Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

Rio

sturle: CCS er en offisiell IEC standard. Det er også Type 2, inkl. lengden av pinnene til nærmeste millimeter.

Se for øvrig god forklaring fra "fredag".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: fredag på lørdag 24. oktober 2015, klokken 19:12Rent fysisk er supercharger-pluggen og kontakten i Model S ikke standard type2. Pinnene er litt lengre, slik at de kan håndtere mer strøm.
Akkurat dette er faktisk ikke bekreftet. Det har vært spekulasjon rundt dette fra dag en, men de som har tatt med seg skyvelær og gjort målinger har konkludert med at det ikke er noen forskjell i lengden på pinnene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sturle

Sitat fra: fredag på lørdag 24. oktober 2015, klokken 19:12
Rent fysisk er supercharger-pluggen og kontakten i Model S ikke standard type2. Pinnene er litt lengre, slik at de kan håndtere mer strøm.
Superladar-pluggen er muligens ikkje standard Type2, utan at eg har målt.  Den er kanskje ikkje garantert å passe i alle Type2-kontaktar.

Seier standarden verkeleg at kontakten ikkje har lov til å ta imot pluggar med lengre pinnar?  Det tykkjer eg er litt pussig.  Kva er den maksimale lengda på pinnar kontakten har lov til å ta imot i fylgje standarden?  For til dømes Schuko er det eit krav at ho-kontakten skal kunne ta imot hann-kontaktar med 19 mm lange pinnar, men eg har ikkje funne noko krav om at hann-kontaktar med lengre pinnar skal stansast eller ikkje fungere.  Ein Schuko ho-kontakt kan ikkje bryte med standarden ved å akseptere for lange pinnar.  Er du sikker på at det er tilfelle for Type 2?  Viss ikkje er kontakten som Tesla har på bilen godkjent standard Type 2.  Dei har kanskje ekstrafunksjonalitet som ikkje er standard, men dei bryt ikkje standarden.  Han støttar framleis standarden 100%, men tilfredsstiller andre krav i tillegg.  Akkurat som ein Schuko-kontakt som er verna mot støv og vatn framleis er ein Schuko-kontakt.  Eg har forresten sett folk plugge superladar-pluggar i andre bilar enn Tesla, og det har gått bra, so det er kanskje andre bilmerke òg som ikkje er heilt nøye med det der at Type2-kontakten i bilen ikkje får lov til å akseptere pluggar som ikkje er 100% standard?  Kanskje dei til og med tilpassa seg med vilje i tilfelle det kunne bli aktuelt med eit samarbeid med Tesla i framtida?

Sitat
Signaleringsprotokollen er også helt annerledes. Tesla supercharger bruker CAN-bus signalerer, slik Chademo også gjør. CCS Combo2 bruker homeplug greenghy, ipv6, xml, osv...

CCS Combo2 er en IEC standard. Combo2 er EU-standard for DC-lading.
Veit ikkje JB Straubel kva han snakkar om når han hevdar at Tesla er 100% kompatible med CCS Combo på signalering?  Elles blandar du mange lag no.  Homeplug (IEEE P1905) er ein standard for kommunikasjon gjennom straumkabelen.  Dersom IPv6 og XML er involvert, opnar det som regel for allskens proprietære tillegg.  Eit grotesk døme er OOXML, som er Microsoft sitt forsøk på ein "open standard", som i praksis er ubrukeleg utan å implementere proprietære tillegg eigd av Microsoft.

Sitat
Teslas supercharger er en proprietær løsning. Såvidt jeg vet er spesifikasjonene ikke offentliggjort. Flere Model S-eiere har forsøkt å reverse-engineere protokollen for å lage egne chademo-adapter eller eget adapter for DC-lading direkte fra solcelle-paneler, men Tesla har ikke utlevert spesifikasjonene til eiere som har spurt.
Det er ikkje sikkert dei kan.  Kvar av desse standardane kostar hundrevis av euro.  Elles skulle eg ha sjekka påstanden om at Type2-kontaktar ikkje har lov til å akseptere pluggar med lengre pinnar sjølv.  Det er heller ikkje sikkert at superladaren brukar den same protokollen som CCS Combo som standard mot Tesla, sjølv om Tesla støttar han.  Dvs at dei kan ha implementert støtte for fleire protokollar.  Har nokon lagt ut dokumentasjon på protokollen CCS Combo-ladarar brukar?

Rio

Sturle: Det er jo ingen som benekter at Tesla-bilen kan bruke vanlig Type-2 ladekontakter.

Problemet er at Teslas hurtigladere ikke er type 2, og derfor ikke er garantert å gå helt inn i andre bilers type 2 kontakter.

En vanlig Type 2 kontakt (uten Combo-tillegget) er for øvrig spesifisert til 500V og 140 A DC, så da kan man lade med maks 70 kW, men rundt 55 kW for 400V.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

fredag

#394
Sitat fra: sturle på søndag 25. oktober 2015, klokken 00:00
Sitat
Signaleringsprotokollen er også helt annerledes. Tesla supercharger bruker CAN-bus signalerer, slik Chademo også gjør. CCS Combo2 bruker homeplug greenghy, ipv6, xml, osv...

CCS Combo2 er en IEC standard. Combo2 er EU-standard for DC-lading.
Veit ikkje JB Straubel kva han snakkar om når han hevdar at Tesla er 100% kompatible med CCS Combo på signalering?  Elles blandar du mange lag no.  Homeplug (IEEE P1905) er ein standard for kommunikasjon gjennom straumkabelen.  Dersom IPv6 og XML er involvert, opnar det som regel for allskens proprietære tillegg.  Eit grotesk døme er OOXML, som er Microsoft sitt forsøk på ein "open standard", som i praksis er ubrukeleg utan å implementere proprietære tillegg eigd av Microsoft.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/19591-Supercharger-protocol-for-diy-CHAdeMO-adapter/page4?p=629916&viewfull=1#post629916

IEC-standarden CCS Combo2 krever bruk av homeplug greenphy til signalering. Tesla supercharger bruker ikke dette.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sturle

Sitat fra: fredag på søndag 25. oktober 2015, klokken 12:07
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/19591-Supercharger-protocol-for-diy-CHAdeMO-adapter/page4?p=629916&viewfull=1#post629916

IEC-standarden CCS Combo2 krever bruk av homeplug greenphy til signalering. Tesla supercharger bruker ikke dette.
Er du sikker på at Tesla superladarar ikkje *støttar* HomePlug?  Det er spørsmålet, ikkje korvidt superladarane brukar IEEE 1901 eller noko anna når dei snakkar med ein Tesla.  Trådlausrouteren min heime er 100% kompatibel med 802.11b.  Eg veit ikkje om noko utstyr her i huset som snakkar 802.11b med han, men han støttar det i tilfelle noko utstyr ber om det.  Det er ikkje i strid med standarden å støtte andre standardar i tillegg.

turfsurf

#396
Sitat fra: Rio på fredag 23. oktober 2015, klokken 18:00

Jeg lader for tiden 3 ganger i uken (inkl på Minnesund), men står så godt som aldri i kø.

Har aldri ventet mer enn 15 minutter på å få hurtigladet.

Det sier egentlig ingen ting. Ladekø bestemmes av tidspunkt og sted man kjører. Det er nok av anekdoter på forumet her til å understøtte dette. Og husk at vi nå er i en tidlig fase. Mange som ikke tar elbilen på langtur enda. Skulle alle brukt elbilen som hovedbil på langtur som status er nå, så hadde det blitt total kollaps.

Slippe å stå i ladekø f.eks ? Hadde jeg kunnet kjøpe ett SC adapter til i3en hadde jeg gjort det tvert.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Sitat fra: turfsurf på søndag 25. oktober 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Rio på fredag 23. oktober 2015, klokken 18:00

Jeg lader for tiden 3 ganger i uken (inkl på Minnesund), men står så godt som aldri i kø.

Har aldri ventet mer enn 15 minutter på å få hurtigladet.

Det sier egentlig ingen ting. Ladekø bestemmes av tidspunkt og sted man kjører. Det er nok av anekdoter på forumet her til å understøtte dette. Og husk at vi nå er i en tidlig fase. Mange som ikke tar elbilen på langtur enda. Skulle alle brukt elbilen som hovedbil på langtur som status er nå, så hadde det blitt total kollaps.

Slippe å stå i ladekø f.eks ? Hadde jeg kunnet kjøpe ett SC adapter til i3en hadde jeg gjort det tvert.

Da hadde det jo blitt ladekø foran SCene også.

Selvsagt er det ladekø noen steder, og jeg har påpekt at 2 x 24 kW semihurtiglading om vinteren er faktisk mer effektivt (lader flere biler) enn 1 x 50 kW hurtiglading.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 17:25

Da hadde det jo blitt ladekø foran SCene også.

Selvsagt er det ladekø noen steder, og jeg har påpekt at 2 x 24 kW semihurtiglading om vinteren er faktisk mer effektivt (lader flere biler) enn 1 x 50 kW hurtiglading.
Det er typisk 8 ladebåser på SC. HL er det stort sett en eller to av (noen få unntak). Mye større mulighet for at en SC bås er eller blir ledig. Uansett, som ett tilskudd til HL vil det bare gjøre ting bedre.

Men større mengder semihurtig DC lading hadde vært ett bra tilskudd ja. Kunne bygd ut mange av de sammenlignet med 50kW.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Sitat fra: turfsurf på søndag 25. oktober 2015, klokken 18:26
Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 17:25

Da hadde det jo blitt ladekø foran SCene også.

Selvsagt er det ladekø noen steder, og jeg har påpekt at 2 x 24 kW semihurtiglading om vinteren er faktisk mer effektivt (lader flere biler) enn 1 x 50 kW hurtiglading.
Det er typisk 8 ladebåser på SC. HL er det stort sett en eller to av (noen få unntak). Mye større mulighet for at en SC bås er eller blir ledig. Uansett, som ett tilskudd til HL vil det bare gjøre ting bedre.

Men større mengder semihurtig DC lading hadde vært ett bra tilskudd ja. Kunne bygd ut mange av de sammenlignet med 50kW.

Jo, SC opptrer jo i flokk ;) men det er jo tilsvarende langt mellom dem.

Det er nok langt enklere å finne en CHAdeMO/CCS-HL i nabolaget der man bor.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

petersv

De faerreste drar vel paa langtur i nabolaget der man bor...

Rio

I "nabolaget der man er (og trenger lading)" er nok bedre!

Takk!

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei - etter siste tur i helgen 120 mil med tesla på fjelloverganger i delvis snøstorm, is og elendighet -  Turen fra Oslo til Bergen 7.5 timer inkludert  ladetid.

Om det ikke hadde vært for SC til tesla så hadde jeg antagelig vært en eller annen plass på Hardangervidda nå, istedenfor så sitter jeg her i heimen og knastermin erfaring - Rio ta gjerne turen og prøv på det samme  - men da vedder  jeg på at du dukker ikke opp før våren.

Selv du med din ekspedisjonserfaring hadde nok komt til rekkevidde angstens paradis der.

Rio

Sitat fra: kos på søndag 25. oktober 2015, klokken 20:06
Hei - etter siste tur i helgen 120 mil med tesla på fjelloverganger i delvis snøstorm, is og elendighet -  Turen fra Oslo til Bergen 7.5 timer inkludert  ladetid.

Om det ikke hadde vært for SC til tesla så hadde jeg antagelig vært en eller annen plass på Hardangervidda nå, istedenfor så sitter jeg her i heimen og knastermin erfaring - Rio ta gjerne turen og prøv på det samme  - men da vedder  jeg på at du dukker ikke opp før våren.

Selv du med din ekspedisjonserfaring hadde nok komt til rekkevidde angstens paradis der.

Kos: Det er ingen som nekter for at en Ferrari kjører raskere enn en Golf. Kostnaden er deretter.

MrBarcardi la akkurat ut salgstallene: Ut av 2104 biler var 157 Tesla.

Dvs. 7,5% av solgte biler.

Både Tesla og Ferrari er flotte biler, men...

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Men - tesla er verdens første bil som er elektrisk drevet og kan sammenlignes i prestasjoner med en fossil. - Men for at en slik skal fungere så må den lades og da er SC til tesla det eneste ladesystemet som kan sørve en bil som fungerer som en Fossil - og når det kommer til pris så er målet for tesla å lage en bil som fungerer som model s men som koster det sammen som en Kia eller Golf eller Nissan. - det er det jeg mener er flott med tesla.  - og når det skjer så er ladesystemet bygger tut over hele Europa med et nett som verden ikke har sett makan til og som er gratis for bileierne når de har kjøpt bilen.

Så håper jeg at prisen blir som planlagt og at dollaren holder seg på et fornuftig nivå.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA