Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Andreas #2316 på mandag 14. juli 2014, klokken 21:42
Jeg tror de fleste som faktisk har prøvd å superlade, forstår hvorfor bilen blir stående "dobbelparkert". Er enig med tidligere innlegg om at oppmerkingen er helt feil. Vedlagt bilde fra Vinje; her står superladeren på linjen mellom feltene, dvs med "fri sikt" til respektive bils ladeluke.
Med svenskemetoden havner laderen bak bilen og kabelen må ut til siden, rundt bilens hjørne og inn i ladeporten. To problemer med dette: kabelen blir ikke lang nok og den er for stiv til slike bøyeøvelser (bare vent til vinteren). I tillegg utsettes ladeporten for unødvendige "bøyekrefter" hvis man mot formodning greier å få kabelen på plass.   
Alternativet er å sette bilen i feltet ved siden av, men da når sannsynligvis ikke kabelen frem.
Så, for å få lade i Uddevalla, er det fare for at man må dobbelparkere , mens sidemannen i svensk Volvo turbodiesel (turbosupercharged) lurer på hva dette er for slags idiot. Ikke bra...

Når vi kom til Uddevalla SC i dag klokken 17:00 så var det kun en Tesla som sto og ladet, og kun en fossilbil som hadde parkert "feil". Ved å "stå ved siden av" båsen så er det helt kurant å lade, og jeg tror ikke jeg da sto på noen kvite striper. Hadde 169 tkm igjen, og fikk ca 84 kw på maks uten å dele laderen med noen.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Veggen

Ladet i Karlstad og Arboga i dag.
Fikk 118kW max begge steder.
Karlstad har 6 plasser hvorav 2 er reservert tesla. Det var en norsk tesla og en fossil der. P-plassen forøvrig var temmelig full, her kan fossilblokk bli et problem.
Arboga har 8 plasser hvorav 4 er reservert. Stor p-plass med mye ledig så antagelig sjelden fossilblokk. Ingen andre ved ankomst, men en svensk tesla kom når jeg dro. Han hadde forøvrig spesielt skilt; AGILE.

fredag

I Tyskland har de montert en stoppelist i asfalten slik at man kjenner når man har rygget nærme nok superladeren. Praktisk for oss brukerne, og det sparer sikkert Tesla fra å måtte skifte noen påkjørte superlader-stolper.

Det ser ikke ut som disse stoppelistene er montert i Norge og Sverige?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

petersv

Sitat fra: fredag på tirsdag 15. juli 2014, klokken 09:06
I Tyskland har de montert en stoppelist i asfalten slik at man kjenner når man har rygget nærme nok superladeren. Praktisk for oss brukerne, og det sparer sikkert Tesla fra å måtte skifte noen påkjørte superlader-stolper.

Det ser ikke ut som disse stoppelistene er montert i Norge og Sverige?

Snøbrøyting, hint hint ;)

Teslanewbie

Wow . Superlader liste som er up to date :
www.teslamotors.com/en_EU/fullycharged
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Gladtrd

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 15. juli 2014, klokken 10:07
Wow . Superlader liste som er up to date :
www.teslamotors.com/en_EU/fullycharged

Hva har det der med Superlader å gjøre? Er jo informasjon om en Europaturne som Tesla skal ha i sommer.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

snurrehue

Sitat fra: Amoss på mandag 14. juli 2014, klokken 09:20
Godt poeng, men hvilken kunde kommer tilbake oftest og legger igjen mest penger over tid ;)

For spisestedene spiller det liten rolle om 1 familie kommer tilbake 3 ganger, eller 3 familier besøker stedet en gang. Belegg er stikkordet.
Dersom parkeringsplasser er en knapphet er det bedre for spisestedet eller kjøpesenteret om ladeplassene står til fri disposisjon for alle, heller enn at de blir stående tomme i påvente av at folk med ladebehov skal komme (og som attpåtil godt mulig ikke har noen som helst interesse av å legge igjen noen kroner hos spisestedet). Risikerer da at vanlige parkeringsplassene er fulle, og potensielle gjester heller drar videre når de ser at det ikke er ledige parkeringsplasser.

Sitat fra: cairnz på mandag 14. juli 2014, klokken 10:14
Hehe, spør Marche på Lillehammer neste gang dere er forbi om de har merket noe forandring siden superladeren kom på plass. Gjør det samme til Marche Solli litt utpå høsten..

Superladerne er nok gullgruver for disse spisestedene..

Gullgruver er så som så. Men naturligvis gir de økt omsetning ettersom kundegrunnlaget blir større. MEN det forutsetter at ladeplassene gir kapasitetsøkning hva parkeringsplasser angår. Om derimot ladeplassene legger beslag på opprinnelige eller planlagte parkeringsplasser, og parkeringsplassene blir knapphet, vil reserverte ladeplasser være negativt for spisestedet.

Har fått et par stopp på Lillehammer, Dombås og Gol til nå. Vi har hittil ikke hatt behov for noe mat på disse stoppene, men heller toalett-tilgang. Og øvrige Tesla-oppladerne befant seg stort sett i bilene sine eller på en liten spasertur med ungene.

Uansett, konklusjonen: der hvor Teslas superladere legger beslag på parkeringsplasser har jeg god forståelse for at grunneier ikke vil tillate at samtlige plasser reserveres potensielle biler med ladebehov. Og jeg har desto mindre forståelse for at Tesla eventuelt går med på slike avtaler. Det siste jeg ønsker når jeg ankommer en ladestasjon er å måtte vente på ledig plass, og særlig når jeg vet at det potensielt tar en halvtime før en plass blir ledig.

Avh

Det overrasker meg stort hvis Tesla har akseptert disse vilkårene. Et av de største argumentene mot EL-biler er ladetiden og da er det absurd å "godta" 45 minutter extra. Håper at avtalen er klar og gjelder bare for Teslaer. Det er lov å håpe at skiltingen er feil/ mangelfull når man leser svaret bb fikk fra Tesla.
Personlig tolker jeg skiltet som om Teslaene får max 45 minutter på ladeplassen (sikkert feil tolket av meg  ::))

"Skrekkbildet" bb sendte til Tesla bør også sendes til MAX dersom de har en vente og se holdning. Selv sitter jeg på et bilde med syv Teslaer som lader i Uddevalla.

Forøvrig la jeg merke til at MAX Uddevalla har drive-in. Man får mao mat selv om alle plasser er opptatt

Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

bb

Hi Bjørn,

Heard back from the Supercharger team.
Essentially, there are two types of stalls, "dedicated"  and "enabled". Dedicated stalls are for Teslas only,  while enabled stalls allow ICE cars to park for a limited amount of time (30 or 45 mins as you pointed out).  Of course, Tesla vehicles are welcome to park in any stalls, dedicated or enabled, for as long as they're actively charging.

Using Lutterberg as an example, 2 stalls have 30 min parking tolerance for ICE cars and the other 4 are for Tesla 24/7.

If customers notice cars ICE wrongly parked, they can call 24 hour TechSupport and the Supercharger team tracks ICEing patterns to upgrade signs and stalls accordingly.

Hope this helps!

Thanks,
The Tesla Team
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Brede

Sitat fra: bb på tirsdag 15. juli 2014, klokken 11:01
Hi Bjørn,

Heard back from the Supercharger team.
Essentially, there are two types of stalls, "dedicated"  and "enabled". Dedicated stalls are for Teslas only,  while enabled stalls allow ICE cars to park for a limited amount of time (30 or 45 mins as you pointed out).  Of course, Tesla vehicles are welcome to park in any stalls, dedicated or enabled, for as long as they're actively charging.

Using Lutterberg as an example, 2 stalls have 30 min parking tolerance for ICE cars and the other 4 are for Tesla 24/7.

If customers notice cars ICE wrongly parked, they can call 24 hour TechSupport and the Supercharger team tracks ICEing patterns to upgrade signs and stalls accordingly.

Hope this helps!

Thanks,
The Tesla Team

Det fungerer med andre ord akkurat slik vi har fryktet..

bb

Så hvis man ankommer en SC med Tesla så bør man fylle de som ikke kun er reserverte til Teslaer først. Og når/hvis det blir et problem at man ankommer en SC og alle plasser er opptatt, delvis av fossiler, så bør man ta bilde med mobilen og rapportere til Tesla. Når nok mange klager må de endre policy.

Som jeg nevnte i et annet svar fra Tesla er jo deres førsteprioritet at Teslaer skal kunne få lade så de kan komme seg videre.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

satheesh.net

Sitat fra: Brede på tirsdag 15. juli 2014, klokken 11:06
Sitat fra: bb på tirsdag 15. juli 2014, klokken 11:01
Hi Bjørn,

Heard back from the Supercharger team.
Essentially, there are two types of stalls, "dedicated"  and "enabled". Dedicated stalls are for Teslas only,  while enabled stalls allow ICE cars to park for a limited amount of time (30 or 45 mins as you pointed out).  Of course, Tesla vehicles are welcome to park in any stalls, dedicated or enabled, for as long as they're actively charging.

Using Lutterberg as an example, 2 stalls have 30 min parking tolerance for ICE cars and the other 4 are for Tesla 24/7.

If customers notice cars ICE wrongly parked, they can call 24 hour TechSupport and the Supercharger team tracks ICEing patterns to upgrade signs and stalls accordingly.

Hope this helps!

Thanks,
The Tesla Team

Det fungerer med andre ord akkurat slik vi har fryktet..

Jeg oppfordrer samtlige at de melder ifra til Tesla HVER ENESTE GANG de ser en fossilbil opptar plassen(e) når det er fullt der. Er vi heldige så hjelper disse tilbakemeldingene på lang sikt. :-\

På denne måten har vi i hvertfall gjort vår del "korrekt" og kan følge opp med konkrete "data" hvis dette viser seg og være nødvendig.

Muffinman

#72
En oppfordring jeg kommer til å ta bokstavelig. Tenk om det skulle være tillatt å parkere foran bensinpumpene med elbil...

EDIT: Så er jeg jo selvfølgelig litt skuffet. Falt meg ikke inn å måtte dele ladeplassene med fossilbiler når jeg kjøpte Tesla``en.

satheesh.net

@Muffinman: Tro meg, du er ikke alene om å være skuffet. Er mer enn skuffet, men så lenge vi følger spillereglene til Tesla, så har vi en bedre sak senere - hvis det skulle komme til det.

bb

Da jeg var på Lutterberg for noen uker siden var det to stk fossiler som parkerte foran SCene. Men de parkerte på de plassene som var delte, ikke de dedikerte plassene.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA