Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 11:12

tesla har frigitt sine patenter for lading - og IEC har allerede standarden for type 2, og ingen begriper egentlig hva det er du mener - tesla har ikke enerett på tesla sin plugg - det er en type 2 med litt lengre hylser.

Og de har frigitt sine patenter - hvor mye mer skal de frigi - utenom at de er en liten produsent med verdens største SC nettverk som uansett kommer til å fortsette å levere strøm til bilene de produserer - men resten av markedet står på stedet hvil.

Jeg har forklart den forskjellen minst 5 ganger nå.

"type 2 med litt lengre hylser" er ikke lenger "type 2", men en Tesla proprietær standard.

Og den blir ikke mindre proprietær av at man "åpner" en patent, for man har fremdeles rett til å endre det man ønsker.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Og det kan man ikke etter at man har overgitt sine løsninger - lager bare enda en ny løsning - ingen er bunnet til å ikke komme med noe nytt. Den verden eksisterer ikke. Det nemlig slik det er i dag. Og slik blir det i fremtiden også.

Tesla proprietær standard - finnes nemlig ikke, med mindre du mener at de har monopol pga at det ikke finnes alternativer som noen vil bruke. Og det er ikke tesla sin feil.

Amoss

Sitat fra: Rio på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 11:16
"type 2 med litt lengre hylser" er ikke lenger "type 2", men en Tesla proprietær standard.

Men er dette faktisk bekreftet?  Joda, jeg vet at det i sin tid gikk hardnakkede rykter om at dette skulle være forskjellen, men har ryktene blitt bekreftet? Det er flere historier om biler med Type2 som vellykket har koblet seg til på Teslas superchargere (uten å få ladet så klart), så pluggen ser da ut til å fysisk følge standarden?

Ja, den leverer visstnok en annen strømstyrke enn standarden, og bruker en ikke-standard kommunikasjonsprotokoll. Men om selve pluggen er standard, så burde de også kunne få stasjonene til å levere standard DC-Mid til ikke-Tesla biler dersom noen andre ville henge seg på nettet, men ønsker å begrense seg til det som er vedtatte standarder vil jeg tro.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 11:24
Og det kan man ikke etter at man har overgitt sine løsninger - lager bare enda en ny løsning - ingen er bunnet til å ikke komme med noe nytt. Den verden eksisterer ikke. Det nemlig slik det er i dag. Og slik blir det i fremtiden også.

Tesla proprietær standard - finnes nemlig ikke, med mindre du mener at de har monopol pga at det ikke finnes alternativer som noen vil bruke. Og det er ikke tesla sin feil.


Og der har du forklaringen på hvorfor folk bruker standarder - for å unngå kaoset du nevner.

Derfor kan din telefon (forutsatt at den er quad band) fungere i omtrent alle land i verden. Derfor kan utstyr som er CE-merket selges i alle land i Europa.

Så jo, Tesla har en egen, proprietær standard. Det er udiskutabelt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Det er fordi de andre ikke er en teknisk framtidsrettet løsning - men de andre kommer etter - bare vendt - det blir tesla løsning på alle sammen. - ellers får de ikke solgt en eneste bil med større batteri.

sturle

Sitat fra: Rio på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 17:47
Og der har du forklaringen på hvorfor folk bruker standarder - for å unngå kaoset du nevner.

Derfor kan din telefon (forutsatt at den er quad band) fungere i omtrent alle land i verden. Derfor kan utstyr som er CE-merket selges i alle land i Europa.

Så jo, Tesla har en egen, proprietær standard. Det er udiskutabelt.
Nei, det er ikkje udiskutabelt.  Ein Shucko som tek stikkontaktar med litt lengre pinnar i tillegg til vanleg Schuko vil heller ikkje vere ein eigen proprietær standard.  Det er framleis Schuko med tilleggsfunksjonalitet, og han fungerer heilt fint med alt standardisert Schuko-utstyr.  Tesla har ikkje nokon eigedomsrett for sitt tillegg, men har opna opp for at alle kan bruke det med eller utan modifikasjonar og utan noko vederlag til Tesla.  Dermed er det ikkje ein proprietær standard slik som til dømes PDF.  Dersom du lagar din eigen versjon av PDF, kjem advokatane til Adobe til å plage deg.

Signalleringa er standard IEC 61851-1, basert på SAE J1772.  Superladarane har ein tilleggsprotokoll for å støtte DC-lading.  IEC 61851-3 var ikkje ein gong planlagt då Tesla måtte utvikle sin eigen fordi ingen standard fanst.  Det kan godt hende at signalprotokollen i IEC 61851-3 er basert på protokollen til Tesla, det veit eg ikkje.

Muffinman


dosmont

Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

kos

Sitat fra: dosmont på onsdag 21. oktober 2015, klokken 12:55
Hva står det om type 2 på wiki ?
Mennekes kontakt [rediger]

Utdypende artikkel: Type 2-kontakt

Selv om det blir en kjent produsent i industrisektoren i flere tiår, ble Mennekes selskapet bedre kjent for allmennheten for deres kompatibel Elektriske kjøretøy bil lading kontakten utviklet av Mennekes med krav fra RWE og Daimler.  Mennekes hadde en bakgrunn i utformingen av lading koblinger basert på IEC 60309-standarden (CEEform plugger) inkludert varianter som CEEplus som inkluderte flere signalkabler. [3] I løpet av de innledende presentasjoner i 2009 den nye kontakten hadde blitt referert etter sin skaper og eneste produsenten som "Mennekes Motivet" plugg. [4] Selve spesifikasjonen ble publisert formelt av VDE i VDE-AR-E 2623-2-2 publisering.  To år senere spesifikasjonen ble overtatt av det internasjonale IEC 62196 som "Type 2" -kontakt men den opprinnelige kallenavnet holdes i uformelle samtaler.  Som uttrykket Mennekes Connector er tvetydige Mennekes selv bruker begrepet i pressedekning sammen med en avklaring som "Type 2" [5]

Med introduksjonen av de første elektriske biler i Storbritannia de i utgangspunktet var i stand til å koble til strømnettet med hjelp av en 3-pinners innenlands socket eller en "Type 1" tilkobling som det ble utviklet i USA som SAE J1772.  Den ACEA (organisasjon for europeiske bilprodusentene) men avgjort på "Type 2" tilkobling som gir tilgang til 3-faset strømnettet. [6] Den britiske Department for Transport avtalt med posisjon og finansiering av ladestasjoner favoriserer Type 2 kontakten. [7] Mange ladepunkt produsentene begynner å inkludere en "Type 2 Mode 3" (Mennekes type) socket i tillegg til innenlandsk 3-pinners kontakten på sine produkter.


Rio

Dette er det viktigste, og dette har ikke Tesla gjort:

SitatSelve spesifikasjonen ble publisert formelt av VDE i VDE-AR-E 2623-2-2 publisering.  To år senere spesifikasjonen ble overtatt av det internasjonale IEC 62196 som "Type 2" -kontakt
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Sitat fra: Rio på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 10:15
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 06:57

Egentlig spiller det ingen rolle om SC løsningen er en ratifisert standard eller ikke. De aktørene som vil inn på SC nettverket inngår en avtale med Tesla som sikrer de kompabilitet. Tesla kan heller ikke endre SCene på en ikke bakoverkompatibel måte, da det vil ekskludere alle solgte Model S frem til nå. Det vil frata Tesla all troverdighet, og sannsynligvis være økonomisk selvmord. SC nettverket er vel for mange grunn nr 1 til å velge Tesla?

Det er usannsynlig at en større bilfabrikant vil inngå en slik kontrakt, hvor de blir avhengig av en liten produsent for at bilene deres skal lades.

Uansett, hvorfor overgir ikke Tesla deres "standard" til IEC, dersom de ikke har til hensikt å endre den?
Om det er sannsynlig eller ikke blir ren spekulasjon. Det vet ikke du noe mere om enn noen andre. Tydeligvis er noen interessert. Det kan sågar være at Tesla sitt tillegg må ratifiseres som en standard som en del av en slik avtale.

Poenget er at dette er ikke ett hinder for andre i å bruke nettverket til Tesla. Ser noen en business case i det, så gjør de en avtale som sikrer de. Så vidt jeg kan skjønne bør det heller ikke være ett problem å lage en kombinert Tesla type 2 / Combo plugg, så er det både pose og sekk. 

Det som er ett hinder foreløpig er at ingen har en bil som lader fort nok. Jeg har og en mistanke om at Tesla Model 3 kan havne i denne kategorien. 
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Sitat fra: turfsurf på torsdag 22. oktober 2015, klokken 00:27
Det som er ett hinder foreløpig er at ingen har en bil som lader fort nok. Jeg har og en mistanke om at Tesla Model 3 kan havne i denne kategorien. 

Det er fordi ladeeffekten er avhengig av batterikapasiteten, og ettersom de fleste andre produsenter produserer biler som langt flere folk har råd til, så er batterikapasiteten satt til det folk flest bruker i hverdagen.

Det er da ingen bilprodusent som har noe problem med å sette inn noen hundre kg ekstra med batterier. Poenget er at det gjør bilene for dyre for folk flest.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Sitat fra: Rio på torsdag 22. oktober 2015, klokken 09:41
Sitat fra: turfsurf på torsdag 22. oktober 2015, klokken 00:27
Det som er ett hinder foreløpig er at ingen har en bil som lader fort nok. Jeg har og en mistanke om at Tesla Model 3 kan havne i denne kategorien. 

Det er fordi ladeeffekten er avhengig av batterikapasiteten, og ettersom de fleste andre produsenter produserer biler som langt flere folk har råd til, så er batterikapasiteten satt til det folk flest bruker i hverdagen.

Er fullstendig klar over det. Poenget er at før de kommer biler med tilsvarende ladekapasitet som Model S, så kommer vi ikke til å se andre aktører benytte Tesla SC. Tipper de fleste produsenter tar en vent og se holdning til om det er interessant eller ikke å kjøpe seg inn i SC nettverket til de har en bil som er aktuell for det (f.eks Audi Q6 e.l.). Støtte for SC er sannsynligvis triviellt å implementere både hardware og software messig ganske sent i produktuviklingsfasen. Hardwaremessig vil man vel og kunne ta høyde for det uten å forsake andre muligheter hvis man tenker Europeiske biler.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

kos

Men venter man for lenge så tror jeg Rio får rett - hvem vil gi en konkurrent et slikt tilbud - men det får vi vente å se - det er i alle tilfeller nødt å kjøpe seg inn og være med å bygge flere SC - ellers er nok dagens brukere ikke tjent med det - heller ikke tesla.

Rio

Det er vel neppe de helt store grunnene til at noen skulle gjøre det heller.

Innen den tid vil det være nok CHAdeMO/CCS hurtigladere, og de vil få mer effekt.

Det sagt, noen kan jo produsere enn overgangskabel, og så kan Tesla selge tilgang til individer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA