn eller noe sånt utenfor superladerne, for å signalisere at disse plassene er spesielle. Blå og grønn farge på asfalten har vanligvis god effekt for å forhindre ICEing av ladeplasser og handicap-plasser i land som Nederland og UK.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

DonPedro

Sitat fra: SR på mandag 14. juli 2014, klokken 08:00En mulig vei ut av det, og som Tesla bør kunne sørge for å få på plass, kunne være følgende skilting:
"Ladeplass for el-bil. Benyttes kun av andre biler hvis ingen andre ledige p-plasser".

Denne burde også hensynta grunneiers ønske om tilgjengelige P-plasser til alle. Ikke en perfekt løsning for oss, men bedre enn dagens.

Ikke sikkert det vil bli respektert, men likevel en god idé!
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA