Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

SR

Uddevalla idag. Ikke plass til mer enn en Tesla. Alle står lovlig.Dette er helt på tryne Tesla!!
[/quote]
Ved Svinesundparken stod det som viste seg å være en bilinteressert svenske (40-45 år) og "beundret" Teslaen min da jeg kom ut.  Han lurte på hva det var slags bil, fordi det er ikke "mange" av disse". Jeg sa at det var en Tesla, men det skjønte han tydeligvis ikke noe av. Når jeg så sa det var en el-bil ble han svært overrasket og ropte det ut til sin jevnaldrende kamerat.

Poenget er at det nok ikke er så mange utenfor Norge som har hørt om Tesla, langt mindre forstår hva en SC er når de ser den. En god del i Norge også for den saks skyld.

Dersom Tesla ikke har avtalt med grunneier at dette er reserverte plasser for Teslabiler som skal lade, så tror jeg ikke lange forklaringer på skilter hjelper. Behovet for voksenopplæring er større enn som så.

En mulig vei ut av det, og som Tesla bør kunne sørge for å få på plass, kunne være følgende skilting:
"Ladeplass for el-bil. Benyttes kun av andre biler hvis ingen andre ledige p-plasser".

Denne burde også hensynta grunneiers ønske om tilgjengelige P-plasser til alle. Ikke en perfekt løsning for oss, men bedre enn dagens.
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

jkirkebo

Sitat fra: Fatang på mandag 14. juli 2014, klokken 02:23
Dette er jo helt uaksetabelt. Og bygge superladere og ikke ha dem spesielt resevert for tesla er jo latterlig.
Hvis det er slik at en grunn eier nekter og ha dem reservert for bare tesla biler som skal lade. vel finn et annet sted og bygg lade statsjonene på.

Virker ikke som om det er så enkelt i Sverige, Tesla har visstnok hatt store problemer med å finne lokasjoner med brukbare betingelser. Så dette er antageligvis det beste de fikk til i starten, med det tidspresset de har hatt på seg. De kunne sikkert fått bedre betingelser, men da hadde neppe laderne vært oppe før denne sommeren,
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snurrehue

Sitat fra: Øggen på mandag 14. juli 2014, klokken 00:58
Eneste grunn må være grådige grunneiere.

Nei, eneste grunn er grådige TESLA. Når de skal spare kroner på å leie grunn til dårlige avtalevilkår for en relativt billig slant, i stedet for å betale litt ekstra for å reservere plassene eller å kjøpe grunnen, så blir det feil.

Sitat fra: Amoss på mandag 14. juli 2014, klokken 01:20
Men vent litt, og se... Så dukker det opp mange Teslakunder som legger igjen gode penger i "shappa", og de ser at det kommer Teslaer som bare kjører videre fordi det ikke er noen ledige ladeplasser. Da tenker jeg fort at man får reservert flere :)

Her tror jeg nok dessverre at du overvurderer litt. Om det er en Tesla som stopper der, eller en Opel Omega, så er det ett fett for grunneier/butikkeier/kafeeier. Teslaen legger nok ikke igjen noe mer penger der enn øvrige biler. Det kan sågar være at øvrige biler legger igjen mer penger siden de da gjerne stanser på stedet for å få seg en skikkelig matbit eller handle litt, mens Teslaen har som hovedmål å fylle på med kilowatt. Det er jo sjelden Teslakjørende setter til livs et hovedmåltid både på Lillehammer og Dombås når de kjører nordover?

Amoss

Sitat fra: snurrehue på mandag 14. juli 2014, klokken 08:06
Teslaen legger nok ikke igjen noe mer penger der enn øvrige biler. Det kan sågar være at øvrige biler legger igjen mer penger siden de da gjerne stanser på stedet for å få seg en skikkelig matbit eller handle litt, mens Teslaen har som hovedmål å fylle på med kilowatt. Det er jo sjelden Teslakjørende setter til livs et hovedmåltid både på Lillehammer og Dombås når de kjører nordover?

Godt poeng, men hvilken kunde kommer tilbake oftest og legger igjen mest penger over tid ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cairnz

Hehe, spør Marche på Lillehammer neste gang dere er forbi om de har merket noe forandring siden superladeren kom på plass. Gjør det samme til Marche Solli litt utpå høsten..

Superladerne er nok gullgruver for disse spisestedene..
Elbilist

AndersinOslo

Sitat fra: snurrehue på mandag 14. juli 2014, klokken 08:06
Sitat fra: Øggen på mandag 14. juli 2014, klokken 00:58
Eneste grunn må være grådige grunneiere.

Nei, eneste grunn er grådige TESLA. Når de skal spare kroner på å leie grunn til dårlige avtalevilkår for en relativt billig slant, i stedet for å betale litt ekstra for å reservere plassene eller å kjøpe grunnen, så blir det feil.

Sitat fra: Amoss på mandag 14. juli 2014, klokken 01:20
Men vent litt, og se... Så dukker det opp mange Teslakunder som legger igjen gode penger i "shappa", og de ser at det kommer Teslaer som bare kjører videre fordi det ikke er noen ledige ladeplasser. Da tenker jeg fort at man får reservert flere :)

Her tror jeg nok dessverre at du overvurderer litt. Om det er en Tesla som stopper der, eller en Opel Omega, så er det ett fett for grunneier/butikkeier/kafeeier. Teslaen legger nok ikke igjen noe mer penger der enn øvrige biler. Det kan sågar være at øvrige biler legger igjen mer penger siden de da gjerne stanser på stedet for å få seg en skikkelig matbit eller handle litt, mens Teslaen har som hovedmål å fylle på med kilowatt. Det er jo sjelden Teslakjørende setter til livs et hovedmåltid både på Lillehammer og Dombås når de kjører nordover?

Det er kanskje omvendt. Hvis du ikke gir plass til ladestasjoner så vil stadig flere kjøre forbi deg og til konkurrenten.

Antar at Tesla inngikk disse avtalene for å spare tid. Det er uendelig mye enklere å si ja til en ladestasjon enn det er å si "ha det" til til 8 parkeringsplasser. Dette går seg til.

Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

bb

Det bildet fra Uddevalla er helt hårreisende. Jeg har videresendt det til Tesla. De bør ta tak i saken så snart som mulig før det blir et problem. Jeg tipper det hadde blitt stor sak i media om over halvparten av pumpene på en bensinstasjon ble sperret av Teslaer.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

fonberg

Sitat fra: bb på mandag 14. juli 2014, klokken 10:51
Det bildet fra Uddevalla er helt hårreisende. Jeg har videresendt det til Tesla. De bør ta tak i saken så snart som mulig før det blir et problem. Jeg tipper det hadde blitt stor sak i media om over halvparten av pumpene på en bensinstasjon ble sperret av Teslaer.

Det ironiske er at det er bare én bil som har parkert ulovlig på bildet fra Uddevalla, og det er Teslaen (dobbeltparkert)  ;D
Blir spennende å se hvordan Tesla følger opp dette!
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

t0ffluss

#53
Sitat fra: fonberg på mandag 14. juli 2014, klokken 11:07
Sitat fra: bb på mandag 14. juli 2014, klokken 10:51
Det bildet fra Uddevalla er helt hårreisende. Jeg har videresendt det til Tesla. De bør ta tak i saken så snart som mulig før det blir et problem. Jeg tipper det hadde blitt stor sak i media om over halvparten av pumpene på en bensinstasjon ble sperret av Teslaer.

Det ironiske er at det er bare én bil som har parkert ulovlig på bildet fra Uddevalla, og det er Teslaen (dobbeltparkert)  ;D
Blir spennende å se hvordan Tesla følger opp dette!

Men se på de hvite linjene da mann! De er jo helt feil i forhold til ladekabel og kontakt på bil!! Klart han må stå der, ellers får han ikke kabelen i.

Ubrukelig svenske som har fått merkejobben.

Edit: kan se ut som kabelen er lengre.. Men likevel sikkert et problem.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

fonberg

Sitat fra: t0ffluss på mandag 14. juli 2014, klokken 14:58
Sitat fra: fonberg på mandag 14. juli 2014, klokken 11:07
Sitat fra: bb på mandag 14. juli 2014, klokken 10:51
Det bildet fra Uddevalla er helt hårreisende. Jeg har videresendt det til Tesla. De bør ta tak i saken så snart som mulig før det blir et problem. Jeg tipper det hadde blitt stor sak i media om over halvparten av pumpene på en bensinstasjon ble sperret av Teslaer.

Det ironiske er at det er bare én bil som har parkert ulovlig på bildet fra Uddevalla, og det er Teslaen (dobbeltparkert)  ;D
Blir spennende å se hvordan Tesla følger opp dette!

Men se på de hvite linjene da mann! De er jo helt feil i forhold til ladekabel og kontakt på bil!! Klart han må stå der, ellers får han ikke kabelen i.

Ubrukelig svenske som har fått merkejobben.

Edit: kan se ut som kabelen er lengre.. Men likevel sikkert et problem.

Det er nettopp de hvite linjene jeg ser på - på samme måte som en parkeringsvakt ville gjøre. Teslaen er feilparkert, end of discussion (det ville enhver parkeringsvakt sagt). Når det er sagt så er det godt mulig at hvitstrekene er feilplassert, men det bør i så fall være fort gjort å fikse. Men så vidt jeg kan se bør det funke greit å bruke kabelen som står til høyre for hver parkeringsplass, sett fra fotografens vinkel.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Diravi

#55
Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. juli 2014, klokken 08:05
Sitat fra: Fatang på mandag 14. juli 2014, klokken 02:23
Dette er jo helt uaksetabelt. Og bygge superladere og ikke ha dem spesielt resevert for tesla er jo latterlig.
Hvis det er slik at en grunn eier nekter og ha dem reservert for bare tesla biler som skal lade. vel finn et annet sted og bygg lade statsjonene på.

Virker ikke som om det er så enkelt i Sverige, Tesla har visstnok hatt store problemer med å finne lokasjoner med brukbare betingelser. Så dette er antageligvis det beste de fikk til i starten, med det tidspresset de har hatt på seg. De kunne sikkert fått bedre betingelser, men da hadde neppe laderne vært oppe før denne sommeren,

Utfordringen for Tesla er at de markedsfører hutigladestasjonene med at de gjør Teslaeiere i stand til å komme seg gjennom store deler av Europa. For at det skal være hold i den påstanden må det være relativt forutsigbar tilgang til dem. Det er ryddigere å si for eksempel at det er bare to plasser tilgjengelig og de er kun for Tesla, enn å markedsføre det som inntil åtte plasser, og så er man prisgitt at Farbror Nilsson vet hva en Tesla er og velger å være hensynsfull. Med plasser kun for Tesla er man fortsatt ikke garantert ledig plass, men det er lettere å beregne når den blir ledig og man kan forvente elbilkompetanse hos vedkommende som står på plassen fra før.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

bb

#56
Jeg har fått svar fra Tesla. De sier at blant annet Uddevalla skal få bedre skilting.
Det skal ikke være bensinbiler på plassene deres/våre. Videre sier de at deres førsteprioritet er at Teslaer skal kunne lade der og komme seg videre.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sigurdi

@bb det var jo flott å høre.

Men må legge inn kommentar til bildet som er lagt ut litt tidlige i tråden.
Udevalla har en plass helt til venstre (utenfor bildet) der det står et Tesla skilt.
Av kan en så vidt se at denne nok også er ledig.

Så da dette bildet ble tatt er faktisk 4 av 8 ladebåser ledige, men den ene teslaen blokerer to av plassene, noe jeg personlig synest er værre, dersom han har gått derfra siden han vet hva plassene er satt opp for. 
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Andreas #2316

Jeg tror de fleste som faktisk har prøvd å superlade, forstår hvorfor bilen blir stående "dobbelparkert". Er enig med tidligere innlegg om at oppmerkingen er helt feil. Vedlagt bilde fra Vinje; her står superladeren på linjen mellom feltene, dvs med "fri sikt" til respektive bils ladeluke.
Med svenskemetoden havner laderen bak bilen og kabelen må ut til siden, rundt bilens hjørne og inn i ladeporten. To problemer med dette: kabelen blir ikke lang nok og den er for stiv til slike bøyeøvelser (bare vent til vinteren). I tillegg utsettes ladeporten for unødvendige "bøyekrefter" hvis man mot formodning greier å få kabelen på plass.   
Alternativet er å sette bilen i feltet ved siden av, men da når sannsynligvis ikke kabelen frem.
Så, for å få lade i Uddevalla, er det fare for at man må dobbelparkere , mens sidemannen i svensk Volvo turbodiesel (turbosupercharged) lurer på hva dette er for slags idiot. Ikke bra...


sigurdi

@Andreas #2316
Helt enig, så både merking av veibane og merking av lade plassene må fikses i Uddevalla og andre ladeplasser skikkelig fra dag 1.

Minst 4stk helst alle A eller B plasser merkes med Tesla only, beste er jo at alle 8. ;-)

Vinje har et annet problem når det gjelder merking av veibanen og det er på resten av parkeringsplassen.
SC båser er merket med hvite parkerings linjer, mens resten av parkeringsplassen er merket med gule plasser.
De overlapper hverandre, slik at blir alle gule brukt, blokkerer dem for ladeplassene og det blir så og si umulig å benytte seg av superladerene. :-(

Så det er svært viktig å se på hele parkeringsplassen i helhet, når superladere blir monterte, ellers kan det fort bli et problem.

Kunne vært løst enkelt med at hele parkeringsplassen ble merket opp med hvite nye merkelinjer.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA