Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

sturle

Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 00:06
Sturle: Det er jo ingen som benekter at Tesla-bilen kan bruke vanlig Type-2 ladekontakter.

Problemet er at Teslas hurtigladere ikke er type 2, og derfor ikke er garantert å gå helt inn i andre bilers type 2 kontakter.
Dette stridast visst dei lerde om.  Måla verkar å vere dei same, seier dei som har målt, og praktiske forsøk tilseier at kontakten passar i andre bilar med Type2-kontakt.  Noko lurt må Tesla gjere for å presse 120 kW gjennom den kontakten.  Likevel – type2 er godkjent for 63 kW AC på 400 V, og då går det 0 straum gjennom N.  Med DC kan du bruke N-leiaren i tillegg, og kjem opp i 84 kW på 400 V.  Kvifor standarden ikkje vil la deg bruke meir enn 55 kW for 400 V DC gjennom fire leiarar kan ein då lure på.  Veit du kvifor standarden for DC-lading gjennom vanleg type2 er redusert til langt under det han klarar for AC på same spenning?

Rio

Sitat fra: sturle på søndag 25. oktober 2015, klokken 20:38
Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 00:06
Sturle: Det er jo ingen som benekter at Tesla-bilen kan bruke vanlig Type-2 ladekontakter.

Problemet er at Teslas hurtigladere ikke er type 2, og derfor ikke er garantert å gå helt inn i andre bilers type 2 kontakter.
Dette stridast visst dei lerde om.  Måla verkar å vere dei same, seier dei som har målt, og praktiske forsøk tilseier at kontakten passar i andre bilar med Type2-kontakt.  Noko lurt må Tesla gjere for å presse 120 kW gjennom den kontakten.  Likevel – type2 er godkjent for 63 kW AC på 400 V, og då går det 0 straum gjennom N.  Med DC kan du bruke N-leiaren i tillegg, og kjem opp i 84 kW på 400 V.  Kvifor standarden ikkje vil la deg bruke meir enn 55 kW for 400 V DC gjennom fire leiarar kan ein då lure på.  Veit du kvifor standarden for DC-lading gjennom vanleg type2 er redusert til langt under det han klarar for AC på same spenning?



Man får 3 x 63 A  ved 400V = 43 kW

Eller 140 A x 400 V (ladespenning) = 56 kW
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 20:11
MrBarcardi la akkurat ut salgstallene: Ut av 2104 biler var 157 Tesla.
Kva i all verda er "MrBarcardi"?

I løpet av dei siste 9 månadane i år selde Tesla 10600 bilar i Vest-Europa.  Det er fire gongar meir enn BMW 7-serie, meir enn det dobbelte av Audi A8 og berre 800 færre enn Mercedes S-klasse.

Rio

Sitat fra: kos på søndag 25. oktober 2015, klokken 20:36
Men - tesla er verdens første bil som er elektrisk drevet og kan sammenlignes i prestasjoner med en fossil. - Men for at en slik skal fungere så må den lades og da er SC til tesla det eneste ladesystemet som kan sørve en bil som fungerer som en Fossil - og når det kommer til pris så er målet for tesla å lage en bil som fungerer som model s men som koster det sammen som en Kia eller Golf eller Nissan. - det er det jeg mener er flott med tesla.  - og når det skjer så er ladesystemet bygger tut over hele Europa med et nett som verden ikke har sett makan til og som er gratis for bileierne når de har kjøpt bilen.

Så håper jeg at prisen blir som planlagt og at dollaren holder seg på et fornuftig nivå.


Men strømmen man får i Teslas ladenettverk er ikke så forskjellig fra annen strøm. Det er mer effekt, men det er irrelevant for andre biler.

Derimot så må Tesla nå enten levere biler med like lang rekkevidde, for ellers når ikke bilene mellom ladestasjonene, eller så må de bygge ut ladenettverket dramatisk. Og det blir dyrt.

Uansett hvordan man snur og vender på det er det langt bedre for alle dersom man kan ha en ladestandard, slik at man ikke trenger sine egne "bensinstasjoner".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 21:01
Man får 3 x 63 A  ved 400V = 43 kW
Eller 140 A x 400 V (ladespenning) = 56 kW
OK, men det rimar likevel ikkje heilt.  Dei godtek 80A på 1-fas AC som brukar to leiarar, men ikkje meir enn 140 A på DC som brukar fire.  Uansett – for Tesla fungerer det tydelegvis fint med meir.

Rio

Sitat fra: sturle på søndag 25. oktober 2015, klokken 21:21
Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 21:01
Man får 3 x 63 A  ved 400V = 43 kW
Eller 140 A x 400 V (ladespenning) = 56 kW
OK, men det rimar likevel ikkje heilt.  Dei godtek 80A på 1-fas AC som brukar to leiarar, men ikkje meir enn 140 A på DC som brukar fire.  Uansett – for Tesla fungerer det tydelegvis fint med meir.

Sannsynligvis pga varme.

Dersom ikke Tesla har lengre pinner, så kjører de jo mer strøm på pinnene enn det som var planlagt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Porsgrunn

Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 21:16

Derimot så må Tesla nå enten levere biler med like lang rekkevidde, for ellers når ikke bilene mellom ladestasjonene, eller så må de bygge ut ladenettverket dramatisk. Og det blir dyrt.

Det er nettopp dette som jeg oppfatter mange prøver å fortelle deg. Det er dette som er Teslas fortrinn og mange av de andre sitt problem.

Det dreier seg om fremtid ikke nåtid eller fortid. En ting er rundt 70 000 elbiler. Hva som er effektivt, økonomisk og gjennomførbart med over en million elbiler er nok noe anderledes.

Rio

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 25. oktober 2015, klokken 21:44
Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 21:16

Derimot så må Tesla nå enten levere biler med like lang rekkevidde, for ellers når ikke bilene mellom ladestasjonene, eller så må de bygge ut ladenettverket dramatisk. Og det blir dyrt.

Det er nettopp dette som jeg oppfatter mange prøver å fortelle deg. Det er dette som er Teslas fortrinn og mange av de andre sitt problem.

Det dreier seg om fremtid ikke nåtid eller fortid. En ting er rundt 70 000 elbiler. Hva som er effektivt, økonomisk og gjennomførbart med over en million elbiler er nok noe anderledes.

Det er jo ikke noe fortrinn for Tesla at de må bygge ut sitt eget nettverk, mens alle andre kan bygge ut ett felles ladenettverk mellom dem (med CCS og CHAdeMO).


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Porsgrunn

Jeg prøvde iallefall.

Det du sier er en selvfølgelighet her og nå. Fremtiden er en annen diskusjon.

sturle

Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 21:53
Det er jo ikke noe fortrinn for Tesla at de må bygge ut sitt eget nettverk, mens alle andre kan bygge ut ett felles ladenettverk mellom dem (med CCS og CHAdeMO).
CHAdeMO er mykje tregare, og dei CCS-stasjonane som er bygd til no er like trege.  Dessutan er det få av dei på kvar stad, og dei er dyre å bruke.  Jadå, eg har stått i kø på superladarar òg, i 20 minutt ein gong, men pussig nok valde alle å stå i kø for dei 8 superladarane.  Ingen brukte CHAdeMO-ladaren same stad.  Du kan stå ganske lenge i kø på ein superladar før det løner seg tidsmessig å lade med CHAdeMO i staden.  Bilprodusentane står i kø med modellar med større batteri frå 2017 og utover, og då treng dei eit nettverk av raske ladarar med god kapasitet.

Rio

Sitat fra: sturle på søndag 25. oktober 2015, klokken 22:04
Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 21:53
Det er jo ikke noe fortrinn for Tesla at de må bygge ut sitt eget nettverk, mens alle andre kan bygge ut ett felles ladenettverk mellom dem (med CCS og CHAdeMO).
CHAdeMO er mykje tregare, og dei CCS-stasjonane som er bygd til no er like trege.  Dessutan er det få av dei på kvar stad, og dei er dyre å bruke.  Jadå, eg har stått i kø på superladarar òg, i 20 minutt ein gong, men pussig nok valde alle å stå i kø for dei 8 superladarane.  Ingen brukte CHAdeMO-ladaren same stad.  Du kan stå ganske lenge i kø på ein superladar før det løner seg tidsmessig å lade med CHAdeMO i staden.  Bilprodusentane står i kø med modellar med større batteri frå 2017 og utover, og då treng dei eit nettverk av raske ladarar med god kapasitet.

Det finnes 100 kW CHAdeMO-ladere. CCS/Combo kan levere opptil 170 kW.

At den type effekt ikke er utbredt skyldes selvsagt at de fleste av dagens biler ikke kan ta i mot mer enn 50 kW. Det har ingen som helst hensikt å installere noe slikt per dags dato.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 25. oktober 2015, klokken 21:59
Jeg prøvde iallefall.

Det du sier er en selvfølgelighet her og nå. Fremtiden er en annen diskusjon.

Det er nettopp fremtiden jeg beskrev.

Det vil bli dyrt for Tesla dersom de skal bygge ut et eget hurtigladenettverk, parallelt til det som alle andre bruker. Og dersom de har biler med mindre rekkevidde må de bygge ut veldig mange flere av sine hurtigladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Porsgrunn

Fremtiden vil ha grovt sett tre typer lading.

Stå lenge lading. Dvs hjemme, på jobb, flyplasser, langtidsparkeringer osv. For det meste er behovet treg til halvhurtig lading. Jo større batteri desto mindre behov for hastighet da bufferen blir større.

Stå en stund lading. Dvs på butikken, kjøpesenter osv. Halvhurtig lading blir nok mest utbredt. Kanskje noen av dem også får en miks med noe hurtigladning.

Stå kortest mulig lading. Først og fremst langs hovedveiene for å fylle på for å komme videre. Det alle jeg kjenner uten elbil etterspør er et system her som iallefall ikke krever stort mer tid enn naturlige pauser.

Tesla sine Superladere er kun ment for den siste gruppen. At de skal skyte seg selv i foten og lage biler som ikke kan kjøre mellom dem tror jeg du kan slippe å bekymre deg for.

Tesla bruker rundt 150 000$ per destinasjon med 8 ladere. Om vi legger på litt og sier det i Norge blir ca 1,5 millioner så er dette omtrent det samme som to tre lokasjoner med enkel trippel lader. Å samle laderne øker også effektiviteten da 8 ladere på et sted tar unna at mye større antall biler enn 8 spred rundt omkring hvor i verste fall alle reiser for å lade på den samme.

Foreløpig oppsummering. Mye lavere pris per ladepunkt, raskere lading, mer effektiv kø avvikling og en mer helhetlig tanke rundt hvor de plasseres og hvorfor. Hvordan dette kan bli en bakdel er ikke åpenbart for alle.

Hvordan kan det bli bedre økonomi å bygge gårsdagens nettverk for så å bygge et nytt om kort tid?

Ikke så langt fra her jeg sitter nå bygde vegvesenet en bru til flere hundre millioner for noen tiår siden. Prosjekt lederen fortalte meg allerede flere år før byggingen startet at broen var underdimensjonert i forhold til trafikken allerede da. Han fortalte også at de hadde startet et forprosjekt for en ny bru som skulle erstatte den som de ikke engang hadde startet å bygge. Han ble sint når jeg prøvde å si det var galskap og at de burde bygge den som var fremtidsrettet med en gang, jeg skjønte ikke hva jeg snakket om i følge ham. Nå skal den de egentlig trengte første gangen snart bygges, mye av utgiftene til det er riving av den gamle.

Poenget med historien er at hurtiglading på noen måter angripes på samme måten.

Jeg var for noen år siden på et seminar om hvordan endre en bransje. Der presenterte de noe som ble kalt 10-10-80 prinsippet. Personlig tror jeg det har mye for seg her.

Kortversjonen er. Skal du utkonkurrere eksisterende (eksosbilismen) og introdusere noe nytt hurtigst mulig (elbilismen) så bruker du 10% av din energi på fortiden og å lære av den. Du bruker 10% på å planlegge fremtiden. Deretter bruker du de resterende 80% på å lage den fremtiden her og nå.

Om de andre fortsetter å ikke forholde seg til fremtiden før den er her så ligger de på etterskudd. I tillegg får de noen praktiske problemer som at mange av de mest egnede plasseringene allerede er Tesla stasjoner


Rio

Det er da ingen som helst grunn til at ikke andre skal kunne sette opp 8-10 ladere samme sted. Det blir effektivt å gjøre det når man har biler med en stor rekkevidde. Dvs. dyre biler.

Folk flest har ikke råd til så dyre biler, så man må ha tettere hurtigladere. Det er selvsagt dyrere i starten, men allerede nå ser man at man får en ganske god utbygging særlig på østlandet.

Det du fremmes som "Tesla-fordeler", har egentlig lite med Tesla som sådan å gjøre, men handler om at ladestrukturen blir forskjellig dersom man tillate seg å bare løse problemet for bler som koster rundt 700 000 kr. Da kan man ha lang distanse mellom ladere og kraftige ladere (for batteriene tåler det), men veldig få har råd.


Skal man utkonkurrere eksosbilismen kan ikke bilene koste 700 000 kr eller deromkring. Nissan selger nå biler med opp mot 200 km effektiv rekkevidde til litt over 200 000 kr. Den neste generasjonen vil ha lengre rekkevidde. e-GOLF kommer nok til å gjøre det samme.

De kan bruke samme ladenettverk og trenger ikke ta kostnaden på å bygge ut sitt eget.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 21:16
Sitat fra: kos på søndag 25. oktober 2015, klokken 20:36
Men - tesla er verdens første bil som er elektrisk drevet og kan sammenlignes i prestasjoner med en fossil. - Men for at en slik skal fungere så må den lades og da er SC til tesla det eneste ladesystemet som kan sørve en bil som fungerer som en Fossil - og når det kommer til pris så er målet for tesla å lage en bil som fungerer som model s men som koster det sammen som en Kia eller Golf eller Nissan. - det er det jeg mener er flott med tesla.  - og når det skjer så er ladesystemet bygger tut over hele Europa med et nett som verden ikke har sett makan til og som er gratis for bileierne når de har kjøpt bilen.

Så håper jeg at prisen blir som planlagt og at dollaren holder seg på et fornuftig nivå.


Men strømmen man får i Teslas ladenettverk er ikke så forskjellig fra annen strøm. Det er mer effekt, men det er irrelevant for andre biler.

Derimot så må Tesla nå enten levere biler med like lang rekkevidde, for ellers når ikke bilene mellom ladestasjonene, eller så må de bygge ut ladenettverket dramatisk. Og det blir dyrt.

Uansett hvordan man snur og vender på det er det langt bedre for alle dersom man kan ha en ladestandard, slik at man ikke trenger sine egne "bensinstasjoner".

Du det er bygget ut  - kjører lett forbi en ladestasjon og til neste så det holder for de bilene tesla planlegger - tror ikke helt at du har oppfattet hvordan SC nettet virker i praksis med en bil som kjører lett over 30 mil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA